ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ: теоретично обґрунтувати та визначити доцільність впровадження засобів ІКТ в навчально-виховному процесі школи; використовувати засоби ІКТ для формування життєвих компетентностей учнів, пізнавального інтересу до предмету, виховання оригінального творчого мислення, навичок колективного спілкування, толерантності; формувати в учнів комунікативну компетентність шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з мови; створювати різноманітні навчальні ситуації для підвищення інтересу до вивчення української мови; скласти рекомендації щодо використання засобів ІКТ на уроках української мови для вчителів.
Використання мультимедійних презентацій Пояснення нового матеріалу Використання індивідуальних та групових проектів Зіставлення вивчених джерел і матеріалів уроку Заздалегідь створена презентація замінює класну дошку при поясненні нового матеріалу Підготовка учнями презентації для супроводу власної доповіді Обговорення творів мистецтв на основі мультимедійних енциклопедій
«Метод «Прес» Тема: Однорідні члени речення. Чотири пари працюють одночасно. Перед кожною стоїть завдання відповідати на поставлене запитання виключно за поданим кліше: 1-ша пара — «Я вважаю, що ...» 2-га пара — «... тому, що ...» 3-тя пара — «..., наприклад, ...» 4-та пара — «Таким чином, ...» Отже, міркування набуває такого вигляду: - Я вважаю, що ці члени речення є однорідними, тому що вони відповідають на одне й те саме питання, наприклад, Україна – незалежна, суверенна держава. Таким чином, однорідні члени залежать від одного й того ж слова.
ОРІЄНТОВНА СТРУКТУРА УРОКУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ 1. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ЕТАП МАЄ НА МЕТІ ЗАЦІКАВИТИ УЧНІВ ТЕМОЮ УРОКУ. ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ НАВЧАЛЬНІ ПРОБЛЕМНІ СИТУАЦІЇ, НАОЧНІСТЬ, НЕСКЛАДНІ ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ («МІКРОФОН», «КРИГОЛАМИ» ТОЩО). 2. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ Й ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОЦІЛЬНО ЗАЛУЧИТИ ДО ЦІЄЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НЕОБХІДНО ФОРМУЛЮВАТИ ЧЕРЕЗ ВІДПОВІДНІ ДІЄСЛОВА: «ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ…». 3. НАДАННЯ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ ЦЕ МОЖЕ БУТИ МІНІ-ЛЕКЦІЯ, ЗНАЙОМСТВО З ТЕКСТОМ, ВИПЕРЕДЖАЛЬНІ ЗАВДАННЯ. ТУТ МОЖУТЬ БУТИ АКТУАЛІЗОВАНІ ЗНАННЯ, ЯКІ УЧНІ ВЖЕ МАЮТЬ. 4. ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА ЦЕ ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ І ЗА ЗМІСТОМ, І ЗА ОБСЯГОМ. 5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ І РЕФЛЕКСІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ПІД ЧАС ЦЬОГО ЕТАПУ УЧНІ ПОВИННІ УСВІДОМИТИ, ЧОГО ВОНИ НАВЧИЛИСЬ НА УРОЦІ, ВИЗНАЧИТИ СВОЄ СТАВЛЕННЯ ДО РОБОТИ Й ОБГОВОРЮВАНОЇ ТЕМИ, ПОРІВНЯТИ СВОЄ СПРИЙНЯТТЯ З ДУМКАМИ ТА ПОГЛЯДАМИ ІНШИХ.
Результативність такої роботи полягає в тому, що учні : 1.Уміють спостерігати,аналізувати, використовувати одержану інформацією в різних ситуаціях. 2. Володіють елементарними прийомами запам'ятовування, творчою уявою і мисленням. 3. Мають великий словниковий запас. 4. Можуть вільно висловлювати свої думки. 5. Можуть співпрацювати в групах і парах, самостійно організовувати свою роботу.
Переваги методу Переваги використання ІКТ у розвитку творчих здібностей учнів: -- розвивають креативні, дослідницькі здібності учнів; --підвищують мотивацію навчання; --активізують пізнавальну діяльність учнів; -- підвищують інтерес до предмета; -- дозволяють індивідуалізувати процес навчання; --активізують самостійну діяльність учнів; -- допомагають і вчителю підвищити рівень своєї комп'ютерної грамотності.
Викладання – це мистецтво, а не ремесло – у цьому самий корінь учительської справи. Перепробувати десять методів і виробити свій, переглянути десять підручників і не триматися жодного неухильно – от єдино можливий шлях живого викладання. Вічно винаходити, вимагати, удосконалюватися – от єдиний можливий курс сучасного вчителя. М.А.Рибникова
Проблеми і труднощі в процесі роботи Занадто часте проведення уроків із застосуванням ІКТ може негативно позначитися на результатах навчання: у свідомості дитини правила можуть міцно асоціюватися з кнопками і готовими таблицями. Більша різноманітність навчальних ситуацій і гнучке оперування образами досягається на традиційних уроках. Отже, при вивченні теми не можна зловживати комп'ютерної підтримкою, так само як і будь-яким іншим одним методом роботи.
Рекомендації щодо використання інтерактивних технологій на уроках української мови для вчителів 1. Урізноманітнювати структури уроків і методи роботи, відійти від шаблонів. 2. Навчити учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи індивідуальні особливості. 3. Поєднувати репродуктивну і пошукову діяльність для забезпечення ефективності навчання. 4. Навчально – виховний процес будувати за принципом діалогу, імпровізації. 5. Використовувати нетрадиційні методи і форми, проводити уроки-спостереження, урок – подорож, урок – захист, урок- рольова гра, урок – диспут, урок – захист власних проектів. 6. Звертати увагу на психологізацію навчання як один із принципів методики навчання. 7. Інтерактивні технології дають змогу створити навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюється одночасно.
Засоби ІКТ: - підвищують якість знань; - просувають дитину в загальному розвитку; - допомагають подолати труднощі; - вносять радість у життя дитини; - дозволяють вести навчання в зоні найближчого розвитку; - створюють сприятливі умови для кращого взаєморозуміння вчителя і учнів та їх співпраці в навчальному процесі.
ВИСНОВКИ З упевненістю можна стверджувати, що ІКТ на уроках української мови та літератури створюють умови для розвитку вмінь та навичок, необхідних для життя, тобто формують ключові компетентності учнів, а саме: · інформаційна компетентність – учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію; · полікультурна компетентність - учні не тільки оволодівають досягненнями культури свого народу, але й мають можливість ознайомитися з культурою інших народів; · комунікативна компетентність – школярі беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають; · соціальна компетентність - діти переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вчаться співпрацювати.
ВИСНОВКИ: Інтерактивні технології: дозволяють розв'язати одразу кілька завдань: розвивають комунікативні вміння й навички, допомагають встановленню емоційних контактів між учасниками процесу; забезпечують виховне завдання, оскільки змушують працювати в команді, прислухатися до думки кожного; знімають нервове напруження, дають можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.