Багато неправдивої інформації
|
Велика кількість реклами, спаму, вірусів
|
Віднімають багато часу
|
Викликають залежність
|
Призводять до розладу нервової системи, порушення зору |
Витісняють реальне спілкування між людьми
|
Багато відкритої інформації про користувачів
|
Можна створити собі негативний імідж і вжитися в нього |
Можна отримати образливі повідомлення
|
Знайомство і спілкування з широким колом людей
|
Пошук старих знайомих і друзів
|
Безкоштовне користування піратською продукцією (музикою, відео, іграми)
|
Можна обмінюватися інформацією, фотографіями, повідомленнями, музикою, різними файлами |
Можливість спілкуватися з друзями на відстані
|
Знайомство і спілкування з широким колом людей
|
Можливість отримати певні відомості про інших учасників |
Пошук старих знайомих і друзів
|
Можна розвивати бізнес та заробляти гроші
|
STOP - БУЛІНГ
Поради як боротися
з булінгом та кібербулінгом
|
|
Не замикайся в собі |
Не намагайся розв'язувати проблему самотужки |
|
|
Не бійся просити про допомогу |
Не тримай в секреті, розкажи тим кому довіряєш: батькам, вчителям, тренеру, психологу |
|
|
Не вдавайся в конфлікти та не допускай їх |
Не звинувачуй себе, не виправдовуй кривдників |
|
|
Ігноруй кривдника |
Пам'ятай, що ти говориш з ЛЮДИНОЮ! |
Рубіжанська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №9
Рубіжанської міської ради Луганської області
Виховний захід з елементами тренінгу
«Стоп Булінг»
Підготували:
Практичний психолог
Поливана Л.Ф
Вчитель інформатики
Боровська Н.С.
Рубіжне 2021 рік
Виховна година розрахована на дітей початкової школи (2 – 4 класи)
Час заходу 1 год. 30 хв
Мета заходу: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання дитини, яка зазнає насильства; формувати навички відповідальної та безпечної поведінки; профілактика насилля в шкільному середовищі; формування критичного ставлення і сприйняття соціальних мереж; отримання інформації про негативні фактори, які супроводжують надмірне захоплення соціальними мережами; сприяти формуванню знань етикету і компетенції спілкування у віртуальному просторі - соціальних мережах.
Очікувані результати:
Обладнання: фліпчарт, фломастери, магніти, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.
Додаткові матеріали: презентація, роздаткові матеріали (Чисті аркуші формату А4, Додаток1.1, Додаток1.2, Додаток 2.1, , Додаток 2.1, Додаток 3.1, Додаток 3.2)
Хід заходу
Психолог:
Добрий день, шановні учні та гості! Ми раді бачити вас на нашому заході. Та спершу познайомимося ближче!
Вправа - знайомство. «Привітайте мене ті, хто…»
Психолог пропонує такі варіанти:
- Підніміть ліву руку ті, у кого багато друзів;
-Плесніть у долоні ті, хто любить грати в комп’ютерні ігри; та інше…
Вправа Продовжи речення «Мені не подобається в школі….»
Дітям пропонується продовжити речення
2. Основна частина
- Частина 1. «Булінг»
Психолог:
Ми з вами познайомилися та більше дізналися один про одного, а тепер ми починаємо наш захід, у якого обов’язково повинна бути назва. Ми пропонуємо визначити тему нашого заходу разом.
Увага на екран!
Спочатку я пропоную вам переглянути мультфільм «Helium» і висловити своє ставлення до побаченого. Слайд 1. (мультфільм «Helium»)
Обговорення Що ви побачили?
(Імовірні відповіді дітей: Це маленька історія про повітряні кульки, про дружбу і заздрість, щастя і розуміння. Це про те, як можна подарувати шматочок щастя навіть самому «букє», але треба остерігатися, адже можуть зустрітися ті, хто вам заздрить)
Слайд2. (Ілюстрації до мультфільму «Гидке каченя»)
Психолог:
Обговорення
Проблемні питання:
(Імовірні відповіді дітей. «Гидке каченя» - це історія про маленьке лебеденя, яке з незрозумілих причин потрапило до родини качок. Тільки-но вилупившись із яйця, воно отримало прізвисько Гидке каченя за свою зовнішність, яка дещо відрізнялась від зовнішності «родичів». Над ним всі знущалися на пташиному дворі, його відштовхували. Але в кінці казки він став прекрасним лебедем.)
Психолог: Можна зробити висновок, що за непривабливою зовнішністю насправді може ховатися яскрава непересічна особистість.
Проблемне питання:
Психолог: Друзі, а ви любите загадки? Увага на слайд.
Слайд 3 (Ребус) Імовірні відповіді дітей (Булінг)
Слайд 4(Назва заходу)
Психолог: Увага на екран: Тема нашого заходу « Стоп булінг»
А що ж таке «Булінг»? Як ви вважаєте, що означає це слово?
Вправа «Асоціації до слова «булінг» Відповіді дітей записуються на фліпчарті.
Слайд 5 (Ознаки булінгу)
Психолог: Підсумуємо ваші відповіді. І це дійсно так. Увага на екран!
Булінг це коли:
- агресивна і негативна поведінка;
- здійснюється регулярно;
- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
- така поведінка є навмисною.
Психолог: Отже, булінг це… Слайд 6 (визначення булінгу)
Фізкультхвилинка
Слайд 7 (Вправа зім’яти папірець)
Психолог: Зараз я пропоную вам зробити маленький експеримент. Дітям роздають чисті аркуші формату А4
Вправа «Зім’ятий папірець»
Психолог пропонує дітям зім’яти аркуш паперу, а потім спробувати повернути його до початкового стану, тобто, щоб аркуш паперу став знову гладеньким та рівненьким як на початку вправи.
Питання для обговорення
Підсумок: образити людину легко, а повернути довіру – довготривалий процес.
Треба зберігати в собі тільки хороші якості, мотивуйте і надихайте оточуючих і ви отримаєте колосальну віддачу. Головне - не баритися.
Кожному з нас, хоча б раз у житті, доводилося зіткнутися з насильством. Його могли застосовувати проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає.
Психолог: Нам потрібно зрозуміти, чому так стається? Для цього виконаємо наступне завдання.
Інструкція до завдання.
Зараз кожен з вас вибере у мене картку (Додаток 1.1). З іншої сторони є зображення. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу об’єднатися у групи за малюнками, які є на картках.
Скажіть, як ви вважаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). (Імовірні відповіді дітей. Стрілець, бачити, око, стріла та ін..)
Психолог: Подивимося на слайд та з’ясуємо, що насправді означають ці малюнки.
Слайд 8 (Учасниками булінгу )
Психолог: Ми бачимо, що означають ці малюнки, а це і є учасники булінгу. Обираючи картку, ви мимоволі отримали ролі та поділилися на групи «Агресори», «Жертви», «Спостерігачі».
Зараз кожна група буде мати своє завдання.
Слайд 9 (Чому так стається?) (Додаток 1.2)
Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.
Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.
Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не втручаються у процес булінгу.
Спікер кожної групи озвучує та демонструє відповіді своєї групи.
Обговорення.
Психолог:
Зараз ми можемо пригадати, що, можливо, кожен із нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.
Слайд 10 (Наслідки булінгу)
Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність…
Слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.
Слайд 11,12, 13 (Види булінгу)
Психолог: Булінг може проявлятися у вигляді:
До фізичного булінгу відносять… (слайд 12)
До психологічного булінгу відносять…(слайд 13)
А зараз я пропоную подивитися мультфільм
Слайд 14 Мультфільм «Вірте у любов, вірте у Різдво»
Обговорення
Це історія про їжачка на ім'я Генріх, який уперше прийшов до нового класу. Він би з радістю потоваришував з однолітками, однак спілкуватися і гратися йому заважають колючки, через які він і сам страждає.
Минає час, і напередодні Різдва Генріх помічає, що однолітки шепочуться і сміються за його спиною. Коли засмучений їжачок виходить на шкільне подвір'я, його чекає несподіванка – подарунок від однокласників, завдяки якому вони зможуть дружити і гратися!
Висновок: абсолютно з кожним можна знайти спільну мову, якими б різними, на перший погляд, ви не були.
Психолог: Ми обговорили з вами психологічний та фізичний види булінгу, а зараз розберемо третій вид булінгу Кібербулінг.
Слайд №16 (логотипи відомих соцмереж)
Вчитель інформатики. Подивіться на слайд. Що ви бачите? Імовірна відповідь дітей (Телеграм, Тік-Ток, Вайбер, Інстаграм).
Так, правильно – це логотипи, відомих нам, соціальних мереж.
Соціальні мережі - невід'ємна частина нашого життя. У віртуальному світі на користувачів чекає безліч можливостей для розвитку, самореалізації, освіти, відпочинку. Сьогодні ми поговоримо про те, що можна і чого не можна робити в соціальних мережах, спробуємо виявити позитивні і негативні сторони соціальних мереж і познайомимося з третім видом булінгу - Кібербулінг.
Але спочатку трохи відпочинемо та порухаємося.
Гра молекули (Для того, щоб діти відпочили та поєднати дітей на дві групи) Під музику діти хаотично пересуваються в межах приміщення. Коли музика припиняє грати, дітям пропонують стати по три, п’ять та інше. Так повторити декілька разів. Гра припиняється, коли діти порівну поділилися на дві підгрупи.
Робота в групах (Заздалегідь на два окремих столи потрібно покласти підготовлені речення (Додаток 2.1), фліпчарт потрібно поділити на дві половини, відповідно да категорії «плюси» та «мінуси» соціальних мереж)
Вчитель інформатики: Подивіться, за допомогою цієї гри ми поділиляся на дві групи. Першу групу назвемо «Плюсики», а другу – «Мінусики»
Вправа Плюси та Мінуси соціальних мереж. Зараз вам потрібно, відповідно за назвами ваших груп, із запропонованих речень обрати саме те речення, яке, на вашу думку, відповідає назві вашої групи. Тобто І група обирає речення з "плюсами" соціальних мереж, а ІІ група – з "мінусами". На все у вас 5 хвилин, а ми будемо вам допомагати.
По закінченню вправи у кожній групи повинні бути речення з плюсами та мінусами соціальних мереж. Кожна група озвучує обрані речення. Всі разом обговорюють кожне речення та наліплюють у відповідну категорію на фліпчарті.
Вчитель інформатики:
Дивовижна річ - соціальні мережі! Можна з кимось спілкуватися, викладати свої фото та повідомлення. Друзі зможуть поставити купу лайків та написати коментар вашій публікації.
Подивимося, як швидко повідомлення розповсюджуються в мережі.
Слайд №17 (друзі та лайки)
Демонстрація слайду З коментарем вчителя.
Вчитель інформатики:
Припустімо, у мене в соцмережі є четверо друзів. Я надіслала повідомлення, і у моїх друзів, миттєво, з’явилось моє повідомлення. Звісно, у моїх друзів в соціальних мережах також є друзі. І коли мої друзі поставлять моєму повідомленню лайк, то це повідомлення миттєво потрапить до всіх їх друзів. А ті друзі також можуть мати друзів. І як тільки хтось з друзів моїх друзів поставить цьому повідомленню лайк – то це повідомлення миттєво з’явиться у всіх їхніх друзів. Таким чином за декілька хвилин моє повідомлення може облетіти навколо нашої планети та опинитися у людей, яких я навіть можу і не знати. Навіть якщо я видалю своє повідомлення - воно все одно залишиться в мережі у всіх тих людей, які його зберегли.
Постановка проблемного питання.
Вчитель інформатики: Я пропоную вам подивитися відео
Слайд№18 с відео «Кибербулінг.mp4»
Проблемні питання:
Демонстрація презентації з коментарем вчителя інформатики: Слайд №19, 20 (Визначення кібербулінгу)
Вчитель інформатики:
Повідомлення, які отримала дівчинка прийнято називати кібербулінгом.
КІБЕРБУЛІНГ - це новітня форма агресії, що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо.
В українській мові найближче за значенням є слово «бикувати», що означає тупість, обмеженість, незграбність.
Кібербулінг ще перекладають як кіберзалякування.
Слайд №21, 22 (Види кібербулінгу)
Існує дуже багато різновидів кібербулінгу, але сьогодні ми зупинимося тільки на двох тролінг та флеймінг
Тролінг - розміщення в інтернеті (на форумах, у блогах тощо) провокаційних повідомлень з метою викликати флейм, тобто конфлікти між учасниками, взаємні образи.
Флеймінг - обмін короткими гнівними і запальними репліками між двома чи більше учасниками в чатах, на форумах, у групах, інколи перетворюється в затяжну війну.
Приклад флеймінгу та тролінгу подивимося в коротенькому відеоролику
Демонстрація відео «Флеймінг.mp4»
Обговорення після перегляду
Проблемні питання:
Слайд №23 (Учасники кібербулінгу)
Вчитель інформатики: Так само, як і у булінгу, є три учасники це Агресор, Жертва, Спостерігач.
Агресор - це той, хто пише образливе повідомлення, жертва - це той, кого ображають в цих повідомленнях, спостерігач - це саме ті, хто ставить лайк таким повідомленням. А ми вже з вами знаємо, як швидко повідомлення розповсюджується в мережі та як важко це зупинити.
Як же захиститися, щоб не стати учасником кібербулінгу.
Ви вже знаєте, що існують правила спілкування людей в звичайному житті і називають ці правила етикетом. На просторах Інтернету, як і в будь-якій сфері людських відносин, панують свої правила поведінки, існують певні традиції, своєрідна культура спілкування, що має власну назву – нетікет (nettiqete), мережевий етикет.
Слайд №24 (Визначення Нетікету)
Нетікет (від англ. Netiquette) - «мережевий» етикет.
Нетікет - це правила хорошого тону в Інтернеті.
Мережевий етикет – це ті ж норми етикету, але у віртуальному просторі.
Увага на екран!
Слайд № 25 Перегляд відео «Нітекет.mp4»
Обговорення після перегляду
Проблемне питання
А чи можна сказати, що правила нетікету та етикету схожі? Так, вони дійсно схожі.
Сьогодні ми разом з вами визначимо основні загальні правила спілкування.
Діти називають правила, а вчитель записує ці правила на фліпчарті.
Вчитель інформатики:
Підсумуємо та подивимося на ці правила на слайді
Слайд № 26 (правилами спілкування)
Ці правила ми зберегли в пам’ятках, які вам зараз презентуємо. Дітям роздають пам’ятки. (Додаток 2.2)
Психолог: А що ж робити, коли хтось вже став учасником булінгу та кібербулінгу? Ми пропонуємо вам подивитися відеоролик. Увага на екран.
Слайд №27(відео як не стати жертвою)
Слайд №28 (Правда чи неправда)
Вчитель інформатики: Сьогодні ви багато чого дізналися про булінг. Зараз ми перевіримо, на скільки ви були уважні. Пограємо в інтерактивну гру «Правда чи неправда». Послухайте умови гри. На слайді будуть з’являтися речення, ми їх будемо зачитувати в голос, а ваше завдання - визначити чи відноситься речення до булінгу-кібербулінгу, чи ні. Якщо відноситься, то ви показуєте дизлайк, якщо ні – то лайк.
Слайд №29 (Стоп Булінг)
На фліпчарт заздалегідь кріпиться плакат, на якому напис «Стоп Булінг» (Додаток 3.1)
Психолог:
Головне, що ви повинні пам’ятати завжди - ви маєте право захищати себе, свою гідність та своє життя у будь-якій ситуації. Але захист – це не завжди відповідь на образу чи влучна здача у бійці. Іноді захистити себе – це заявити про своє невдоволення та дискомфорт, моральний чи фізичний, і чим раніше ви про це скажете, тим легшими будуть наслідки. Не соромтеся просити поради або допомоги! Ви маєте на це право.
Наш захід майже закінчився. Підніміть руку ті, хто може вже зараз сказати «Я проти булінгу!». Що до нас, то ми вже готові зайняти активну позицію в протидії булінгу в нашій школі і нашому житті. Бажаючим приєднатися до нас, ми пропонуємо взяти наліпки (Додаток 3.1) та прикріпити їх на наш плакат «Стоп-булінг» (Додаток 3.2).
Дітям пропонується долучитися до акції «Стоп-булінг» та прикріпити разом наліпки на плакат.
Вправа Мікрафон. Дітям пропонують продовжити речення
Я дізнався….
Мені сподобалося…
Я не буду…
Я буду…
Психолог: Наш час вичерпано. Ми вдячні вам за участь в нашому заході. Нам було приємно спілкуватися з вами, і за вашу участь ми ставимо вам Лайк. Сподіваємося вам так само було приємно та цікаво з нами і ви поставите нам Лайк.
Дякуємо за увагу!
Посилання на джерела: