Методична розробка
виховного заходу з предмета «Українська мова та література»
на тему: «Україна – це я! Україна – це ти!»
Підготувала:
Викладач української мови та літератури
ДНЗ «Слобожанський регіональний центр професійної освіти» відокремлене відділення смт Старий Салтів
Уханова Аліна Артемівна
~ Старий Салтів ~
~ 2021 ~
Анотація
Розробка виховного заходу спрямована на виховання любові та поваги до України, підтримання патріотичного духу серед учнів.
Під час виховного заходу ліцеїсти згадують події, що відбувалися на території України. Учні пеpевіряють свої знання про Батьківщину; продовжують знайомитись із народними символами, розвивають мовлення, світогляд, пізнавальний інтеpес до свого народу та його традицій, своєї країни. Цікаві факти про українську мову, видатних діячів, пісню, культуру та традиції не залишають байдужим.
Виховний момент простежується протягом усього заходу. При проведенні свята спрямовується увага на патріотичне виховання захисників та берегинь нашої держави.
Використовуються різноманітні форми роботи з учнями. Серед них: показ відеоролика, «Баттл капітанів», конкурс пісень, інтерактивні методи «Сенкан», «Кроссенс», «Доповни речення», «Мозковий штурм» та «Вільний мікрофон».
Методична розробка виховного заходу може бути використана в роботі викладачами та майстрами в/н.
Тема: Україна – це я! Україна – це ти!
Мета заходу:
Навчальна: пеpевірити знання учнів про Україну; продовжувати знайомити учнів із народними символами, розвивати мовлення, їхній світогляд, пізнавальний інтеpес до історії свого народу, своєї країни; формувати розуміння того, що українська мова – це наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава.
Розвивальна: розширити знання про красу і багатство рідного слова; розкрити необхідність мови в житті кожної людини, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення, мовну культуру, комунікативну компетентність.
Виховна: сприяти вихованню творчої особистості; виховувати повагу до української культури, почуття гордості за свою Батьківщину, патріотизм, людяність, любов до України та його історії; виховання почуття конкуренції та поваги до суперників.
Обладнання: картки з завданнями, народна символіка, народні обереги, музичне караоке для виконання пісень.
Форма проведення: патріотичний квест
Місце проведення: навчальний кабінет
Категорія учасників: І-ІІІ курси
Перебіг заходу:
Викладач: (Читає вірш Т. Шевченка)
Подивіться на рай тихий,
На свою країну,
Полюбіте щирим серцем
Велику руїну,
Розкуйтеся, братайтеся,
У чужому краю
Не шукайте, не питайте
Того, що немає
І на небі, а не тілько
На чужому полі.
В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.
Нема на світі України,
Немає другого Дніпра,
Викладач:
Доpогі мої українці, мої любі учні, мої дороcлі громадяни нашої квітучої країни. Сьогодні у нас не звичайне заняття. Усі ми гідні називатися українцями. Але для цього потрібно виконати певні завдання.
Сьогодні наш урок проходитиме у формі квесту. Давайте пригадаємо, що таке квест?
Квест – це спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання командами або окремими гравцями заздалегідь підготовлених завдань. Квест – це виконання групами кількох завдань за маршрутним листом.
А зараз я пpопоную вам дуже цікаве завдання. Попрацюймо в групах. Наш клас – це великa територія для твоpчості, отримання нових знань, дружньої поради та підтримки, ви об’єднаєтесь у 2 групи.
Перед початком квесту відбувається жеребкування. Отримавши картки синього та жовтого кольорів, діти поділяються на дві команди. За кожне виконане завдання Ви отримуєте від 1 до 5 балів.
Отже, прошу усіх знайти на парті карту і пройти до відповідного центру за кольором.
Зупинка 1. «Україна – моя Батьківщина!»
На першій зупинці ви зможете перевірити себе, наскільки добре ви знаєте країну, в якій ми живемо. Але спочатку перегляньте цікаве відео та налаштуйтеся на квест.
Відео-мандрівка рідною Україною «10 цікавих фактів про Україну»
Викладач:
Україна! Це родючі поля та мальовничі пейзажи. Це безмежні моря та ліси, зелені долини, Карпатські верховини і могутні простори, біленькі хати та гігантські багатоповерхівки. Ми знаємо, що Ви дуже любите Україну! Тому повинні з легкістю виконати наступні завдання.
Гра «Доповни речення»
Завдання: доповніть прислів’я про нашу рідну Батьківщину – Україну!
Для команди жовтих |
|
Для команди синіх |
Нема на світі другої України, немає другого (Дніпра). Наша слава – (Українська держава). Без верби і калини (немає України). Вкраїна – мати, за неї треба (головою стояти). На чужій стороні Вітчизна удвічі (миліша). Жити – Вітчизні служити. |
|
Кожному мила своя (сторона). Людина без Вітчизни, як соловей (без пісні). Без відваги зазнаєш (зневаги). За морем тепліше, та вдома (миліше). Будь-кому мила своя (країна). Що країна то (родина). |
Зупинка 2. «Історичний калейдоскоп»
Наша Україна багата на історичні події. Щоб рухатися далі та отримати наступні завдання, ми пропонуємо Вам завдання «Баттл капітанів». Зараз ми запрошуємо представників з кожної команди, для того, щоб подивитися на Ваші знання.
«Баттл капітанів»
1. Діючий Президент України (В.О. Зеленський)
2. Радянсько-німецький договір 1939р. про ненапад (пакт Молотова-Ріббентропа)
3. Рух Опору в роки 2-ої Світової війни було виражено боротьбою (підпільників і партизанів)
4. У 1945 році Україна стояла у джерел формування (ООН)
5. Перехід від галузевої до територіальної системи управління народним господарством республіки в 50-60-ті роки ХХ ст. здійснювався через… (раднаргоспи)
6. Дата прийняття останньої Конституції України (28 червня 1996 року)
7. Опозиційний суспільний рух на Україні в 70-80-ті роки ХХ ст. (дисидентський рух)
8. Глава республіканського уряду на Україні в 40-50-ті роки ХХ ст. (Н.С. Хрущов)
9. 16 липня 1990 року була прийнята… («Декларація державного суверенітету України»)
10. Перший Президент України після розпаду СРСР? (Л. Кравчук)
11. Процедура припинення повноважень Президента (імпічмент)
12. Парламент України (Верховна Рада)
13. Процедура проголошення про призначення Президента України (інавгурація)
Зупинка 3. «Рідне слово»
Викладач: Ви – майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками звеличуйте її культуру, своїми досягненнями славте її.
Для команди жовтих |
|
Для команди синіх |
Ваше завдання: підібрати слова до кожної букви слова Україна. У – унікальна К – красива Р – родюча А – актуальна Ї – історична Н – незабутня А – аграрна |
|
Ваше завдання: скласти сенкан до слова Україна. Україна Рідна, мальовнича, незалежна. Надихає, згуртовує, допомагає. Україна – це наша домівка. Батьківщина. |
Викладач: Які Ви молодці! Справжні українці! Наступне завдання – прочитати легенду про символ дівочої вроди та оберіг – вінок.
Викладач: Будемо намагатися оберігати наших дівчат! Правда, хлопці? Давайте спробуємо зібрати віночок для кожного з нас за допомогою назв квіток, які входять до складу цього чудового оберегу. Команда, яка першою виконає це нелегке завдання й отримає перемогу. Літери переплутані, завдання не таке легке.
ІМАКЛЬВАКИ (Мак, мальва)
ОРАМШКАОЛИКЕРДЕВІЙ (Ромашка, деревій)
ЯКЛЮБИСТОКЗИМІ (Любисток)
ДКРКЬЛСОЯНИКШ (Соняшник)
ЖПЛУОЛОАКШВ (Волошка)
ДВЛІТРОЯНА (Троянда)
Зупинка 4. «Літературна скарбничка»
Усі ми – українці, а тому повинні зберігати та примножувати літературне надбання геніїв України. Читаючи твори видатних письменників та поетів, ми шануємо їх вклад у розвиток нашої держави. Кожен українець є патріотом та повинен знати видатних людей, яких будемо згадувати ще не одне століття.
Завдання. Перед Вами завдання «Кроссенс».
Кроссенс – це головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях. Слово «кроссенс» означає «перетин смислів». Потрібно з’ясувати (за допомогою обговорення в команді) відповідність усіх малюнків портрету, який знаходиться всередині.
Завдання для команди жовтих
Завдання для команди синіх
Гра «Пісня»
Викладач: Українська мова – солов’їна. Ця мова є милозвучною. Вона надихала поетів та композиторів на створення шедеврів світового рівня. Наступне завдання прийдеться по душі всім учасникам. Кожній команді потрібно виконати по 2 пісні про Україну. Переможе та команда, яка найкраще виконає.
Зупинка 5. «Українська символіка»
Викладач: Остання наша зупинка для найсильніших та найрозумніших!
Завдання. «Мозковий штурм»
Спілкуючись у команді, потрібно з’ясувати, що саме значить для кожного українця рослинні та тваринні символи. Для команди жовтих – рослинні символи, а для команди синіх – тваринні.
Наприклад, верба – символ краси, неперервності життя. Вона дуже живуча: встромиш у землю гілочку, і виросте дерево, засип ранку порошком меленої вербової кори – і кров зупиниться. «Без верби і калини – нема України», – говориться в народній приказці.
Але найулюбленішими тваринними символами є птахи. Про зозулю в Україні ніхто ніколи не говорив погано. У народних піснях зозулю порівнювали з матір'ю, яка побивається за своїми дітьми, називали лагідно «зозуленькою-матінкою».
Викладач: Ось і завершується наша мандрівка. Упродовж усього змагання Ви показали себе як розумні, мужні та віддані захисники та берегині своєї держави – України! Тому ця пісня звучить для Вас!
Звучить пісня Гайтана – «Україно!»
Вправа «Вільний мікрофон».
«Мені сподобалося…»
«Мені вдалося/не вдалося…»
Викладач: Усі ви сьогодні були активними, кмітливими, спритними. Тож усі ми маємо об’єднатися в одну команду – українців, які шанують свою країну, її символи, завжди підтримують одне одного! Шануйте себе і свою гідність. Усі ми, громадяни України, не байдужі до долі своєї Батьківщини, маємо пам’ятати: саме в єдності наша сила!
Список джерел:
1. Андрєєва М.В. Технології веб-квест у формуванні комунікативної та соціокультурної компетенції // Інформаційно-комунікаційні технології у навчанні іноземних мов. Тези доповідей I Міжнародної науково-практичної конференції. М., 2004.
2. https://gdz4you.com/prezentaciyi/istoriya-ukrayiny/narodni-symvoly-ukrayiny-1262/https://gdz4you.com/prezentaciyi/istoriya-ukrayiny/narodni-symvoly-ukrayiny-1262/
3. Миколаєва Н.В. Освітні квест-проекти як метод і засіб розвитку навичок інформаційної діяльності учнів // Питання Інтернет-освіти. 2002 № 7. http://vio.fio.ru/vio_07