Виховний захід «У кожнім імені прихована краса»

Про матеріал
Мета: Ознайомити учнів з традиціями ім’янаречення; на прикладі народних родинних обрядів показати цінність кожної особистості; сприяти розвитку творчої уяви, поваги до людини, до свого роду.
Перегляд файлу

Виховний захід «У кожнім імені прихована краса»

 

Мета: Ознайомити учнів з традиціями ім’янаречення; на прикладі народних родинних обрядів показати цінність кожної особистості; сприяти розвитку творчої уяви, поваги до людини, до свого роду.

 

Перебіг заходу

 

Вчитель: Споконвіку вважалось, якщо в українську хату заходили гості, то хата повнилася радістю, сміхом і доброю розмовою. У нашій хаті сьогодні гостинно, то хай же вона буде щедрою на сміх, здоров’я і добре слово.

Почати сьогодні нашу розмову я хотіла б словами В. Симоненка (читаю вірш “Ти знаєш, що ти – людина”).

Ви, мабуть, здогадалися, що мова зараз піде про кожного із вас.

 

Перегляд презентації “Ми діти твої, Україно!”

 

Під звуки пісні О. Білозір “Україночка” на сцену виходять ведучі.

 

Ведучий 1: Добрий день, друзі! Сьогодні наша зустріч незвичайна, адже присвячені кожному із нас. Здивувались? Тоді спробуйте відгадати загадку, і відразу зрозумієте, що я мала на увазі.

 

Нас не було – воно було,

Нас не буде – воно буде.

Ніхто ні в кого його не бачить,

А у кожного воно є.

 

Ну що, здогадались, про що піде наша розмова? Правильно, про імена.

 

Ведучий 2: Чи задумувались ви коли-небудь, чому вам дали саме таке ім’я? Чи знаєте ви, звідки воно прийшло, як виникло і що означає?

 

Ведучий 1: Обираючи ім’я для дитини, батьки прагнуть дати малюкові найгарніше. Але воно має бути не лише милозвучним, а й “щасливим”, тобто обдаровувати дитину чеснотами та доброю вдачею.

 

Учениця читає вірш.

 

Наймення, поширені в різних народів, 

До нашого люду дійшли крізь віки, 

І носимо їх ми тепер залюбки. 

В них сила, і віра, і щастя, і врода, 

Хоробрість і мужність, життя нагорода. 

Аглая — прекрасна, Валерія — сильна, 

Віталій — життєвий, а Ганна — граційна, 

Кирило — господар, а Клара — ясна, 

Галина — спокійна, Аза — міцна. 

Найбільший Максим, і маленький Павло, 

Наталія — рідна, і камінь — Петро. 

Красиве ім'я Маргарита — перлина. 

Оксана й Варвара — чужі, а Ірина... 

Ірина — це мир, благородний — Євген, 

А Костя — постійний, все чує Семен. 

Олена — це світло, Лариса — це чайка, 

Тамара — це пальма, а Марфа — хазяйка.

 

Ведучий 2: Звичай ім’янаречення дуже давній. Він пов’язаний із віруванням, що правильно обране ім’я має сприяти щастю немовляти.

 

Учень 1: Цікавий факт: за язичницьким звичаєм, дитині давали два імені: перше – “справжнє”, яке знали лише найближчі й тримали його в таємниці (через вірування, що той, хто знає ім’я людини, має над нею владу); і друге – те, яким звертались до дитини. І це друге ім’я було відоме для інших. До вибору імені ставились дуже серйозно, вважаючи, що разом з іменем дитині вибирають долю.

 

Ведучий 1: На кого ж покладається почесний обов’язок назвати дитину?

 

Розігрування сценки (До зали входять три куми)

 

Кума 1: Як це на кого? Звичайно ж, на бабу-повитуху. Вона немовляті допомагає на світ прийти, то їй і називати. Так прийнято у нас на Волині.

 

Кума 2: Е, ні, добродійко. Ім’я дитині дають хрещені батьки – найближчі родичі дитини після справжніх батьків. Ми ж за душу дитини перед Богом відповідаємо.

 

Кума 3: Так ведеться у нас на Херсонщині.

 

Кума 2: І у нас на Полтавщині.

 

Учень 2: Не сперечайтесь, кумоньки! Ви всі праві. Традиція, коли за ім’ям для сина чи доньки батьки звертаються до добрих людей, дуже давня. Тому не дивно, що за різних часів у різних регіонах України ця традиція зазнала деяких розбіжностей.

На Поліссі та Західній Україні ім’янаречення належить повитусі. А в південних та східних областях ім’я дитині дають хрещені батьки або близькі родичі. Також у нашому народі відомий звичай, коли ім’я переходить із покоління в покоління. Так українські родини вшановують пам’ять і славу своїх предків.

 

Кума 3: Обряд ім’янаречення був одним у низці інших обрядів, пов’язаних із приходом людини у світ.

 

Кума 2: А от які то були обрядодії – дивіться самі.

 

(Звучить музика. До світлиці входять батько і мати, підходять до колиски)

 

Мати (співає):

Ой люлі, ой люлі, налетіли гулі.

Сіли на воротях в червоних чоботях.

Сіли та й раденькі, що спить мій маленький,

що спить і не чує, де гуля ночує.

 

(Під колискову музику заходять куми, кладуть на стіл тканину, хліб і жито)

 

Кума 1: Радуйся, земле, радій, родино,

Радуйся з нами, нова дитино,

В тебе доволі і ласки, і дива,

Хай не цурається доля щаслива."

 

Кума 2: Щоб дитина стояла і вязи тримала (дає тканину).

 

Кума 3: Щоб дитина була багата, як земля, дужа, як вода (дає воду у глечику).

 

Кума 1: Щоб у коморі і в оборі усього було доволі (дає жито).

 

(Батько дає кумі хліб - сіль).

 

Батько: Прийміть, будь ласка, подяку за нашу дитину (куми дякують і виходять).

 

Ведучий 2: Після першої купелі, яка проходила не менш святково і коли дитині побажали здоров’я, щастя та краси і долучали до родинного вогнища, слідував обряд хрещення.

 

Ведучий 1: На цю урочисту подію збирався увесь рід. Обрані хрещені батьки разом із повитухою несли дитину до церкви. Батьки ж лишалися вдома і чекали на їхнє повернення.

 

(До світлини заходять кум і кума)

 

Кума 2: (вклоняється батькам і віддає дитину) Брали нехрещене у вас, а повертаємо хрещене.

 

Мати: (бере дитя) Яке ім’я два батюшка?

 

Кум: Миколкою назвав.

 

Батько: Добре ім’я, славне (звертається до дитини). Рости, Миколко, нам на радість, родині – на славу!

 

Мати:  Золота зіронька мерехтить над хатою,

Хай наша родинонька та й буде багатою.

Хай завжди на покуті сонечком хлібина,

Хай живе у злагоді вся наша родина.

 

Батько: На родинному дереві хай не сохнуть віти,

Щоб не розучилися ми свій рід любити.

 

 

 

Гра на звання українських імен (на іншомовні знайти український відповідник)

 

Хелен – Олена

Стів – Степан

П’єр – Петро

Анрі – Андрій

Алекс – Олександр

Жан – Іван

Аксін’я – Оксана

Ніколя – Микола

Пабло – Павло

Елізабет – Ліза

Серж – Сергій

Ханна – Ганна

Афанасій – Опанас

Єфім – Юхим

Єжи – Юрій

Катаржина – Катерина

 

Учень 3: В Україні колись була дуже поширена традиція обирати ім’я дитині у церковному календарі. До цього календаря занесені імена всіх православних святих і тих славетних особистостей, яке присвятили своє життя служінню Богові. Потім ця традиція трохи забулася.

 

Учень 4: Але й сьогодні, якщо ви заглянете у християнський (церковний) календар, напевне знайдете у ньому й своє ім’я. Винятком є лише ті з вас, кому батьки дали рідкісне іноземне ім’я.

 

Учень 5: День, присвячений вашому святому, вважається днем ваших імен. Не плутайте з днем свого народження.

 

Учень 6: Вважається, що кожна людина перебуває під особливою опікою свого “іменного” покровителя. Наприклад, покровителем всіх Андріїв є Андрій Первозванний, для Микол покровителем є святий Миколай, Катеринами опікується свята Катерина.

 

Учень 7: У наш час ім’я дитині дають батьки. Непроста справа – обрати добре ім’я. На світі багато імен, і кожне має свою маленьку таємницю. Яку? Зараз почуєте самі.

 

Виходять діти: Степан, Ян, Белла, Гліб, Софія, Ноам і Єгор (розказують про значення свого імені і хто їх так назвав).

 

Гра “Відгадай ім’я” 

5204194f4d409b3e91e2463dd83402d1.jpg  Скільки імен можна утворити з цією нотою? (Всього 40 імен)

 

 

 

Учень 8: Прийняття християнства навіки змінило панораму імен. Багато з них ми шануємо і досі. Разом із введенням християнства на Русі в кінці Х ст. з’явилися візантійські християнські імена.

 

Учень 9: Вони були неоднорідні. Візантійці їх успадкували від імен давньогрецьких, давньоримських і давньоєврейських.

 

Учень 10: В українців є такі візантійські імена, як Олексій, Петро, Михайло, Григорій, Галина, Ганна, Катерина, Олена. Вони продовжують бути популярними і в наші часи.

 

Учень 11: Далі йдуть давньоруські імена: Володимир, Святослав, Всеволод, Ростислав, Людмила. А до них прилягають утворені за грецьким зв’язком імена типу Віра, Надія, Любов, Богдан.

 

Учень 12: Запозичено ще за русичів і деякі скандинавські імена: Ігор, Олег, Ольга. Гарні за звучанням імена Ванда, Власта, Квіткослава, Росиця, Ружена. Вони схожі на східнослов’янські імена.

 

Учень 13: Поширенню імен із західноєвропейських мов сприяли зарубіжна художня література, оперне мистецтво, преса, кіно. Це такі імена: Артур, Едуард, Альвіна, Віолетта, Евеліна, Елеонора, Ельвіра, Ельза, Жанна.

 

Учень 14:

Люблю жіночі імена.
Жива в них сила первозданна.
З глибин історії луна –
Марія. Анна. Роксолана.

Торкнешся слухом – зазвучить:

Земфіра, Клавдія, Поліна.

Підвладна їм летюча мить,

Та й вічність пада на коліна.

 

Це цікаво знати

 

Учень 15: У різних народів світу дуже різні імена і традиції, пов’язані з ними. У росіян, українців і білорусів є імена і імена по-батькові. В у більшості країн заходу люди один до одного звертаються на ім’я, незважаючи на вік чи посаду, і лише в офіційних випадках на прізвище.

 

Учень 16: Усі видатні римляни мали, як правило, потрійне ім’я: Публій Корнелій Сципіон, Марк Гуллій Цицерон, Публій Овідій Назон.

І частина ім’я означала власне ім’я, ІІ – родове ім’я, ІІІ – сімейне прізвисько.

 

Учень 17: У багатьох країнах сходу прізвищ немає, а тільки одне ім’я. До нього може входити і прізвисько, і характеристика людини, і визначення категорії людей, до яких певна особа належить, і назву роду, й імена родичів.

 

Учень 18: Ось, наприклад, ви знаєте рубаї Омара Хаяма. А яке його справжнє ім’я? Гаяс ад-Дін Абу-л-Фахта Омар ібн Ібрахім Хаям Нішапурі.

*Гаяс ад-Дін – традиційний титул ученого (дослівно означає “Плече (допомога) віри”);

*А далі дослівно: Фахта – батько, Омар – його ім’я, син Ібрахіма, Хаям – прізвисько, з Нішапура.

 

Учень 19: У В’єтнамі і Бірмі ім’я людини змінюється протягом її життя кілька разів відповідно до усталеної традиції.

 

Ведучий 1: А щоб відпочити від такої кількості інформації, подивіться невелику п’єску.

 

(Розігрується сценка “Куди їдеш, Явтуше?”)

 

Ведучий 2: Давайте пограємо в “Загублене ім’я” (Вставте пропущені імена в прислів’я і приказки).

 

  1. Нашій (Горпині) гарно й і хустині.
  2. Без (Гриця) вода не святиться.
  3. Казала (Настя) як удасться.
  4. Видно (Химку) хліб пекла, бо й ворота в тісті.
  5. Хапай, (Петре), поки тепле.
  6. Не буде (Галя), так буде другая.
  7. Розказав (Мирон) старої кобили сон.
  8. Торохтить (Солоха), як діжа з горохом.
  9. У всякої (Федорки) свої одговорки.
  10. Не для (Гриця) паляниця, не для пса ковбаса.

 

“Аукціон імен” (назвати твори, в заголовку яких є імена)

  1. Іван Котляревський “Наталка Полтавка”
  2. Квітка-Основ’яненко “Маруся”, “Сердешна Оксана”
  3. Тарас Шевченко “Катерина”, “Назар Стодоля”
  4. Іван Франко “Захар Беркут”, “Грицева шкільна наука”
  5. Нечуй-Левицький “Микола Джеря”, “Баба Палажка і баба Параска”…

 

Пісні з іменами (проспівати пісні, в яких є рядки з іменами)

“Несе Галя воду”, “Куди їдеш, Явтуше?”, “Полюбила Петруся”, “А до мене Яків приходив”, “Ой ти гарний, Семене”, “Ой не ходи, Грицю”…

 

Географічні об’єкти (назвати топоніми, в яких є імена)

Дніпропетровськ, Василівка, Миколаїв, Феодосія, Івано-Франківськ, Володимир-Волинський, Олександрія, Павлоград, Бориспіль, Артемівськ, Старокостянтинівка…

 

Ведучий 1: А чи знаєте ви, яке жіноче  ім’я є найближчим родичем Івану? Ніколи не здогадаєтесь. Це Ганна. Саме так, бо Іван , як і Ганна, утворилося від імен Йоханаан, що в перекладі з давньоєврейської означає ‘’Божа благодать, милість’’. Ім’я Іван утворилося від всієї основи, а Ганна – від її кінцевої частини.

 

До  речі, ім’я Іван має різні національні варіанти. У Франції його називають Жан, в Естонії –Юхан, у Польщі, Чехії, Словаччині – Ян, у Німеччині й Австрії – Йоганн, в Англії – Джон, в Італії – Джованні, у Вірменії – Ованес, у Грузії – Вано, у Білорусії- Янка, у Румунії й Молові –Йон, в Іспанії – Гуан, у Португалії – Жоан, в Ірландії – Шон, у Латвії – Йонас, у Греці- Іоанес.

Учитель: Ось така історія імен. До кінця збігла наша з вами подорож в Країну Імен. Я вдячна учням за підготовку у проведенні заходу, а вашим батькам – за те, що вони народили і виховали таких гарних дітей.

 

Учні співають пісню І. Федишин ‘’Батьки’’.

 

 

docx
Додано
25 лютого 2019
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку