ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

Про матеріал
Підсумкова творча робота, яка сприяє закріпленню, поглибленню й узагальненню професійних знань, досвіду педагогічної/управлінської діяльності у викладанні матеріалу на уроках інформатики з використанням "хмарних" технологій. .
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України Луганський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

 

 

Кафедра управління освітою

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумкова творча робота

«ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ

ІНФОРМАТИКИ»

 

 

 

 

Випускна робота

imageСлєпцової Маргарити Дмитрівни, слухача курсів підвищення кваліфікації викладача закладу  професійної (професійно-технічної) освіти, викладача Державного навчального закладу «Сєвєродонецьке вище професійне училище»

 

 

 

 

 

 

 

Сєвєродонецьк, 

2024

ЗМІСТ

 

ВСТУП ................................................................................................................... 2

РОЗДІЛ 1.  ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ ХМАРНИХ

ТЕХНОЛОГІЙ В СУЧАСНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ............................... 5

1.1. Основні поняття хмарних технологій ................................................... 5

1.2. Наукові підходи до визначення сутності поняття «хмарні технології»…………………………………………………………………………6

1.3. Значення використання хмарних технологій в освітньому процесі 10

РОЗДІЛ 2 ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ

ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ  ЯКОСТІ НАВЧАННЯ

НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ ................................................................. 16 2.1. Методика використання хмарних технологій та сервісів в освітньому процесі…………………. ....................................................................................... 16

2.2. Методичні рекомендації з проблеми використання хмарних технологій на уроках інформатики ..................................................................... 21 ВИСНОВКИ ......................................................................................................... 26

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ........................................................... 27

ДОДАТОК 1. Урок з використанням хмарних технологій ............................. 28

ВСТУП

 

Хмарні технології — це парадигма, що передбачає віддалену обробку та зберігання даних.

Хмарні технології – це зручне середовище для зберігання і обробки інформації. Робота в «хмарах» спрямована на зниження витрат і підвищення ефективності роботи підприємств. Особливістю хмарних технологій є не прихильність до апаратної платформи і географічної території. Клієнт може працювати з хмарними сервісами з будь-якої точки планети і з будь-якого пристрою, що має доступ в інтернет, а також оперативно реагувати на зміни потреб.

Актуальність обраної теми. Тенденції розвитку високих технологій зумовлюють зростання їх ролі у розвитку людства. Тому необхідно модернізувати інформаційно-освітнє та наукове середовище навчального закладу та привести його у відповідність до сучасного рівня розвитку науки, технологій і виробництва. Саме хмарні технології, які є нині передовими технологіями інформаційного суспільства, можуть відіграти роль провідного інструменту інформатизації освіти.

Під час розроблення і впровадження програмних засобів та мережевих технологій у навчальних закладах найскладнішими виявляються питання наявності сучасних комп'ютерів і програмного забезпечення, технічної підтримки працездатності інформаційних продуктів, забезпечення вибіркового авторизованого доступу учнів до конкретних мережевих ресурсів. 

Об’єкт дослідження – процес використання хмарних технологій на уроках інформатики.

Предмет дослідження – методика використання хмарних як засобу підвищення ефективності сучасного уроку інформатики.

Мета – визначити можливості і перспективи використання «хмарних технологій» у навчальному процесі у навчальному закладі задля кращого засвоєння, відтворення, розуміння здобувачами освіти знань та застосування їх на практиці.

Завдання дослідження:

1.                  Проаналізувати наукові підходи до проблеми використання хмарних технологій в освітньому процесі.

2.                  Охарактеризувати значення використання ІКТ на основі хмарних технологій на уроках інформатики.

3.                  Теоретично обґрунтувати методику використання хмарних технологій на уроках інформатики.

4.                  Експериментально довести ефективність використання «хмарних технологій» у навчальному процесі закладу освіти та з’ясувати переваги та недоліки використання «хмарних технологій».

Теоретичну основу дослідження складають основні філософські та психолого-педагогічні положення про провідну роль інформаційнокомунікаційних технологій у формуванні здобувачами освіти як особистості, нормативні документи про навчання.

Практичне значення одержаних результатів становлять: опис особистого досвіду викладання уроків з використанням «хмарних» сервісів, описаних у роботі. 

 

             

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СУЧАСНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

 

                1.1    Основні поняття хмарних технологій

 

В даний час все більшої популярності набувають «хмарні технології». Це пов’язано з бурхливим розвитком Інтернету і супутніх технологій, наприклад, навіть на багатьох підприємствах люди працюють у віддаленому режимі, передаючи всю необхідну інформацію через інтернет.

Хмарні технології надають споживачам рішення, повністю готові до роботи. Достатньо володіти будь-яким пристроєм, здатним з’єднатися з інтернетом, і можна отримати доступ до віддаленої бази, яка розташовується на віддаленому сервері.

Хмарні технології відкривають нові можливості для підключення віддалених користувачів. 

Розглянемо основні визначення:

Хмарні технології – це технології обробки даних, в яких комп’ютерні ресурси надаються Інтернет користувачеві як онлайн сервіс, одна велика концепція, що включає в себе багато різних понять, що надають послуги.

Хмарний сервіс – послуга надання хмарних ресурсів за допомогою технологій «хмарних обчислень».

Хмарні обчислення (англ. cloud computing) – це програмно-апаратне забезпечення, доступне користувачеві через Інтернет або локальну мережу у вигляді сервісу, що дозволяє використовувати зручний інтерфейс для віддаленого доступу до виділених ресурсів (обчислювальних ресурсів, програм і даних). Комп’ютер користувача виступає при цьому рядовим терміналом, підключеним до мережі. Комп’ютери, які здійснюють cloud computing, називаються «обчислювальною хмарою». При цьому навантаження між комп’ютерами, що входять в «обчислювальну хмару», розподіляється автоматично.

Суть хмарних технологій, таким чином, полягає в перенесенні обробки даних з персональних комп’ютерів і робочих станцій на сервери всесвітньої мережі. В області комп’ютерного моделювання це означає розгортання програмних комплексів на ресурсах Інтернет. Користувач стає не покупцем обчислювальних програм і комплексів, а їх орендарем, якому надаються різноманітні послуги. 

Хмарні системи автоматично контролюють і оптимізують використання ресурсів через вимір деяких абстрактних параметрів. Параметри варіюються в залежності від типу послуги. Наприклад, це можуть бути: розмір сховища даних, обчислювальна потужність, пропускна здатність і / або число активних записів користувача. Використання ресурсів відстежується, контролюється; формуються звіти. Таким чином і постачальник, і споживач отримують прозору інформацію про обсяг наданих (спожитих) послуг.

 

1.2 Наукові підходи до визначення сутності поняття «хмарні

технології»

 

Однією з основних тенденцій розвитку освіти є впровадження в освітній процес нових інформаційних технологій, оснащення освітніх установ електронно-обчислювальною технікою, а також постійним доступом до мережі Інтернет. Ці процеси утворили певну науково-технічну базу для становлення та розвитку нових форм освітньої діяльності. Одне з основних завдань педагогіки - розроблення ефективних форм організації освітнього процесу, вирішенням якого є створення та використання віртуального освітнього простору [7].

В основу інформаційних систем, що забезпечують діяльність віртуального простору навчального закладу, входять різні підходи, методи та засоби, однак найбільш ефективним є використання хмарних технологій, які мають величезні переваги під час управління даними. Основою для швидкого розвитку та створення хмарних технологій став технічний прогрес і бурхливий розвиток апаратного забезпечення.

Порівняно з традиційними технологіями хмарні мають низку істотних переваг: доступність, мобільність, гнучкість, надійність, висока технологічність, економічність, завдяки яким вони знаходять широке застосування в багатьох сферах науки й техніки. Така тенденція спонукає дослідити ефективність і доцільність застосування хмарних технологій у сучасному навчальному процесі.

Інформаційні технології навчання належать до педагогічних технологій, що забезпечують оптимальну побудову і реалізацію навчального процесу з урахуванням чітко визначеної дидактичної мети. Деякі педагоги визначають технологію навчання як «змістовну техніку реалізації навчально-виховного процесу», також вважаюит, що сучасна технологія навчання полягає у визначенні найбільш раціональних способів досягнення визначених цілей. Що стосується інформаційних технологій навчання (ІТН), то існує низка підходів до оцінки їх сутності й місця в освітньому процесі. 

Характеризуючи інноваційні (креативні) технології (порівняно з традиційними), можна сказати, що основним елементом навчального процесу стає інформація, та існує відмінність між знанням й інформацією. Специфічність креативних технологій визначається так: можливість розвитку здатності здобувачами освіти створювати і витягувати знання з одержуваної інформації, тобто використовувати не тільки готові знання, а й напівфабрикат, яким найчастіше є інформація [2].

З урахуванням комп'ютерних мереж нерідко вживається термін «комп'ютерна технологія навчання» в тому ж сенсі, що і ІТН. На сьогодні вже розроблено багато спеціалізованих комп'ютерних систем, які стосуються навчального процесу [1].

Питання впровадження хмарних технологій у систему освіти України були висвітлені у роботах багатьох педагогів, академіків педагогічних наук та інших робітників освіти. 

Сучасна освіта набуває змін, які пов’язані насамперед із впровадженням інформаційно-комунікаційних технологій (далі - ІКТ) у навчальний процес. Саме тому запровадження ІКТ в освітній галузі має перейти від одноразових проектів у системний процес, який охоплює всі види діяльності педагога. Така організація навчання дасть змогу зробити навчальний процес цікавим та ефективно вирішити проблему наочності й візуалізації навчального матеріалу

[1].

Розширити інструментарій сучасного педагога можна завдяки використанню сервісів хмарних технологій. Їхнє поширення є інтенсивним і сприяє розвитку нових методів і форм організації навчання.

Хмарні сервіси зручні та прості у використанні, надають можливість тримати свої документи під рукою, без втрати, в актуальних версіях, на різних пристроях. Завдяки їх використанню є можливість створення сховищ даних і використання віртуальних лабораторій у мережі Інтернет, проведення інтернет-конференцій і вебінарів, керування різними процесами віртуального простору тощо.

Сьогодні кожен викладач може зареєструватися в будь-якому хмарному сервісі та з легкістю налаштувати свій комп’ютер, мобільний телефон чи планшет на одну файлообмінну мережу, де буде повна синхронізація всіх даних [7].

Хмарна синхронізація - технологія автоматичного оновлення даних, розташованих у хмарному сховищі та на всіх локальних пристроях користувача.

Термін «хмара», або хмарне файлове сховище, має на увазі не конкретний виділений сервер для зберігання даних клієнта, а цілу мережу чи систему серверів, які часто знаходяться на значній відстані один від одного й мають досить складну внутрішню структуру. Однак для звичайного користувача хмара пропонує простий, доброзичливий інтерфейс, який робить його використання зрозумілим.

Механізм хмарної синхронізації дає можливість відмовитися від використання фізичних зберігачів файлів - зовнішніх жорстких дисків, карт пам’яті, флешок. Маніпуляції з файлами, зміна або додавання нових даних автоматично відбиваються на кожному локальному пристрої, який потрібно синхронізувати з хмарою. Таким чином, втрата чи знищення даних на будьякому з пристроїв або на декількох відразу не призведе до втрати цінної інформації, і оновлення файлів залишаться в хмарному сховищі.

Сукупність можливостей, які надають провайдери будь-якого хмарного сховища, у цілому однакова: цілісність, доступність, мобільність, гарантоване збереження інформації в разі програмних або апаратних збоїв на пристроях клієнта, спільна, своєчасна та непомітна робота служби підтримки хмарного сховища, яка позбавляє від зайвих витрат часу та коштів на підтримку інфраструктури сховища в робочому стані. Різниця полягає в обсягах можливого сховища та вартості обслуговування.

Попит на хмарні сервіси в сукупності з можливістю переходу від одного постачальника хмарних послуг до іншого без будь-яких серйозних витрат для користувача призводить до високої конкуренції серед постачальників хмарних послуг. У зв’язку із цим особливої важливості набуває оптимальний підбір основних показників якості функціонування хмарних сервісів, які, з одного боку, повинні відповідати всім вимогам якості послуг, а з іншого - не призводити до надмірних витрат. Провідні постачальники хмарних технологій дають можливість користуватися хмарними технологіями, які інтегровані для потреб навчальних закладів. Ці програмні пакети надаються безкоштовно або за низькими цінами, щоб освітні установи мали можливість користуватися ними [7].

Для організації навчального процесу необхідно враховувати можливості сучасних інформаційних технологій, які сприятимуть формуванню особистості, здатної швидко адаптуватися до сучасних змін і швидкого науково-технічного прогресу.

Хмарні технології надають можливість для розміщення на віртуальному диску навчальних і методичних матеріалів, посилань на корисні електронні ресурси, домашні або контрольні завдання, журнали відвідування й успішності, аудіо- та відеоресурси й відкриття до них доступу для певної групи користувачів.

 

1.3 Значення використання хмарних технологій в освітньому процесі

 

Сучасне життя вносить свої корективи до методики викладання інформатики. Аби урок був цікавий здобувачам освіти, викладачеві доводиться вивчати нові методи викладання матеріалу. 

Існують різні хмарні технології які визначають динамічно масштабований вільний спосіб доступу до зовнішніх обчислювальних інформаційних ресурсів у вигляді сервісів, що надаються в мережі Інтернет. В подальшому хмаро-орієнтовані засоби навчання можуть стати складовою освітнього середовища навчальних закладів [4].

Інтернет надає різні сервіси сучасному користувачу, які мають вплив на освіту, що відкриває безліч можливостей для покращення та інтенсифікації освітнього процесу, при цьому стимулює появу нових методик навчання. З впровадженням хмаро-орієнтованих засобів навчання в освітній процес закладів освіти можна вирішити наступні задачі: удосконалити організацію та зосередитись на індивідуалізації навчання, покращити продуктивність самостійної підготовки здобувачів освіти, прискорити тиражування, вивести мотивацію до навчання на вищий рівень, активізувати навчальний процес, залучити здобувачів освіти до дослідницької діяльності, забезпечити гнучкість навчання (індивідуальна траєкторія навчання).

Загалом багато закладів освіти почали долучатися до використання хмарних технологій, на жаль, не так активно, як цього потребує час. Цей процес не масштабний, глобальний на рівні міста або району, а локальний — на рівні одного освітнього закладу. Найбільш поширеними у використанні є хмарні сервіси призначені для набуття навичок роботи з веб-сервісами та звичайними документами. Виділяють такі хмарні сервіси: 

1) iCloud

Хмарний сервіс iCloud від компанії Apple (що прийшов на зміну MobileMe), повністю автоматичний і безкоштовний (хоч і з невеликими функціональними обмеженнями). Він зберігає різний контент (пошта, календар, контакти, документи, музика, відео та зображення і т.п.) на серверах, а потім доставляє його на всі пристрої (iPhone, iPad, iPod touch, Mac і PC) за допомогою безпровідної технології Push.

2) Google Play

Хмарний сервіс Google Play, який призначений для розміщення користувачами кінофільмів, музики, додатків і книг на спеціально призначених для зберігання цифрової інформації серверах. Доступ до сервісу надається безпосередньо з браузера, незалежно від ОС, а тому може здійснюватися як з ПК, так і з мобільних пристроїв на базі Android. 

3) Google Docs (нині Google Диск):

Безкоштовний онлайн-офіс, що містить текстовий, табличний редактори, програму для створення презентацій, а також Інтернет-сервіс хмарного зберігання файлів з функціями файлообміну.

Це веб-орієнтований пакет програм, що працює в рамках веб-браузера без інсталяції на комп'ютер користувача, тобто альтернативна версія офісних програм без необхідності покупки. Документи і таблиці, що створюються користувачем, зберігаються на спеціальному сервері Google або можуть бути експортовані в файл. Доступ (захищений паролем) до даних може здійснюватися з будь-якого комп'ютера підключеного до Інтернету.

4) Microsoft Office Web Apps

Додатки Microsoft Office Web Apps, дозволяють використовувати можливості Microsoft Office, через веб-браузер і працювати з документами (переглядати та редагувати) безпосередньо на веб-сайті, на якому вони зберігаються. Документи виглядають в браузері як у відповідних програмах Office.

Обидва сервіси тісно взаємопов'язані з поштою (Gmail в першому випадку і Hotmail у другому) і файловими сховищами, тобто, щоб скористатися Google Docs, досить завести безкоштовний акаунт Google і отримати набір програм для роботи з текстами, електронними таблицями тощо прямо в браузері. Для багатьох, Google Docs повністю замінив платний MS

Office. Користувачі переходять зі звичного оффлайн-середовища в онлайн.

5) Google Forms

Google Forms — це хмарний сервіс, призначений для отримання

зворотного зв’язку. Можна використати для онлайн-опитування, тестування, інтернет-вікторини, веб-квестів, для планування заходів, створення анкет, опитувань та збору іншої інформації. Google Форми передбачає інтеграцію з електронними таблицями Google для автоматичного збереження відповідей респондентів.

6) LearningApps.Org

LearningApps.Org - це сервіс для створення flash-ігор. Flash-ігри можна створювати з будь-яких предметів як загальноосвітнього, так і професійнотехнічного циклів. Викладачу доцільно використовувати їх для підвищення зацікавленості до навчання. На сайті є велика база завдань, розроблених викладачами з усіх предметів. Кожен із ресурсів можна використати на своєму уроці, змінити під власні потреби, розробити схожий або створити новий.

                7)     Wordwall 

Wordwall – це сервіс для створення інтерактивних вправ та матеріалів.

Інтерактивні вправи можна відтворювати на будь-якому веб-пристрої: комп'ютері, планшеті, телефоні чи інтерактивній дошці. Дані вправи можна використовувати як для самостійної роботи здобувачів освіти так і викладачу для роботи здобувачів освіти біля дошки.

Матеріали для роздруку можна роздрукувати з сайту або завантажити у вигляді файлу PDF. Їх можна використовувати як додаток до інтерактивної вправи або як окрему вправу.

Вправи створюються за допомогою шаблонів (вікторина, кросворд, анаграма). Також є аркадні ігри (літак, погоня в лабіринті). Ресурс платний. Але у безкоштовній версії є доступ до 18 інтерактивних вправ. У своєму обліковому записі можна створити 5 з них. Також є можливість використання загальнодоступних вправ у розділі Спільнота, або надання доступу до власних вправ.

8) Kahoot!

Kahoot! - це сервіс не тільки для створення різноманітних форм тестів, але і для проведення онлайн вікторин за допомогою спеціального клієнта, що встановлюється на смартфонах учнів (Android, iOS, Windows Phone). Дозволяє викладачеві діагностувати відповіді здобувачів освіти.

Використання хмарних технологій на уроках інформатики дозволяє:

ü    розвинути в здобувачів освіти творчі здібності, навички дослідницької діяльності, уміння приймати оптимальні рішення;

ü    розширити можливості обсягу інформації;

ü    сформувати          уміння        працювати з інформацією, розвинути

комунікативні здібності;

ü    підсилити мотивацію навчання;

ü    активно залучати здобувачів освіти до навчального процесу; ü якісно змінити контроль за діяльністю здобувачів освіти [8].

Але досягти цього нелегко, тому що лише системне й доцільне використання хмарних технологій в освітньому процесі дозволяє оптимізувати діяльність викладача на уроці, тобто підвищити якість навчання здобувачів освіти за рахунок поліпшення якості діяльності викладача (викладання предмету).

Комп’ютер докорінно змінює характер педагогічної діяльності. Уведення хмарних технологій в навчальний процес розширює можливості викладача, забезпечує його такими засобами, які дозволяють вирішувати педагогічні проблеми:

ü    удосконалення     організації викладання,          підвищення

індивідуалізації навчання (максимум роботи з кожним здобувачем освіти);

ü    ІКТ можуть допомогти в ліквідації прогалин у знаннях, що виникли через пропуск занять;

ü    підвищення продуктивності самопідготовки здобувачів освіти

після занять;

ü    прискорюється тиражування і доступ до всього того, що

накопичене в педагогічній практиці;

ü    можливість зібрати дані за індивідуальною та колективною динамікою процесу навчання. Інформація буде повною, регулярною й об’єктивною [2].

Практика показує, що здобувачі освіти охоче йдуть на заняття з інформатики, у них виробляється стійкий інтерес до таких занять, менше розсіюється увага, оскільки існує зворотний зв’язок викладача зі здобувачами освіти.

Здобувачів освіти зацікавлюють нові умови, невимушеність обстановки, саме спілкування з комп’ютером. Із пасивного сприймання навчання перетворюється на активний процес, і чим більше розумових зусиль докладає здобувач освіти, тим продуктивнішою стає його діяльність. Усі розумові операції здобувачів освіти супроводжуються практичними діями.

Систематичне використання хмарних технологій на уроці дає змогу говорити про цілий ряд позитивних моментів:

ü    підвищення рівня використання наочності на уроці;

ü    підвищення продуктивності уроку;

ü    відбувається актуалізація пізнавальних інтересів здобувачів

освіти;

ü    викладач, який створює або використовує хмарні технології, мусить звертати величезну увагу на логіку викладання начального матеріалу, що сприяє підвищенню рівня знань здобувачів освіти [6].

Отже, використання хмарних технологій на уроках інформатики  дозволяє викладачеві:

ü    наповнити уроки новим змістом;

ü    розвивати творчий підхід до сприйняття навколишнього світу, допитливість здобувачів освіти;

ü    формувати елементи інформаційної культури;

ü    прищеплювати навички раціональної роботи з комп’ютерними програмами;

ü    підтримувати самостійність в освоєнні комп’ютерних технологій

[4].

Сучасний викладач повинен уміти працювати з новими засобами навчання хоча б заради того, аби забезпечити одне з найголовніших прав здобувача освіти - право на якісну освіту.

 

 

 

           

                Розділ       2.       ПЕДАГОГІЧНІ       УМОВИ         ВИКОРИСТАННЯ

МОЖЛИВОСТЕЙ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ  ЯКОСТІ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

 

2.1. Методика використання хмарних технологій та сервісів в

освітньому процесі

 

Загальновідомо, що зацікавлений здобувач освіти пізнає та засвоює матеріал набагато краще, ніж той, який не цікавиться змістом того, що вивчає. ІКТ дає можливість впливати на всі канали сприйняття людини - зоровий, механічний, слуховий, емоційний. 

У зв'язку з модернізацією української освіти, головною метою на уроках інформатики з використанням хмарних технологій є підвищення ефективності навчання. Саме це сприяє новому підходу викладачів інформатики до викладання предмета, що ґрунтується на використанні сучасного інформаційного середовища навчання. На уроці з використанням ІКТ на основі хмарних технологій викладач може виступати в ролі дизайнера, фасилітатора або менеджера, що, у свою чергу, створює умови для активної діяльності здобувача освіти, а комп'ютер при цьому - це навчальний інструмент, засіб організації навчання, джерело інформації та банк довготривалого її збереження [2].

Застосування хмарних технологій на уроках інформатики має ряд переваг перед уже існуючими технологіями. Серед них такі як розвиток креативних, дослідницьких здібностей та інтелекту здобувачів освіти, підвищення мотивації навчання, активізація пізнавальної діяльності та підвищення інтересу до предмета, диференціація та індивідуалізація процесу навчання, активізація самостійної діяльності здобувачів освіти, орієнтація в інформаційних потоках оточуючого світу, розвиток умінь обмінюватися інформацією за допомогою сучасних електронних ресурсів, допомога викладачу в підвищенні рівня власної комп'ютерної грамотності. 

Використання хмарних технологій дозволяє реалізувати різні прийоми, урізноманітнити навчальний процес, зробити його більш привабливим, взяти до уваги потреби та інтереси суб'єкта навчання, рівень його підготовки, оперативно й цілеспрямовано контролювати роботу здобувачів освіти. Крім того, хмарні технології, які застосовуємо на уроках інформатики, створюють умови для розвитку вмінь та навичок, необхідних для життя, тобто формують ключові компетентності здобувачів освіти, а саме:

ü    здобувачі освіти шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію (інформаційна компетентність);

ü    оволодівають досягненнями культури свого народу, і розуміють культуру інших (полікультурна компетентність);

ü    беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають (комунікативна компетентність);

ü    переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, уміють співпрацювати (соціальна компетентність).

ü    проектують за потреби власну освітню траєкторію, визначаючи обсяг навчального матеріалу, планують і організують його вивчення (компетентність самоосвіти й саморозвитку) [7].

Таким чином, уроки інформатики з використанням хмарних технологій надають кожному здобувачу освіти, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві [6].

Розглянемо окремі сервіси розробки інтерактивних матеріалів, які доцільно використовувати викладачем для розробки дидактичних матеріалів

(інтерактивних завдань) для проведення уроків інформатики:

                1)     LearningApps (http://learningapps.org/) 

LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань, які можна використовувати не тільки на уроках інформатики, а й у позаурочний час для здобувачів освіти різних категорій.

Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань, за допомогою яких здобувачі освіти можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.

Сервіс Learningapps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і здобувачів освіти.

image 

Сервіс працює на декількох мовах, зараз українську мову додано до переліку мов інтерфейсу сервісу: перекладені загальні текстові рядки та всі рядки, що стосуються різноманітних вправ. Вправу можна запозичити з будьякого мовного середовища і переробити під будь який мовний варіант або ж використовувати мовою оригінала. 

Кожен із ресурсів можна використати на своєму занятті, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, його можна зберігати у власному «кабінеті», створивши свій акаунт в даному онлайновому середовищі.

image 

В даному сервісі можна також працювати в режимі оффлайн. Для використання вправ в оффлайновому режимі треба скористатись кнопкою:

image 

2)                Сервіс Kahoot (create.kahoot.it; kahoot.it)

Kahoot - це сервіс для створення онлайн вікторин, тестів і опитувань. Здобувачі освіти можуть відповідати на створені викладачем тести з планшетів, ноутбуків, смартфонів, тобто з будь-якого пристрою, що має доступ до Інтернету. Створені в Kahoot завдання дозволяють включити в них фотографії і навіть відео фрагменти. Темп виконання вікторин, тестів регулюється викладачем для кожного питання. При бажанні викладач може ввести бали за відповіді на поставлені питання: за правильні відповіді і за швидкість. Табло відображається на моніторі комп'ютера викладача. Для участі в тестуванні здобувачі освіти просто повинні відкрити сервіс і ввести PIN-код, який представляє викладач зі свого комп'ютера. Здобувачу освіти зручно на своєму пристрої вибирати правильну відповідь. Варіанти представлені геометричними фігурами. Однією з особливостей Kahoot є можливість дублювати і редагувати тести, що дозволяє викладачу заощадити багато часу. Онлайн-сервіс «Kahoot!» може використовуватись на будь-якому етапі уроку: для перевірки, систематизації знань, набутих з теми, чи для узагальнення вивченого матеріалу за рік. У будь-якому випадку, у вас є потужний сучасний інструмент для створення власного самобутнього уроку

[8].

Навчитися користуватися сервісом досить легко. Здобувачі освіти із задоволенням виконують різні вправи. Сервіс Kahoot розвиває лідерські якості, швидкість мислення, підвищує інтерес до предмету.

image 

 

3)                Padlet (https://ru.padlet.com/)

Padlet - це інструмент зі створення віртуальних онлайн-дошок для сумісної роботи. На дошці (стіні) можна розміщувати текст, графічні зображення, мультимедійні файли, посилання на сторінки Інтернет, замітки.

Соціальний сервіс Padlet можна застосовувати:

ü    як майданчик для розміщення навчальної інформації;

ü    для розміщення завдань на пошук інформації;

ü    для спільного виконання домашнього завдання;

ü    як місце для збирання ідей для проектів, їх обговорення [4].

                4)     Canva (https://www.canva.com/)

Canva - сервіс для графічного дизайну. Графічний редактор дає доступ до вбудованої бібліотеці шаблонів, фотографій, ілюстрацій і шрифтів. Сервісом можуть користуватися як необізнані користувачі так і професіонали дизайну і цифрового маркетингу. На платформі можна створювати як зображення для публікації в Інтернеті, так і макети для поліграфічної продукції.

image 

 

Отже, невід’ємна складова професійної компетентності викладача інформатики, необхідної для успішного та ефективного здійснення педагогічної професійної діяльності, є обізнаність з можливостями використання хмарних сервісів та готовність їх застосовувати у своїй професійній діяльності. Практичні навички використання веб-технологій викладачі інформатики можуть набути, розробляючи та поповнюючи власні ресурси (веб-сайт, портфоліо, інтерактивні дидактичні матеріали, електронні підручники та ін.).

Використання хмарних технологій на уроках інформатики стимулює здобувачів освіти до підвищення пізнавального інтересу до предмета і сприяє створенню ситуації успіху для кожного здобувача освіти, зростанню його успішності, надає йому змогу проявити себе в новій ролі й формує навички самостійної продуктивної діяльності. 

 

2.2. Методичні рекомендації з проблеми використання хмарних

технологій на уроках інформатики

 

Невідповідність застарілих методів та засобів навчання нинішнім вимогам сучасного уроку, тенденціям стрімкого розвитку науково-технічного прогресу спонукає викладачів до запровадження у навчальний процес вебтехнологій. Вони дають змогу викладачу пояснити матеріал у більш доступній формі, зробити його вивчення цікавішим, швидко перевірити знання здобувачів освіти та підвищити інтерес до навчання.

В будь-якій аудиторії можна організувати сучасний навчальний процес, використовуючи ноутбуки (нетбуки або планшетні комп’ютери) і доступ до мережі Інтернет. Наповнення електронного освітнього навчального простору здійснюють викладачі.

Потрібно перерахувати можливості, які з’являються при використанні хмарного сервісу в освітньому процесі закладу освіти: використання ПЗ відразу великою кількістю користувачів; додаток налагоджено під віддаленого користувача; за роботу додатків відповідає постачальник; користувач працює з потрібним йому ПЗ на комп’ютері будь-якої конфігурації; не потрібно встановлювати ніяке ПЗ на свій комп’ютер; налаштування, оновлення та модернізація ПЗ на серверу провайдера хмари без шкоди для клієнтів; сервер провайдера хмари бере на себе захист даних та надання технічної підтримки

[4].

В даний час заклади освіти вже використовують хмарні сервіси у вигляді: Web-додатків; електронного журналу і щоденників; он-лайн сервісів для навчального процесу, спілкування, тестування; системи дистанційного навчання, бібліотеки; сховища файлів, спільного доступу; спільної роботи.

Найбільш популярні програмні рішення хмарних сервісів в освітньому процесі, які зараз існують, надають компанії Google та Microsoft [6]. 

Програмне он-лайн-забезпечення від компанії Google є система сервісів Apps для закладу освіти [10]. 

Google Apps - це служби, що надаються компанією Google для

використання свого доменного імені з можливістю роботи з веб-сервісами від Google. За допомогою браузера здобувачі освіти можуть здійснювати доступ до наступних сервісів Google: 

-                      електронна пошта Gmail об’ємом до 2Гб; 

-                      он-лайн календар Google Calendar; 

-                      хмарне сховище Google Disk (безкоштовно об'ємом до 30 ГБ); 

-                      он-лайн офіс Google Docs (Word, Excel, PowerPoint);  -         Google Sites для створення сайтів; та інше [4].

Хмарні сервіси Google зорієнтовані на повсякденний та відкритий доступ, підтримують спільний режим роботи, який забезпечує комунікацію, колаборацію та кооперацію суб’єктів навчального процесу і значно підсилюють фактор мотивації та взаємної інтелектуальної активності.

Використання хмарних сервісів освітним закладом у своїй діяльності надає ряд переваг: 

ü    не потрібні потужні комп'ютери; 

ü    відсутність високих вкладень на покупку ліцензій, дорогого устаткування; 

ü    відсутність піратства; 

ü    доволі великий обсяг збереження даних; 

ü    на етапі впровадження мінімальні витрати; 

ü    швидкість впровадження; 

ü    можливість оперативно і довільно змінювати функціонал; 

ü    користування ПЗ на легальних підставах; 

ü    відсутності витрат, пов'язаних з установкою, оновленням і підтримкою працездатності обладнання і працюючого на ньому ПЗ; 

ü    забезпечення захисту даних від втрат та виконання багатьох видів навчальної діяльності, контролю і оцінювання, тестування он-лайн, відкритості освітнього середовища та інше. 

Звичайно,    є        і         недоліки,    але    вони пов'язані     з        технічними характеристиками: 

ü    необхідність постійного з'єднання з мережею Інтернет; 

ü    програмне забезпечення та його «кастомізація», тобто обмеження по ПЗ, яке можна розгортати на «хмарах» і надавати його користувачеві; 

ü    конфіденційність даних; 

ü    безпека; 

ü    подальша монетизація ресурсу [4].

Можливості використання хмарних технологій в освітньому процесі закладу освіти дуже велика. Найголовніше, це організація спільної діяльності здобувачів освіти і викладачів, а також швидка публікація і використання даних, доступність сервісу для всіх користувачів, що дозволяє виконувати здобувачам освіти самостійні роботи, проекти в будь який зручний час. 

Використання педагогами хмарних технологій в освітньому процесі надає такі можливості: 

ü    викладач має доступ до своїх матеріалів і документів будь-де і будь-коли; 

ü    з’являється можливість використання відео і аудіо файлів прямо з

Інтернету; 

ü    організація спілкування з колегами інших навчальних закладів; 

ü    можливість формувати траєкторію розвитку кожного здобувача освіти з урахуванням особливостей; 

ü    принципово         нові   можливості          для    організації досліджень,

проектної діяльності; 

ü    дистанційне навчання [4].

Впродовж навчального року здобувачі освіти стикаються з різноманітними практичними роботами які виконуются як індивідуально, так і у групах, відповідно до обраної викладачем методики, і передбачають виконання конкретного однакового для всіх здобувачів освіти завдання. Тому приклади використання хмарних технологій такі як: он-лайн сервіси для навчального процесу, спілкування, тестування, бібліотека, медіатека, сховища файлів, спільний доступ, спільна робота, відеоконференції,електронна пошта є знахідкою в процесі навчання. На уроках інформатики доцільно використовувати сервіс OneDrive, що дозволяє зберігати до 25 ГБ різноманітних документів користувачів, представлених за допомогою стандартних програм Office (Word, Excel, PowerPoint, Excel-forms, OneNote та звичайні папки для зберігання документів). Для різноманітних зображень передбачено перегляд у вигляді ескізів, а також можливості їх перегляду у вигляді слайдів. Для всіх папок і файлів можна визначати рівень доступу. Office Online дозволяє користувачам завантажувати, створювати, редагувати і обмінюватися документами Microsoft Office Word, Excel, PowerPoint і OneNote просто у браузері і не тільки [4].

Використання системи конференцзв’язку вдале рішення для організації навчання здобувачів освіти, що забезпечує відчуття присутності учасниками освітнього процесу. На уроках інформатики здобувачі освіти з цікавістю демонструють свої знання, особливо якщо урок проходить в режимі конференцзв’язку. Кожен здобувач освіти спостерігає за роботою свого опонента, що в процесі дає можливість кожному учаснику конференції максимально виконати свою роботу. Це підвищує не тільки цікавість, але й саморозвиток здобувача освіти. 

В даний час освітній стандарт з інформатики орієнтує викладача на таку організацію навчального процесу, при якій на перше місце виходить активна, самостійна пізнавальна діяльність здобувачів освіти. При такому підході здобувачі освіти не тільки отримують нові знання, а й розвивають свої інформаційні та комунікативні вміння, здатність шукати необхідну інформацію в різних джерелах (Інтернеті, довідниках, енциклопедіях і т.п.), переводити її з одного виду в інший (з тексту - в таблицю або схему, з малюнка, графіка схеми - в текст), оцінювати (коментувати), використовувати при вирішенні навчальних завдань (підготовка доповіді, презентації і т.п.), публічно виступати, вести діалог, брати участь в обговоренні [2].

Застосування хмарних технологій на уроках інформатики розширює можливості творчості, як виклада, так і здобувачів освіти, підвищує інтерес до предмета, стимулює освоєння здобувачами освіти досить серйозних тем.

 

ВИСНОВКИ

 

Хмарні технології це така технологія, яка надає можливість доступу до комп’ютерних ресурсів сервера, а також використання програмного забезпечення як онлайн сервісу. Завдяки використанню хмарних технологій користувачі, у тому числі викладачі мають можливість застосовувати низку програм, при цьому не встановлюючи їх, доступу до особистих файлів з будьякого комп’ютера, який має доступ до глобальної мережі Internet. 

Проаналізувавши існуючі «хмарні» сервіси, можна зробити висновок про те, що «хмарні технології» можна використовувати на будь-якому етапі проведення уроку. Різноманіття «хмарних» сервісів дозволяє зацікавити здобувачів освіти, що покращує рівень засвоєння їх знань.

Використовуючи хмарні сервіси, кожен педагог може сам, без будь-якої допомоги, створити особисту сторінку в мережі Інтернет, де він може опубліковувати свої методичні розробки уроків, статті, програми навчання, методи роботи тощо. Можна також виділити місце для домашніх завдань, завдань для допитливих тощо.

Викладачі у своїй професійній діяльності можуть використовувати наступні хмарні технології:

ü    Web-додатки для навчання.

ü    Он-лайн сервіси для навчального процесу.

ü    Сховища файлів, спільний доступ до файлів.

ü    Електронні журнали та щоденники.

ü    Системи дистанційного навчання, бібліотеки, медіатеки.

ü    ресурси для спільної роботи тощо.

Отже, застосування хмарних сервісів з метою розвитку освітнього середовища закладів освіти дає змогу не тільки підвищити ефективність навчального процесу і зручність роботи викладачів та здобувачів освіти, а й знизити економічні витрати.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1.                  Александрук В.В. Використання інформаційних технологій на уроках. Методичні рекомендації / В.В.Александрук - 2011. - 64 с. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://kabfiz-roippo.at.ua/ Seminar/Book_AVV.pdf — Назва з екрана.

2.                  Гуревич Р.С. Інформаційні технології навчання: інтегрований підхід / Р.С.Гуревич, М.Ю.Кадемія, М.М.Козяр; за ред. Гуревича Р.С. - Львів:

Вид-во «СПОЛОМ», - 2011. - 484 с.

3.                  Криворучко І.І. «Мобільні технології як перспективний засіб навчання в умовах реформування української освіти» - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://informatika.udpu.org.ua/pageid=3416 — Назва з екрана.

4.                  Биков В., Жалдак М. Хмарні технології в освіті: матеріали Всеукраїнського науково-методичного Інтернет-семінару. ІІТЗН НАПН України. 2018.

5.                  Морзе Н., Кузьминська О. Педагогічні аспекти використання хмарниx обчислень. Інформаційні технології в освіті. Київ: Видавництво Наука, 2011. С. 20–21.

6.                  Янчук В. Хмарні обчислення в освіті: досвід та перспективи впровадження. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2012. № 1. С.108-114. 

7.                  Архіпова Т., Зайцева Т. Технології “хмарниx обчислень” в освітніх закладах. Хмарні технології в освіті: матеріали Всеукраїнського науковометодичного Інтернет-семінару (Кривий Ріг – Київ – Черкаси – Харків, 21 грудня 2012 р.). Кривий Ріг: Видавничий відділ КМІ, 2012. С. 72

8.                  https://create.kahoot.it/my-library/kahoots/492a0a06-4104-450d-ba9637c8756d1560

9.                  http://infosvit.if.ua/hmarni-tehnolohiji-v-navchanni/

10.             https://academicfox.com/lektsiya-1-osnovni-ponyattya-hmarnyhtehnolohij/

ДОДАТОК 1

 

Урок з використанням хмарних технологій

Тема: «Узагальнення та систематизація навчальних знань з теми «Системи числення».

Форма уроку: гра з елементами групової та індивідуальної роботи з використанням інтерактивних та інноваційних методів навчання, що сприятиме узагальненню та систематизації знань.

Мета уроку: навчальна: узагальнити та систематизувати знання про системи числення; відпрацювати навички використання інформаційних програм та методів;

розвивальна: розвивати навички групової та індивідуальної самореалізації, критичне та логічне мислення; розвивати вміння правильно узагальнювати інформацію та робити висновки; виховна: виховувати активну життєву позицію, виховувати в учнях засобами уроку впевненість у своїх силах, почуття гуманізму та колективізму.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: комп’ютери, телефони, презентація, дидактичні засоби, роздатковий матеріал.

Хід уроку I. Організаційний момент (5 хв.) Вступне слово викладача.

Сьогодні у нас заключний урок за темою «Системи числення». Ми повторимо, узагальнимо вивчений матеріал. На уроці ваша задача продемонструвати теоретичні знання щодо основних понять, правил перекладу чисел і виконання арифметичних дій у різних системах числення.

Сьогодні на уроці вам доведеться також оцінити свої знання.

ІІ. Актуалізація знань (10 хв.)

                Перейти          за          посилання          та          пройти            тестування:

https://kahoot.it/challenge/08901407?challenge-id=492a0a06-4104-450d-ba9637c8756d1560_1709234359618

image 

ГРА «У країні системи числення»

Здобувачі освіти діляться на дві команди незвичайним способом, а саме: за допомогою QR-кодів. Вони підкажуть, до якої команди ви будете належати (здобувачі освіти витягують листочки з кодами і сканують телефоном).

(QR-коди – жеребкування – зашифровуємо номери команд (1 і 2)). Після цього кожна команда обирає капітана і вигадує назву, пов'язану з досліджуваною темою.

            image                          image 

Слово вчителя: За правильні відповіді ви будете отримувати певні бали.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРИ:

Завдання 1. Загадка поета.

Щоб виконати перше завдання необхідно перейти за посиланням:

https://learningapps.org/display?v=podsdqv0c24

image 

Завдання 2. Народження квітки.

Простежимо за народженням квітки: спочатку з'явився один листочок, потім другий ... і ось розпустився бутон. Поступово підростаючи, квітка показує нам деяке двійкове число. Якщо ви до кінця простежте за зростанням квітки, то дізнаєтеся, скільки днів йому знадобилося, щоб вирости. Кожній команді буде роздано картку із зображенням квітки.

                  Завдання 1 команди                           Завдання ІІ команди

                    image                    image 

                Відповідь: 100100012 = 145 днів                              110011011012  = 1645

днів

Завдання 3. Вислів.

Дані геометричні фігури, в яких поміщені двійкові числа. Визначте зашифрований вислів, який отримаєте, збираючи двійкові числа та переводячи їх у десяткові. (Числа повинні бути розташовані за порядком). Якщо ви правильно переведете та розташуєте числа (фігури), то отримаєте відповідь.

image 

Відповідь: Що посієш те й пожнеш https://wordwall.net/play/69277/580/606  

image 

Завдання 4. Числовий лабіринт.

Вам видана картка, на якій розташований лабіринт. Визначте вираз, який отримаєте при проходженні лабіринту, збираючи числа і переводячи їх десяткову систему числення. Отримані десяткові числа замініть відповідними буквами українського алфавіту з тим же порядковим номером.

image 

Відповідь: Кам'яне серце

Завдання 5 «Цікава інформатика»

Грають викладач і команди здобувачів освіти, які побажали пограти.

Правила гри. На слайді представлений список подарунків. Викладач загадує подарунок, не називаючи його вголос, а потім послідовно дає відповідь, чи присутній його подарунок в наступних 3 таблицях. Відповідь «так» відповідає 1, відповідь «ні» - 0.

Здобувачі освіти запам'ятовують / записують (рекомендується) відповіді викладача. Потім, використовуючи уявлення чисел від 1 до 7 в двійковій системі числення, отримує правильну відповідь.

Наприклад, загадав подарунок «ноутбук» (його номер 3). Двійковий запис числа 3 - 011. Отже, в першій таблиці цього подарунка немає - 0, а в II і III таблицях він є - 1.

image 

На наступному слайді представлений список імен.

Викладач задумує ім'я зі списку, не називаючи його вголос, а потім послідовно дає відповідь, чи присутнє задумане їм ім'я в наступних 4 таблицях.

Відповідь «так» відповідає 1, відповідь «ні» - 0.

Здобувачі освіти запам'ятовують / записують (рекомендується) відповіді викладача. Потім, використовуючи уявлення чисел від 1 до 15 в двійковій системі числення, отримує правильну відповідь. На останньому слайді викладач називає задумане ім'я.

image

ІІІ. Підведення підсумків (5 хв.) 

Ви сьогодні працювали добре, впоралися з поставленим перед вами завданням і показали добрі знання з теми «Системи числення». За роботу на уроці ви отримуєте певні оцінки, але для того потрібно підсумувати всі зароблені бали кожним здобувачем освіти.

Дякую всім за плідну роботу.

VI. Домашнє завдання (2хв.)

Пройти опитування за посиланням для остаточного закріплення знань з даної теми.

https://kahoot.it/challenge/07648491?challenge-id=492a0a06-4104-450dba96-37c8756d1560_1709409739102

image 

pdf
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
2 березня
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку