Мета : розширити і поглибити поняття учнів про милосердя,доброту,виховувати в них шанобливе ставлення,чуйність,уважність до людей похилого віку,до тих , хто опинився в складних життєвих обставинах; сприяти осмисленню та розумінню того,що цим людям потрібні наші підтримка, любов і турбота.
1.Етичний заряд
(Діти сидять у колі. Звучить заспокійлива музика. Проводиться тренінг.)
Учитель. Діти,сядьте,будь ласка,зручно,прислухайтесь до звуків,що лунають у нашому класі,до стану вашої душі та уявіть,що кожен із нас має у своєму внутрішньому світі струмок чистоти. Цей струмок дає нам духовну силу,вміння приймати правильні рішення. Адже кожна хвилина нашого життя – це вибір. Вибір поведінки,вибір вчинку,вибір життєвого шляху. І ця духовна сила буде необхідна нам сьогодні під час нашої бесіди, вона допоможе збагатити ваші душі новими відчуттями. Тож візьміться за руки,потиском долоні передайте краплинку своєї чистоти товаришам,щоб бути відкритими і відвертими один перед одним.
ІІ. Початок етичного діалогу. Занурення в етичну проблему.
Учитель. Які почуття викликали у вас продемонстровані зображення?
(Пізніше демонструються фрагменти із життя старих,немічних людей,дітей – сиріт,безпритульних.)
-А що відчуваєте,коли розглядаєте ось ці фрагменти?
2.Розгляд проблемної ситуації
Поряд із радістю і щастям у житті йдуть хвороба, сум, скорбота, смерть.
(Білий, чорний)
Прослухайте ситуацію,запропонуйте вихід з неї.
Інсценізація «На кладці»
На вузенькій кладці через річку розминутися ніяк. З одного берега по кладці йде чоловік у білій сорочці. Йде і весело співає. З протилежного берега по кладці йде чоловік у чорній сорочці. Йде,схиливши голову, - сумний, невеселий. Зустрілися на середині річки. Чоловік у чорній сорочці каже:
-Я дуже поспішаю,дай мені дорогу,повернись на берег,а потім перейди річку.
- Куди ж ти поспішаєш? – запитав чоловік у білій сорочці.
- У мене вдома велике горе. Син помер.
- Я теж дуже поспішаю,- сказав чоловік у білій сорочці.
- Куди ж ти поспішаєш?
- У мене вдома велика радість. Син народився.
Довго стояли на кладці чоловіки,дивилися в очі один одному.
(Звучать відповіді дітей, як вчинити чоловікам у цій ситуації)
Потім чоловік у білій сорочці сказав тихо і сумно:
І сьогодні ми з вами доторкнемося до великого таїнства людської душі – милосердя і дізнаємося,у чому воно виявляється.
ІІІ. Логічний ланцюжок розвитку проблеми.
1.Учитель. З – поміж різноманітних проявів добра чи не найпереконливішим є милосердя. Словник української мови витлумачує цю чесноту як співчутливе ставлення до когось. Милосердною називають людину, готову прийти на допомогу іншим,сповнену доброти та чуйності. У цьому значенні слова «милосердний» та «добрий є синонімами». Отже, милосердя – це діяльне добро, тобто таке, яке виявляється у наших вчинках. Воно є втіленням високої любові до ближніх. Приміром, у християнському віровченні обов’язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки : голодного нагодувати, спраглого напоїти, нагого одягнути, подорожнього прийняти й нагодувати, недужого та ув’язненого відвідати, померлого поховати. Вияв духовного милосердя – це добра порада, слова втіхи та розради. Милосердними є й ті, хто ділиться знаннями, досвідом, терпеливо зносить кривду, прощає і не тримає зла. Милосердя ґрунтується на таких якостях,як чуйність, уважність, доброзичливість. Тільки той учинок є милосердним, який засвідчує повагу до людини.
2.Підбір синонімів до слова «милосердя»
Милосердя співчуття
чуйність людяність
добродушність доброзичливість
доброчинність співпереживання
3.Розгляд бувальщин про українських письменників (завдання виконується за рядами)
2.Письменник Юрій Федькович, вийшовши у відставку з офіцерської служби, поринув у громадські справи. Він зажив слави народного адвоката. Одного разу до нього звернулися селяни, щоб допоміг відстояти в суді їхнє право на ліси й пасовиська. Докази, наведені Федьковичем, були такими переконливими, що місцеві чиновники погодилися з ними й змінили рішення на користь селян. Свій дім і господарство Юрій Федькович подарував слузі, а гроші, здобуті від продажу батьківського дому, роздав бідним.
4.Робота в малих групах
Складіть продовження ситуації, щоб персонажі засвідчили милосердне ставлення один до одного.
Учителька природознавства Наталя Петрівна перший рік працювала в школі. Шестикласники ставилися до неї непогано, проте не завжди дотримувалися порядку. Одного разу під час уроку в неї через застуду пропав голос. Учні…
Кульмінація етичного діалогу
Альтруїзм – це безкорисливе піклування про благо інших, готовність заради цього зректися власних інтересів. Пригадуєте подробиці земного життя покровителя й оборонця дітей Святого Миколая? Серед шанованих альтруїстів варто згадати й Святого Валентина, який, за легендою, всупереч імператорському наказові вінчав закоханих, даруючи їм щастя бути разом.
Протилежністю альтруїзму є егоїзм. Егоїстом називають людину, яка нехтує інтересами інших заради власних.
2.Малюнковий аукціон
Розгляньте слайди, поясніть, кого назвемо альтруїстом, а кого - егоїстом.
3.Робота в парах
Поміркуйте над заповідями Володимира Мономаха,, доведіть їхню актуальність у наш час.
1.Не забувайте убогих, а як можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам.
2.Старих шануйте, як батька, а молодих, як братів.
3. Хоч би куди прийшли. Хоч би де зупинилися, напійте і нагодуйте нужденного
4.Найбільше шануйте гостя, звідки б до вас не прийшов: простий, чи знатний, чи посол, якщо не можете пошанувати його дарунком, то пригостіть його їжею і питвом, бо він, мандруючи далі, прославить вас у всіх землях доброю чи злою людиною.
5.Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте.
Складання правила семи мудреців:
«Всяка добра справа є милосердя. Дати води спраглому – це милосердя. Прибрати каміння з дороги – це милосердя. Переконувати ближніх, щоб вони доброчесні , -милосердя. Указати мандрівникові його шлях теж милосердя. Посміхнутися, дивлячись в обличчя ближнього, - милосердя».
Вихід на моральний вибір
Сьогодні в Україні проживає 2 мільйони одиноких людей, 15 тисяч у будинках пристарілих, у злиднях живе 1 мільйон 150 тисяч, багато на вулиці безпритульних, немічних. Усі вони потребують нашої уваги, теплого слова, нашої допомоги, підтримки. Будьмо ж милосердними до тих, хто плаче і страждає, хто потребує нашої уваги.
1.Розгляд картини Т.Г. Шевченка «Байгуші»
2.Слухання і обговорення християнської легенди «Не розгледіла»
Відкритий висновок
Гра «Лети, лети, пелюстка!» (Кожен учень відриває пелюстку з квіточки, зробленої вчителем із кольорового паперу, і висловлює одне бажання. Це гра – діагностика. Учитель визначає, у кого з учнів переважає потреба егоїстичної спрямованості, а в кого альтруїстичної. ) .
Літературний монтаж
Живе одинока людина,
Чому ж ми проходимо мимо?
Живе одинока Людина,
Ніким у житті не любима.
І серце у неї відкрите
Для ласки людської й привіту,
Печальним льодком оповите,
Віддалене горем од світу.
Нам легше, бо ми не самотні
Ходімо ж до неї в світлицю,
І серце людини в безодні
Полине над нами, як птиця
Чому ж ми не прийдемо в хату?
Її не покличем з собою?
І буде одна вікувати
Людина з своєю журбою.
Кажімо більше ніжних слів
Знайомим, друзям, одиноким.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Великоканівецький НВК
Година відкритих думок
Виховуємо милосердя
Підготувала і провела
Кикоть Н.М. –
класний керівник 7 класу