Використання дидактичних ігор на уроках в початковій школі. Навчання за проєктом "Інтелект України"

Про матеріал
Використання дидактичних ігор допомагає зробити процес навчання змістовним, цікавим, корисним і демократичним. В своїй доповіді я знайомлю з вправами, які застосовую на уроках, працюючи за проєктом "Інтелект України". Ці вправи допомагають дітям оволодіти технікою, прийомами читання, розуміння й аналізу тексту, зокрема реалізувати такі складові техніки читання, як спосіб читання цілими словами, правильність читання (читання з дотриманням літературної вимови), швидкість читання (нормальний темп, що дає можливість усвідомити текст).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

класовод 2-А класу

Шиян Л.А

 Гра для дітей являється однією із самих привабливих форм діяльності. В  педагогічній практиці є можливість її застосування в підготовці учнів для засвоєння основних понять, законів, при відпрацюванні знань, вмінь та навичок, тобто навчанню основам наук в процесі гри.

     Використання дидактичних ігор  допомагає зробити процес навчання змістовним, цікавим, корисним і демократичним.

В процесі роботи з молодшими школярами спостерігається краще засвоєння ними програмного матеріалу в обстановці довільної поведінки, в ситуаціях гри. У учнів переважають ігрові інтереси, наочно-образний характер мислення, практичне ставлення до розв'язування завдань (спрямованість уваги на результат, а не на спосіб дії).

Умовою підвищення результативності дидактичних ігор являється планомірність їх проведення. Як адекватний віковим особливостям засіб розв'язання програмних завдань дидактичні ігри використовуються не на окремих уроках, а у всій системі роботи з учнями молодших класів. Дидактичні ігри використовують у поєднанні та взаємодоповнюваності з різноманітними методами, прийомами і засобами навчання та виховання.

Керівництво дидактичною грою найчастіше здійснює сам вчитель. Це вимагає від вчителя такту й майстерності. При проведенні дидактичних ігор дуже важливо слідкувати за збереженням інтересу учнів до гри. При відсутності інтересу або втрати його ні в якому випадку не слід силком нав'язувати дітям гру, тому що нав'язана насильно дітям гра втрачає своє дидактичне, розвиваюче значення.

Вчитель сам повинен у певній мірі включатися в гру, інакше керівництво і вплив його будуть недостатньо природними. Цікава гра, що дає дітям задоволення, впливає і на проведення наступних ігор. При проведенні дидактичних ігор забаву і навчання слід сполучати так, щоб вони доповнювали один одне, підвищували емоційний настрій і сприяли кращому засвоєнню матеріалу.

Дидактичні ігри добре сполучаються з серйозним навчанням. Введення в урок дидактичної гри та ігрових моментів робить процес навчання цікавим і пізнавальним, створює у учнів живий робочий настрій, полегшує подолання труднощів в засвоєнні навчального матеріалу.

Я працюю за програмою «Інтелект України». В своїй роботі застосовую такі дидактичні ігри.

Вправа «Сорока й черепаха»

Дидактична доцільність вправи: ця вправа дає можливість оволодіти технікою, прийомами читання, розуміння й аналізу тексту, зокрема реалізувати такі складові техніки читання, як спосіб читання цілими словами, правильність читання (читання з дотриманням літературної вимови), швидкість читання (нормальний темп, що дає можливість усвідомити текст).

Результатом роботи над цією вправою є формування навички читати з правильним інтонуванням, активізацією процесів розумової діяльності, запам’ятовування й сприйняття та відтворення прочитаного.

 Ця вправа — копітка робота вчителя над формуванням, удосконаленням артикуляційних навичок. Вона є засобом відпрацювання темпу читання й переходу до читання мовчки.

 Вправа має морально-етичне значення: у дитини формується впевненість у своїх силах і здібностях, що є мотиваційним компонентом її навчання.

Технологічна структура вправи (метод бесіди)

 — Ми бажаємо бути успішними учнями. Перший крок до успіху учня — це вміння швидко і правильно читати. І нам у цьому допоможуть друзі — сорока й черепаха.

 — Як ходить черепаха? (Повільно).

— Покажіть як саме (діти демонструють біля парт).

— І читати ми будемо ра́зом зі мною в темпі ходи́ черепахи, тобто повільно. Поставимо вказівний пальчик на перший склад (перше слово). Читаємо, «саджаючи» слова в човники (діти читають ра́зом з учителем). Молодці!

 — А сорока збирає всі новини в лісі. Для цього їй необхідно швидко літати. Покажіть як саме (діти демонструють біля парт)

. — Читаймо зі мною в темпі моторної сороки, тобто швидко, «саджаючи» слова в човники. Приготуймо вказівні пальчики. Читаймо ра́зом. Молодці!

 — Зараз хлопці прочитають у темпі ходи черепахи (повільно), а дівчата будуть слідкувати (діти читають під керівництвом учителя). Молодці!

— А зараз у темпі моторної сороки (швидко) прочитають дівчата, а хлопці слідкуватимуть (діти читають ра́зом з учителем).

 

Вправа «Фотоапарат»

 Дидактична доцільність вправи: вправа передбачає розвиток пам’яті, зокрема зорової, довільної уваги; формування навичок швидкого читання цілими словами; сприйняття інформації, її запам’ятовування та відтворення; розвиток мовлення, отримання довідкової та наукової інформації, цілісних знань про навколишній світ.

 Технологічна структура вправи (метод бесіди)

 — Пам’ять — це здатність людини безпомилково відтворити отриману інформацію. Тобто прочитати, сприйняти, запам’ятати і відтворити. Для того щоб запам’ятовувати, слід виконувати дії за визначеним алгоритмом:

 — уважно подивися, прочитай інформацію;

 — повтори про себе;

— відтвори інформацію, одержану в поданому матеріалі.

Відтворення здійснюється в усній та письмовій форміорми діяльності учнів можуть бути колективними, індивідуальними, парними, груповими. Під час колективної діяльності на першому етапі учні повторюють хором під керівництвом учителя; індивідуальна форма передбачає самостійну роботу за посібником чи висловлювання вголос у класі; парна форма — учні повторюють інформацію в парі одне одному.

Вправа «Повітряні кульки»

 Дидактична доцільність вправи: вправа надає можливість формувати техніку читання цілими словами, читання з дотриманням норм літературної вимови та розуміння прочитаного на основі правильного дихання;

 реалізувати на уроках здоров’язбережувальні технології;

вправа передбачає введення лексичного матеріалу, наукових термінів, роботу з тлумачними словниками (аудіо-, відеословник, друковане видання словника);

сприяє розвитку пам’яті, зокрема зорової, довільної уваги, поповненню активного запасу словничка учнів, удосконаленню їхніх артикуляційних навичок.

Технологічна структура вправи (метод бесіди)

 — Підготуймося до читання «Казки про алфавіт». У цьому нам допоможуть мавпочка і ведмежатко, які полюбляють подорожувати на повітряних кульках. Для успішного виконання вправи «Повітряні кульки» потренуймося.

 Щоб гарно читати, слід правильно дихати. Отож тренуємося ра́зом зі мною:

— вирівняли спинки, розправили плечі. Поклали руку на діафрагму так, як я (учитель показує та перевіряє);

 — вдихаємо носиком повітря, посміхаючись, але не розтуляючи губок. Погляньте, як роблю це я: набрали повітря і на мій рахунок до трьох (один, два, три) — затримали повітря. Після того, як я скажу «три», — видихаємо через ротик. Робимо так, як показую я, уважно спостерігайте.

 Спробуймо зі мною ра́зом

. 1. Знайдіть мавпочку. Поставте вказівний пальчик на перше слово.

 2. Подивіться на стрілочку, за нею ми будемо спускатися. Пригадайте алгоритм правильного читання: зліва направо, зверху вниз.

3. Читаємо луною, «саджаючи» слова в човник (прочитуємо слова в першій колонці, аналогічно виконуємо роботу зі словами другої колонки).

— Я читаю — ви повторюєте. Приготувались! Читаємо луною. Поклали руку на діафрагму. Вдихнули зі мною і на затриманому диханні читаємо слова в колонці мавпочки. (Аналогічно проводимо роботу зі словами в колонці ведмедика).

 — Мавпочка та ведмедик засумували. Допоможімо друзям політати на повітряних кульках ра́зом (на затриманому диханні читаємо слова першої та другої колонок).

       З метою реалізації завдань початкової освіти, окреслених у Концепції Нової української школи, Державному стандарті початкової освіти, втілення в життя основних положень компетентнісного підходу, формування ключових, загальнопредметних, предметних компетентностей та з метою всебічного розвитку дитини, її талантів, здібностей, наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвитку самостійності, допитливості в освітній технології «Інтелект України» розроблено додаткові матеріали такі, як «Математичне лото», «Математичний тренажер», «Математична подорож містами України», «Математичне доміно», «Математична гра «Бій з драконом».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Яненко Олександра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
1698
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку