Сучасний етап розвитку українського суспільства потребує якісно нового рівня освіти, підвищення її конкурентоспроможності, розв’язання стратегічних завдань, пов’язаних з новими економічними і соціокультурними умовами з огляду на інтеграцію України у світовий освітній простір. У зв’язку з цим оновлений Державний стандарт початкової загальної освіти ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів, що зумовлює чітке визначення результативної складової засвоєння змісту початкової загальної освіти [1, с.13].
Формування життєво необхідних компетенцій особистості є цілеспрямованим процесом. Функції учителя суттєво змінюються: на перший план виходить уміння організувати самостійну пошукову діяльність учнів з метою розвитку мотивації й соціальних навичок. Сучасний педагог мусить уникати переважаючого вербального типу навчання, найбільш орієнтуючись на активні і інтерактивні методи, технології навчання, що базуються на компетентнісному підході.
Курс української мови – важлива складова загального змісту початкової освіти, оскільки мова є не тільки окремим навчальним предметом, а й основним засобом опанування всіх інших шкільних дисциплін. Основна мета цього курсу полягає у формуванні ключової комунікативної компетентності молодшого школяра, яка виявляється у здатності успішно користуватися мовою (всіма видами мовленнєвої діяльності) в процесі спілкування, пізнання навколишнього світу, вирішення життєво важливих завдань [3, с.21].
На думку Е.Я. Когана «формування компетенцій – це не зміна змісту, а зміна технології навчання». Тому впровадження нових інформаційних технологій – це один із засобів реалізації компетентнісного підходу в навчанні. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології усе більше входять у наше життя. Загальноосвітні навчальні заклади не можуть залишатися осторонь цього. Нині, коли говорять про використання ІКТ у навчально-виховному процесі, мають на увазі не лише інформатику, а й інші предмети, підвищувати ефективність викладання яких можна з їх допомогою. «Застосування в школі різних форм активної роботи сприятиме повному оновленню шкільної атмосфери. Це дасть дитині можливість пристосуватись до життя, а школа стане для неї домівкою, замість того, щоб залишатися лише місцем, де дитина продовжувала б вчити сухі уроки, які віддалено стосуються того, що може знадобитись їй на життєвому шляху» [1, с.60]. Учні 1 – 4 класів мають наочно – образне мислення, тому дуже важливо будувати навчання, застосовуючи якомога більше якісного ілюстративного матеріалу, залучаючи в процес сприйняття нового не тільки зір, але і слух, емоції, уяву. І тут доречні яскравість і цікавість комп’ютерних слайдів, анімації.
Використання ІКТ на різних уроках в початковій школі дозволяє перейти від пояснювально-ілюстративного засобу навчання до діяльнісного, при якому дитина стає активним суб’єктом навчальної діяльності. Це сприяє свідомому засвоєнню знань учнями.
Для того, щоб викликати інтерес до української мови, я працюю над створенням власної розробки – циклу уроків з використанням ІКТ, у яких враховано: методичні принципи викладання матеріалу; принцип плавності переходу від одного етапу уроку до наступного; зв'язок читання і письма.
При навчанні українській мові мультимедійні презентації дають змогу розв’язати такі дидактичні завдання: пришвидшити засвоєння базових знань з української мови; систематизувати засвоєні знання; сформувати в учнів навички самоконтролю та мотивації до навчання; навчити учнів робити висновки; поповнювати словниковий запас учнів, розвивати мовлення; відпрацьовувати навички техніки читання і письма в ігровій формі; навчати учнів концентрувати увагу тощо [3, с.35 - 36].
Для того щоб діти краще засвоювали навчальний матеріал, я презентую електронний посібник-тренажер з української мови для учнів 2, 4 класу, який у формі гри допоможе школярам засвоїти матеріал, а потім його повторити та досягти успіхів у навчанні.
Дидактична гра-тренажер розвиває у дитини пам'ять, увагу, уяву, інтелект, словом, все, що складає багатство людської особистості. Завдання, представлені в тренажері, допоможуть через ігровий сюжет перевірити ступінь засвоєння навчального матеріалу. Систематизований і поданий в оригінальному форматі матеріал дає змогу підготуватися до контрольних і самостійних робіт, закріпити практичні уміння та навички, виконуючі вправи різних типів.
Кожний розділ електронного посібника чітко структурований на розділений на блоки: Звуки і букви. Апостроф. Мова і мовлення. Однорідні члени речення. Текст. Будова тексту. Речення. Прості та складні речення. Дієслово. Займенник. Корінь слова. Спільнокореневі слова.
Кожен блок розкриває конкретну тему згідно навчальної програми та містить засоби для пояснення необхідної теми: малюнки, текст, анімації, аудіо- та відео фрагменти. Сучасні технології та дружня ігрова форма викладу створюють комфортне середовище для навчання. Це суттєво підвищує швидкість та якість засвоєння матеріалу.
Усі тексти написані крупним шрифтом, фони не шкодять зору, зображення великі і чіткі, користування зрозуміле, навіть для молодших школярів.
Електронний посібник-тренажер містить:
Використання електронного посібника-тренажера дає можливість для досягнення наступних педагогічних цілей:
Для вчителя: проведення цікавих уроків з використанням сучасних мультимедійних технологій; підтримання групових та індивідуальних форм навчання в умовах класно-урочної системи організації навчального процесу; підвищення пізнавального інтересу учнів; забезпечення диференційованого підходу до вивчення предмету; структуризація змісту навчання та активізація опорних знань. Для учня: корисне проведення часу за комп’ютером; із захопленням потренуватися у виконанні цікавих завдань на закріплення матеріалу, який вивчається на уроках; із задоволенням відпрацювати те, що з якихось причин не було засвоєно. Для батьків: захопити дитину цікавим і корисним завданням на комп’ютері; перевірити рівень засвоєння програмного матеріалу.
«Застосування в школі різних форм активної роботи сприятиме повному оновленню шкільної атмосфери. Це дасть дитині можливість пристосуватись до життя, а школа стане для неї домівкою, замість того, щоб залишатися лише місцем, де дитина продовжувала б вчити сухі уроки, які віддалено стосуються того, що може знадобитись їй на життєвому шляху» [3, с.60].
Отже, використання інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі – це не просто нове віяння часу, а необхідність і пошук нового сенсу уроку. Робіть навчання дійсно сучасним та інтерактивним!
Література