БЕЗЦІННИМ ДОРОЖИТИ ВМІЙ
ЖИТТЯ ЛЮДИНИ - НАЙБІЛЬША ЦІННІСТЬ
Частина 1. Життя людини.---------------------------------------------------------------
Відеоролик про Мати Терезу і вислови про життя
Ведучий:. Мати Тереза була настоятелькою Ордена милосердя. У різних країнах світу вона відкривала школи, медичні пункти, притулки для бідних, допомагала хворим і знедоленим. Своїми вчинками вона навчала, що кожна людина може і повинна робити добро на своєму місці.
Життя – це можливість. Скористайся нею!
Життя – це краса. Захопися нею!
Життя – це мрія. Здійсни її!
Життя – це виклик. Прийми його!
Життя – це обов’язок твій насущний. Виконай його!
Життя – це багатство. Не розтринькай його!
Життя – це надбання. Борони його!
Життя – це любов. Насолодися нею сповна!
Життя – це таємниця. Пізнай її!
Життя – це вмістилище лиха. Здолай усе!
Життя – це пісня. Доспівай її до кінця!
Життя – це боротьба. Стань борцем!
Життя – це удача. Шукай цю мить!
Життя таке чудове – не змарнуй його!
Це твоє життя. Виборюй його!
На мультимедійній дошці
Епіграфи.
Найдорожче в людині — це життя. Воно дається один раз, і прожити його потрібно так, щоб не було нестерпно боляче за безцільно прожиті роки, щоб не палила ганьба, за підленьке і дріб'язкове минуле...
М. Островський
Пам 'ятай! Життя є дар, великий дар,
І той, хто його не цінує,
Цього дарунка не заслуговує.
Леонардо да Вінчі
Студент читає вірш
Життя, як мить, єдина мить,
Махне крилом — і пролетить...
Але в цю мить, коротку мить,
Було і сонце, і блакить.
Я, поки серцем не зачах,
Вкарбую їх в своїх очах.
Бо нам дана мить для життя,
А вічність? — То для забуття.
Ведучий 1.Найцінніше, що є у людини, — це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожити двічі.
Ведучий 2.Таємниця життя... Вона хвилювала людей завжди з того часу, як вони усвідомили себе живими істотами. Чи має життя якусь мету і сенс, і в чому вони? Хто керує людським життям? Чи можна зробити його кращим і щасливішим? Чи має людина право піти з життя або позбавити іншу людину? Ці й багато інших подібних питань у всі часи привертали увагу не тільки філософів, а й письменників, художників, учених і навіть пересічних людей — кожного, хто хоч раз замислювався над таємницею свого життя.
Ведучий 1.Один східний володар захотів пізнати всю історію людства. Мудрець приніс йому 500 томів. Зайнятий державними справами, цар відіслав його, наказавши викласти все це в більш стислій формі. Через 20 років мудрець повернувся. Історія людства займала тепер 50 томів, але цар був уже занадто старий, щоб подолати стільки товстих книг і знову відіслав мудреця. Пройшло ще 20 років, і постарілий, посивілий мудрець приніс володарю один-єдиний том, який вміщав усю премудрість світу, яку той прагнув пізнати. Однак цар лежав на смертельному одрі і у нього не залишилось часу, щоб прочитати навіть одну цю книгу. Тоді мудрець виклав йому історію людства в одному рядку: людина народжується, старіє і помирає.
Ведучий 2 .Тож для чого людина приходить у цей світ? Щоб помучитись, постраждати і безслідно піти у забуття? Який смисл у цьому всьому? В чому сенс життя?
Відповідь на ці, та багато інших запитань про цінність життя шукали люди у всі віки, у всі часи.
З античних часів людство користується правилом, сформульованим давньогрецьким філософом Протагером: «Людина є мірилом усіх речей, а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю».
Розміркуємо разом над поняттям «життя» .
Студент :
Людина — найсильніша істота на Землі. Людиною у повному розумінні слова треба стати, тобто досягти певного рівня фізичного та інтелектуального, морального і соціального стану, оволодіти певним видом діяльності, іншими словами, — ствердити себе як суб'єкта суспільного розвитку, господаря власної долі.
Людина є частиною народу, держави, суспільства в цілому. І вона має свої права й обов'язки.
Студент :Основним правом людини є право на життя. Це одне з найважливіших і найвагоміших прав, яке сприяє здійсненню всіх інших прав і свобод. Це право, яке не може оновлюватися чи відбиратися. Тому захист прав на життя належить до найцінніших пріоритетів людської цивілізації.
У Конституції України визначено, що найвищою соціальною цінністю є людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека. У статті 27 Основного Закону України зазначено: «Кожна людина має невід'ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави — захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань». Невід'ємне право дитини на життя визначено : Конвенцією ООН про права дитини. Законом України «Про охорону дитинства», Національною програмою «Діти України», Національною доктриною розвитку освіти України.
Кожен повинен керуватися положенням цих документів, адже їх порушення, як свідчить історія, приводить до тяжких невиправданих наслідків.
Студент :
Мільйони людей стали жертвами світових війн , штучно створених голодоморів, масових репресій, інші - закрили своїми тілами понівечений вибухом реактор Чорнобильської АЕС . Вони мріяли про майбутнє, молодість кликала їх у незвідане. Але прийшла біда — із почуттям відповідальності за долю держави, відчуття особистої причетності до долі народу вони ступили у безсмертя.
Ведучий . Сьогодні ми з вами поговоримо про цінності життя, подумаємо над питаннями:
— Для чого Живе людина на Землі?
— Що потрібно зробити, щоб життя було в радість?
— Які ідеали і цілі в житті можна вибрати?
Технологія «Мозковий штурм». Сонце життя.
— Що для кожного з вас найцінніше в житті?
(родина, здоров'я, щастя, ,гроші, друзі і т. д.)
Малюється сонце життя, вибираються основні поняття
Слово «життя» багатозначне. Воно охоплює різні сторони дійсності:
— суспільне, індивідуальне життя;
— матеріальне, духовне;
— щасливе, багате, праведне і т. д.
Бруно Ферреро «Тире».
Ведучий :
Життя людини неповторне і звичайне, радісне і смутне, повне переживань. Людей — мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Життя кожного — це дорога, якою тільки йому призначено пройти .
Юність — це пік вашого життя. Зараз ви робите найвеличніше своє відкриття — відкриваєте самих себе. А відкриття самого себе — найпрекрасніше, що може відчувати людина. У цих пошуках — глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, досі незнані можливості. Щоб виявити і розкрити їх, щоб знайти себе, треба себе пізнати, тобто вивчити і змогти оцінити. А це дасть можливість будувати, творити своє «Я».
Вдумаймося у слова славетного Леонардо да Вінчі, який повчав, що життя є великий дар, і хто його не цінує, цього дарунка не заслуговує. А щоб цінувати життя, треба знати і розуміти своє місце в ньому. Звичайно, нікому не дано з цілковитою точністю визначити своє майбутнє. Та все ж, кожному під силу намітити власний шлях самотворення, кожному слід знати, що він спроможний підсилити в собі, а що відкинути, чи хоча б, пом'якшити.
Ведучий :
Життя — це ваша таємниця, проте ви повинні реалізувати себе, свої можливості, свою суть, пройшовши всі етапи, запрограмовані його віковими особливостями: людина повинна пройти молодість, зрілість, залишити спадщину, тобто посадити дерево, збудувати дім, виростити дитину. Життя – це певний проміжок часу, заповнений різноманітними подіями, переживаннями, радощами, смутками, які тривають від народження до смерті.
Студент :
Ось послухайте притчу.
Прийшов молодий парубок до мудрого діда та й запитав:
— Як мені життя прожити, щоб потім не каятися?
Відповів йому мудрий:
— Якщо хочеш довго жити, посади сад, якщо хочеш, щоб тебе люди прославили, викопай криницю, якщо хочеш безсмертним бути, учи добру дітей.
Хвилина
Запам 'ятайте, наші діти,
Що мить безцінно дорога.
Що нам дано не просто жити —
Не просто так горить зоря.
Кожна утрачена хвилина —
Ой, як важлива у житті!
На жаль, не позбираєш днини
Отак змарновані в путі.
Марія Яковчук
Ролик «Чорновик»---------
Студент :
І, врешті-решт, життя — смугасте. За темною смугою невезінь, неприємностей, печалей обов'язково повинна бути світла смуга радості. І якби не було в житті дощової погоди, ми б просто не вміли цінувати сонячних днів. Тетяна Печончик написала прекрасну поезію:
Не плач, коли життя жорстоке
Тобі стежину шле лиху,
Ще знайдеш щастя синьооке
На вкритім тернами шляху.
І не сумуй, коли яскраве
Для тебе сонце вмить зайде,
Ще прийде час — і зірка слави
Смарагдом в душу упаде.
Життя — це поле щастя й муки,
Тому до труднощів звикай,
Та головне — безсило руки
Ніколи ти не опускай
Ви повинні пам’ятати, що істинне призначення людини — жити, а не існувати. (Джек Лондон).
Повноцінне життя. Яке воно? Насичене, бурхливе, невгамовне.
Студент :
Як байка, так і життя ціниться не за довжину, а за зміст. Буває людина прожила кілька десятків років, а що можна про неї сказати хорошого, який слід залишено? І буває досить складно відповісти на ці питання. Буває зовсім навпаки. Галуа прожив 21 рік, а його ім'я залишилось в історії, в історії математики зокрема. А російські поети Пушкін, Лєрмонтов! Їхні життя обірвались дуже рано, однак імена залишились у віках.
Пройти повністю свій «життєвий цикл», здійснити задумане в юності, передати естафету життя іншим, знаючи при цьому, що прожив його не даремно й зробив щось справжнє, що успадкують люди й згадають тебе. Звичайно, добре, коли людина живе довше, але, як вважав Леонардо да Вінчі, будь-яке гарно прожите життя, — є довге життя. Людина визнає, що цінує життя саме тому, що воно не безкінечне.
Технологія «Захист ідей» . Кліп Бумбокс «Наодинці».---------------
Роздаються картки із висловлен-нями про значення, мету життя. 2-3 хвилини йде обговорення, потім учні зачитують висловлення, пояснюють, як їх розуміють.
Завдання:
1. Світ належить оптимістам, песимісти — тільки глядачі. (Ф. Гізо)
2. Жити — це не означає дихати, це означає — діяти. (Ж.-Ж. Руссо).
3. Наше життя — це те, що ми думаємо про нього. (Марк Аврелій)
4. Ключ до життя — служіння людям. (Д. Джексон)
5. Найвища із книг — книга життя, яку не можна ні закрити, ні знову від¬крити за своїм бажанням. (А. Ламартін)
6. Жити— означає не тільки задовольняти матеріальні запити організму, головне — розуміти свою людську необхідність. (Жуль Берн)
7. Людське життя — це найвища цінність, щастя можливе, але воно залежить від людини.
Щастя ...Для когось воно взагалі не існує , або недосяжне , як міраж. Для іншої людини , щастя в тому , чого в них немає .Ще інші- у відсутності страждань , нещасть
Якщо хочеш бути щасливим ,найбільше задоволеним самим життям , керуйся в житті такими правилами ( на мультимедійній дошці):
1.Почуття добре виконаного обов'язку , чисте сумління й досягнення своєї життєвої мети роблять людину щасливою ;
2.Щастя людини не побудуєш на нещасті інших ;
3.Ділися своїм щастям з іншимим й будь щасливим щастям інших людей ;
4.Людина не може бути щаслива серед нещасних людей ;
5.Не слід постійно боятись нещасть , які можуть колись трапитися з тобою ;
6. Як у нещасті не слід втрачати мужності ,гідності й стійкості духу , так і у щасті не слід втрачати розум і міру прояву своєї радості.
На мультимедійній дошці .
Щастя – не слава , не гроші ,
Все це минає.
Щастя – це люди хороші ,
Шана людськая...
Там ,де складніше , де важче ,
Швидше знайти його вдасться .
Руки твої роботящі-
Ось твоє щастя. О.Підсуха.
ПРИТЧА ПРО ЩАСТЯ
В одному селі жив чоловік, який мав власний будинок, дружину, дітей. Та не мав, як він вважав, щастя. І ось дізнався чоловік, як його знайти. Треба було йти 7 днів і 7 ночей до того місця, де твоє щастя.
Так він і зробив. Дорога проходила через ліс. Пройшовши половину шляху, чоловік стомився і ліг під деревом перепочити ногами в той бік, куди йшов. Та, коли спав, перекрутився, і вранці вставши пішов додому, думаючи, що йде у правильному напрямку.
Через 7 днів і 7 ночей дійшов чоловік до бажаного місця. Побачив він гарне село. І хоча воно нагадувало його рідне, здавалося чоловікові кращим. І будинок, так схожий на його, був більшим і красивішим. І господиня цього будинку здавалася привітнішою і лагіднішою, а діти — вихованішими і розумнішими. І подумав чоловік: яким би був він щасливим, коли б мав все це.
Отак і ми часто шукаємо щастя десь далеко, не помічаючи, що воно зовсім поряд, тільки треба його побачити, відчути серцем і душею, навчитися цінувати те, що маємо від Бога, від батьків, від землі рідної.
«Квітка щастя»_______________-----
— Погляньте на цю символічну диво – квітку . Це квітка щастя . Вона гарно зацвіте , якщо наповнити її бажаннями стати щасливими. Що потрібно вам для щасливого життя? Давайте наповнимо цю квітку вашими бажаннями .Напишіть свою заповітну мрію , помістіть свої мрії в «кишеньку» .Вона зацвіте і ваші мрії обов'язково здійсняться .
(Музика)
Пишучи про свою мрію , не забувайте , що «людина пізнається не тільки з того ,що вона робить , але й з того , чого вона бажає» , як сказав Демокріт .
Продовжуємо роздумувати
Студент :
- Життя – насамперед, становлення людини, це період, коли людина розвивається у всіх відношеннях: фізичному, розумовому, моральному. Кожна людина прагне певної досконалості: підвищувати освітній рівень, реалізація і здійснення задумів.
Студент :
- Життя кожної людини неповторне, таємниче. Неповторним, яскравим буває життя видатних людей: композиторів, художників, письменників. Життя звичайних людей також різниться, кожен крок на життєвому шляху неповторний, тому неправильно вважати, що є дні, якими можна нехтувати.
Іноді підлітки гадають, ніби якесь справжнє життя ще попереду, а шкільні роки — це тільки своєрідна прелюдія до нього. Це не так, будь-який відрізок життя — це також життя, яке не повториться. Тому, думаючи лише про майбутнє, ми недооцінюємо день сьогоднішній, про що нерідко пізніше доводиться жалкувати.
Студент :
Звичайно, в житті кожної людини є різні — темні й світлі — боки. Не буває так, щоб людина була тільки доброю або тільки злою, абсолютно справедливою або несправедливою, досконалою або порочною тощо. Все це найчастіше в людині взаємопов'язане й також має свої причини. Тому, якщо в іншій людині щось не сподобалося — не слід поспішати її засуджувати, треба спочатку зрозуміти: чи могла вона бути іншою або чи могла вона повести себе інакше? А якщо могла, то чому повелася саме так?
Якби всі люди засвоїли ці прості правила й дотримувалися їх, то наше життя — кожного з нас — було б набагато легшим і приємнішим, у ньому б стало менше прикрощів та образ, яких ми часто завдаємо іншим, не намагаючись або не вміючи зрозуміти один одного, а іноді — й простити. Вміти розуміти й прощати іншу людину, залишаючись водночас вимогливим до самого себе, -велике мистецтво життя, яким необхідно оволодіти з ранніх років. ПРИТЧА «ЗНАК»
Наші студенти також роздумували над проблемою «життя» , їхні переживання вилились у вірші . Драган Оксана «Моє життя».
Вірш студентки
Частина 2 . НАВІЩО МИ ПРИХОДИМО У СВІТ
СЕНС ТА МЕТА ЖИТТЯ
Бруно Ферреро «Скарб».
Викладач . Питання про те, навіщо людина народжується й для чого вона живе, завжди було найбільшою загадкою людського життя. Чого саме людина має прагнути й чи слід узагалі чогось прагнути, якщо наприкінці життєвого шляху на неї все одно чекає смерть? Чи існують у світі сили, які визначають наше життя, чи кожний з нас є його єдиним творцем і хазяїном? Чи можемо ми самі визначати мету свого життя, чи ми лише слухняні іграшки у руках Долі?
Технологія « Вільний мікрофон»_______-------------------
Питання і швидка відповідь .
1. Чим визначається людське життя ?
Студентка .Людське життя визначається водночас як зовнішніми, незалежними від нас об'єктивними силами та обставинами (спадковістю, задатками, умовами життя), так і внутрішніми, цілком залежними від нас бажаннями та планами.
2.Чи може людина наперед запланувати своє життя ?
Людина не може наперед запланувати своє життя в усіх його подробицях і на всіх етапах. Водночас вона сама може визначати мету життя, вибирати шляхи, які ведуть до неї, вирішувати самій, як жити й чи жити взагалі; певною мірою змінювати життєві обставини; пізнавати й свідомо враховувати закони природи та суспільства, а також загальні закони самого людського життя; передбачати з більшою чи меншою ймовірністю випадковості, які можуть спіткати її на життєвому шляху, тощо. Таким чином, людина водночас і може, і не може бути творцем і господарем власного життя.
3. Чи справедливе твердження : « Моє життя , як хочу , так і живу»?
Потрібно пам'ятати , що ти живеш серед інших людей , поважай їхнє право на життя .
4.Що важче :будувати життя чи пристосовуватися до нього?
Звичайно, складніше й важливіше будувати життя, а пристосуватись - легше та простіше, але це нецікаво...
5. Якою мірою людина може впливати на своє життя ?
Чим швидше сформувалася людина, чим вищого рівня досягла у своєму розвитку, тим більшою мірою вона може впливати на життя. Найважливіше значення при цьому має розуміння людиною мети свого життя.
Ведучий .Кожна людина рано чи пізно замислюється над тим, навіщо вона існує, для чого живе. Це питання про сенс і мету життя — одне з «вічних» світоглядних питань. І кожний з нас змушений розв'язувати його для себе.
У чому ж конкретно полягає сенс життя?
Послухаємо наших експертів ---------------
Експерт 1
Схематично і досить умовно можна окреслити такі варіанти вирішення проблеми сенсу життя в історії людської культури.
1. Сенс життя споконвічно існує в глибинах самого життя- релігійне тлумачення життя. Єдине, що робить осмисленим життя і має для людини абсолютний сенс, є не що інше, як активна співучасть у Боголюдському житті. Не перероблення світу на основах добра, а вирощування в собі субстанціального добра, зусилля жити з Христом і у Христі. Бог створив людину за своїм образом і подобою. І ми своїм життям повинні проявити його, бо емпіричне життя світу, як писав Семен Франк, безглузде, як безладно вирвані з книги сторінки.
2. Сенс життя перебуває за межами життя. Його можна назвати "життям заради інших людей". Для людини життя стає осмисленим, коли вона служить інтересам родини, нації, суспільства, коли вона живе заради щастя прийдешніх поколінь. їй небайдуже, що вона залишить після себе. Недаремно прожити життя - це і продовжитися у своїх нащадках, і передати їм результати своєї матеріальної і духовної діяльності. Але на цьому шляху існує небезпека опинитися в ситуації, коли все твоє неповторне життя перетворюється на засіб для створення якоїсь ідеї чи ідеалу (це може бути ідея комунізму, "світлого майбутнього" тощо). Якщо така позиція не пов'язана з духовною еволюцією людської особистості, людина стає на шлях фанатизму (історія знає безліч варіантів і класового, і національного, і релігійного фанатизму).
3. Сенс життя створюється самим суб'єктом. Цей варіант можна розуміти як "життя заради життя". Його фундатором був давньогрецький філософ Епікур. Жити потрібно так, вважав філософ, щоб насолоджуватися життям, отримувати задоволення від життєвих благ і не думати про смерть. Цінність епікурейської позиції полягає в тому, що вона застерігає нас від ситуації, за якої пошук сенсу життя відсуває на другий план саме життя. Життя саме по собі є цінністю, рідкісним дарунком, і людині до нього слід ставитися із вдячністю і любов'ю. Адже їй дана можливість переживати неповторність власного існування в усіх його проявах - від радощів, злетів і перемог до падіння, відчаю і страждань. Разом з тим епікурейське ставлення до життя, якщо воно позбавлене відповідальності за цей дарунок, утверджує в людині егоїстичну позицію "життя заради себе" і веде до втрати відчуття його повноцінності.
Експерт 2.В усі часи існували люди, які вважали, що жити треба для себе й заради себе. Іншими словами,— жити, щоб просто жити. Але така замкненість, зосередженість людини лише на самій собі, на своєму власному існуванні не враховує зв'язку життя кожного з життям усього людства. Сприяти розвитку людства можна за умови, якщо живеш його тривогами, відчуваєш і розумієш їх, тобто сприймаєш їх як свої власні.Таким чином, потреби суспільства, з одного боку, й наше власне покликання—з іншого,—ось головне, чим визначається сенс життя. Людині, яка зуміла знайти й узгодити ці два чинники, життя ніколи не здаватиметься нікчемним. А усвідомивши, в чому сенс життя, легше поставити і його мету.Мета — це уявний або очікуваний результат наших дій. Майже все, що ми робимо, спрямоване на досягнення певних цілей. І перш ніж щось зробити, ми обов'язково ставимо перед собою ту чи ту мету. Отже, мета — це своєрідний маяк, який спонукає нас діяти у певному напрямку.
Експерт 3 .Маючи мету, людина свідомо об'єднує всі вчинки та дії в єдине ціле, підпорядковує своє життя цій меті. Без такої загальної мети людина живе лишень одним днем, за принципом «день минув —і дякувати Богові», як це робили гоголівські старосвітські поміщики.Крім того, мета життя виражає й конкретизує його сенс. Якщо ми знаємо, в чому, в якій діяльності полягає сенс нашого життя, то ми маємо також знати, на що ця діяльність повинна бути спрямована, який мати наслідок. А для цього, у свою чергу, слід знати й свої можливості.
Експерт 4Багато людей впадають у депресію, кидають справи і замикаються на собі, бо не бачать сенсу у своїй діяльності. Часто люди стверджують: «Керуй собою, не керуй – нічого не зміниш. У житті людини немає ніякого сенсу». Питанням сенсу життя задавалися мільярди людей на протязі всієї історії людства.Великі мислителі Заходу і Сходу давали свої визначення, однак ніхто ще не знайшов формули, відповідної всім без винятку. Це наводить на думку, що універсальної формули не існує, також як і універсальних ліків, також як і двох однакових людей.
Закони, виведені кимось іншим, навряд чи вам підійдуть, тому що кожна людина унікальна. У вас є два виходи: або прийняти чуже і переконати себе в тому, що це ваше, або створити своє. Якщо ви вважаєте, що чужі ідеї близькі вам, то ви зможете без особливого дискомфорту дотримуватися їх. А якщо ні? Вам загрожує внутрішня війна. Ваше тіло, ваш розум, весь набір ваших особистих якостей рано чи пізно зажадає самореалізації, висловлюючи своє невдоволення доступними йому засобами, тобто негативними емоціями, стресами і хворобами. За уявною простотою першого варіанту поведінки, як бачите, ховаються досить серйозні проблеми.
Інший варіант – творчість, активне творення .Будьте геніями. Використовуйте вже наявний матеріал для створення власної системи поглядів, власних цілей, для пошуку власного сенсу життя. Не приймайте, але і не відмовляйтеся від інформації без причин.
Часто у важкій ситуації ми підсвідомо починаємо шукати універсальний рецепт.Ставимо неправильне питання: «Для чого людина створена?», «Що людині потрібно для щастя?» Правильне питання: «Для чого я створений?», «Що мені потрібно для щастя?» Всі ми абсолютно різні люди, а, отже, і сенс життя, призначення у всіх різне. Саме тому немає у світі єдиної релігії, єдиного вчення, яке влаштовувало б усіх без винятку. Можна стверджувати з повною впевненістю тільки наступне:
• безцільне, безглузде життя робить людину нещасною;• кожен з нас народжується зі своїм, унікальним набором здібностей, кожен до чогось схильний
Отже , перша необхідність - Уміння ставити ціліВсе дуже просто: або ви ставите цілі і долаєте перешкоди, або життя створює проблему, і ви змушені її вирішувати. Так чи інакше, вам доведеться витрачати зусилля: у першому випадку з задоволенням для досягнення поставленої мети, у другому випадку без задоволення, викручуючись з життєвих перепетій. Уміння ставити цілі – одна з найважливіших складових управління собою. Але не поспішайте в гонитві за щастям відразу ставити собі цілі. Крім звичайних, побутових, цілей для щастя нам необхідна над мета.
Друга необхідність - Кожна людина виконує свою місіюЯкий би вид діяльності і стиль життя ви не обрали, ви все одно рано чи пізно почнете робити те, що у вас найкраще виходить. Краще рано, ніж пізно! Навіть якщо ваша робота приносить вам стабільний, високий дохід, але, що називається, «не по нутру», життя дасть вам відчути це. Розпочнеться конфлікт з начальством або загостриться стара хвороба. Причина цього – в вас самих. Ви займаєтеся не своєю справою. Ваша справа – це те, до чого ви найбільше схильні, то, до чого найбільш здатні.
Підсумки ( на мультимедійній дошці)
Відеоролик « Цінності життя»
ОТЖЕ , що можемо доповнити .
Студент .Сенс життя кожної людини унікальний і неповторний, як і її життя. Людина завжди вільна у виборі сенсу і в його реалізації. Але свободу не можна ототожнювати зі свавіллям. її слід сприймати з точки зору відповідальності. Людина відповідає за вірно знайдений і реалізований сенс свого життя, життєвих ситуацій, що в них вона потрапляє. Людина повинна йти за своїм покликанням, у якому життя набуває сенсу. Відчути і знайти своє покликання їй допомагає самопізнання, відповідальність за реалізацію свого призначення, що на Землі допомагає узгодити універсальні життєві цінності з конкретними життєвими ситуаціями.
Студент .Для кожного сенс життя особливий, притаманний лише окремій особі. Він може полягати в красивому способі життя, великій кількості грошей, комфортно улаштованому майбутньому. Безсумнівно, що гроші є дуже важливими, адже без них неможливе нормальне людське життя, і немає нічого поганого в прагненні людей мати їх побільше. Але ситуація, коли жага до збагачення стає сенсом життя, коли людина не може спокійно ні відпочивати, ні розважатись, коли думки про гроші захоплюють її сутність, не залишаючи місця іншим думкам, не залишаючи місця для щастя, є зовсім ненормальною.
Студент .А для когось, може, навпаки, сенс життя полягає в постійному творчому пошуку нових технічних можливостей для всіх людей. Є люди, які не можуть прожити життя просто так, не залишивши після себе власної «спадщини» для нащадків. Це люди, що від Бога обдаровані. Вони пишуть прекрасні поетичні вірші, а може, й величезні романи, вони складають казково-неповторну музику, пісні.
Студент.Хтось поклав усе своє життя на розвиток вітчизняної науки, убачаючи в цьому сенс свого життя, своє призначення. Розвиток науки абсолютно неможливий без таких людей, вона живе й розвивається лише завдяки їм.
Студент .Є люди, які свій сенс життя бачать у створенні власної міцної та люблячої родини. Створити таку сім’ю дуже важливо, адже лише в ній виросте здорова й повноцінна, вихована дитина.
Студент. В більшості , таким як я, ще важко визначити свій сенс життя, бо я лише завершую середню освіту, і попереду ще дуже багато роботи. І все ж я стою на порозі великих змін, і майбутнє доросле життя не видається мені таким далеким та недосяжним. Я сподіваюсь, що попереду в мене, можливо, й важке, але лише щасливе майбутнє. Зараз сенс мого життя — це подальше навчання, подальший саморозвиток та підвищення власного розумового рівня й опанування майбутньою професією.
Студентка виконує пісню про життєвий шлях.
ВИБІР ЖИТТЄВОГО ШЛЯХУСтудент .Замолоду перед людиною відкривається багато різних життєвих шляхів. І вона має вибрати лише один з них. Але який саме? Є досвід людей, які цими шляхами вже пройшли. Він навчає, що насамперед не треба шукати ні занадто легкої, ні занадто важкої долі. Кожен повинен вибирати свій життєвий шлях по собі.Під легким життям звичайно розуміють бездумне, забезпечене, повне втіх, але водночас і безплідне життя. Проте таке життя не гідне людини й не може принести користі та повного, справжнього задоволення ні їй самій, ні іншим.А легкі шляхи у житті, як правило, швидко закінчуються й нікуди не ведуть. Саме легкий шлях у житті нерідко супроводжується різними пороками й злочинами.
Студент . Проте було б неправильно також прагнути вибрати якийсь надто складний або небезпечний життєвий шлях тільки тому, що він тяжкий і тернистий. Справді, не боятися труднощів і не шукати легших шляхів у житті — дуже шляхетно. Але перш ніж вибрати шлях, пов’язаний з ризиком, небезпеками, слід серйозно зважити: чи твоя це справа й чи буде вона тобі до снаги? Якщо до обраної тобою мети життя немає інших, простіших шляхів, і ти не збираєшся відмовлятися від свого задуму, то, звичайно, вибір твій цілком виправданий. Але якщо тебе приваблюють саме труднощі цього шляху, то краще відмовся від нього, оскільки юнацький порив швидко згасає, романтичні мрії розвіюються й залишаються тільки трудощі, які можуть зробити твоє життя малопривабливим, малопри- ємним або й понівечити його. Будь-які труднощі мають бути чимось умотивовані, й кожен шлях має до чогось вести.
Студент .Але життєвий шлях людини може бути не тільки легким або важким, а й чесним або безчесним.
Мабуть, ніхто не стає на безчесний шлях свідомо. Але нерідко у житті обставини складаються так, що людині доводиться робити вибір: поступитися совістю й дійти своєї мети або залишитися чесною й відмовитися від неї, або ускладнити її досягнення. Таке трапляється і в житті кожного з нас, і треба мати неабияку мужність, чималу віру в себе і в людей, у перемогу добра, справедливості, істини, щоб зробити єдино правильний вибір і не розкаюватися потім у вчиненому. Людські підлість, боягузтво, обман, насильство, зраду не можна виправдати, оскільки вони не тільки завдають шкоди іншим людям, а й позбавляють саму людину, що так чинить, честі та гідності.
ЖИТТЄВА ПОЗИЦІЯ ТА СПОСІБ ЖИТТЯ
Студент .У людському житті багато залежить від того, як сама людина ставиться до свого життя.Ставлення до життя залежить не тільки від життєвих умов, а й від самої людини: від того, як вона сприимає й розуміє життя, чого чекає від нього, на що сподівається.Вміти жити — це вміти аналізувати своє ставлення до життя й, якщо потрібно, змінювати його.Життя має і світлі, і темні боки, завжди є щось добре і щось погане, піднесене і низьке, прекрасне і потворне. Тому нерозумно бачити тільки одні й не помічати інші, тобто сприймати все однобічно. Лише враховуючи всю складність і суперечливість життя, можна виробити й правильне до нього ставлення.
Студент.Загалом є досить прості істини, якими слід керуватися, щоб правильно ставитися до життя. Це, наприклад,
Студент .У найбільш узагальненій формі певне ставлення людини до життя виявляється в її життєвій позиції. Головна характеристика життєвої позиції людини — це рівень її активності.
Якщо людину хвилюють не лише її власні справи, а й усе те, що відбувається у колективі, у країні, у світі, й вона не є при цьому лише стороннім спостерігачем, а намагається якось вплинути на ці події, щось обстоювати і з чимось боротися, то така людина займає активну життєву позицію.
З точки зору здійснення задуму життя виокремлюють: оптимізм, скептицизм, песимізм.
Студент.Найбільш повно життєва позиція людини реалізується в її способі життя, тобто в тому, для чого або заради чого людина живе та як вона живе Жити скромно, непомітно, мовчки роблячи свою справу — чи постійно намагатися бути у всіх на очах, жити власною працею — чи за рахунок інших, жити у злагоді із законами — чи порушувати їх, жити інтересами колективу, інших людей — чи тільки своїми особистими, прагнути збагатитися матеріально — чи стати духовно розвиненим тощо: все це різні способи життя. У кожному з них на першому плані перебуває той чи той бік людського життя.
Спосіб життя людей визначається тим суспільством, в якому вони живуть,— рівнем його матеріального та духовного розвитку, існуючими у ньому національними та іншими традиціями, місцем, яке людина посідає у цьому суспільстві, її належністю до певної групи або класу, її життєвою позицією, її статтю, висом, станом здоров'я, характером, місцем замешкання тощо.
МАРНУВАННЯ ЖИТТЯ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Не замислюючися над життям, не маючи у ньому певної високої мети й не помічаючи у ньому його глибокого змісту, людина не розуміє цінності свого життя й не відчуває за нього ніякої відповідальності ні перед іншими, ні перед самою собою. Взяти від життя якомога більше — такий, як правило, девіз, накреслений на щиті виправдань, яким така людина прикривається від докорів і звинувачень у безладності та легковажності.
Нерідко це «якомога більше» зводиться до отуплюючої одноманітності певного набору «гострих відчуттів». Дивовижно, наскільки невинахідливим виявилося людство у способах марнування життя, які майже від часів Адама та Єви незмінні й украй обмежені. Неробство, алкоголізм, наркоманія, обжерливість, статева розбещеність — ось, по суті, головні козирі у колоді карт, якими підмінюють справжнє, повнокровне, гідне людини життя.
Наприклад, пияцтво ще Піфагор називав «вправами у безумстві». Ще красномовніше висловлювався з цього приводу середньовічний сирійський вчений і письменник Абу-ль-Фарадж (1226—1286): «Завдяки вину кожний, хто його п’є, проходить чотири етапи. Спочатку людина схожа на павича — вона бундючиться, її рухи плавні та величаві. Потім вона стає мавпою й починає з усіма жартувати та загравати. Далі вона вподібнюється левові й стає самона- діяною, гордовитою, впевненою у сво'ій силі. Проте на закінчення вона перетворюється на свиню й, подібно до неї, качається у багні».
Ще страшніше зло, ніж алкоголізм — наркоманія, яка стала лихом сучасного людства й губить щороку тисячі людських життів, здебільшого молодих.
Наскільки підносить та ушляхетнює людину почуття справжньої любові, настільки ж принижує статева нерозбірливість, розпуста.
Знівечене життя —надто дорога ціна за будь-які позірно-уявні насолоди. На превеликий жаль, не всім таланить уникнути таких життєвих пасток. Проте, якщо навіть людина потрапила в біду, найголовніше,— щоб вона не забувала, що вона — все ж таки людина й у будь-якому становищі може й повинна знайти у собі сили подолати свої згубні звички, вибратися із засмоктуючої трясовини й повернути на шлях, який веде до справжньої мети.
Частина 3 . БЕЗЦІННИМ ДОРОЖИТИ ВМІЙ------------------------------------------------
Студент .Найцінніше, що э у людини – це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній своє. Довге чи коротке, воно триває лише від народження і до смерті, його не можна прожити двічі.
Скільки б не судилося страждати,
Все одно благословлю завжди
День, коли мене родила мати,
Для життя, для щастя, для біди.
Як мені даровано багато
Скільки в мене щастя і журби!
На землі смітись і страждати
Жити і любить поміж людьми!
(В.Симоненко).
Студент .Життя кожної людини безцінне вже само по собі. Й тому, що воно є найскладнішою формою існування, й тому, що воно унікальне й неповторне, й тому, що воно конечне і поки що таке коротке.
Вірш студентки Панамарчук Іванни «За що ми любимо життя?»---------
Життя має величезну цінність вже само по собі, не варто розтринькувати його на щось менш цінне, в тому числі й на самі лише задоволення. Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно у неї чомусь не складається, коли у ньому більше незгод, ніж радощів. Багато видатних людей були у своєму особистому житті нещасливими. Але, незважаючи на це, а, можливо, якоюсь мірою саме через це вони зуміли всім здійсненим у своєму житті настільки збільшити його цінність, що стали практично безсмертними Так, кожен день свого свідомого життя Т.Г.Шевченка переплавлений ним у золоті рядки його невмирущих творів. Він пише:
Наша ціль – людське щастя і воля
Розум владний без віри основ
І братерство велике, всесвітнє –
Вільна праця і вільна любов.
Чи Леся Українка, будучи прикутою до ліжка, а скільки в її словах любові до життя:
Ні, я жива, я вічно буду жити,
Я маю в серці те, що не вмира.
Або: Ні, я хочу крізь сльози смітись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії, таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
Студент .Роблячи своє життя розумним та осмисленим, підпорядковуючи його великій меті, заповнюючи його самовідданою працею на благо людства, присвячуючи його іншим людям, людина сама значно збільшує цінність власного життя.Римський імператор Марк Аврелій, котрий жив у II сторіччі до н. е., прославився не стільки тим, що був імператором і правив «вічним Римом», скільки своїми роздумами про життя, серед яких є й такий: «Живи так, немовби ти зараз повинен розпрощатися з життям, немовби час, залишений тобі, є несподіваним подарунком».
Студент .Чим більше буде днів, заповнених справами, як чарунки медом, тим значущішим і вагомішим буде й загальний підсумок усього життя.
Ведучий .В юнацькому віці особливо слід цінувати час, позаяк кожен розумно використаний день у молодості, коли людина сповнена сил, енергії, ініціативи, а її пам'ять і працездатність найдосконаліші, може бути результативнішим, ніж тиждень наполегливої праці у зрілому віці. В юності розвиваються здібності й таланти, формуються вміння, набувається досвід, тобто закладається своєрідний фундамент наступних звершень. І чим міцнішим він буде, тим величнішою може стати й уся будівля майбутнього життя.
Прагнути пізнати якомога більше, виробити кращі людські якості, сталі переконання — ось справи, гідні юності, яким слід присвячувати кожен день,тоді у житті не буде місця для нудьги, суму, лінощів, апатії тощо. Така юність обов'язково принесе свої плоди, забезпечить здійснення задуманого, хоч би яким грандіозним і неймовірно важким здавалося воно на початку життєвого шляху.
І на завершення - заповіді Матері Терези.
1.Так , люди непослідовні ,нерозумні й егоїстичні .І все ж люби їх!
2.Бути добрим- це забути про себе самого ,щоб думати про інших.Добро ,зроблене тобою , завтра ж забудуть .І все ж будьте добрими!
3.Якщо тебе супроводжує успіх ,ти наживаєш уявних і справжніх ворогів .І все ж , добивайся успіху!
4.Щирість і відкритість зроблять тебе уразливим .І все ж , будь щирим і відкритим!
5.Те ,що ти будував роками , може зруйнуватися в одну мить.І все ж будуй!
6.Люди потребують допомоги ,але вони ж стануть дорікати тобі за неї .І все ж ,допомагай людям!
7.Віддай світу найкраще ,що маєш , і натомість одержиш жорстокий удар.І все ж , віддай світу найкраще ,що в тебе є!
8.Всі справи намагайтеся робити із задоволенням та насолодою.Радійте з тими , хто сміється і сумуйте з тими ,хто плаче .Шануйте людей .Вчіться ,працюйте .Будьте терплячими ,залишайтеся спокійними і отримаєте свою винагороду.