Білоцерківська гімназія-початкова школа №21
Білоцерківської міської ради Київської області
Тих ратних днів не змовкне слава. Козаччина
Виховний захід
для 4 класу
Гулюк Світлана Олексіївна,
учитель початкових класів
Біла Церква
2023
Тих ратних днів не змовкне слава. Козаччина
Мета. Знайомити учнів з історією створення Запорозької Січі, героїчною боротьбою запорозьких козаків проти поневолювачів українського народу, їх звичаями і способом життя.
Розвивати пізнавальні інтереси. Виховувати прагнення вивчати історію України, почуття поваги до безстрашних героїв українського народу.
Хід уроку
І. Вступна частина.
Звучить «Гімн України»
(https://www.youtube.com/watch?v=Wx7vo__48oE)
1 учень. По всьому світу – кожен зна-
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна – єдина -
Це наша славна Україна
Не забувай Шевченків слів,
Про горду славу козаків,
Не забувай, що ти дитина
Землі, що зветься Україна.
2 учень. Боже Великий, Єдиний,
Нам Україну храни!
Волі і світла промінням
Ти її осіни!
Світлом науки і знання
Нас усіх просвіти,
В чистій любові до краю
Ти нас, Боже, зрости!
ІІ. Мотивація навчання дітей.
Вчитель.
Друзі, всі ви знаєте, що сьогодні ми зібралися, щоб згадати героїчне минуле нашого краю. Ті далекі часи, коли слава предків наших, відважних запорозьких козаків, гриміла по всьому світу.
З давніх-давен людям відомо: «дерево життя» – це гілочка, на якій ростуть три листочки: перший символ минулого часу, другий – сучасного, третій – майбутнього часу.
Зображення дерева життя зустрічаються на давніх каменях і свідчать, що люди в сиву давнину знали про нерозривний зв`язок теперішнього, минулого і майбутнього. Все навколишнє – це наслідок минулих подій, а в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.
Отже, щоб краще орієнтуватись у житті, бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію. В минулому України відоме таке неповторне і легендарне явище, як Запорозька Січ.
ІІІ. Сприймання нового матеріалу.
Дніпро – брате, чим ти славен,
Чим ти красен, чим ти ясен?
Ой, як славен бурлаками,
Низовими козаками.
Вчитель. У ті давні часи, ох як тяжко жилося простому народу. З нього нещадно знущалося панство, а тому люди піднімалися на боротьбу, а потім, уникаючи кари та знущань, залишали милі серцю місця й вирушали у мандри поодинці або сім`ями. Селилися вони на вільних землях, засновували там хутори і займалися хліборобством, тваринництвом, рибальством. І називали вони себе козаками, тобто «вільними людьми».
- Спробуйте, дорогі діти, замислитись над словом «козак». Що воно будить у ваших думах?( Відповіді учнів).
(Робота з «Тематичним словником школяра»)
Вчитель.
А деякі з козаків тікали за пороги на Дніпрі – на Хортицю, Томаківку. За те, що жили вони за порогами Дніпра, то їх названо також запорожцями. «Славне Запорожжя», - казали селяни про Січ, а про козаків, як про святих лицарів, захисників Вітчизни: Козацька сила зростала з року в рік і ставала грізною силою не тільки для турків і татар, але й для інших держав. Запорозькі козаки стали основною силою, що захищала всю Україну від ворогів.
Повідомлення пошукового бюро.
Пісня «Гей, там на горі Січ іде»
Вчитель.
Козаки воювали з ворогами, а народ оспівував їхній героїзм у думах та піснях, де козак – лицар постає в ореолі геройської слави, у світлі мужності і любові до всього, що є святим у його житті.
І не в затишку біля домашнього вогнища, а сплюндрованих вогнем і мечем поселеннях, не під дзвін золотої бджоли, а під гарячий посвист татарського ординця і зловісний блиск татарського ятагана народжувався наш героїчний епос.
Народжувався він там, де жив, страждав і боровся український народ: на велелюдних, розколиханих тяжкими звістками майданах і в орлиних гніздах Запорозької Січі, в турецькій неволі і в кривавих січах проти чужоземних людоловів та поневолювачів.
Гордо звучала пісня козаків...
( Звучить пісня « Ой на горі та й женці жнуть» у виконанні учнів).
Вчитель.
Ми вже згадували, що осідком запорожців була Запорозька Січ на Дніпрі.
Січ – то була простора площа на Дніпровім острові Хортиця. З усіх боків обмивала той острів глибока вода дніпрова, а на самім острові було викопано глибокий рів, наповнений водою та поставлений високий частокіл з високими брамами. ( Читання тексту «Про Січ Запорозьку та запорожців»).
Довкола площі стояли побудовані хатки – «коші» або «курені». В такій одній хатці жив курінь з курінним отаманом. Та козаки тільки спали тут або пересиджували негоду і дощі, латаючи одяг або чистячи зброю. В погідні дні перебували в степу або на площі. Там вправлялися в їзді верхи, в стрілянні з рушниць і гармат та ремонтували човни.
- Якою б не була погода, козаки кожного куреня вставали до схід сонця і бігли на річку купатися.
- Що їли козаки?
- Соломаху.
- А що таке соломаха?
- Затірка, заправлена салом або олією.
- Після заутреньої служби починалась бойова підготовка.
- Рівно в полудень фортечної гармати лунав постріл. За цим сигналом йшли козаки обідати.
- Чи відомі вам козацькі обіди?
Відповіді учнів:
1 учень. Шумить , гуде сосононька,
плаче, тужить годинонька,
плаче, тужить, ще й ридає,
на шлях битий поглядає.
Битим шляхом козаки йдуть,
на уздечку коня ведуть.
Ой ти, коню вороненький,
де синочок мій рідненький?
Твій синочок вбитий лежить,
в правій руці шаблю держить.
2учень. Розлилися круті бережечки,
гей, по роздолі,
пожурилися славні козаченьки,
гей, у неволі.
Гей, ви хлопці, добрі молодці,
гей, не журіться, -
посідлайте коні воронії,
гей, садовіться!
3 учень. Гей, у лузі червона калина,
гей, похилилася,
чогось наша славна Україна,
гей, засмутилася.
А ми тую червону калину,
гей, та піднімемо;
а ми нашу славну Україну,
гей, розвеселимо!
Вчитель.
Наставала тиша, замовкали козаки, і кожен з них подумки линув до рідної домівки. Згадувалося село, старенька хата, брати, сестри, рідна ненька.
4 учень. Повіяв вітер степовий,
трава вся похилилась,
пав у бою козак молодий,
дівчина зажурилась.
А то був хлопець молодий,
його лишень кохати,
Заплаче мати не одна,
заплаче чорнобрива,
бо не одного козака
сира земля накрила.
Вчитель. Вечір. Сміливі, веселі козаки часто вирушали у ближні хутори.
Туди, де були молоді дівчата, бо поспівати, потанцювати так хотілось.
- Давайте і ми заспіваємо пісню, щоб пішла луна гаєм, щоб аж соловейко затих.
( Звучить українська народна пісня «Сіяв мужик просо»)
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ.
Вчитель.
Ми почали знайомство із спадщиною запорозького козацтва. Нехай дійде до ваших уст шелест козацьких знамен, брязкіт їхньої зброї, стогін української землі від копит навальних ординців, як межа між життям і смертю, між минулим і майбутнім нашого народу. Любімо Україну! Шануймо її народ і себе!
ХАЙ ЖЕ КОЗАЦЬКОМУ РОДУ
НЕ БУДЕ ПЕРЕВОДУ!
Звучить пісня «Запорозькі козаки».
Є і нам про що згадати...
Пісня, душу возвелич.
Ой, буда в нас ненька-мати,
Запорозька славна Січ.
Приспів:
Гей, ви запорожці, -
Вітер в чистім полі,
Научіть нащадків
Так любити волю.
Гей, ви козаченьки,-
Спомин з м’яти-рути,
Научіть минулу
Славу повернути.
Обростила землю рана
Із козацького чола,
Щоб неправда помирала,
Щоби правдонька жила.
Приспів:
Дуже тяжко давалась нашому народу воля. Але герої були мужні та незламні. Адже Україна для них завжди була понад усе!
І зараз тисячі Героїв б'ються на фронтах, захищаючи нашу свободу, право на вільне і щасливе життя нашого народу.
Давайте вшануємо хвилиною мовчання учнів нашої гімназії, всіх Героїв, які віддали своє життя за мирне небо, усмішки матерів.
(Хвилина мовчання)
Ми за мир. Боже, бережи Україну!
- Слава Україні!
- Героям слава!
https://www.youtube.com/watch?v=GBcJcdNqhhw