Підготувала:
класовод 2-А класу
Шиян Л.А
Гра для дітей являється однією із самих привабливих форм діяльності. В педагогічній практиці є можливість її застосування в підготовці учнів для засвоєння основних понять, законів, при відпрацюванні знань, вмінь та навичок, тобто навчанню основам наук в процесі гри.
Використання дидактичних ігор допомагає зробити процес навчання змістовним, цікавим, корисним і демократичним.
В процесі роботи з молодшими школярами спостерігається краще засвоєння ними програмного матеріалу в обстановці довільної поведінки, в ситуаціях гри. У учнів переважають ігрові інтереси, наочно-образний характер мислення, практичне ставлення до розв'язування завдань (спрямованість уваги на результат, а не на спосіб дії).
Умовою підвищення результативності дидактичних ігор являється планомірність їх проведення. Як адекватний віковим особливостям засіб розв'язання програмних завдань дидактичні ігри використовуються не на окремих уроках, а у всій системі роботи з учнями молодших класів. Дидактичні ігри використовують у поєднанні та взаємодоповнюваності з різноманітними методами, прийомами і засобами навчання та виховання.
Керівництво дидактичною грою найчастіше здійснює сам вчитель. Це вимагає від вчителя такту й майстерності. При проведенні дидактичних ігор дуже важливо слідкувати за збереженням інтересу учнів до гри. При відсутності інтересу або втрати його ні в якому випадку не слід силком нав'язувати дітям гру, тому що нав'язана насильно дітям гра втрачає своє дидактичне, розвиваюче значення.
Вчитель сам повинен у певній мірі включатися в гру, інакше керівництво і вплив його будуть недостатньо природними. Цікава гра, що дає дітям задоволення, впливає і на проведення наступних ігор. При проведенні дидактичних ігор забаву і навчання слід сполучати так, щоб вони доповнювали один одне, підвищували емоційний настрій і сприяли кращому засвоєнню матеріалу.
Дидактичні ігри добре сполучаються з серйозним навчанням. Введення в урок дидактичної гри та ігрових моментів робить процес навчання цікавим і пізнавальним, створює у учнів живий робочий настрій, полегшує подолання труднощів в засвоєнні навчального матеріалу.
Я працюю за програмою «Інтелект України». В своїй роботі застосовую такі дидактичні ігри.
Вправа «Сорока й черепаха»
Дидактична доцільність вправи: ця вправа дає можливість оволодіти технікою, прийомами читання, розуміння й аналізу тексту, зокрема реалізувати такі складові техніки читання, як спосіб читання цілими словами, правильність читання (читання з дотриманням літературної вимови), швидкість читання (нормальний темп, що дає можливість усвідомити текст).
Результатом роботи над цією вправою є формування навички читати з правильним інтонуванням, активізацією процесів розумової діяльності, запам’ятовування й сприйняття та відтворення прочитаного.
Ця вправа — копітка робота вчителя над формуванням, удосконаленням артикуляційних навичок. Вона є засобом відпрацювання темпу читання й переходу до читання мовчки.
Вправа має морально-етичне значення: у дитини формується впевненість у своїх силах і здібностях, що є мотиваційним компонентом її навчання.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Ми бажаємо бути успішними учнями. Перший крок до успіху учня — це вміння швидко і правильно читати. І нам у цьому допоможуть друзі — сорока й черепаха.
— Як ходить черепаха? (Повільно).
— Покажіть як саме (діти демонструють біля парт).
— І читати ми будемо ра́зом зі мною в темпі ходи́ черепахи, тобто повільно. Поставимо вказівний пальчик на перший склад (перше слово). Читаємо, «саджаючи» слова в човники (діти читають ра́зом з учителем). Молодці!
— А сорока збирає всі новини в лісі. Для цього їй необхідно швидко літати. Покажіть як саме (діти демонструють біля парт)
. — Читаймо зі мною в темпі моторної сороки, тобто швидко, «саджаючи» слова в човники. Приготуймо вказівні пальчики. Читаймо ра́зом. Молодці!
— Зараз хлопці прочитають у темпі ходи черепахи (повільно), а дівчата будуть слідкувати (діти читають під керівництвом учителя). Молодці!
— А зараз у темпі моторної сороки (швидко) прочитають дівчата, а хлопці слідкуватимуть (діти читають ра́зом з учителем).
Вправа «Фотоапарат»
Дидактична доцільність вправи: вправа передбачає розвиток пам’яті, зокрема зорової, довільної уваги; формування навичок швидкого читання цілими словами; сприйняття інформації, її запам’ятовування та відтворення; розвиток мовлення, отримання довідкової та наукової інформації, цілісних знань про навколишній світ.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Пам’ять — це здатність людини безпомилково відтворити отриману інформацію. Тобто прочитати, сприйняти, запам’ятати і відтворити. Для того щоб запам’ятовувати, слід виконувати дії за визначеним алгоритмом:
— уважно подивися, прочитай інформацію;
— повтори про себе;
— відтвори інформацію, одержану в поданому матеріалі.
Відтворення здійснюється в усній та письмовій формі.Форми діяльності учнів можуть бути колективними, індивідуальними, парними, груповими. Під час колективної діяльності на першому етапі учні повторюють хором під керівництвом учителя; індивідуальна форма передбачає самостійну роботу за посібником чи висловлювання вголос у класі; парна форма — учні повторюють інформацію в парі одне одному.
Вправа «Повітряні кульки»
Дидактична доцільність вправи: вправа надає можливість формувати техніку читання цілими словами, читання з дотриманням норм літературної вимови та розуміння прочитаного на основі правильного дихання;
реалізувати на уроках здоров’язбережувальні технології;
вправа передбачає введення лексичного матеріалу, наукових термінів, роботу з тлумачними словниками (аудіо-, відеословник, друковане видання словника);
сприяє розвитку пам’яті, зокрема зорової, довільної уваги, поповненню активного запасу словничка учнів, удосконаленню їхніх артикуляційних навичок.
Технологічна структура вправи (метод бесіди)
— Підготуймося до читання «Казки про алфавіт». У цьому нам допоможуть мавпочка і ведмежатко, які полюбляють подорожувати на повітряних кульках. Для успішного виконання вправи «Повітряні кульки» потренуймося.
Щоб гарно читати, слід правильно дихати. Отож тренуємося ра́зом зі мною:
— вирівняли спинки, розправили плечі. Поклали руку на діафрагму так, як я (учитель показує та перевіряє);
— вдихаємо носиком повітря, посміхаючись, але не розтуляючи губок. Погляньте, як роблю це я: набрали повітря і на мій рахунок до трьох (один, два, три) — затримали повітря. Після того, як я скажу «три», — видихаємо через ротик. Робимо так, як показую я, уважно спостерігайте.
Спробуймо зі мною ра́зом
. 1. Знайдіть мавпочку. Поставте вказівний пальчик на перше слово.
2. Подивіться на стрілочку, за нею ми будемо спускатися. Пригадайте алгоритм правильного читання: зліва направо, зверху вниз.
3. Читаємо луною, «саджаючи» слова в човник (прочитуємо слова в першій колонці, аналогічно виконуємо роботу зі словами другої колонки).
— Я читаю — ви повторюєте. Приготувались! Читаємо луною. Поклали руку на діафрагму. Вдихнули зі мною і на затриманому диханні читаємо слова в колонці мавпочки. (Аналогічно проводимо роботу зі словами в колонці ведмедика).
— Мавпочка та ведмедик засумували. Допоможімо друзям політати на повітряних кульках ра́зом (на затриманому диханні читаємо слова першої та другої колонок).
З метою реалізації завдань початкової освіти, окреслених у Концепції Нової української школи, Державному стандарті початкової освіти, втілення в життя основних положень компетентнісного підходу, формування ключових, загальнопредметних, предметних компетентностей та з метою всебічного розвитку дитини, її талантів, здібностей, наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвитку самостійності, допитливості в освітній технології «Інтелект України» розроблено додаткові матеріали такі, як «Математичне лото», «Математичний тренажер», «Математична подорож містами України», «Математичне доміно», «Математична гра «Бій з драконом».