Виховний захід з музичного мистецтва на тему “Українські вишиванки”

Про матеріал
Узагальнити знання учнів, розвивати музичну пам'ять і кмітливість, інтелектуальну гнучкість. Виховувати інтерес та любов до музики, естетичні смаки.
Перегляд файлу

 

 

Виховний захід з музичного мистецтва для учнів

3 – 4 класів

Тема: Українські вишиванки

Підготувала:

Учитель музичного мистецтва в Харківській загальноосвітній школі №42 Фартушна Світлана Миколаївна

Мета: Ознайомити дітей з традиціями українського народу, а саме з вишиванкою, з музикою на цю тематику; розвивати в учнів допитливість, бажання вивчати та розвивати українські народні традиції, національну музику; виховувати любов, повагу до традицій власного народу.

Обладнання: зразки українських рушників, вишитих сорочок, різноманітних вишиванок; записи українських пісень – П.Майбо­рода, А.Малишко «Рідна мати моя», Д.Павличко, О.Білаш «Два кольори», І.Білик «Рушничок».

 

Хід заходу:

  1. Розповідь учителя

Український рушник

Одного  чудового сонячного дня бабуся заходилася просушувати все, що було в скрині. Ганнуся й собі стала допомагати. А невдовзі все подвір’я було обвішане бабусиним добром. Спідниці, сорочки, килимки, скатертинки, серветки, а серед них – найяскравіші рушники. Багато рушників.

– Бабусю, де ви придбали так багато рушників? – запитала внучка.

– Не придбала, Ганнусю, а наткала i навишивала, – відповіла старенька.

– Бабусю, а розкажіть мені про рушничок, – попросила Ганна.

Бабуся лагідними очима дивиться на онуку i підходить до рушника. І ось вони вже сидять за столом, а бабуся розгортає складочки рушника. А на ньому розчервонілися маки, випнулося вгору золоте колосся, віддає теплом чорна матiнка-земля.

– То ж які кольори Ганнуся побачила на рушничку? (Червоний, жовтий і чорний.)

 

– Бабусю, а що означають всі ці квіти, візерунки?

– Це, дитино, моя радість, – показала бабуся на маки, – а ось – мій смуток, і бабуся вказала на чорні візерунки. Кожна господиня, виши­ваючи рушник, виливала на ньому свою радість i свій смуток. Червоний колір – то радість, а чорний – то печаль. Але в моєму рушникові, як бачиш, більше маків.

Потім онука просить бабусю розповісти, для чого людям руш­ники.

– Від сивої давнини i до наших днів у радості i в горі рушник був незамінною часткою нашого побуту. Ознакою охайності i працьовитості кожної жінки. Без рушника не обходилася жодна подія у людському житті. По всій Україні поширений звичай перев’язувати рушниками сватів у разі згоди дівчини на одруження. Кожна дівчина готувала собі заздалегідь весільні рушники. Під час шлюбу молоді ставали на весільний рушник. На Україні поширений звичай накривати руш­ником хліб на столі i підносити його дорогому гостеві також на рушнику.

 

– Для чого використовували рушники в народі?

 

А коли син вирушав з дому в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник як оберіг від лиха i бажала, щоб рушничком йому слалася дорога в житті. Про це співається у відомій пісні Платона Майбо­роди на слова Андрія Малишка.

Звучить запис пісні

 

Рідна мати моя, ти ночей не доспала

І водила мене у поля край села,

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.

 

Хай на ньому цвіте росяниста доріжка

І зелені луги й солов’їні гаї.

І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка

І засмучені очі хороші, блакитні твої.

 

Я візьму той рушник, простелю наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю –

І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.

Заслухавшись такої цікавої розповіді, Ганнуся каже:

– Бабусю, а ви навчите i мене вишивати рушник?

– Обов’язково навчу. Адже рушник i нині прикрашає наш дім. Я тебе навчу вишивати i гладдю, i хрестиком.

– А це неважко? – не вгавала внучка.

– Запам’ятай, доню, у народі кажуть: «Ледачому завжди тяжко, а вмілому всяка робота легка».

 

Питання для осмислення почутого:

  • Які відчуття у вас викликала дана розповідь і прослухана пісня?
  • Що автор хотів передати нам у цій пісні? Чи відображає музика слова автора,  чи допомагає глибше розкрити зміст слів? Як саме?

  Якими б кольорами ви вишили б свій рушник? Чому?

  3 якою метою мати дарувала синові рушник, коли він вирушав у далеку дорогу?

  Як ви розумієте прислів’я, пригадане бабусею «Ледачому завжди тяжко, а вмілому всяка робота легка»?

 

  1. Бесіда за питаннями

– Ось ми дізналися про рушники-вишиванки. Подивіться, які вишивали рушнички. Показ зразків рушничків-вишиванок.

– А що вишивали ще, і зараз вишивають наші бабусі, матусі, дівчата? (Сорочки, серветки, жилетки, спідниці.)

Так, особливо багато вишивали сорочки. Ось подивіться.

 

Показ зразків вишитих сорочок під пісню Дмитра Павличка на слова Олександра Білаша:

Як я малим збирався навесні

Піти у світ незнаними шляхами,

­Сорочку мати вишила мені

Червоними i чорними нитками.

Два кольори мої, два кольори,

Оба на полотні, в душі моїй оба.

Два кольори мої, два кольори:

Червоний - то любов, а чорний - то журба!

 

Робота над емоційним переживанням почутого та побаченого

− Розкажіть про свої переживання зараз.

− Опишіть свої враження від побаченого та почутого.

 

А також вишивали серветки, одяг і навіть картини. Хтось з вас бачив вишиті картини?

Показ зразків серветок-вишиванок, вишитих картин.

 

– А в кого з вас бабусі чи мами вишивають? Що саме?

– А які ви знаєте пісні про рушники, вишиванки? Звідки ви про них дізналися? Хто вам їх заспівав?

 

3. Відгадування загадок

− Багато цікавого ми почули один від одного, поділилися своїми враженнями, переживаннями. Хочеться ще й кмітливістю поділитися. Я знаю, що ви полюбляєте відгадувати загадки. Чи не так?

– Відгадайте загадки:


***

Я блискуча, гостренька,

Маю вічко маленьке.

За собою несу

Довгу-довгу косу. (Голка.)

  

  *** 

Навесні – як вогник цвів,

Потім з квітки хатку звів.

В хаті виросло за літо

Сотні зерняточок-діток. (Мак.)

 

  ***

Усіх обшиваю,

А сама одягу не маю. (Голка.)

***

В кожнім колосі зерно

Світиться янтарно,

Бо трудились на селі

Люди всі ударно.

Наче сонце, на столі

Свіжа паляниця…

То на славу уродила

Золота … (пшениця).

 

 ***

І сухий, і мокрий,

І малий, і довгий.

Хто умивається,

З ним привітається. (Рушник.)


4. Ігри

а) Гра «Виший рушничок»

Опис гри: Кожному ряду дається довгий аркуш паперу.

Задача – намалювати свій малюнок, загорнути його, щоб не було видно наступному гравцеві. Наступний гравець виконує так само і передає далі.

Після того, як всі учні ряду домалюють, рушничок розгортається, і показується, який цікавий, смішний «вишили» рушник діти. Можна вибрати найкрасивіший, найцікавіший, найсмішніший, найоригінальніший рушники тощо.

б) Гра «Що зникло?»

Обладнання: сорочка-вишиванка, рушничок, жилетка, серветка, подушка-вишиванка, скринька.

Опис гри: Вчитель розкладає першій середній парті предмети:  сорочка-вишиванка, рушничок, жилетка, серветка, подушка-вишиванка, скринька.

Викликається один учень від однієї команди (ряду). Викликаний учень відвертається до дошки, а вчитель тим часом прибирає один з предметів.

Завдання гравця якомога швидше помітити, що саме зникло. Доки гравець думає весь клас рахує.

Так само виходять і гравці інших команд (рядів) по черзі.

Підсумки гри підбиваються як за правильністю обраного предмета, так і за швидкістю.

 

5. Спів

Знайомство з піснею І.Білик «Рушничок»

Розучування пісні.

Колективне виконання.

 

6. Підсумок

Про що ви сьогодні дізналися?

– Що сподобалося? Що запам’яталося? Чому?

– То може хтось з вас теж захоче так вишивати? Тож попросіть своїх бабусь, матусь навчити вас. А також обов’язково дізнайтеся в них, чи знають вони пісні про вишиванки. Розучіть їх з ними. А ми з вами добре попрацювали, всі молодці!

 

docx
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Сценарії
Додано
23 лютого 2019
Переглядів
1524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку