ВЕСЕЛКА ЩАСТЯ
Виховна справа з елементами арт-терапії
Мета: ознайомити учнів з поняттям «щастя», формувати уміння розрізняти його серед інших почуттів; розвивати бачення прекрасного; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати любов і повагу до матері, сім’ї, рідного краю, викликати бажання робити добро, бережливо ставитись до свого здоров’я, дарувати щастя іншим.
Інсценізація (два хлопчики)
Що таке щастя?
- Привіт! Чого такий сумний?
- Привіт. Я не сумний, я тут замислився...
- Про що?
- Та ось думаю, що таке щастя.
- Щастя? Так це ж просто! Це...
- Ну, кажи. Що саме?
- Так. Ти правий. Відразу не сформулюєш, хоча здається, що знаєш, що таке щастя...
- Ось я й міркую. Ми ж зичимо щастя один одному, коли вітаємо зі святами?
- Так, зичимо. Здоров'я, щастя та успіхів - у навчанні, у праці...
- Так чого саме ми зичимо? Про здоров'я та успіхи - зрозуміло. А от щастя - що це? Що входить до цього поняття?
- Ну, я вважаю, що сюди входить взаєморозуміння в родині, добрі стосунки з рідними та друзями.
- Згоден. Не може людина бути щасливою, коли у сім'ї якісь негаразди і з друзями сварки. А ще, мабуть, щастя - це коли у тебе є справа, що тобі подобається.
- Точно. Праця або хобі, що приносить задоволення - це дуже добре.
- Чогось ще не вистачає...
- Згоден, я теж так вважаю.
- Виходить, що щастя складається з кількох складових?
- Виходить, так.
Тема нашого заняття «Веселка щастя». Сьогодні ми поговоримо про дуже важливу річ в житті людини - про щастя, про те, що означає бути щасливим і що треба для цього робити. Мабуть, немає такої людини серед нас, яка б не хотіла бути щасливою. Але чи всі знають, як цього досягти. Тож спробуємо з’ясувати що таке щастя, що потрібно для того, щоб бути щасливим.
Кажуть, що число сім – магічне. Мабуть це і справді так. Бо у світі багато чого позначено цим числом :
- сім днів у тижні, сім разів відміряй, а раз відріж – каже народна мудрість;
- є сім смертних гріхів, які посилаються людині, щоб вона їх переборола;
- є сім чудес світу.
Саме тому його вважають магічним. А чому б і ні? Адже найкраще запам’ятовується те, що повторюється сім разів.
А ще від щастя людина буває на сьомому небі.
Від народження кожного з нас оточують кольори. Кольори – це невід’ємна частина нашого життя. Життя повне тоді, коли воно насичене фарбами, кольорами та відтінками. Сьогодні ми будемо працювати із фарбами і я надіюся, що вони нам допоможуть краще зрозуміти стан людського щастя.
На мою думку, щастя, як веселка, має сім кольорів. Ви можете заперечити мені, що, мовляв, щастя не має кольору. Та сьогоднішнє заняття допоможе кожному зрозуміти, якого кольору його щастя.
Всі бачили веселку, у якій виграє дивовижних сім кольорів. Ці кольори утворюють веселковий міст на все небо і по ньому хочеться пробігтися, бо він неодмінно заведе у чарівну казку.
Інсценізація (дві дівчинки)
— Що в тебе в руці?
— Щастя.
— Чому таке маленьке?
— Воно тільки моє. Неважливо, якого воно розміру, воно щире й красиве.
— Так... Чудово!
— Хочеш частинку?
— Напевно...
— Давай долоньку. Я поділюся.
— Ой... воно таке живе і тепле...
— Подобається?
— Дуже... спасибі! Знаєш, мені стало так добре, коли я відчула його...
— Так завжди буває.
— А якщо я з кимось поділюся своїм щастям?
— У тебе стане його ще більше…
— Чому?
— Сам не знаю. Тільки потім воно стане ще тепліше.
— А руки об нього обпалити можна?
— Руки обпалює заздрість. Щастям їх обпалити не можливо.
— Слухай... я знаю, з ким поділитися цим дивом.
— Я радий цьому.
— Тоді...
— Саме так, побачимося ще. Поділися ним. Адже багатьом його так не вистачає.
