Цей матеріал допомагає формувати соціальний досвід у підлітків, успадкування духовних надбань і досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, виховання толерантності до національних меншин та поваги до культурної спадщини рідного народу.
Чернівецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 37
Чернівецької міської ради
(виховний захід, присвячений Дню рідної мови у 6-А класі)
Вчитель:
Кузик Наталія Іванівна
Чернівці
2015
Мета: формування соціального досвіду у підлітків, успадкування духовних надбань і досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, виховання толерантності до національних меншин та поваги до культурної спадщини рідного народу.
Обладнання: ілюстративно – демонстраційна презентація, музичний супровід .
Запис цитат на плакатах, листівках, слайдах:
К.Ушинський: "Відберіть у народу все - і він усе може повернути; але відберіть мову - і він ніколи вже більш не створить її; вимерла мова в устах народу - вимер і народ. Та якщо людська душа здригається перед убивством однієї недовговічної людини, то що ж повинна почувати вона, зазіхаючи на життя багатовікової особистості народу?"
Павло Мовчан: "Мова - це п'ята ефірна стихія, яка облягає національний простір, і зменшення її сфери призводить до утворень своєрідних озонних отворів, через які вривається чорна енергія, що деморалізує народ... "
В. Сосюра: "Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема"
В. Сосюра :
«Нехай в твоїм серці любові
не згасне священний вогонь
як вперше промовлене слово
на мові народу свого.»
Євген Маланюк:
« І все-таки: в началі було Слово!
І все-таки: начальний дух — Любов!..»
О. Гончар: «Мова — це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова — це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніше надбання віків, мова — це ще й музика, мелодика, барви буття, сучасна художня, інтелектуальна і мислительська діяльність народу».
В. Овсянико-Куликовський: «Мова народу, народності чи діаспори — то генетичний код національної культури, запорука самобутності та самозбереження».
Форма проведення виховного заходу: «Мандрівка Всесвітом»
Звучить музика
(Поважно заходять три мудреці)
Мудрець Архип: Ох і далека ж дорога пролягла до вашого порогу!
Мудрець Мусій: Вітаємо вас, наше юне покоління у новому 21 сторіччі! Прийшли ми до вас недаремно! Світ такий широкий і безмежний, що нерідко і заблукати в ньому!
Мудрець Афанасій: А допоможе знайти вірний шлях багатовікова особливість народу – мова! Адже в давні часи всі люди однією мовою говорили й усі одне одного розуміли.
Мудрець Архип: І закортіло людям лишити пам'ять про себе довічну.
(Заходять двоє учнів і Бог Ягве)
«Імпровізація діалогу у підніжжя Вавилонської вежі»
1 учень: А нумо зберемося разом та й побудуємо вежу високу!
2 учень: Ми збудуємо вежу, ми збудуємо вежу аж до самого неба!
Мудрець Афанасій: Будувалася вежа не рік і не два. Самих цеглин для неї знадобилося тридцять п'ять мільйонів! Ціле місто виросло навколо гори, на якій будувалася вежа. Місто Вавилон. А на горі з кожним днем усе вище й вище, уступами підводилася вежа-красуня: знизу широка, догори все вужча й вужча. Та ранком, звідки не візьмись, поміж людей з'являється сам Бог Ягве. Не сподобався йому їхній замір — досягти неба, де живе Бог.
Бог Ягве: Це тому примудрилися вони свою вежу вибудувати, що у них спільна мова і кожна людина розуміє іншу. От вони й домовились!
Мудрець Мусій: І наслав Ягве на землю страшенну бурю. Поки буря вирувала, вітер поніс усі слова, котрі люди звикли одне одному говорити.
1 учень: Но мор пент!
2 учень: Нічого не розумію!
Мудрець Архип: І розійшлися люди в різні кінці землі, кожен народ у свою сторону — будувати свої міста. І до сьогодні всіма мовами світу люди розповідають оцю легенду про недобудовану Вавилонську вежу.
Мудрець Мусій: Недарма ми розповіли вам цю притчу – прагнемо нагадати вам, що всі ми люди, хоч живемо у різних країнах, маємо різні традиції, говоримо різними мовами!
Мудрець Афанасій: Прощавайте, час нам в дорогу вирушати, а ви будьте чемними!
(Виходять)
Ведучий:
Ми несподівано зустрілись із часткою старовини,
Адже з легендами знайомі, і з ними разом ми росли.
Тепер запросимо усіх вас на наш космічний корабель!
І помандруємо, де мови жива одвічна колибель.
Ведуча:
На цій планеті живе вона – у віковічному серпанку
Та калиновому вінку, вродлива, бо прокинулася зранку
Струнка і горда серед руж червоних
І солов’їв у сукнях волошкових!
(Звучить музика. Танцюють мавки. Виходить Мова )
Монолог Мови: Я невтомна й працьовита, не омину жодного закутка, жодної оселі. Загляну і в карпатські гори , і в поліські простори , покружляю дзвінкою луною і по Наддніпрянщині, і в деснянських долинах. Не шкодую ні сили, ні багатоголосих барвів, дарую всім і кожному частинку своєї самобутної незрівнянної душі. Дзвеніла потічком у смерекових зрубах, співала жайворонком над білосніжними мазаночками і розливалася сосновим духом у поліських хатинах... От лиш панське ярмо уривало шию, напувало гірким потом.
Летіли роки , а я все не старіла , а я розквітала більше і яскравіше .
Моє свавілля не знало меж . Ніжними ліричними співанками, войовничими гімнами і просто старовинними стрілецькими піснями перекочувалася в степовому різнотрав’ї. Свіча надії ще палахкотить у моєму серці, і сію , сію свою запашну житню любов і колоскове мелодійне словесо з гірким калиновим присмаком . Допоки жию я дзвінка і солов’їна , доти топтатимеш ряст і ти…
(Виходять)
Ведучий:
Яка велична і сумна планета рідної мови! Самотньо їй було, але це в минулому, адже ми усвідомлюємо, що наше майбутнє, безперечно, пов’язане тільки з нею!
Ведуча:
І коли, як не сьогодні на весь світ нам вигукнути: «Хай живе рідна мова!» І чуємо, як російською, англійською, італійською, польською нас підтримують люди, які також не дозволяють знецінитися, зникнути мові – уособленню самобутності держави!
Ведучий:Ми мандруємо, друзі, на планету, у гостини до двох розумників, у яких багато чого можна навчитися!
(Чути звук ракети)
Розумник Кубик: Сьогодні, саме сьогодні 21 лютого!
Розумник Логік: Мені не подобається, коли ти говориш обірваними фразами! Треба сформулювати думку так: 21 лютого все перспективне людство відзначає день рідної мови!
Розумник Кубик: Авжеж! З 26 жовтня по 17 листопада 1999 року!
Розумник Логік: День «підтримки мовного та культурного різноманіття та багатомовності» проголошений на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, що проходила 26 жовтня — 17 листопада 1999 року в Парижі.
Розумник Кубик: Авжеж! Авжеж! 2000 рік.
Розумник Логік: Тепер Міжнародний день рідної мови святкується щороку, починаючи з 2000 року!
Розумник Кубик: (Зітхає) Авжеж! 21 лютого 1952 року…
Розумник Логік: Історія свята, на жаль, має дуже трагічне начало. 21 лютого 1952 року у Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем полеглих за рідну мову.
(Ідуть, продовжуючи говорити)
Розумник Логік: Хіба не можна висловлюватися ясніше, не всі ж такі планетні, як і ти, друже…
Ведучий:
Геть кордони і розбрат націй!
Хай живе все земна людина!..
Не дивує кількість міграцій
Із країни і до країни
Ведуча:
Відрізняють од мови мову
То наука, то пересуди.
Громадянство своєї мови
Від народження мають люди
Ведучий:
Ось просториться ваша мова,
як левада, як праця в полі.
Слово, вилущене з полови,
Може вашу змінити долю!
Ведуча:
Ось воно, в душах ваших, поруч,
Десь на відстані тільки серця.
Тож вслухайтеся в кожний порух –
Хай прокинеться, хай озветься! Олекса Різниченко
(Грайлива музика. Заходять двоє подорожніх – козак та служивий (за мотивами «Бувальщини про двох подорожніх» О. Різниченка))
Служивий: Чивой – та я, брат, проголодался. Давай покушаем, ась?
Козак: А я бачу, що в тебе є свої харчі – чого б це я мав тобі давати свої?
Служивий: Вот чудак! Да я же не прошу у тебя кушать, я просто предлагаю покушать…
Козак: А-а-а, ти, пане – брате, мені свою їжу пропонуєш покуштувати? Та нащо ж мені твою кушати, коли я точно знаю, що моя – краща…
Служивий: Ну, будем кушать!
Козак: Коли?
Служивий: Что значит когда? Сейчас!
Козак: Та ні, ти казав, що будемо колись куштувати, а я, пане – брате, уже починаю зараз. І не куштувати, а їсти.
Служивий: Какой ты непонятливый! Да не пробовать! Я говорю: давай есть!
Козак: Знову не втямлю… Якщо у тебе своє є, себто «есть», то чого ж ти у мене просиш – «давай есть»!
Служивий: Да я гаварю «есть» в значении «есть», а не «есть»! Тьфу ты! Что это я плету? Есть в значении кушать, а не в значении наличия. А «кушать» не в значении «пробовать», а в значении «есть»! Ну жрать, короче гаваря!
Козак, махаючи рукою виходить, служивий поспішає за ним.
Ведучий:
Д.Карнегі писав, що про людину судять з 4 речей : як вона виглядає, що вона робить, як вона говорить, що вона говорить.
Ведуча:
Отже, на 50% ставлення до людини у світі залежить від її мови?
Ведучий:
Атож! А ще від толерантного ставлення до інших мов! Я, наприклад, вивчаю англійську та німецьку мови!
Ведуча:
А мені до вподоби італійська! Уяви лишень, що Україна – осередок 130-ти національностей і народностей, серед яких найбільшу кількість складають українці - 77,8 %, росіяни - 17,3 %. Найбільш численними після українців і росіян в Україні є білоруси, молдавани, кримські татари, болгари, угорці, румуни, поляки, євреї, вірмени, греки, татари, цигани, азербайджанці, грузини, німці та гагаузи.
Ведучий:
То, може, заглянемо до планети, де всі народності живуть за одними статутами!
(Музичний супровід)
Білорус:
Мова кожного народу
неповторна і - своя;
в ній гримлять громи в негоду,
в тиші - трелі солов'я.
Росіянка:
На своїй природній мові
і потоки гомонять;
зелен-клени у діброві
по-кленовому шумлять.
Українка:
Солов'їну, барвінкову,
колосисту - на віки -
українську рідну мову
в дар мені дали батьки.
Грузин:
Берегти її, плекати
буду всюди й повсякчас,
бо ж єдина - так, як мати,
мова в кожного із нас! Оксана Забужко
Танок дружби. Всі виходять на сцену.
Ведучий:
Бережімо кожну хвилину, у якій ожива рідне слово,
І шукати не бійтесь планету, на якій щось побачите нове!
Мудрець:
Бо допоки ми небайдужі, толерантні, гідні багатства,
Обдаровані будем нащадки, що живуть у любові й братстві
Українка:
І дивується Всесвіт нехай: як їм порозумітись вдалося?
Грузин:
Ти привітно гостей зустрічай – так вже здавна у нас повелося!
Мова:
І тоді оживу, як і перше! Сколихну ваші душі й серця!
І задумане зможемо звершить, бо усі ми разом сім’я!
Звучить пісня Наталії Бучинської «Мова єднання»
1