Впровадження у навчальний процес інформаційних технологій відкриває нові способи та дає широкі можливості для подальшої диференціації загального та професійного навчання, всебічної реалізації творчих, пошукових, особистісно орієнтованих, комунікативних форм навчання, підвищення його ефективності, мобільності й відповідності запитам сучасності.
Використання інформаційних технологій
на заняттях української літератури
Впровадження у навчальний процес інформаційних технологій відкриває нові способи та дає широкі можливості для подальшої диференціації загального та професійного навчання, всебічної реалізації творчих, пошукових, особистісно орієнтованих, комунікативних форм навчання, підвищення його ефективності, мобільності й відповідності запитам сучасності.
Використання комп'ютерних технологій є одним із інноваційних засобів вивчення літератури, який дозволяє стимулювати інтерес студентів до художніх творів і звільнити час для творчої співпраці викладача та студента.
Визначаються такі етапи вивчення сучасних інформаційних технологій:
Застосування нових інформаційних технологій у навчанні відповідно до цих етапів призведе до зміни змісту освіти завдяки впровадженню в загальний зміст навчання певних розділів існуючих навчальних дисциплін, які дозволяють студентам оволодіти необхідними знаннями, уміннями та навичками і здатностями їх застосування щодо нових інформаційних технологій в професійній діяльності.
Організація навчально-виховного процесу з дисципліни «Українська література» свідчить, що чим частіше використовуються комп’ютери у процесі вивчення дисциплін, тим ефективнішими є результати навчання.
Серед зазначених технологій використовуємо такі їх види:
У роботі використовуються створені власні мультимедійні презентації до занять, адже мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію. Кожен із застосовуваних інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання.
Навчально-виховний процес, у якому широко використовуються мультимедійні технології, відзначається такими перевагами: краще сприймається матеріал студентами, зростає їх зацікавленість, відбувається індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей (залучення студентів до створення творчих проектів, презентацій), скорочуються види робіт, що стомлюють студентів, використовуються різні аудіовізуальні засоби (музика, графіка, анімація) з метою підвищення активності студентів, уможливлюються динамічне подання матеріалу, забезпечуються умови для формування самооцінки студента та його для самостійної роботи.
Використання комп’ютерних технологій сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Фактичне сприйняття демонстраційних матеріалів є в 60 тисяч разів швидшим, аніж тексту, який читаємо. Саме тому, на нашу думку, наочне подання інформації має велике значення під час проведення лекцій, публічних виступів, узагальнення досвіду тощо.
Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення української та світової літератури дозволяє визначити низку факторів, які впливають на ефективність навчально-виховного процесу:
У своїй практиці найчастіше використовуємо презентації, створені за допомогою програми Power Point, зокрема такі їх види:
Мультимедійні заняття будуємо за такою структурою:
1. Мотивація заняття – короткий вступний матеріал. Часто під час мотивації створюється проблемна ситуація за допомогою проблемного запитання.
2. Оголошення теми та очікуваних результатів заняття.
3. Основна частина заняття – опанування навчальним матеріалом заняття: словникова робота, робота невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, аудіозаписами, фотодокументами, таблицями, схемами (виклад необхідної інформації з теми у вигляді слайдів).
Мультимедійні технології дозволяють подати студентам набагато більше інформації, ніж на заняття без використання комп’ютера.
Основна частина заняття може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовуються і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.
4. Підбиття підсумків заняття включає рефлексію почуттів (наприклад, що сподобалося на заняття найбільше), способів діяльності студентів (для прикладу, чи раціональними були види діяльності, завдання, що використовувалися під час заняття) та відтворення студентами основних понять заняття з демонстрацією слайдів з текстовими фрагментами.
У своїй роботі використовуємо перегляди фільмів або їх фрагментів за прочитаними програмовими текстами, наприклад, «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Хазяїн» І.Карпенка-Карого, «Лісова пісня» Лесі Українки, «Жовтий князь» В.Барки (українська література) інші. Практикуємо використання записів телепередач про письменників, що вивчаються.
Мультимедійні заняття дають можливість комбінувати на одному занятті велику кількість цікавих завдань, залучаючи все більше студентів до активної роботи. Іноді створюємо презентації разом з студентами, пояснюючи, який результат є очікуваним, але обов’язково враховуємо їхню думку.
Отже, головне завдання використання комп’ютерних технологій у процесі вивчення літератури – формування інформаційної компетентності студентів, підвищення їх пізнавального інтересу до вивчення дисциплін та ефективність його засвоєння.