Щастя... Скільки про нього всього написано й розказано! Його оспівують поети й вивчають соціологи, психологи й філософи... І все одно не можуть прийти до спільного знаменника своїх наукових досліджень. Що ж воно таке — щастя?! Чи є щастя взагалі? Або як його треба класифікувати — жіноче щастя, чоловіче щастя, дитяче, учительське?..
Перед вами знаходяться чисті аркуші паперу та фарби. Із їхньою допомогою кожен спробує зобразити своє щастя. Починаємо. Будете малювати тими кольорами і у такій формі із якими у вас асоціюються ті речі про які йтиме мова.
Перший колір щастя – це життя, яке подарувала нам мама,
це бажання відчувати мамину ласку, тепло щоднини і щохвилини.
Найвища в світі цінність – жити,
йти вдаль по вранішній росі,
Сміятись, плакати, любити,
І дивуватися красі.
Яке це щастя в світі жити?
І відчувати смак життя,
Сміятись, мріяти, радіти,
Й летіти в світле майбуття.
1. Коли ми народилися, то першим побачили обличчя мами, відчули ніжність погляду і тепло її рук. Для нас у перші хвилини, в ті перші дні – це все життя, весь Всесвіт, іншого не існує!
2. Мама – це той птах, що розкрив нам крила, дав дорогу в життя. Це людина перед якою ми у вічному боргу.
3. Мама – це одвічні уособлення краси і ніжності, грації та гармонії, любові і материнства.
Зобразіть перший колір щастя (Кожен на листку, у формі квіткової пелюстки, відображає перший колір щастя. Час виконання - 2 хвилини.)
Другий колір щастя – це Батьківщина, ім’я якій – Україна.
Я щаслива, бо живу в прекрасній країні, на благодатній Буковинській землі. Бо тут я народилася,вперше пішла стежкою, що простяглася до рідного порогу у широкий світ. Бо у рідному краї кожна квіточка дарує мені усмішку,кожна пташка співає тільки для мене. І де б я не зупинилася, мені неодмінно світить Берег Дитинства. Рідна земля… Вона мені сниться в далеких мандрівках, я відчуваю її поклик. Тихо прокидається ранок,поступово згасають зорі, голубіє небо. Тиша навкруги. І я прокидаюся від солодкого сну, щоб іти до школи.
Яке щастя жити на рідній землі!
Україна – це наша земля. Рідний край із славною історією, з мудрими,талановитими людьми, з чарівною піснею, що дивує весь світ, з невмирущими народними традиціями, з мальовничою природою. Україна – це рідна мова, якої навчила нас мама, співаючи колискову.
Хай кожен з вас позначить другий колір щастя.
Третій колір щастя – це знання, які є для нас скарбом.
Школа – це світла дитяча країна, у якій ми навчаємося, ростимо,мудрішаємо і міцніємо. Школа, як мама. Вона так само піклується про нас, дає основу усіх знань, які необхідні людині у житті.
Знання – це і справді великий людський скарб, який може дати кожна людина.
1. А ключик до цих скарбів захований у вмінні вчитися самостійно,
постійно працювати, наполегливо йти до мети.
2. В руках розумної людини знання роблять чудеса, відвертають страшні конфлікти, непорозуміння, і навіть війни.
3.Своїм словом людина може досягти того, чого інші не можуть силою.
Зобразіть, будь ласка, третій колір щастя.
Четвертий колір щастя - бачити навколишній світ у різнобарв’ї,
у формах і кольорах, рухах і в спокої.
А ще поглядом можна виразити безмежну любов до людини. Чи не так? Кажуть, що очі — це дзеркало людської душі. Воно і справді так. Бо очима можна про все сказати, якщо вони зрячі.
Кожен з вас підбере колір зі своєї палітри та позначить четвертий колір щастя.
П’ятий колір щастя - це можливість відчувати світ на дотик
і чути багатоголосий світ.
Коли ви відчуваєте дотик маминих і татових рук, а на своїй щоці — теплий і дуже лагідний дотик їхніх губ, які так ніжно цілують вас. У цьому стільки любові, тепла, щастя!
Прислухайтеся до весняного пташиного співу, до чистої і мелодійної української пісні, до кожного голосу, до рідного слова, до дзюрчання струмочка, плескоту хвилі на річці, одвічного шуму вікових лісів, і ви зрозумієте, яке це щастя чути світ! Виберіть і для цього дива свій колір. Бо у слові і пісні, у кожному звукові є безмежна любов, безмежна ніжність і найщиріші почуття. А як без цього прожити у світі? Ви бігаєте і стрибаєте босоніж по прохолодній травичці, відчуваєте все, що відбувається у світі всіма органами чуття! Це має бути дуже теплий колір, виберіть його. Бо як прожити в світі без тепла?
Руханка «Острів»
Шостий колір щастя це – Краса, Світло, Добро.
Що таке «краса»? Краса – це радість, задоволення. Це те, що милує око. Краса – це те, що приємно і подобається всім людям без винятку, тобто все те добре і прекрасне, що оточує людину і викликає у неї радість. Краса робить людину кращою. А де краса, там поруч світло і добро. Краса і добро єдині. Добро в людини завжди красиве і потрібне для життя.
З яким кольором у вас асоціюється краса, світло,добро. Зобразіть це.
А ось і сьомий колір щастя – це наші мрії!
Це все, про що ми мріємо, на що сподіваємося, про що постійно думаємо,може, навіть недосяжне, нереальне, але ми так хочемо, щоб воно відбулося! І раптом - мрія стає реальністю, вона здійснюється –
оце щастя! Тоді у людини,ніби крила виростають, їй хочеться літати, творити, сміятися, співати! Вона – щаслива.
Я - всього лиш дитина,
Та мрія доросла моя:
Хочу, щоб кожна людина
Любила життя так, як я!
Хочу, щоб в небі веселка
Місточком до сонця була,
І дружба, щоб завжди від серця
До іншого серця вела.
Хочу, щоб сонце світило
Усій дітворі на Землі,
І разом під повним вітрилом
Дорослі йшли і малі.
Хочу гасати по полю,
Де квітнуть волошки й жита..
І вірю в щасливую долю,
Бо дуже люблю я життя!
Хай збудеться мрія дитяча!
Бажаєм усім Доброти!
У серці палкім і гарячім
Її по життю пронести!
Я пропонують для зображення ваших мрій використати рожевий колір, він допоможе швидше їх здійснити. Бо рожевий – це колір мрій.
Пропоную послухати легенду про щастя?
Стверджують, що щастя перебувало в золотистому, щільно стуленому пуп’янку тюльпана. Ніхто не міг дістатися до нього, хоча й намагалися: хто — силою, хто — хитрощами, хто — заклинаннями. І йшли до тієї квітки старі й молоді, здорові й каліки, ішли царі зі шляхетним почтом і жебраки з торбами, ішли багатії-марнотрати й злидарі. Натовп біля квітки збирався і згодом розходився ні з чим.
Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, ішла натомлена тяжкою працею бідна жінка, вела за руку свого маленького сина. Їй хотілося бодай подивитися на пуп’янок чарівної квітки щастя, якого вона так і не бачила за все своє життя, лише тяжко зітхала, згадуючи про нього.
Жінка тихенько, із завмиранням серця наблизилася до квітки... Раптом її хлопчик, побачивши пуп’янок, дзвінко й голосно, як може лише дитина, розсміявся.
І сталося диво! Тієї самої миті пуп’янок розкрився. Те, що не вдавалося зробити ні силою, ні хитрощами, зробив веселий безтурботний сміх. Дорослому часом важко збагнути, що не все можна купити за гроші, не все можна здобути хитрощами. По-справжньому щасливою може бути лише дитина: їй так небагато для цього треба.
Повернемося до ваших малюнків. В кожного з вас є зображення свого щастя і воно дійсно кольорове. Давайте із ваших малюнків утворимо квітку щастя нашого класу.
Вправа «Рецепти щастя»
Мета: дати можливість учням відчути власні сили у побудові власного життя та створенні щастя.
Перед вами чистий аркуш паперу. Кожному потрібно записати рецепт щастя та загнути аркуш, щоб не було видно ваш запис іншому учаснику. Після завершення, ми прочитаємо ваші поради.
Ось ще одна порада. У нашому головному мозку виробляються ендорфіни – «гормони щастя». Найпростішим способом підвищення концентрації ендорфінів є поїдання шоколаду. Шоколад – це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій і підтримують тонус організму.
Тож давайте для збільшення «гормонів щастя» в нашому організмі – з’їмо шоколадну цукерочку.