Година спілкування
на тему:
«Світ врятує добро»
Мета: розширити уявлення дітей про таке поняття моралі, як доброта; формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого; розкрити переваги доброти над злом; сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе; викликати бажання в дітей іти дорогою добра; розвивати критичне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення; виховувати кращі людські якості.
Формування компетентностей: спілкування державною мовою, соціальні та громадські компетентності.
Обладнання:
Хід роботи
Вихователь: Доброго дня шановні гості! Доброго дня любі діти! Наше сьогоднішнє заняття я хочу почати з такого питання:
Діти, які людські чесноти, риси характеру ви знаєте? Назвіть їх.
(відповіді дітей: совість, чесність, доброта, сміливість, байдужість, наполегливість, мужність, скромність, чесність, подільчивість, відповідальність і т.д.).
Вихователь. Отже, можна зробити висновки, що їх досить багато. Та вони бувають не тільки позитивні а й негативні так? Але зараз я хочу зупинити вашу увагу на позитивних чеснотах, якостях людини, рисах характеру. І хочу, щоб ви виконали наступну вправу. Розділіться на 4 групи і оберіть одну чесноту, рису характеру якою, на ваш погляд, обов’язково повинна бути наділена людина. Завдання таке: кожна група повинна навести переконливі докази того, що саме обрана риса є найголовнішою.
(Діти працюють у групах. Обраний учень презентує роботу ).
Совість – це коли залишаєшся людиною, незалежно від того багатий ти чи бідний.Совість дозволяє людині бути переконаним у тому,робить він добро чи зло. Коли людина робить все правильно її совість не мучить.
Чесність - це одна із ознак людських чеснот, включає в себе правдивість і принциповість, щирість перед іншими і самим собою. Чесній людині завжди довіряють, тому ми поважаємо чесних дітей і самі намагаємося бути такими.
Доброта – це дружнє ставлення до людей, це щирість і щедрість людської душі, це прагнення людини робити добро, поступитися місцем у транспорті, допомогти другові у скрутному становищі. Добро – це крила, на яких тримається людство.
Сміливість – це здатність нічого не боятися, це якість характеру, яка дозволяє осмілитися зробити що небудь.
Вихователь. Ви обрали різні людські чесноти і виконавши цю вправу. Який висновок ми можемо зробити? (відповіді дітей)
що кожна чеснота, кожна риса характеру важлива! Не має однієї або двох чеснот, які були б найважливішими, бо кожна важлива по – своєму!
Вихователь: Я теж обрала рису характеру. Послухайте наступне і визначте, яку саме.
У народі кажуть, що людина,
Коли щось добре здійснює,
Свій земний, людський вік
Не менш ніж на рік продовжує.
А тому, щоб життя не підвело
І щоб прожити вам більше століття,
Крокуйте, люди, уникаючи зла
І пам’ятайте, що добрі справи –
Вірніша дорога до довголіття!
Яку ж чесноту я обрала? (відповіді дітей) Так все вірно, доброту!
Вихователь: Отже сьогодні на нашому заході, діти, я хочу поговорити з вами про чесноту не менш важливу ніж всі інші – про доброту! І тема нашої виховної години сьогодні «Світ врятує добро»!
«Не хлібом єдиним живе людина» У цьому старовинному вислові глибока думка: у людини багате і багатогранне духовне життя. З того самого моменту, як людина починає усвідомлювати себе як живу, розумну і обдаровану особистість, вона стикається з іншими людьми, спілкується з ними, вступає в світ щастя і горя, радості та прикрощів. Найвища наука життя – мудрість. А найвища мудрість – бути добрим.
Метод «Мозковий штурм» Що таке доброта?
Діти, як ви розумієте що таке доброта? (відповіді дітей)
Доброта – це чуйне, турботливе, доброзичливе ставлення до людей. Доброта це чеснота, риса характеру.
А що ж таке добро? Як ви гадаєте? (відповіді дітей)
Пропоную вам поміркувати в чому ж різниця між добротою і добром?
(відповіді дітей) Доброта це людська чеснота, а добро це корисна справа, вчинок. Так, все вірно!
Вихователь: Діти, як ви думаєте, люди відразу народжуються добрими чи злими? Чи можна навчитися бути добрим? (відповіді дітей) можна навчитися, можна виховувати себе, робити над собою зусилля, задля того щоб помічати добро, зберігати його в душі.
Зараз я вам зачитаю ось таку народну мудрість, а ви уважно послухаєте та скажете мені в чому ж мораль?
Народна мудрість про добро:
Чого навчає ця мудрість, діти? Яка тут мораль? (відповіді дітей) треба бути добрим, зберігати в душі доброту і не тримати зла, пам’ятати добро і забувати зло, наповнювати свою душу добром і викоріняти зло з душі, записувати все добре в серці, а все погане на воді, так?
Треба пам’ятати добро і не тримати в серці зла!
Отже з цього ми можемо зробити висновки, що можна навчитися бути добрим, виховувати в собі цю чесноту, і треба робити зусилля над собою, щоб добром себе наповнювати і його ж віддавати оточуючим, так?
Діти, а з кого ж починається добро? Я пропоную вам поміркувати над цим питанням та відповісти на нього наступним чином:
Метод «Прес»
1. Я вважаю, що…
2. Тому що…
3. Наприклад…
4. Таким чином…
Наприклад: Я вважаю, що добро починається з кожного з нас. Тому що недарма існує прислів’я «Життя дано людині на добрі справи». Наприклад, (можна привести в приклад якусь свою добру справу або справу яку ви спостерігали чи чули). Таким чином, я вважаю, що добро треба починати з себе. (відповіді дітей)
Вихователь. Діти, на мій погляд, ви правильний зробили висновок, що добро слід починати із себе. Бо добро починається з мене і тебе, з кожного з нас.
Дорога добра — це дорога, якою повинна йти кожна людина. А починається вона зі ставлення кожної людини до оточуючого світу.
Метод «Кубування»
Ви всі молодці. І зараз я пропоную вам пограти в таку гру. У мене я такий цікавий та не звичайний куб. На кожній стороні цього куба є питання. Кожен бажаючий може вийти до дошки, кинути цей куб і відповісти на те питання, яке йому випаде. І так, хто перший? Запрошую.
Питання на сторонах куба:
— Кого в класі ти назвеш добрим?
— Розкажи про добрі вчинки одного з однокласників.
— Пригадай, кого ти нещодавно образив. Знайди спосіб вибачитися.
— Розкажи, який добрий вчинок ти здійснив.
— Зроби комплімент сусідові (сусідці) з права (зліва).
— Чи вважаєш ти себе доброю людиною і чому?
Відповіді дітей.
Метод «Асоціативний кущ»
Вихователь: Добре діти. Всі гарно попрацювали сьогодні. Та добігає кінця наше заняття і на останок хочу запропонувати вам наступну цікаву вправу. Ви вже розділені на групи і у кожної буде своє завдання.
1-а група. Складає абетку гарних слів на літеру «Д».
2 –а група. Напише з чим у вас асоціюється добро?
3-а група. Метод «Рюкзак». Записує людські чесноти, близькі до добра, зачитує а потім складає в рюкзак, щоб взяти із собою в життєву дорогу (дружелюбність, подільчивість, милосердя, вдячність, привітність, доброта, совість, чесність.)
4-а група. Записує людські чесноти протилежні добру, зачитує та складає їх в «сміттєвий мішечок». Та нехай вони ніколи не торкнуться ваших сердець. (заздрість, хитрість, брехливість, лінощі, злість, підлість, лицемірство)
(Діти спочатку зачитують риси характеру, потім складають у рюкзак чи мішечок).
Вихователь: На останок хочу сказати, що у кожної людини є свій Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Коли людина робить добрі справи, то Ангел радіє. А якщо злі – то плаче, тужить, втрачає свої сили. Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел-охоронець завжди радів і приходив на допомогу у складну годину.