Сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками…
Мета: ознайомити учнів з традиціями рідного краю, розширити уявлення про вишиванку, як вид мистецтва, про її значення у житті українців; виховувати любов до національних традицій, до краси і гармонії навколишнього світу; повагу до старшого покоління, шанобливе ставлення до людей праці; почуття національної гордості; сприяти розвитку естетичного смаку та творчого мислення.
ХІД ЗАХОДУ
Учитель: Із знання свого родоводу, історії рідного краю починається людина. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, добре слово сусіда, незамулена криниця, з якої пив воду мандрівник – все це родовідна пам’ять, наша історія, наші символи.
Ми сьогодні раді вітати всіх, хто любить нашу неньку Україну, хто гордий тим, що народився українцем, всіх, кому дорогі прадідівські традиції.
І розпочнемо наш захід стародавнім переказом.
Учениця
Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи одержали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну й порядок, поляки – здатність до торгівлі, італійські діти – хист до музики… Обдарувавши всіх, Бог раптом побачив у куточку дівчину. Вона була одягнена у вишиту сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини. І запитав її Бог:
- Хто ти? І чому така сумна?
- Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля… Сини мої на чужині, на чужій роботі, а в своїй хаті немає ні правди, ні волі.
- Чого ж ти не підійшла раніше? Я всі таланти роздав. Не знаю, чим можу зарадити твоєму горю?
Дівчина хотіла йти, але Бог зупинив її.
- Зачекай. Є в мене неоцінений дар, який прославить твій народ на цілий світ. Від сьогодні все горітиме у твоїх руках. Візьмеш ти шаблю – і буде нескорений твій народ. Візьмеш плуг – і заколоситься на ваших полях жито - пшениця. У хаті твоїй буде панувати краса й затишок, а пісня твоя звучатиме у віках. Усе це стане можливим, дякуючи вірі твого народу у власні сили й бажанню працювати заради власного добробуту.
Прийняла з вдячністю дівчина Божий дар і відтоді славиться Україна своїми майстрами, а серед них ті, котрі присвятили себе мистецтву народної вишивки.
Вчитель: Тому тема нашого заходу «Сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками…».
Вишивка – це один із найдавніших та найпоширеніших видів народної творчості. Прагнення прикрасити свій одяг, свій дім завжди було властиве людині. За допомогою вишивки звичайний шматок домотканого полотна перетворювався у витвір мистецтва.
Учень
Віддавна, з незапам’ятних часів,
Красою невмирущого надбання,
Немов зворушливий народний спів,
Дійшло до нас мистецтво вишивання.
Стелилося звичайним полотном,
Вкривалося барвистими стібками,
З якими і дійшло до нас воно,
Вбережене дбайливими руками.
Несуть нам зараз щастя рушники,
Добробут вистеляють скатертини,
І пошивки вкрашають подушки,
Втішають око вишиті картини.
Сорочки, сукні, блузи, пояси,
Навіть з тканини зроблені пакунки,
Враз набирають справжньої краси
Від вишитих руками візерунків.
Перегляд відео кліпу «З музейної скрині: історія української вишиванки.»
(Виходять діти і батьки, сідають на лавки. У матерів в руках вишивки)
Мама 1: Вишивка на Україні – один з найбільш улюблених і поширених різновидів народної творчості. Відколи живе народ – відтоді існує вишивка.
У виборах українських вишивальниць нас захоплює піднесений світ краси і фантазії, поетичного осмислення життя, світ натхненних образів, коріння яких сягає давніх звичаїв і уявлень наших предків.
Учениця 1:
Скажіть всім, матусю,
Коли це було,
А скільки-то літ
З того часу пройшло.
Усі ми охоче це хочемо знати,
Хто і коли вас навчив вишивати?
Мама 1: Давно це було. У кожному селі жили цікаві люди, які багато вміли робити своїми руками і навчали цього інших. І тільки наставав вечір – люди поспішали на посиденьки. Там виконували різні роботи. Особливо часто це робили восени, взимку. Такі сходи називали вечорницями. На вечорницях навчилась вишивати твоя бабуся, любов до вишивки передала мені, а я передаю тобі, бо споконвіку український народ шанує вишиту сорочку і вірить, що вона захищає людину від усього злого.
Учень 2:
Ой, різними нитками
Мережені вишивки.
На них лягли-простяглися
Наші думки та гадки.
А думи бувають різні,
Як наше життя.
Згадки про них прилітають
До нас іздаля.
Матусю, будь ласка, розкажіть нам історію вишиванки на Україні. Нам дуже цікаво.
Мама 2:
Вишивка - це і оздоблення одягу, і весільні рушники, і елементи, покликані прикрасити оселю: скатертини, фіранки, покривала тощо.
Перші згадки про вишивання зустрічаємо в стародавніх істориків, про нього свідчать і археологічні знахідки зі скіфських поховань. Сенсацією були розкопки Соколової могили в с. Ковалівка Миколаївської області. Тут було знайдено рештки золотого шитва на шовковій тканині пурпурного кольору. Вишивка датується І ст. н. е. і є найдавнішою з усіх відомих нам.
У часи Київської Русі (ІХ – ХІІІ ст.), у зв’язку з запровадженням християнства, виникають нові форми в мистецтві. Шитво в Київській Русі досягає високого художнього рівня і поширюється навіть за її межами. Наприкінці ХІ ст. Анна-Янка – дочка великого князя Всеволода, сестра Володимира Мономаха – заснувала в Києві, в Андріївському монастирі школу, де навчали мистецтва вишивки золотом і сріблом. З літописів дізнаємося, що вишивала також княгиня Анна – дружина київського князя Рюрика Ростиславовича. У Софійському соборі під час археологічних розкопок у 1936 році було знайдено рештки вишивок.
XVI-XVIIІ ст. стало добою розквіту українського гаптування – шитва золотими і срібними нитками, виконаного по атласу, оксамиту, парчі із застосуванням перлів та коштовного каміння. Гаптування цього часу розвивалось у стилістично-художній єдності з іконописом та гравюрою.
З ХІХ ст. поширюється вишивка бісером, білим шовком на тонких прозорих тканинах, якими прикрашали як одяг, так і предмети побуту. В Україні існувало багато поміщицьких майстерень, в яких жінки-кріпачки вишивали речі панського побуту: одяг, чохли на меблі, подушки, скатертини, гаманці.
Сьогодні вишивка – це висока культура орнаменту, колориту, це мистецтво унікальне, споконвічне і завжди молоде, що стверджує розвиток графічної, живописної культури народу.
Учень 3: А я в одній книжці читав про вишивку козацької старшини, бо це унікальне явище в історії українського мистецтва. Майже півтора століття вона займала високі мистецькі позиції. Виконавцями вишивки були як представниці знаті, так і прості жінки та дівчата, що працювали у панських «світлицях».
Значна виборна старшина по закінченні Визвольної війни 1648 – 1654 років почала нагромаджувати у своїх руках величезні багатства. Торгівельні та політичні зв’язки Гетьманщини із Західною Європою та країнами Сходу сприяли розвитку нової культури, яка почала проникати і в козацько-старшинські хороми та кам’яниці. Вони наповнювалися гарними різьбленими меблями, килимами, дорогими дзеркалами, коштовними тканинами, які прикрашалися новими, до того ж небаченими, орнаментами.
Значними осередками вишивки та гаптування були монастирські майстерні, в яких виготовляли не тільки літургійні речі, але, вірогідно, виконувалися і світські замовлення. Такі майстерні були в Чернігівському, П’ятницькому, Макошинському, Покровському, Глухівському, Преображенському, Шуморівському монастирях. Твори цих майстерень дають уявлення про техніки гаптування та вишивання шовком.
Зразки вишивки козацької старшини дійшли до нашого часу у вигляді орнаментальних смуг, відрізаних від простирадл та скатерок, окрайок. Інколи окрайки використовувались повторно при виготовленні підризників для церковних служителів.
Учениця 2:
Моя матуся вміє цінувати
Те, що найкраще – вишиванки цвіт.
Червоні й чорні ниточки на білім,
Біленькім полотні дивують світ.
О вишиванко, моя чарівнице,
Ти крізь століття благодать несла.
Твоїй красі вклоняюсь низько-низько,
Тобою я милуюся щодня.
(пісня «Цей край, де я родилась і живу»)
Вчитель: Сьогодні у нас в гостях чудова людина багата внутрішнім життям, вчитель історії за фахом, автор книги-альбому «У взорах і в пісні життя» Стефанія Ліщинська.
Учениця 4:
Любі матусі, а ми теж трошки знаємо, як народжується вишита сорочка, ось послухайте:
Нечутно ступає вже вечір чорнявий,
Від блиску сніжинок спалахує вишня,
Он прясти сідає матуся на лаві,
І серця торкається лагідна пісня.
Ось зорі всміхаються радісно мамі,
Сувої полотен лежать сіруваті.
Як тільки роса висихає на квітах,
З матусею йдемо полотна білити.
І сонце їх пестить палкими долонями,
І вітер цілує вустами прозорими,
Ще й блискітки хвилі на них осідають,
За тиждень сувої біліють, аж сяють…
Учениця 5:
Вже вітер осінній колише калину,
Чекаю пісень, що до мене прилинуть .
Матуся сідає сорочку кроїти,
А там зацвітають небачені квіти.
На ній оживають прадавні веснянки,
І спів чорнобривців, ромашок зітхання
Та промені перші калинових ранків,
І лебедя клич про самотнє смеркання.
То ж я зберігаю сорочку і досі,
Милуюся, які чепурні ці віночки.
Вдихну її запах, чолом притулюся
Гаптована ж сонцем і серцем матусі.
Учениця 6:
Вишивала мені мати сорочку чудову,
Кольоровими нитками вишивала долю.
Вишивала та й бажала, щоб була красива,
Щоб мені завжди всміхалась доленька щаслива.
Жовта нитка, то врожай, а зелена – жито,
Вишивала мама долю хрестиком завзято.
Вишивала мама долю, мир в душі і спокій,
І молитвою встелила шлях земний широкий.
Оберіг цей буду мати і до серця притулю,
Навіть як життя закине у далеку чужину.
(пісня «А сорочка мамина …)
Вчитель: Діти, ви сьогодні всі прийшли у дуже красивих вишиванках. А що цікавого ви можете розказати про свою вишиванку???
Учень:
Вічна пісня барв і кольорів,
Неповторна музика натхнення!
Шепіт трав і шелест яворів,
І дзвінкі турботи сьогодення.
Хрестиком покладено в рядки,
Поспліталось, блиснуло веселкою
Ніжність материнської руки
Пісні ще весільної, веселої.
Дух народу в колір заплете,
Проросте і піснею, і цвітом.
А над світом, гляньте, а над світом
Українська вишивка цвіте!
Учень.
А я іду по світу в вишиванці
Встає над світом щире сонце вранці
І землю гріє променем ясним.
А я іду по світу в вишиванці.
Я – українець! І горджуся цим.
В нас обереги вишивають здавна.
Така традиція в народі прижилась.
Вона прадавня, вічна й дуже славна.
В культурі й до сьогодні збереглась.
Ані вікам, ні моді не здолати…
Вона в людському серці і в душі.
У ній любові, мрій, надій багато
І ти традиції забути не спіши.
Учень:
Учись, дитино, гарно вишивати –
Це творчість і поезія душі.
У вишивці закладено багато…
Від неї відцуратись не спіши.
У ній краса, билина, дума й казка,
В ній подих вітру, шепіт квітів й трав,
Любов, турбота, ніжність мами, ласка,
Чарівність й диво сонячних заграв.
Учись, дитино, гарно вишивати,
У вишиваночку вдягнеш колись дитя
І будеш колискової співати.
Усе повториться, таке воно – життя.
Учень:
Якщо людина хоче вишивати,
Знайдеться в неї голка, нитка, час…
Зуміє всі відтінки підібрати,
Й шедеври вийдуть з-під руки не раз.
Якщо людина хоче вишивати,
Побачить в цьому радість і красу.
І по узорах буде мандрувати,
І вишиє на квіточці росу,
І створить диво, первозданну казку,
Їй усміхнеться сонечко в вікні,
Бо відіб’ється і любов, і ласка
У хрестиках на білім полотні.
Учитель:
Якщо людина хоче вишивати… Все залежить від її бажання, наполегливості, праці. Діти, пам'ятаймо:
Якою би не була в кожного з нас доля,
як би не складалися обставини життя,
яким би не було становище в Україні та у світі,
яка пора року не була би за вікнами наших осель,
нас поважатимуть доти,
доки ми поважатимемо самих себе,
доки ми пам'ятатимемо про своє коріння
і шануватимемо наші традиції!
(пісня «А я бажаю вам добра»)