ТИ КРАЇНУ ВЕЛИЧАЙ -
БУДЕ В УКРАЇНІ РАЙ
Мета: розширити знання дітей про нашу країну, її найголовніший Закон, розкрити основний зміст понять державних символів.
Розвивати увагу, вміння висловлювати свою думку.
Виховувати почуття дружби, доброти, бережливе ставлення до природи.
Виховувати любов до рідної України.
Обладнання. Комп’ютер, музичний інструмент, Конституція України, ілюстрації, плакати,
DVD диск із піснею «О, Земле!» з комплекту «Всесвіт» із серії «ПіснеЗнайки».
Хід заходу
І. Організація класу
- Знову ви прийшли в цей клас,
Рада бачити я вас.
ІІ. Актуалізація життєвого досвіду учнів
1. Слово вчителя (авторські слова)
За лісами, за горами,
За вишневими садами
Видно дім наш, рідний край,
Україну – тихий рай.
2. Створення асоціативного куща
- Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово рай?
( Мир, спокій, злагода, добробут, достаток, насолода, лад, багатство, благополуччя, задоволення, дружба, милосердя).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети заходу.
- Тема сьогодні у нас незвичайна, не тільки цікава, а й дуже повчальна: «Ти країну величай - буде в Україні рай». Ми більше дізнаємося про нашу країну, з’ясуємо, чому нам потрібно прославляти й берегти її. Говоритимемо також про те, що найбільше багатство на світі – людина, розумна і творча істота єдина. Але чи живе вона так, щоб постійно відчувати диво і радість життя?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Звучить пісня «О, Земле!» з комплекту «Всесвіт» із серії «ПіснеЗнайки».
(Діти слухають і співають пісню, розглядаючи ілюстрації на екрані)
О, як це чудово, послухайте, діти,
Що всім нам знайшовся притулок у світі!
В безмежному космосі добре помітна
Домівка людини – Земля наша рідна.
2. Слово вчителя.
- Уявіть, що наша країна – це великий-превеликий дім. А в ньому живе
велика-превелика родина – цілий народ. Якщо навіть невелика сім’я без ладу жити не може, то народ тим більше. Щоб завести в домі свій лад, треба передусім мати … дім. Народ не господар у своїй країні, якщо не має своєї держави. Держава – це і є дім для народу.
Учитель.
Її предки боронили
і від пут давно звільнили.
Бережімо й ми країну -
нашу вільну Україну.
3. Виконання пісні «Україносвіт»
(Слова В. Герасимова, музика Л. Попернацького)
Озори мене цвіт- калиною,
У степи свої поведи.
Як Дніпро, повір, з Україною,
Так із нею я назавжди.
Словом, піснею і зерниною
Засівай добро і роди.
Як Дніпро, повір, з Україною,
Так із нею я назавжди.
- Це наша земля, рідний край, наша країна з багатовіковою історією, мальовничою природою, чарівною піснею і мудрими, талановитими людьми. Це велика самостійна держава.
У кожній державі є один найголовніший Закон. Він називається Конституцією, або Основним Законом, де записані права й обов’язки людини. Якщо народ буде дотримуватися законів, то буде лад у державі.
- Які ви знаєте державні символи України?
(Державний Герб, Державний Прапор, Державний Гімн).
- Що ви про них знаєте?
4. Поетична хвилинка (авторські слова)
Учениця.
Герб держави – символ влади,
який славимо в віках.
А тризуб – його основа,
здавна він - священний знак.
Число три – число магічне –
ми читаємо в казках.
Це єднання, сила й воля
у людських серцях, думках.
Учень.
Прапор з вітром гомонить,
кольорами майорить.
Синій колір – колір неба,
для життя це є потреба.
Жовтий колір – колір сонця
й золотавого колосся.
Учень.
Гімн ось піснею лунає,
Україну прославляє.
На святах завжди звучить,
і в ту урочисту мить
піднімає дух народу
за єднання і свободу.
- В основу сучасного Державного Гімну України покладено мелодію пісні композитора Михайла Вербицького « Ще не вмерла України…». Прийнято Гімн слухати стоячи.
(Звучить Державний Гімн України).
V. Узагальнення і систематизація набутих знань.
Учитель.
- У своїй державі народ-господар, дотримуючись законів, запроваджує свій лад. А як про це говорить народна мудрість?
1. Гра «Склади прислів’я» (Робота в групах)
(Кожна група отримує картки з прислів’ями, складає і обговорює їх значення)
Перша група: «Що країна, то родина».
Друга група: «Добро добром повертається».
Третя група: «Згода будує, а незгода руйнує».
Четверта група: «В товаристві лад – усяк тому рад».
(Виступи лідерів від кожної групи)
Фізкультхвилинка
( рухливі вправи під музику)
2. Гра «Мікрофон». Висловимо свою думку
- Що потрібно робити, щоб у нашій шкільній сім`ї була злагода?
3. Виконання пісні «Справжній друг»
(Музика Б.Савельєва, слова М. Пляцковського, переклад О.Пархоменка)
Дружба віддана не зламається,
Не розклеїться від дощу і хуг.
Друг в біді не лишить,
Щирим словом втішить -
Отакий він, незрадливий,
Справжній друг!
Ми посваримось – і помиримось.
«Нерозлийвода» – кажуть всі навкруг.
Вдень чи в ніч негожу
друг мені поможе –
отакий він, незрадливий,
справжній друг!
4. Складання «Сонечка дружби»
- Як ви вважаєте , що робить дружбу дітей міцною?
- Які риси характеру має справжній друг? Заповніть «Сонечко дружби».
(Діти називають якості справжніх друзів, а вчитель прикріплює заготовлені листки з відповідями на дошці)
5. Поетична хвилинка (авторські слова)
Учень.
Хоч ми зовсім ще маленькі,
І біляві, і чорненькі,
Та вже вміємо дружити,
Поважати і любити.
Вчитель.
Любити друзів, старших, рідних,
тваринку і рослинку теж ,
любити все живе в довкіллі.
Любов дається нам без меж.
Учениця.
Ми вчимося в світлих класах
малювати й вирізати,
танцювати і співати.
На музичних інструментах
навіть можемо ми грати.
Учитель.
- Діти, кому ми повинні дякувати за те, що у нас дитинство таке золоте?
- Дійсно, про всіх нас піклується наша держава.
6. Виконання пісні « Це моя Україна»
(Музика М. Ведмедері, слова А. Камінчука)
Зацвітає калина,
зеленіє ліщина,
степом котиться диво-луна.
Приспів
Це моя Україна,
це моя Батьківщина,
що як тато і мама одна.
Пробудилась тополя
і безмежному полю
вже співає веснянки вона.
Приспів
Нахилилась вербиця,
щоб напитись водиці,
заквітчала всю землю весна.
Приспів
І зіркам колискові
шепчуть зорі Дніпрові.
Лине музика ніжна, ясна.
Приспів
Це моя Україна,
це моя Батьківщина,
що як тато і мама одна.
Учитель.
- Життя – найвища цінність на землі. Людина – творець свого щастя. Вчіться вмінню радіти доброму слову, першій квіточці, сонячному промінчику. Хоч людина – єдина розумна і творча істота на Землі, все ж вона є лише частинкою всієї природи, а тому повинна любити й берегти її.
7. Поетична хвилинка (авторські слова)
Учениця.
Світить сонце золоте,
у природі все росте.
Синій колір – синь води
вбереже нас від біди.
Без повітря і води
жить не буду я і ти,
і рослини, і тварини -
все живе може загинуть.
Учень.
Берегти треба країну,
нашу рідну Україну,
берегти ліси, поля,
щоб цвіла наша земля.
Учениця.
Берегти моря і гори,
і простори неозорі.
Не кидати в річку бруду,
тоді гарно буде всюди.
Берегти наш рідний дім,
легко буде жити в нім.
Вірить треба заодно,
що врятує світ добро.
8. Екологічна зупинка. Складання « Правил поведінки в довкіллі»
- Запишіть на маленьких кленових листочках правила, яких потрібно дотримуватися в довкіллі, й прикріпіть їх на плакаті з деревом.
9. Гра « Якби я був чарівником»
(Учні разом з учителем стають у коло. У руках учителя – чарівна паличка, яку діти передають по колу і говорять про те, щоб вони зробили у своїй країні, якби були чарівниками. Коли чарівну паличку знову передають учителю, діти беруться за руки)
Учитель (авторські слова)
Гарні ви чарівники
і хороші в вас думки.
Аби мрії всі здійснились,
треба, щоб ви не лінились,
а старанно в школі вчились,
поважали вчителів,
людей старших і батьків,
шанували слово рідне,
і ласкаве, і привітне,
яке, наче в небі птах,
лине в віршах і піснях,
прославляє рідний край –
Україну – тихий рай.
10. Звучить продовження пісні «О, Земле!» з комплекту «Всесвіт» із серії «ПіснеЗнайки»
( Діти, взявшись за руки, стоять у колі і співають)
Частина землі, де життя це ведеться,
В науці тепер біосферою зветься,
Найбільше ж багатство на світі - людина,
Розумна і творча істота єдина.
Ми люди, тож мусимо жити у згоді,
Любить, берегти все живе у природі,
Щоб вдячно промовити знову і знову –
О, Земле велична, о, Земле чудова!
VІ. Підсумок уроку
- Хто піклується про ваше щасливе дитинство?
- Коли може бути в державі рай?
- Щоб в Україні був рай, необхідно всім людям дотримуватися законів України, любити, дружно жити й берегти все в довкіллі.
1