Виховний захід з основ літературної освіти
Тема. Леся – славна дочка України
Мета. Ввести школярів у світ відомої української поетеси Лесі Українки. Дати уявлення про жанр колискової. Закріпити поняття «художній образ», «монолог», «діалог». Вчити виразно читати вірші, виховуючи у дітей, через образне слово, почуття доброти, любові до України, свого народу, рідної мови.
Обладнання. Фотоальбом Лесі Українки, малюнки до її віршів. Аудиозапис вірша М. Т. Рильського «Лесі Українці», музика Якова Степового, квіти, стрічки.
Хід заходу
І. Мотивація навчальної діяльності
Прослухайте уважно вірш Максима Тадейовича Рильського. Кому поет присвятив свій шедевр? (Звучить запис вірша М. Т. Рильського «Лесі Українці».)
- Що свідчить про те, що вірш присвячений саме Лесі Українці? (Поет вказує. що українкою себе назвала. Саме так підписувала свої твори Лариса Петрівна Косач.)
ІІ. Повітомлення теми та мети заходу.
- Сьогодні наш захід ми присвячуємо українській поетесі Лесі Українці. На уроках літературного читання ми вже ознайомлювалися з її віршами, казками. Сьогодні розширимо знання про її життя і творчість . Ви самостійно вдома підготували цікаві факти із біографії Лесі.
ІІІ. Розповідь учнів.
Біографічна сторінка
1 учень. Всесвітньо відома українська поетеса народилася 25 лютого 1871 року в місті Новоград- Волинському. Батько Лесі, Петро Антонович Косач, був відомим громадським діячем. Мати – українська письменниця – Олена Пчілка (Ольга Петрівна Косач-Драгоманова). Сім’я Косачів мала дружні стосунки з родинами письменника Михала Старицького, композитора Миколи Лисенка. Отже, майбутня письменниця виховувалась серед людей, які були справжніми патріотами.В сім’ї Косачів було шестеро дітей. Леся дуже любила свого старшого брата Михайлика. Найулюбленішими книгами Михайлика та Лесі були «Кобзар» Тараса Шевченка, оповідання письменниці Марка Вовчок, байки Леоніда Глібова, казки Андерсена, семитомник Павла Чубинського з казками, легендами, піснями.
Коли сім’я Косачів жила в селі Колодяжному на Волині, діти дружили з місцевими однолітками. Батьки хотіли, щоб діти шанували свій народ, краще знали його звичаї та мову. (Доповідач демонструє фотоальбом).
2 учень. З дитинства Леся цікавилася творчістю українського народу – піснями, казками, легендами. На все життя запам’яталася їй подорож у село Жаборицю, поблизу Новоград- Волинського. Там дівчина почула багато повір’їв, пісень. А поетичні купальські та обжинкові обряди, які вона бачила там, запали їй в душу на все життя.
Читати Леся почала у чотири роки, в шість – вчилася писати, а дев’ятирічною дівчинка склала свій перший вірш. Твори Лесі рано почали друкувати. Та, щоб усі знали, мати запропонувалаїй підписувати їх ім’ям Леся Українка.
3 учень. Ще молодою Леся тяжко захворіла. Через це навчалася спочатку вдома під наглядом приватних вчителів, а потім самотужки здобула освіту. Джерелом знань для неї були книжки і саме життя. Самостійно опанувала близько десяти мов.
У 1893 році у Львові, завдяки відомому українському письменникові Івану Франку, вийшла перша збірка віршів «На крилах пісень». Це було свідченням великої любові до України, її вболівання про долю народу.
Доповнення учнів.
Ім’ям Лесі Українки названо вулиці, театри, школи, бібліотеки. Центральний музей знаходиться у Києві.
Поетична сторінка
Поетична сторінка.
Перейдемо до поезії Лесі Українки. Учні декламують вірші не називаючи назви.
1 учень. Вірш «Вечірня година».
2 учень. Вірш «Давня весна».
3 учень. Вірш «Красо України, Подолля».
4 учень. Вірш «Перемога».
5 учень. Вірш «Конвалія».
ІV. Робота над «Колисковою».
Леся Українка була дуже талановитою. Вона писала оповідання, казки для дітей, драматичні твори, вірші. Серед яких є чудові колискові. Ви вже знаєте з уроків музики, народознавства, що в українському фольклорі багато колискових пісень. Пригадайте, що ви знаєте про них? (Пісні, які співали жінки, заколихуючи дитину.)
«Колискова», з якою ми сьогодні познайомимося, Леся написала у 1890 році.
План роботи над віршем.
Не поспішаючи, прочитайте «Колискову», дайте відповіді на питання.
Ви знаєте, що в художніх творах використовується різні способи викладу художнього матеріалу. Це розповідь, висловлювання дійових осіб. Пригадайте, які основні з них ви знаєте? (Діалог, монолог.)
Робота над виразним читанням.
Українська мова дуже виразна і мелодійна, ніжна і красива, багата і лагідна. Пестливі слова, що передають любов і ніжність, доброту і чуйність, ласку і щирість, турботу і сум. Вони утворюються за допомогою суфіксів «пестливості».
V. Заключна частина.
Творча майстерня.
Творчість Лесі Українки, її спадщина дуже багата та різноманітна. Вся її поезія свідок про велику любов до рідної землі, її тривогу за долю свого народу. Вона любить пісні й музику свого народу, його звичаї, вбрання. Український віночок із стрічками завжди був яскравим елементом дівочого національного вбрання. Він оспіваний у піснях, оповитий легендами і переказами. Опоетизований майстрами пензля і слова, був і є одвічним символом молодості.
Леся Українка дуже любила квіти. Сплетемо віночок пам’яті про неї. Він захищає молоду дівчину від лиха, нечистої сили. Вплетемо маки – квіти краси і молодості, ромашки – квіти кохання і миру, волошки – простоти і ніжності, вічнозелене листя барвінку – символ пам’яті і вдячності. Прикріпимо стрічки.
Зелені – уособлюють життя.
Коричневі – рідну землю.
Сині – небо і воду.
Жовті – сонце.
Червоні – молодість, красу.
Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає!
Ці рядки поетеси – вічні. Ми живемо в Україні. Це наша Батьківщина, наша рідна земля, яку щиро любимо, як любила Леся Українка і служила їй своїм палким словом.
VІ. Підсумок заняття.
Дякую всім за підготовку до заняття з основ літературної освіти.