Виховний захід "Великодні традиції"

Про матеріал
розширити знання учнів про Великоднє свято та один з найголовніших його символів – писанку; познайомити з легендами про писанки та символікою її знаків; сприяти відродженню звичаїв та обрядів нашого народу, примножувати його традиції; виховувати почуття любові до свого народу, кращі якості національного характеру.
Перегляд файлу

Тема:

Великодні традиції

Клас:

3

Мета:

розширити знання учнів про Великоднє свято та один з найголовніших його символів – писанку;  познайомити з легендами про писанки та символікою її знаків; сприяти відродженню  звичаїв та обрядів нашого народу, примножувати його традиції; виховувати почуття любові до свого народу, кращі якості національного характеру.

Матеріально-технічне забезпечення:

дидактичне забезпечення: презентація, відеоролик «Писання писанки», вірші, вишиті рушники, ілюстрація пасхального кошика та продуктів, які освячуються в церкві, музичний запис церковних дзвонів, паперові шаблони писанок, олівці чи фломастери.

    технічні засоби навчання: ноутбук, проектор, мультимедійна дошка.

   використані джерела інформації:

  1.  Великдень [Електронний ресурс] / виховна  година з елементом тренінгу – режим доступу:  https://naurok.com.ua/vihovna-godina-z-elementami-treningu-velikden-172651.html
  2.  Мороз А.В. «Великдень – свято християнських родин» [Електронний ресурс] /  виховна  година – режим доступу:   https://vseosvita.ua/library/vihovna-godina-na-temu-velikden-svato-hristianskih-rodin-58302.html
  3.  Писання писанки [Електронний ресурс] / відео – режим доступу:     https://www.youtube.com/watch?v=B1zK4U0CJO0

Складова моделі успішного випускника:  громадянин, творча особистість.

Орієнтир складової моделі успішного випускника: знання та збереження сімейних цінностей.

Педагогічний інструментарій: підхід: компетентнісний, технології: колективно-групового навчання, форма роботи: виховна година

Ознаки успішного зростання випускника: 

 

Хід заходу

 

І. Організаційний момент

Вихователь:

Вже дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав,

Тож, і ми часу не гаймо

Працювати починаймо!

Вихователь:

(Лунає запис великодніх дзвонів)

 

Що ви зараз чули? (дзвони)

Діти, а де ми можемо їх почути? ( в церкві)

Коли ми їх чуємо, то про що вони нам сповіщають? (Про службу, великі свята)

 

Вірно, дзвони ми можемо почути в церкві коли розпочинається святкова відправа. Саме сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших свят  у році, яке святкують у всіх країнах світу. А яке ви дізнаєтесь із прослуханого вірша. (Декламація  вірша вчителем «Христос Воскрес» К. Перелісної)

Христос Воскрес

Співає жайворон з небес:

Христос воскрес! Христос воскрес!

У небо дзвін гуде з села:

Христос воскрес! Йому хвала!

В проміннях сонячна блакить:

Христос воскрес! Його хваліть!

Дзюрчить струмок – весняний дзвін:

Воскрес Христос – Господній Син!

Радіють діти у вінках:

Христос воскрес на небесах!

І вся земля, мов той вінок,

З чудесних трав, дітей, квіток...

І в серці радість через край:

воскресли поле, річка, гай,

І лине пісня до небес:

Христос воскрес! Христос воскрес!

 

ІІ. Мотивація діяльності, повідомлення теми і мети

Вихователь:

Про яке свято йдеться у вірші? (Відповіді дітей)

Сьогодні ми поговоримо про традиції святкування Пасхи. Тема нашого заходу «Великдень».

Кожен з вас напевне святкує це свято із родиною. Що вам відомо про нього? (Відповіді дітей) (Слайд 1)

Вихователь:

Великдень – одне з найбільших весняних свят у християнській релігії. Свято пов'язане із воскресінням Ісуса Христа, тому й має назву Великий день або Великдень.

Дата святкування Пасхи встановлюється наперед і кожен рік припадає на різні дні - з 22 березня по 25 квітня за старим стилем.  Що ж то за свято — Великдень?

Вихователь:

Сьогодні воно має й іншу назву – Пасха. З'явилася ця назва, коли на українську землю прийшло християнство. Цей день вважається днем воскресіння Ісуса Христа. Давні легенди кажуть, що того дня, коли Ісус Христос народився, день був такий довгий і ясний, що дорівнював аж сімом сучасним дням. Ось така одна з народних версій походження назви цього свята.

Вихователь:

Великдень українці завжди святкували радісно, піднесено. Святу передував Великий піст, під час якого скоромне (тваринна їжа) заборонялося. Наші пращури були мудрими людьми. Під час посту організм очищався від непотрібних шлаків і ставав здоровішим. Та й у кожного заощаджувалися харчі до свята: заливались ковбаси жиром, коптили шинку та окороки, назбирували багато яєць.

Упродовж 7-го тижня посту наводили лад у господарстві, прибирали, мазали хати, розмальовували стіни зсередини і знадвору. Прикрашали покуть, вивішували найкращі рушники.

Весь тиждень перед Великоднем прийнято називати Великим  або Страсним, Білим або чистим тижнем. Кожен день цього тижня має своє призначення. Послухайте про призначення кожного дня.

 

Діти читають заздалегідь роздані вчителем вірші

Учень:

Понеділок білить хату

любить, певно, працювати:

і кути побілить й стелю,

щоб Великдень був веселий!

Учень:

Шурхіт. Шум. Рипить в оселі:

чисто-начисто підлогу -

шури-шури! – тре завзято

наш вівторок довгоногий.

Учень:

Пишна пані середа і пере, й прасує.

До Великодня, ще б пак, хату облаштує!

Учень:

Чистий четвер – чистий, вдосвіта піднявся

ще до сходу сонця начисто скупався.

Учень:

П’ятниця пече паски – господиня вміла:

склянки зо три молока до цеберка влила,

трохи борошна, яєць, додала й ванілі,

щоби пригощати всіх вранці, у неділю.

Учень:

У суботи, ой роботи – пише писанки субота,

ясні крашанки фарбує, вимальовує-малює.

Вихователь:

Починаючи з Чистого четверга готувалися до святкового столу, фарбували і розписували яйця. Готували млинці, дрібні вироби з кращого пшеничного борошна із зображенням хрестиків, баранчиків, півників, курочок, жайворонків. (Слайд 2)

Загадка: 

Як уродилась, то була біла,

тепер подивіться – рябенька я, ціла.

Мені розмалювала Оленочка бочки –

жовті й червоні, і білі квіточки.

Лежу на столі коло круглої паски,

моргаю до сиру, тулюсь до ковбаски,

до хрону, до масла, до баби сміюся,

ану відгадайте-но, як же я звусь. (Писанка, крашанка)

Вихователь:

Про виникнення писанок існує багато легенд. Ось одна з них. Послухайте. (Слайд 3)

 

Коли Ісуса розіп’яли на хресті, з його ран точилася кров. З кожної її краплі виникла червона крашанка. А сльози Матері Божок, яка стояла під хрестом, молилася і гірко плакала, капали на ті червоні крашанки і кожна з них перетворювалася на чудову писанку. Забравши всі писанки та крашанки у хустину, Богородиця пішла до Пілата просити дозволу поховати свого сина. Дорогою вона дарувала писанки дітям і наказувала їм жити в злагоді та мирі.

Прийшовши до Пілата, Матір Божа зомліла, а писанки з хустинки розкотилися по всьому світу. З того часу наші матері, бабусі та сестри саме до цього дня фарбують крашанки та розписують писанки до Великодня – свята Воскресіння Ісуса Христа. Після того, як їх разом із великодньою паскою освятять у церкві, їх дарують родичам, знайомим і друзям, навіть просто зустрічним, зі словами «Христос Воскрес!». А ті їм відповідають: «Воістину Воскрес!» і щиро дякують.

Вихователь:

Діти, слухаючи легенду ви почули різні назви великодніх яєць – писанки, крашанки. А  чим вони відрізняються? Чим схожі? Чи знаєте ви  інші способи прикрашання яєць до свята? Як вони називаються? (Відповіді дітей)

 

Вчитель знайомить дітей з різновидами прикрашення яєць

Вихователь:

Крашанки – яйця, фарбовані в один колір рослинним барвником, найчастіше відваром цибулі.

Крапанки – мальовнича композиція з різнокольорових цяток.

Дряпанки або шкрябанки – це крашанки, по яких голкою видряпано орнамент.

Мальованки – яйця, розмальовані пензликами.

Писанки – яйця, розписані воском за допомогою писачка, воску та барвників. (Слайд 4)

Вихователь:

Для українців розпис писанки – це не просто фарбування яйця у різні кольори. Писанка була оберегом, кожен елемент мав своє значення. Їх потрібно було дуже правильно підбирати та поєднувати. Цей процес роботи був дуже складним. Його навчали з самих малих років життя дитини. Зараз ми умовно завітаємо у майстерню писанкарства та ознайомимось із правилами написання писанки.

 

Перегляд відеоролику «Писання писанки»

Вихователь:

Писанка – символ Всесвіту. Українська писанка має понад 100 символічних малюнків. Кривулька, наприклад, знаменує нитку, вічність сонячного руху. Безконечник – символ початку і кінця. Тригер, або триніг, символізує небо, землю і повітря, або ж повітря вогонь і воду.

Колесо – знак безперервного відродження життя.

Сонце – символ світла й життя.

Хрест – символ Всесвіту, 4 пір року, 4 сторін світу.

Спіраль – символ родючості, знак зародження нового життя.

Грабельки –  символ дощу, води, що сходить із неба до землі і єднає землю з небом (або ж дівчину із хлопцем).

Дерево життя –  символ природи.

Зоря – знак неба.

Дуб – символ сили.

Голуб – символ душі.

Гілка  охорона проти хвороб.

Сосна – символ здоров’я.

Виноград – символ роду.

Крапочки - символ родючості.

Риба  – символ води, життя і здоров’я.

Півень – охоронець добра.

Олень –  пов'язаний зі світлом, він є рятівником-переможцем.

Вихователь:

Ось і підійшов час для створення власної писанки. Ви отримали всі необхідні знання для того, щоб намалювати писанки, які доповнять святковий кошик.

 

Діти отримують паперові заготовки яєць та протягом 10-15 хвилин розмальовують свої писанки. Демонструють свої витвори однокласникам, пояснюють, що означають використані ними символи та кольори. Поки діти працюють, вчитель розповідає про українські вірування, пов’язані з писанками.

Вихователь:

Пофарбоване, розмальоване яйце вважали оберегом.

• Щоб писанки довго зберігалися, їх треба готувати в Чистий четвер.

• Із писанок, крашанок починався великодній сніданок у кожній українській сім'ї.

• Освячену писанку з давніх-давен клали до першої купелі немовляти, щоб воно зростало в силі.

• Будуючи нову хату, в кожному кутку клали по писанці. Предки вважали, що писанка охороняє оселю від пожежі, блискавки та різних напастей.

• Дівчата вмивались водою, в яку опускали крашанку чи писанку, щоб бути рум'яними.

• Товчене на порошок лушпиння крашанки підсипають до кормів курям – «щоб краще неслися».

• Крашанки й писанки служили для святкових розваг, ігор молоді та дітей.

 

ІІІ.  Підсумок

Вихователь:

Велику радість приносять пофарбовані яєчка як дітям так і дорослим. Вони обмінюються ними, вихваляються, граються. А найбільша розвага з поміж інших – це биття яєць. Вашими яєчками битися ми не будемо, будемо милуватися ними у пасхальному кошику. (Слайд 5)

Вихователь:

Заняття добігає до кінця давайте пригадаємо про що ми говорили з вами?

Що нового ви дізналися про свято?

Чи навчилися ви писати писанку?  (Відповіді дітей)

Вихователь:

Неможливо уявити український Великдень без писанок. Неповторні орнаменти, загадкові візерунки, розмаїття кольорів… Практично в усіх народів світу яйце шанувалося здавна. Традиція розписувати яйця на Великдень збереглася практично лише в Україні. Тож продовжуйте українські традиції, плекайте їх, передавайте з покоління в покоління.

 

docx
Додано
28 лютого
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку