Виховний захід здоров’яформувальної спрямованості "Галявина твого настрою"

Про матеріал
Діти шестирічного віку потребують особливого підходу в роботі вчителя. Усе, що добре засвоюється учнями 2 – 4 класів, буде малоефективним для першокласників. Навчальний матеріал, який подається в ігровій формі, з використанням натуральних об’єктів, вони сприймають легко, без напруження. Учні 1 класів із задоволенням «подорожують» із казковими героями до чарівних країн, беруть участь у змаганнях, вікторинах. Як на уроках, так і в позаурочний час вибір форм роботи повинен відповідати віковим і психологічним особливостям шестирічних дітей. Матеріал публікації знайомить вас із заняттям здоров’яформувальної спрямованості, яке можна провести як годину спілкування, у групі подовженого дня, у рамках тижня основ здоров’я в освітньому закладі.
Перегляд файлу

О. М. Жадан, практичний психолог, учитель початкових класів та основ здоров’я КЗ «Шелудьківський ліцей ім. Ю.Є. Кравцова» Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області, спеціаліст вищої категорії, старший учитель.

 

 

 

 

Коментарі авторів

У 1 класі навчання життєвим навичкам відбувається в ігровій формі. Уроки  і позакласні заходи варто перетворювати на цікаві подорожі, запрошувати в гості до дітей казкових персонажів, героїв мультфільмів тощо. Заняття здоров´яформувальної спрямованості сприяють творчому розвитку особистості найменших школярів, учать їх спілкуванню, роботі в команді, виховують почуття взаємодопомоги і співпраці. Такий формат роботи з вихованцями активізує мотивацію до ведення ними здорового способу життя.

Підбір обладнання, оформлення приміщення, вибір вправ та завдань, їх тривалість – усе зумовлене віковими й психологічними особливостями шестирічних учнів.

Підготовка до проведення заняття передбачає:

  •                    оформлення класної кімнати під стилізовану лісову галявину (парти розставити попід стінами, стільці перенести до «галявини» довільно, посередині приміщення на підлозі розгорнути фігурно вирізаний ковролін зеленого кольору, на стінах прикріпити силуети із зображеннями лісових птахів);
  •                    виготовлення з картону фігури Кота Леопольда;
  •                    підбір фрагментів мультфільмів із серії «Вінні-Пух та його друзі»: «Вінні-Пух і День турбот», «Із Днем народження»;
  •                    установлення мультимедійного обладнання, магнітної дошки;
  •                    збір та розміщення на партах улюблених іграшок дітей для вправи «Місце на галявині», їх наявність сприятиме психологічному комфорту, відчуттю знайомої, безпечної території;
  •                    попередній посів у посудині округлої форми насіння газонної трави, щоб на момент проведення заняття його сходи досягли висоти не менше 3 см;
  •                    розміщення на підвіконні, партах та підлозі вазонів із квітучими кімнатними рослинами;
  •                    збір від батьків інформації щодо відсутності у дітей алергічних реакцій на аромати ефірних масел сосни та ялини;
  •        заготівля ягід лісових суниць та малини, соснових та ялинових гілочок;
  •        підготовка продуктів для вправи «Бажання людини», зображень смайликів і приладдя для роботи в групах «Смайли» (пісок на підносі з бортиками, фарби, пензлики, аркуш формату А3, різнокольорові намистини діаметром не менше 1,5 см), предметів для вправи «Мій настрій», малюнку сонечка без промінців, предметних малюнків, різнокольорових стрічок довжиною 50 см для гри «Сонячний віночок»;
  •        роздрукування на аркушах паперу іменних цінних порад від Кота Леопольда із його кольоровим зображенням (за кількістю учнів);
  •                    підбір фонограм пісень «Я иду и пою», «Хорошо и плохо» (з м/ф «Літо Кота      Леопольда») і звуків лісу: шум вітру, спів птахів, шелест листя.

На перший погляд проведення заходу може здаватися складним. Когось налякає об’ємний перелік обладнання, обсяг попередньої підготовки. Та всі сумніви й побоювання минуть, коли ви побачите захоплені погляди своїх вихованців. Справжньою нагородою стануть слова «дякую», «цікаво», «здорово» з вуст дітей. Повірте, це того варто! Адже дійсно здорово, не виходячи за межі класної кімнати, опинитися в казці, поринути в її чарівну атмосферу всіма органами почуттів.

Заняття здоров’яформвальної спрямованості «Галявина твого настрою» стане не тільки логічним продовженням уроків про здоров’я, а й приємним сюрпризом для дітей з найкращими спогадами.

 

Мета: поглиблювати знання учнів про компоненти психічної і духовної складової здоров’я (настрій людей, засоби його формування); учити порівнювати різні настрої на основі індивідуальних особливостей взаємовідносин молодших школярів;

            впливати на формування характеру дітей та коригувати їх поведінку через гру; сприяти емоційному розвантаженню, комфортності здобувачів освіти; розвивати уміння створювати та підтримувати гарний і веселий настрій; виховувати почуття гармонії з оточуючим світом.

 

Обладнання: магнітна дошка з магнітами; мультимедійне обладнання; реквізит для оформлення «галявини», рюкзачок із подарунками (флешка із мультфільмами, цінні поради від Кота Леопольда (за кількістю учнів); аромалампа, ефірні масла сосни, ялини; іграшки, матеріали і канцелярські товари для ігор, вправ, творчих завдань; музичний супровід (див. детальніше коментарі авторів).

 

Хід заняття

 

І. Вступна частина

Вправа «Прогулянка лісовою галявиною»(під музичний супровід)

(Звучить пісня з мультфільма «Літо Кота Леопольда» «Я иду и пою», муз. В. Савельєва, сл. А. Хайта. Біля дошки розміщена фігура Кота Леопольда, рюкзачок із подарунками для дітей. Аромалампа розповсюджує випари ефірних масел сосни і ялини. Діти заходять до класу. Учитель дає їм 1-2 хвилини, щоб вони «прогулялися галявиною»).

Учитель. Народна мудрість говорить: «Музика без язика, а людей збирає». Вона має великий вплив на нас, об’єднує. Вас зустрів веселою піснею Кіт Леопольд. Він сьогодні складе нам компанію під час незвичайної прогулянки.

Вправа "Бажання людини"

(під музичний супровід "Звуки лісу")

Ми потрапили на галявину настрою. Ось ваблять до себе духмяні лісові ягоди, чарівні квіти усміхаються пелюстками, чути пташиний спів, пахне хвоя ялин і сосон, лоскоче долоні шовкова трава.

– Вам тут подобається?

– Які бажання виникають у вас? (Помилуватися рослинами, відчути запахи лісу, доторкнутися до соснових та ялинових гілочок, скуштувати лісових ягід, посидіти на "галявині", подивитися на ігри рибок в акваріумі тощо). Зробіть це.

Тим, хто захоче поласувати ягодами, слід запропонувати витерти руки вологим рушником.

– Які органи чуття допомогли здійснити ваші бажання? (очі, ніс, вуха, язик, пальці рук)

– Яку музику вам частіше хочеться слухати?

– Які звуки почули ваші вушка сьогодні вранці?

– Що побачили ваші оченята одразу після того, як  прокинулися?

– Чи завжди те, що ми бачимо і чуємо, радує нас?

– Уявіть, що вам запропонували скуштувати: лимон, солоний огірок, кавове зернятко, мед (називаючи продукт, учитель показує його). Покажіть виразом обличчя, що ви їсте той чи інший продукт.

– У якому випадку міміка свідчить про те, що якийсь продукт вам не до смаку? Чому?

  • Який на смак лимон? (кислий) А мед? (солодкий)
  • Який смак має кавове зернятко? (гіркий) А консервований огірок? (солоний)

Наш язик найкраще і найшвидше розпізнає саме ці 4 смаки.

– Чи всі смаки нам приємні?

– Які запахи вам подобаються, а які ви не любите?

 

ІІ. Основна частина

 Перегляд і обговорення фрагментів мультфільмів

(Із серії "Вінні-Пух та його друзі": "Вінні-Пух і День турбот", "Із Днем народження")

Кіт Леопольд прийшов до нас із подарунками. Заглянемо в його рюкзачок. Він пропонує подивитися мультфільми.

– Який настрій був у персонажів: П’ятачка, Вінні-Пуха, Сови, Ослика Іа?

– Як він змінювався?

– Що на це впливало?

Велике значення для кожного має настрій. Він не тільки впливає на самопочуття, діяльність, але й на стосунки між оточуючими.

 

 Слухання й обговорення оповідання "Дошка образ" (див. довідковий матеріал 1)

Послухайте оповідання і подумайте, чи можливо спробувати змінити настрій самому? 

– Чи потрібно чекати, щоб настрій сам змінився?

– Як ми можемо самі його змінити?

Радість, спілкування з друзями, захоплююча робота, перегляд улюбленого фільму, весела пісня роблять настрій гарним, піднесеним. Недарма в народі кажуть: "Коли весело живеться, до роботи серце рветься", "Коли настрій гарний, то й робота ладиться".

Наш друг Леопольд упевнений, що тільки з хорошим настроєм можна вирости здоровим, красивим, добрим, сильним.

 

Вправа "Мій настрій"

– Який у вас настрій? Оберіть серед предметів, що знаходяться навколо, той, яким дасте відповідь на це питання. Не забувайте про своїх помічників: зір, слух, нюх, смак, дотик.

(Діти обирають серед таких предметів: ванільний цукор, кориця, моток мохерових ниток, кольорова фольга, шматок кори дерева, новорічний дощик. Вони також можуть обирати все, що знаходиться в кімнаті: квіти, акваріум із рибками, м’які іграшки тощо).

Поясніть свій вибір.

 

Поради «Як подолати поганий настрій»

Коли у вас поганий настрій, усе навколо похмуре, сумне, нецікаве. Можна залишатися у такому стані цілий день, навіть декілька днів. Але пам’ятайте: якщо ваш поганий настрій затягнеться надовго, це негативно позначиться на самопочутті, життєдіяльності, спілкуванні з рідними та друзями.

Проаналізуйте, чому це сталося? Що можна зробити, щоб виправити ситуацію? Думки «Я не можу», «У мене нічого не вийде», «Я не впораюсь» треба гнати від себе.

Спробуйте намалювати те, через що ваш настрій зіпсувався. Порвіть аркуш із цим зображенням і викиньте шматочки на смітник.

Сядьте зручно, закрийте очі, дихайте рівно, спокійно. Уявіть, що ви вже виправили ситуацію. Почуття гордості від усвідомлення, що ви сильніші за неприємний перебіг подій, переповнює вас. Плечі розпрямляються, голова піднімається, ви ніби стаєте вищими. За спиною наче крила виростають!

Відверніть увагу від неприємностей улюбленим заняттям, прогулянкою на природі тощо. Додайте терпіння та зусиль. У вас усе вийде!

Коли настрій стане гарним, з’являться нові чудові ідеї. Скористайтесь ними! Можливо, якась із ваших мрій здійсниться дуже скоро…

 

Валеологічна пауза "Як ви це робите?"

Станьте в коло. Рухами та мімікою покажіть, як ви:

  • їсте смачну страву,
  • вдихаєте аромат бабусиних пиріжків,
  • спите на улюбленій подушці,
  • отримуєте подарунок на свято,
  • вітаєте друга з Днем народження.

 

Робота в групах "Смайли"

(На дошці прикріплені смайлики, що ілюструють радість, зосередженість, здивування, сум, подив, злість, байдужість)

Об’єднаємось у 3 групи: "Піщинки", "Фарби", "Намистинки".

– Який із смайликів вам найбільше подобається? Порадьтеся в групі, дайте відповідь.

– Чому ви обрали саме цей смайл? Про що говорить його міміка?

Передайте це зображення в такий спосіб:

1 група – пальчиками на піску,

2 група – фарбами й пензлями на папері,

3 група – виклавши намистинки на "галявині".

– Вам сподобалося працювати в групах?

– Яке ім’я ви б придумали своїм смайликам?

 

Гра "Моя улюблена чашка"

Кіт Леопольд розповів, що багато дрібниць із оточення впливає на нас. Мало хто приділяє увагу таким, на перший погляд, маловажливим деталям, як колір і форма тарілок, чашок. Але колірна гама посуду здатна впливати на наш настрій. Їжа в білій тарілці виглядає смачнішою, та й взагалі, всі світлі тарілки надають страві апетитного вигляду.

Та, крім кольору, форма теж впливає на настрій людини. Звичайно, ми повинні самі вибирати, посуд якої форми й кольору нам подобається.

За розповіддю спробуйте уявити мою улюблену чашку (вчитель описує колір, розмір, форму, зображення на чашці).

– Чи є у вас улюблена чашка? Розкажіть про неї.

 

Вправа "Місце на галявині"

Так само можна говорити про спосіб і місце відпочинку, одяг, іграшки тощо.

Прогуляйтеся "галявиною" і спробуйте відчути те місце, яке створює вам найкращий настрій (поруч із квітами, біля своєї іграшки, Кота Леопольда, акваріуму тощо).

Поясніть свій вибір.

 

ІІІ. Заключна частина

Гра "Сонячний віночок"

(На дошці прикріплене зображення сонечка без промінців. На одній із парт розкладені різнокольорові стрічки, до зворотного боку яких заздалегідь прикріплено липку смужку. Важливо, щоб стрічок одного кольору було по декілька штук).

Ми створили настрій сонечку, і воно прилинуло на галявину. Простягніть до нього свої долоньки, відчуйте його ласкаве тепло на руках. Воно ніжно торкається щічок, чола, гладить ваші голівки.

Посміхніться сонечку і подаруйте йому стрічку свого настрою.

(Діти обирають серед стрічок одну на власний розсуд і прикріплюють її до сонечка як промінець).

Погляньте, яким стало сонечко. Що допомогло йому так змінитися?

– Із чим можна порівняти наше сонечко? Леопольд ніяк не може визначитися. Подивіться, які малюнки він підібрав.

(На ковроліні у вигляді пелюсток квітки розміщені малюнки веселки, українського віночка, соняшника, дитячої каруселі, бублика, м’яча, земної кулі).

А ви як вважаєте? Підійдіть до галявини і станьте біля того зображення, яке вам найбільше нагадує сонечко.

– Чому ви обрали саме ці малюнки?

 

        Рефлексія

     – Як настрій впливає на наше здоров’я?

     Зігрійтеся ще сонячним теплом, подякуйте йому. Пам’ятайте: навіть якщо небо              вкрито хмарками, сонце завжди з нами. У нього вистачає світла й тепла усім людям, тваринам, рослинам.

     – А який настрій у нашого гостя?

     (Звучить пісня "Хорошо и плохо" з м/ф "Літо Кота Леопольда", муз. В.    Савельєва, сл. А. Хайта).

У рюкзачку Кота Леопольда для вас ще щось є: він підготував кожному цінні поради.

(Ознайомлення з порадами від Кота Леопольда (див. довідковий матеріал 2).

Учитель роздає кожній дитині іменний аркуш із порадами).

Подякуйте Котові Леопольду за подарунки, веселі пісні. Йому сподобалося відпочивати з нами на лісовій галявині. 

Література

  1. Єфімова І. В. Прислів’я та приказки з поясненнями. – Х.: Торсінг плюс, 2010. – 96 с.
  2. Лопатина А., Скребцова М. 600 творческих игр для больших и маленьких. – М.: ООО Книжный Дом Локус, 2002. – 320 с.
  3. Чистякова М. И. Психогимнастика. / Под ред. М. И. Буянова. – М.: Просвещение, 1990. – 128 с.

Довідковий матеріал 1

Дошка образ

Один хлопчик дуже часто перебував у поганому настрої. У такому стані він міг ображати оточуючих, робити їм боляче, руйнувати все навколо.

Мама дала йому дерев’яну дощечку, молоток і цвяхи.

– Коли ти будеш не в гуморі, забивай по цвяху в дошку. Тобі стане легше.

Минуло кілька днів. Хлопчик прибіг до матері попросити ще цвяхів, бо ті скінчилися. Жінка побачила дощечку і попросила сина розповісти, через що він забивав цвяхи в дошку.

– Мені не дав погратися своєю іграшкою Микола. Я його хотів ударити, але потім згадав про дошку і взявся за молоток. Замість того, щоби пнути ногою кішку, яка дратувала мене своїм нявканням, я забив ще одного цвяха. А вчора ти змусила мене вчити алфавіт. Це зіпсувало мені настрій, і я...

– Зрозуміло, – сказала мама. – Тепер спробуй повитягати назад усі цвяхи.

Довго і тяжко виконував це завдання хлопчик.

– Бачиш, витягати довелося значно складніше, ніж забивати, – промовила мама. – Але вся наука – на дощечці. Поглянь, які глибокі й колючі на ній сліди від забитих цвяхів. Так і образи на довгий час залишають душевні рани. Чи маємо ми право "забивати цвяхи" в серця оточуючих тільки через те, що в нас поганий настрій?

 

Довідковий матеріал 2

 

Поради від Кота Леопольда «Як подолати поганий настрій»

для (ім’я дитини)

Коли у тебе поганий настрій, усе навколо похмуре, сумне, нецікаве.

Можна залишатися у такому стані цілий день, навіть декілька днів. Але пам’ятай: якщо твій поганий настрій затягнеться надовго, це негативно позначиться на самопочутті, життєдіяльності, спілкуванні з рідними та друзями.

Проаналізуй, чому це сталося? Що можна зробити, щоб виправити ситуацію? Думки «Я не можу», «У мене нічого не вийде», «Я не впораюсь» треба гнати від себе.

Спробуй намалювати те, через що твій настрій зіпсувався. Порви аркуш із цим зображенням і викинь шматочки на смітник.

Сядь зручно, закрий очі, дихай рівно, спокійно. Уяви, що ти вже виправив ситуацію. Почуття гордості від усвідомлення, що ти сильніший за неприємний перебіг подій, переповнює тебе. Плечі розпрямляються, голова піднімається, ти ніби стаєш вищим. За спиною наче крила виростають!

Відверни увагу від неприємностей улюбленим заняттям, прогулянкою на природі тощо. Додай терпіння та зусиль. У тебе все вийде!

Коли настрій стане гарним, з’являться нові чудові ідеї. Скористайся ними! Можливо, якась із твоїх мрій здійсниться дуже скоро…

 

 

doc
Пов’язані теми
Основи здоров’я, 1 клас, Виховна робота
НУШ
Інкл
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку