Класна година
на тему «Толерантність»
Мета: формування в учнів поняття що таке толерантність, практичних навичок толерантної поведінки для ефективної та конструктивної участі у громадському житті; визначення критерій толерантності; ознайомлення учнів з основними ознаками толерантної поведінки у людських стосунках та їх практичним застосуванням.
Формування ключових компетентностей: Спілкування державною мовою (вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування. Соціальні і громадські компетентності (усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів)
Обладнання:
1. Картки з описом життєвих ситуацій.
2. Плакат «критерії толерантності».
3. Плакат «ознаки толерантної людини».
Тип уроку: тренінг з елементами дискусії та груповими методами самостійної роботи.
Хід уроку:
1 .Вступне слово вчителя.
Сьогодні тема нашого виховного заходу «Толерантність» і ми з вами визначемо її основні критерії. Термін толерантність у тлумачному словнику пояснюється як терпимість до чужої думки, вірування, поведінки. Толерантність є основою людських взаємин та уміння жити за принципом: «Стався до людей так, як ти хочеш, щоб вони ставились до тебе.»
А зараз я хочу звернути вашу увагу на дошку та нагадати або розказати, що 16 листопада у всьому світі відзначається Міжнародний день толерантності. Його запропонували у 1996 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. Саме цього дня ЮНЕСКО ухвалило Декларацію принципів терпимості. У декларації йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри. Та хочу вам за цитувати слова з цієї Декларації: «Толерантність – це свобода в різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична, правова потреба. Толерантність – це чеснота, яка робить можливим досягнення миру і сприяє заміні культури війни культурою миру.»
2. Ознаки та критерії толерантності.
Одним з завдань нашого уроку є визначення основних критеріїв толерантності. На дошці висить плакат, де ми разом з вами визначимо ці критерії.
Вчитель: Пропоную вам підібрати синоніми до слова толерантність (терпимість).
Наприклад: співчуття, повага до чужої думки т.д.
(Кожен учень називає по одному слову - синоніму.
Після цього учні стараються обрати 8-9 слів, які б найкраще розкривали суть терміну толерантність.
(Доброта, чуйність, терпимість, щирість, мудрість, людяність, взаєморозуміння, взаємоповага, небайдужість)
Ці слова записуються на дошці навколо плакату.
Надалі ці слова будуть основними критеріями оцінки життєвих ситуацій з точки зору дотримання толерантності у відносинах між людьми.
Вчитель: Німецький поет, драматург Йоганн Гете щодо толерантності писав наступне: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна». Чи згодні ви з цими словами? Як ви розумієте ці слова? (відповіді дітей). Просто кажучи, набиратися доброти у серце не менш важливо ніж набиратися розуму. І, як ми виховуємо себе щодо набуття нами знань та вмінь, також ми повинні виховувати себе щодо набуття доброти, людяності, терпимості у наші серця.
Хочу попросити когось з вас зачитати нам ознаки толерантної людини. Тобто яка вона толерантна людина? Будь ласка.
Ознаки толерантної людини:
3. Толерантність у людських стосунках.
Вчитель: Хочу спитати вас, діти, чи завжди ви є терпимими один до одного? А до своїх рідних, до родини?
(Відповіді учнів)
Тож я пропоную вам таке групове завдання.
Розділіться на три групи. Групам пропонуються для обговорення ситуації з життя людей.
(Див. додаток 1).
Завдання: Визначити як саме у цих ситуаціях проявилась нетерпимість людини до людини, та спробувати виправити ситуацію, запропонувати свою модель.
Кожна група працює окремо. При вироблені своїх моделей ви повинні користуватися критеріями оцінки толерантності, що є на плакаті та ознаками толерантної людини. По завершенні кожна група презентує результати своєї роботи та обговорює з класом.
(Обговорення ситуацій)
Зараз пропоную вам пограти у цікаві ігри
"Чуття"
Учні беруться за руки. Повертаючись до свого сусіда і дивлячись йому у вічі, висловіть йому свої думки щодо нього, пам`ятаючи про критерії на плакаті.
"Несимпатична людина"
Згадайте когось, хто вам є не симпатичним. Уявіть, що з цією людиною вам треба буде сидіти за партою. Опишіть своє ставлення до цієї людини.
Виступає 2-3 чол., а решта учнів, користуючись плакатом, визначають наскільки толерантними були промовці.
"Мої проблеми"
Вчитель пропонує пригадати і расказати ті випадки, коли вони відчували найбільший дискомфорт, а потім розповісти про них. Решта учасників стараються змоделювати вирішення таких проблем.
"Гаряче місце"
Вчитель пропонує висловити думку про них інших. Висловитись один про одного рекомендується приблизно в такій формі: "Коли ти робиш чи говориш те і те, в мене виникають такі і такі відчуття". Один із учасників, за бажанням, сідає в центр кола. Після того, як всі сказали, він коротко розказує, що відчував, коли про нього говорили.
На завершення заняття гра: "Дякую, за співпрацю".
Кожен учень повинен одним словом подякувати своєму сусіду за роботу на уроці.
4. Підсумки виховного заходу:
Вчитель: отже, ми ознайомилися з ознаками толерантної людини, з основними критеріями толерантної поведінки у людських стосунках та їх практичним застосуванням.
5.Домашнє завдання: написати міні твір "Чи потрібні мені вміння толерантно ставитися до інших людей?.
Допоміжні матеріали
Додаток. №1
І.Ситуативний матеріал.
Я - вісімнадцятирічний хлопець. Моє ім'я Дмитро. Я - лівша. У всьому, чим би я не займався, а саме: коли малюю, пишу, б'юсь — я віддаю перевагу лівій руці. Права ж на другорядних ролях. Як може здатися нічого незвичного в цьому немає, але пояснити це іншим є досить важко.
В початкових класах, я довго не міг зрозуміти, чому вчителька б'є мене лінійкою по руках, заставляючи перекладати ручку в праву руку. "Чому"? - питав я.
"Так треба!" - відповідали мені. Я не розумів. За те пам’ятаю сльози, з якими я, затиснувши ручку правою рукою, малював каракулі в зошиті, а потім знову отримував зауваження за мазанину.
Пасажири звертаються до школяра:
- Поступися місцем, он дідусь втомлении стоїть.
- А я не втомився? І звідки я знаю, може цей дідусь зовсім негідний того, щоб йому поступитися місцем.
Надійка з болем у серці розповідає:
Мене подруга запросила на день народження. Гостей було багато. Подарунки - дорогі сувеніри, прикраси, біжутерія. Я подарувала книгу. І... залишилася без подруги, вона відвернулася від мене, їй не сподобався мій подарунок. Як мені бути?
Додаток. №2 Ігровий матеріал.
1. Вправа "Привіт! Я радий тебе бачити".
Учасники заняття звертаються по черзі одне до одного, закінчуючи висловом "Привіт! Я радий тебе бачити." Треба сказати щось гарне, приємне, обов’язково від усього серця.
2. "Мої проблеми".
Учасникам заняття пропонують пригадати і записати ті випадки, коли вони відчували найбільший дискомфорт, а потім розповісти про них. Решта учасників стараються змоделювати вирішення таких проблем.
3. " Гаряче місце".
Ведучий пропонує учасникам думку про них інших. Висловитись один про одного він рекомендує приблизно в такій формі: "Коли ти робиш чи говориш те і те, в мене виникають такі і такі відчуття". Один із учасників, за бажанням, сідає в центр кола. Після того, як всі сказали, він коротко розказує, що відчував, коли про нього говорили.
Я - вісімнадцятирічний хлопець. Моє ім'я Дмитро. Я - лівша. У всьому, чим би я не займався, а саме: коли малюю, пишу, б'юсь — я віддаю перевагу лівій руці. Права ж на другорядних ролях. Як може здатися нічого незвичного в цьому немає, але пояснити це іншим є досить важко.
В початкових класах, я довго не міг зрозуміти, чому вчителька б'є мене лінійкою по руках, заставляючи перекладати ручку в праву руку. "Чому"? - питав я.
"Так треба!" - відповідали мені. Я не розумів. За те пам’ятаю сльози, з якими я, затиснувши ручку правою рукою, малював каракулі в зошиті, а потім знову отримував зауваження за мазанину.
Пасажири звертаються до школяра:
- Поступися місцем, он дідусь втомлений стоїть.
- А я не втомився? І звідки я знаю, може цей дідусь зовсім негідний того, щоб йому поступитися місцем.
Надійка з болем у серці розповідає:
Мене подруга запросила на день народження. Гостей було багато. Подарунки - дорогі сувеніри, прикраси, біжутерія. Я подарувала книгу. І... залишилася без подруги, вона відвернулася від мене, їй не сподобався мій подарунок. Як мені бути?
Олексієво-Дружківська загальноосвітня санаторна школа-інтернат
I-III ступенів №13
Донецької обласної ради
КЛАСНА ГОДИНА
на тему:
«Толерантність»
Підготувала:
Вихователь 8-А класу
Волжина А.О.
2018