Виховний захід з основ літературної освіти " Леся – славна дочка України "

Про матеріал
Ввести школярів у світ відомої української поетеси Лесі Українки. Дати уявлення про жанр колискової. Закріпити поняття «художній образ», «монолог», «діалог». Вчити виразно читати вірші, виховуючи у дітей, через образне слово, почуття доброти, любові до України, свого народу, рідної мови.
Перегляд файлу

Виховний захід з основ літературної освіти

Тема. Леся – славна дочка України

Мета. Ввести школярів у світ відомої української поетеси Лесі Українки. Дати уявлення про жанр колискової. Закріпити поняття «художній образ», «монолог», «діалог». Вчити виразно читати вірші, виховуючи у дітей, через образне слово, почуття доброти, любові до України, свого народу, рідної мови.

Обладнання. Фотоальбом Лесі Українки, малюнки до її віршів. Аудиозапис вірша М. Т. Рильського «Лесі Українці», музика Якова Степового, квіти, стрічки.

Хід заходу

І. Мотивація навчальної діяльності

Прослухайте уважно вірш Максима Тадейовича Рильського. Кому поет  присвятив свій шедевр? (Звучить запис вірша М. Т. Рильського «Лесі Українці».)

 - Що свідчить про те, що вірш присвячений саме Лесі Українці? (Поет вказує. що українкою себе назвала. Саме так підписувала свої твори Лариса Петрівна Косач.)

ІІ. Повітомлення теми та мети заходу.

- Сьогодні наш захід ми присвячуємо українській поетесі Лесі Українці. На уроках літературного читання ми вже ознайомлювалися з її віршами, казками. Сьогодні розширимо знання про її життя і творчість . Ви самостійно вдома підготували цікаві факти із біографії Лесі.

ІІІ. Розповідь учнів.

Біографічна сторінка

1 учень. Всесвітньо відома українська поетеса народилася 25 лютого 1871 року в місті Новоград- Волинському. Батько Лесі, Петро Антонович Косач, був відомим громадським діячем. Мати – українська письменниця – Олена Пчілка (Ольга Петрівна Косач-Драгоманова). Сім’я Косачів мала дружні стосунки з родинами письменника Михала Старицького, композитора Миколи Лисенка. Отже, майбутня письменниця виховувалась серед людей, які були справжніми патріотами.В сім’ї Косачів було шестеро дітей. Леся дуже любила свого старшого брата Михайлика. Найулюбленішими книгами Михайлика та Лесі були «Кобзар» Тараса Шевченка, оповідання письменниці Марка Вовчок, байки Леоніда Глібова, казки Андерсена, семитомник Павла Чубинського з казками, легендами, піснями.

Коли сім’я Косачів жила в селі Колодяжному на Волині, діти дружили з місцевими однолітками. Батьки хотіли, щоб діти шанували свій народ, краще знали його звичаї та мову. (Доповідач демонструє фотоальбом).

2 учень. З дитинства Леся цікавилася творчістю українського народу – піснями, казками, легендами. На все життя запамяталася їй подорож у село Жаборицю, поблизу Новоград- Волинського. Там дівчина почула багато повірїв, пісень. А поетичні купальські та обжинкові обряди, які вона бачила там, запали їй в душу на все життя.

 Читати Леся почала у чотири роки, в шість – вчилася писати, а дев’ятирічною дівчинка склала свій перший вірш. Твори Лесі рано почали друкувати. Та, щоб усі знали, мати запропонувалаїй підписувати їх ім’ям Леся Українка.

  • Яку назву мав перший вірш Лесі? ( «Надія». Присвячений сестрі свого батька.)

3 учень. Ще молодою Леся тяжко захворіла. Через це навчалася спочатку вдома під наглядом приватних вчителів, а потім самотужки здобула освіту. Джерелом знань для неї були книжки і саме життя. Самостійно опанувала близько десяти мов.

У 1893 році у Львові, завдяки відомому українському письменникові Івану Франку, вийшла перша збірка віршів «На крилах пісень». Це було свідченням великої любові до України, її вболівання про долю народу.

Доповнення учнів.

  •     У сім’ї Косачів було шестеро своїх дітей, та батьки Лесі ще виховували дівчинку-сироту Марусю, до якої усі відносилися з особливою теплотою і ніжністю.
  •     До хвороби, яка вразила руку, Леся прекрасно грала на фортепіано. Навіть написала вірш «До мого фортепіано».
  • У 1896 році родина Косачів переїхала жити до Києва.
  •     1 серпня 1913 року життя Лесі зупинилося. Померла вона у Грузії. Похоронена у Києві на Байковому кладовищі.

Імям Лесі Українки названо вулиці, театри, школи, бібліотеки. Центральний музей знаходиться у Києві.

  •     Пам’ятники поетесі споруджено в Україні ( Києві, Луцьку, Львові, Ялті, Новоград-Волинському), Грузії ( Батумі, Сурамі), у Канаді, США, Бразилії. (Фотопідбірка памятників)

Поетична сторінка

 

Поетична сторінка.

Перейдемо до поезії Лесі Українки. Учні декламують вірші не називаючи назви.

1 учень. Вірш «Вечірня година».

  • Кому присвячений вірш? (Матері- відомій поетесі Олені Пчілці.)
  •      Чим милується поетеса? (Рідним краєм. Ніде немає таких гарних садочків, біленьких хат, як на Волині, ніде не співає так гарно соловейко. )

2 учень. Вірш «Давня весна».

  • Як змінився настрій дівчинки? Чому? (Спочатку настрій був дуже сумний, бо іде весна, а дівчинка хвора і самотня. Їй здається, що про неї всі забули, навіть весна. Але раптом у вікно до неї «заглянули від яблуньки гілки», дівчинка зрозуміла, про неї пам’ятають, що вона потрібна і весні, і людям. ) (учневі пропонується вибрати малюнок, який відповідає змісту)

3 учень. Вірш «Красо України, Подолля».

  • До кого звертається поетеса?
  • Якими почуттями сповнений вірш? (Любові до Полісся.)

4 учень. Вірш «Перемога».

  • Чому таку назву має твір? (Він сповнений роздумів над власною долею, і здається, що у якусь мить переможе журба, але перемагає любов до рідної землі, яка дає сили, натхнення, допомагає знову стати до творчої праці.)
  • Що перемогла поетеса? Що свідченням цієї перемоги? (Перемогла свій відчай, а підтвердженням цього є вірш.)

5 учень. Вірш «Конвалія».

  • Яка головна думка вірша? (Потрібно оберігати природу, а не за примхи дівчинки обірвати цвітіння рослини.)

ІV. Робота над «Колисковою».

Леся Українка була дуже талановитою. Вона писала оповідання, казки для дітей, драматичні твори, вірші. Серед яких є чудові колискові. Ви вже знаєте з уроків музики, народознавства, що в українському фольклорі багато колискових пісень. Пригадайте, що ви знаєте про них? (Пісні, які співали жінки, заколихуючи дитину.)

  • Хто їх складав?
  • Про що співається у колискових?
  • Яка мелодія властива їм?

«Колискова», з якою ми сьогодні познайомимося, Леся написала у 1890 році.

План роботи над віршем.

  1. Назвіть дійових осіб.
  2. У якій формі написано твір?
  3. Якими ви уявляєте героїв твору?
  4. Виразне читання вірша.
  5. Яке життя чекало дитину?
  6. Яка головна думка?
  7. Переконайте, що Леся Українка вірила у кращу долю України?
  8. Чи є у вірші прислів’я?
  9. Яка мова твору?

Не поспішаючи, прочитайте «Колискову», дайте відповіді на питання.

  • Хто є дійовими особами? (Мати та маленьке дитя.)

Ви знаєте, що в художніх творах використовується різні способи викладу художнього матеріалу. Це розповідь, висловлювання дійових осіб. Пригадайте, які основні з них ви знаєте? (Діалог, монолог.)

  • Що таке діалог? Наведіть приклад із вірша. (Мамо, іде вже зима?)  (Діалог –  від грецького слова – розмова, бесіда, розмова двох та більше осіб.)
  • У якій формі написана «Колискова?» (Монолог.)
  • Що таке монолог? ( Монолог – від грецького один, це роздуми дійової особи вголос. Розмова з самим собою або звертання до когось.)
  • Якими ви уявляєте дійових осіб?

Робота над виразним читанням.

  • Читатимемо по строфам і готувати відповіді на питання. Яка головна думка твору? У яких рядках вона виражена? ( Головна думка твору – людина не повинна коритися лихій долі й залежати від неї. Вона мусить сама, завдяки своєму розуму, наполегливості, мужності змінити своє життя на краще. Про це сказано у четвертій строфі.
  • Чи є у вірші  прислівя? (Лихо не спить. Жить – сльози лить. З долею битися – сон пропаде.)
  • Зверніть увагу на мову вірша. За допомогою яких слів поетеса передає доброту матері, лагідність, ніжність, смуток й тривогу за майбутнє дитини?(За допомогою зменшувально пестливих слів та словосполучень.)

Українська мова дуже виразна і мелодійна, ніжна і красива, багата і лагідна. Пестливі слова, що передають любов і ніжність, доброту і чуйність, ласку і щирість, турботу і сум. Вони утворюються за допомогою суфіксів «пестливості».

  • Прочитайте першу та другу строфи. Зверніть увагу на приголосні звуки, які часто повторюються. (с, т, х, п, к, ч, ш)
  • Що ви уявляєте, повторюючи глухі звуки? (Тривогу, неспокій матері за долю дитини.)
  • Чому пята строфа майже однакова з першою? (Різне одне слово. Тон спокійний. Він відповідає назві «Колискова». Головне завдання пісні – заспокоїти дитину.)
  • «Колискову» поклав на музику Яків Степовий (Якименко). Послухайте, чи зумів композитор через музику передати головну думку твору? (Музика мелодійна, задушевна, заспокійлива. Але відчувається тверді, трохи тривожні звуки, твердість духу з якою дитина повинна триматися, коли виросте. Музика повністю відтворює головну думку твору. )

V. Заключна частина.

Творча майстерня.

Творчість Лесі Українки, її спадщина дуже багата та різноманітна. Вся її поезія свідок про велику любов до рідної землі, її тривогу за долю свого народу. Вона любить пісні й музику свого народу, його звичаї, вбрання. Український віночок із стрічками завжди був яскравим елементом дівочого національного вбрання. Він оспіваний у піснях, оповитий легендами і переказами. Опоетизований майстрами пензля і слова, був і є одвічним символом молодості.

  • Що ви знаєте про вінок? (Вінок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Вони бувають різних видів: лаврові – для переможців, тернові – символ страждань. Український- втілено уявлення про красу, кохання.)

Леся Українка дуже любила квіти. Сплетемо віночок памяті про неї. Він захищає молоду дівчину від лиха, нечистої сили. Вплетемо маки – квіти краси і молодості, ромашки – квіти кохання і миру, волошки – простоти і ніжності, вічнозелене листя барвінку – символ  пам’яті і вдячності. Прикріпимо стрічки.

Зелені – уособлюють життя.

Коричневі – рідну землю.

Сині – небо і воду.

Жовті – сонце.

Червоні – молодість, красу.

Ні! Я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає!

Ці рядки поетеси – вічні. Ми живемо в Україні. Це наша Батьківщина, наша рідна земля, яку щиро любимо, як любила Леся Українка і служила їй своїм палким словом.

VІ. Підсумок заняття.

  • Уявіть, що відчиняться двері і зайде Леся Українка. Що б ви її запитали чи розповіли?

Дякую всім за підготовку до заняття з основ літературної освіти.

 

 

 

 

docx
Додано
25 березня 2019
Переглядів
266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку