ЗАГАДКИ ДОПОМАГАЮТЬ РОЗВИВАТИ ОБРАЗНЕ І ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ, ВМІННЯ ВИДІЛЯТИ СУТТЄВІ ОЗНАКИ І ПОРІВНЮВАТИ, ТРЕНУТЬ ШВИДКІСТЬ І ГНУЧКІСТЬ РОЗУМУ, КМІТЛИВІСТЬ, ЗДАТНІСТЬ ЗНАХОДИТИ ОРИГІНАЛЬНІ РІШЕННЯ. ХТО НОСИТЬ КАПЕЛЮХ НА НОЗІ? (ГРИБ) ЩО РОБИТЬ СТОРОЖ, КОЛИ В НЬОГО НА ШАПЦІ СИДИТЬ ГОРОБЕЦЬ? (СПИТЬ) ЯК НАЗВАТИ П'ЯТЬ ДНІВ, НЕ НАЗИВАЮЧИ ЧИСЕЛ І НАЗВ ДНІВ? (ПОЗАВЧОРА, ВЧОРА, СЬОГОДНІ, ЗАВТРА, ПІСЛЯЗАВТРА)
ЧОМУ ІМЕННИК МАЄ ТАКУ НАЗВУ Є НА СВІТІ ЗВИЧАЙНА І НЕЗВИЧАЙНА КРАЇНА ПРЕДМЕТІЯ. ЗВИЧАЙНА ТОМУ, ЩО ЖИВУТЬ У НІЙ ПРЕДМЕТИ І РЕЧІ, ЛЮДИ І ТВАРИНИ. А НЕЗВИЧАЙНА ТОМУ, ЩО У НІЙ ТІЛЬКИ ДВА МІСТА: ХТО? І ЩО? У МІСТІ ХТО? ЖИВУТЬ ЛЮДИ І ТВАРИНИ. У МІСТІ ЩО? – ВСІ ІНШІ ПРЕДМЕТИ. КЕРУЄ КРАЇНОЮ НЕЗВИЧАЙНИЙ КОРОЛЬ - ІМЕННИК. ТАК НАЗВАЛИ ЙОГО ПІСЛЯ ТОГО, ЯК ПОЧАВ ДАВАТИ НАЗВИ, КЛИЧКИ, ІМЕНА ВСІМ, ХТО ЖИВ У КРАЇНІ. І ОТ, ЗІБРАВШИСЬ НА ВЕЛИКУ РАДУ, ВИРІШИЛИ ЖИТЕЛІ КРАЇНИ НАЗИВАТИСЯ ІМЕНЕМ СВОГО КОРОЛЯ – ІМЕННИКАМИ.
ЦЯ ГРА РОЗВИВАЄ ЗДАТНІСТЬ ШВИДКО ВСТАНОВЛЮВАТИ РІЗНОМАНІТНІ, ІНОДІ ЗОВСІМ НЕСПОДІВАНІ ЗВ'ЯЗКИ МІЖ ЗВИЧНИМИ ПРЕДМЕТАМИ, ТВОРЧО СТВОРЮВАТИ НОВІ ЦІЛІСНІ ОБРАЗИ З ОКРЕМИХ РОЗРІЗНЕНИХ ЕЛЕМЕНТІВ. БЕРУТЬСЯ НАВМАННЯ ТРИ СЛОВА, НЕ ПОВ'ЯЗАНИХ ЗА ЗМІСТОМ, НАПРИКЛАД «ОЗЕРО», «ОЛІВЕЦЬ» І «ВЕДМІДЬ». ТРЕБА СКЛАСТИ ЯКОМОГА БІЛЬШЕ ПРОПОЗИЦІЙ, ЯКІ ОБОВ'ЯЗКОВО ВКЛЮЧАЛИ Б В СЕБЕ ЦІ ТРИ СЛОВА (МОЖНА МІНЯТИ ЇХ ВІДМІНОК І ВИКОРИСТОВУВАТИ ІНШІ СЛОВА). ВІДПОВІДІ МОЖУТЬ БУТИ БАНАЛЬНИМИ («ВЕДМІДЬ КИНУВ В ОЗЕРО ОЛІВЕЦЬ»), СКЛАДНИМИ, З ВИХОДОМ ЗА МЕЖІ СИТУАЦІЇ, ПОЗНАЧЕНОЇ ТРЬОМА ВИХІДНИМИ СЛОВАМИ, І ВВЕДЕННЯМ НОВИХ ОБ'ЄКТІВ («ХЛОПЧИК ВЗЯВ ОЛІВЕЦЬ І НАМАЛЮВАВ ВЕДМЕДЯ, ЩО КУПАЄТЬСЯ В ОЗЕРІ»), І ТВОРЧИМИ, ЩО ВКЛЮЧАЮТЬ ЦІ ПРЕДМЕТИ В НЕСТАНДАРТНІ ЗВ'ЯЗКИ («ХЛОПЧИК, ТОНКИЙ, ЯК ОЛІВЕЦЬ, СТОЯВ БІЛЯ ОЗЕРА, ЯКЕ РЕВЛО, ЯК ВЕДМІДЬ»).
НАЗИВАЄТЬСЯ ЯКИЙ-НЕБУДЬ ПРЕДМЕТ АБО ЯВИЩЕ, НАПРИКЛАД «ВЕРТОЛІТ». НЕОБХІДНО ВИПИСАТИ ЯКОМОГА БІЛЬШЕ ЙОГО АНАЛОГІВ, ТОБТО ІНШИХ ПРЕДМЕТІВ, СХОЖИХ З НИМ ЗА РІЗНИМИ ІСТОТНИМИ ОЗНАКАМИ. СЛІД ТАКОЖ СИСТЕМАТИЗУВАТИ ЦІ АНАЛОГИ ЗА ГРУПАМИ В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ТОГО, З УРАХУВАННЯМ ЯКИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ЗАДАНОГО ПРЕДМЕТА ВОНИ ПІДБИРАЛИСЯ. НАПРИКЛАД, В ДАНОМУ ВИПАДКУ МОЖУТЬ БУТИ НАЗВАНІ «ПТАХ», «МЕТЕЛИК» (ЛІТАЮТЬ І СІДАЮТЬ); «АВТОБУС», «ПОЇЗД» (ТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ); «ШТОПОР» (ВАЖЛИВІ ДЕТАЛІ ОБЕРТАЮТЬСЯ) І ІН. ПЕРЕМАГАЄ ТОЙ, ХТО НАЗВАВ НАЙБІЛЬШУ КІЛЬКІСТЬ ГРУП АНАЛОГІВ.
ОБЛАДНАННЯ: ЛАНЦЮЖКИ СЛІВ. ЗАВДАННЯ: ГРУПИ УЧНІВ ВИКОНУЮТЬ ДІЇ З ЗАПРОПОНОВАНИМИ СЛОВАМИ ЗА ЗРАЗКОМ І УТВОРЮЮТЬ НОВІ СЛОВА ХІД ГРИ: ЗАВДАННЯ НА ДОШЦІ ДЛЯ КОЖНОЇ ГРУПИ ОКРЕМО: 1 ГРУПА – УТВОРЮЄ І ВІДМІНЮЄ ІМЕННИК З ПЕРШИХ СКЛАДІВ ЗАПРОПОНОВАНИХ СЛІВ, А 2 ГРУПА – УТВОРЮЄ З БУКВ. МАТЕРІАЛ ДЛЯ ГРИ: ЛАНЦЮЖКИ СЛІВ: 1 ГРУПА 1.ЗАЄЦЬ + ДАРЕМНО + ЧАРИ = … 2. ПРИКАЗКА + КЛАС + ДИНЯ = … 3. ВИШЕНЬКА + РАЗОК = … 2 ГРУПА 1. ПАРА+ ПЕРО + ВІН + МАМА + КАНАЛ = … 2. ЗВІР + ЛОСЬ + ШИШКА + ЛИПИ + КОРИТО =… 3. ЛАВА + ЛИН + БАМБУК + МОЛОДИЙ + БЕТОН = …
ГРА, ЯК ВІДОМО, Є НАЙПРИРОДНІШОЮ І НАЙПРИВАБЛИВІШОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ДЛЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. ЩЕ К.Д. УШИНСЬКИЙ ПИСАВ: “ЗРОБИТИ СЕРЙОЗНЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ДИТИНИ ЦІКАВИМ – ОСЬ ЗАВДАННЯ ПОЧАТКОВОГО НАВЧАННЯ. КОЖНА ЗДОРОВА ДИТИНА ПОТРЕБУЄ ДІЯЛЬНОСТІ І ДО ТОГО Ж СЕРЙОЗНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. З ПЕРШИХ ЖЕ УРОКІВ ПРИВЧАЙТЕ ДИТИНУ ПОЛЮБИТИ СВОЇ ОБОВ’ЯЗКИ Й ЗНАХОДИТИ ПРИЄМНІСТЬ В ЇХ ВИКОНАННІ”.