Розробки уроків
з використанням елементів інноваційних педагогічних технологій
вчителя початкових класів
Харківської гімназії №14
Москаленко Надії Миколаївни
лютий 2019 року
Харків – 2019
У своїй професійній діяльності я ставлю за мету розвивати пізнавальні здібності учня, його вміння розв’язувати життєві проблеми, розвивати особистісні якості дитини як суб’єкта діяльності і соціальних стосунків. Ми, вчителі, повинні підготувати дитину до самостійного життя, тобто сформувати такі вміння, які допоможуть стати компетентною, упевненою у власних силах людиною.
Дитина повинна приходити до школи з радістю і бажанням, з допитливим вогником в очах, а повертатися додому з задоволенням і мрією повернутися до цієї школи завтра. Тому величезною задачею уроку є формування і розвиток жадоби до знань. А для цього вчителю потрібно принести в клас здивування і бажання учнів знати більше.
Тому школа нового покоління вимагає особливої уваги до інноваційних педагогічних новацій, і не тільки тих, які ще не використовувались, а й тих окремих елементів педагогічних технологій, які дають змогу ефективно вирішувати завдання розвитку і саморозвитку творчої, компетентної людини.
Багато років на своїх уроках я використовую елементи особистісно-орієнтованого навчання. В.О. Сухомлинський писав: «Підтримка і розвиток кожної дитини є умовою росту не тільки індивідуальних можливостей, але і фундаментом формування творчого, працездатного учнівського колективу».
Крім елементів особистісно-орієнтованого навчання використовую елементи так званої «Кейс-технології»:
Крім цього, на уроках дуже добре «працює» проблемне навчання, ігрові технології, інтерактивні…
Використовуючи на уроках навіть по 1-2 елементи інноваційних педагогічних технологій, помічаю, що учні вже вміють шукати зв’язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення, мають змогу зробити «відкриття», формують свої власні ідеї та думи за допомогою різноманітних засобів, навчаються співробітництву…
Адже урок для учня як вогнище біля шляху у зимову ніч для мандрівника: він сяде біля вогню, погріється і зможе йти далі. Так і дитина на нашому уроці «зігріється» діяльнісною цікавою роботою, з’явиться в неї пізнавальний інтерес до навчання, і знатиме людина, що їй робити далі, як їй жити…
Розробка уроку
з української мови
за темою:
«Звуки [дз], [дз’], [дж].
В.Заєць “Лісова школа”»,
проведеного у 2-В класі
Харківської гімназії №14
30 листопада 2018 року
Учитель – Москаленко Н.М.,
кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»,
педагогічне звання
«учитель-методист»
Тема уроку. Звуки [дз], [дз’], [дж]. В.Заєць “Лісова школа”.
Мета уроку: формувати в учнів навички злитої вимови нових звуків [дз], [дз’], [дж]; поглиблювати вміння співвідносити звуко-буквені структури слів; формувати в учнів уявлення про невідповідність між звуками і буквами; удосконалювати навички правильного, свідомого читання;
розвивати усне мовлення, образне мислення, увагу при письмі, спостережливість і пізнавальний інтерес на уроці;
виховувати любов до вивчення української мови; взаємодопомогу у дитячому колективі; любов і бережливе ставлення до природи, до свого здоров’я.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиці, картки з нової теми; кольорові малюнки, фішки для звукових схем, індивідуальні картки, «Хрестоматія – 2 клас», робочі зошити, підручники (с.66-67); відео-урок «Уривок з казки Мудрої Сови», кросворд на дошці, плакат «Алфавіт», фішки для словесного оцінювання.
Хід уроку
І. Організація класу
Учні: «Нарешті продзвенів дзвінок –
Починається урок!»
Учитель: «Діти, посміхніться один одному. Я бажаю вам гарного настрою і активної праці».
ІІ. Актуалізація знань. Повторення
Учитель: - «Помагайчик» і «Пояснялочка» на минулому уроці з вами вчили яку літеру? (Ґґ)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
(дзиґа)
(дзьоб)
(джміль)
- Які цікаві звуки прозвучали?
- Яка тема нашого уроку?
(Таблиця «Звуки [дз], [дз’], [дж]»)
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Практична робота: побудова звукових схем слів із моделей звуків.
Робота трьох груп. Гра «Зіронько, світи!»
І |
|
ІІ |
|
ІІІ |
||||||||
дзига |
|
дзьоб |
|
джміль |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І |
|
ІІ |
|
ІІІ |
||||||||
- |
• |
- |
• |
|
= |
• |
- |
|
- |
= |
• |
= |
Звук один, а літери дві:
[дз] [дз’] [дж]
дз дж |
[дз] = [д] + [з], а [дж] = [д] + [ж], тому на письмі вони позначаються двома буквами: [дз] → буквами «де» і «зе», а [дж] → буквами «де» і «же».
Дз, дз, дзвоник, дзвіночки.
Дж, дж, джміль, джерело.
а) Читання учнями з дошки.
б) Словникова робота.
- Чим відрізняється дзвоник від дзвіночків?
- Що таке джерело?
в) Списування у зошити.
г) Взаємоперевірка.
д) Самооцінювання.
VІ. Фізкультхвилинка «У лісі»
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм як сороки,
Як сороки-білобоки –
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер як жабенята
Хочем трохи пострибати.
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
VІІ. Узагальнення і закріплення нового матеріалу. Розвиток навичок читання і мовлення
а) Джерельце під вербою
Виблискує водою. [дж]
б) Дзиґа весело крутилась,
дзиґа в дзеркало дивилась. [дз], [дз]
си-джу ку-ку-ру-дза ? ще не розглянули (проблема)
а) Я в нём увидел свой портрет,
Отошёл – портрета нет.
зеркало -
б) Он без рук, он без ног
Из земли пробиться смог.
Нас он летом, в самый зной
Ледяной поит водой.
родник -
в) У закутанных девиц
Волос ветер шевелит.
кукуруза -
г) Висновок учнів про перенос слів з буквосполученнями дж, дз.
д) Читання вчителем і учнями слів у підручнику (с.67, вгорі)
«Мудра Сова запрошує нас до своєї «лісової школи».
а) Знайомство з віршем В.Зайця «Лісова школа». Виразне читання.
б) Загадка Мудрої Сови (читає учень):
«Наче птиця, крила має,
Все літає та співає.
Не чіпайте, бо вкушу.»
(бджола) (малюнок)
Вчитель записує на дошці.
«Жила-була Ведмедиця, а в неї був синок Их. Одного ранку він попросив маму відпустити його купатися у ставку.
Синок Их пообіцяв, що так і зробить, але забув про свою обіцянку і купався до самого вечора і, звичайно, дуже змерз.»
Висновки дітей про користь меду і що рідних слід слухати.
VІІІ. Рефлексія
Дзьоб, зірка, кукурудза, зебра, дзеркало, дзвінкий, ґедзь, дзиґа, джерело, жирафа, бджола.
ІХ. Підсумок уроку
Х. Домашнє завдання: с.67 виразно читати, загадку списати.
1