|
|
1 |
Використання інновації мережі Інтернет у викладанні англійської мови в школі
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………………………………….3
РОЗДІЛ 1. ВИКОРИСТАННЯ ГЛОБАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ
В ОСВІТІ…………………………………………………………………………..7
РОЗДІЛ 2. МОЖЛИВОСТІ ІНТЕРНЕТ У ВИКЛАДАННІ
АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ………………………………………………………….17
2.1 ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ………………………………………17
2.2 ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ………………………...23
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………...30
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….32
ДОДАТКИ………………………………………………………………………..35
ВСТУП
Інформація та комп’ютерізація вимагають від людини нових знань, умінь та навичок, які будуть адаптовані до умов інформаційного суспільства. Особлива роль нині відводиться мережі Інтернет як засобу розповсюдження інформації, середовища співпраці та спілкування людей, що є найбільшею та популярною комп’ютерною мережею, яка відкриває широкі можливості іі ефекривного використання в освіті. Надання різноманітних освітніх послуг, навчальної інформації, відкриття широких можливостей використання різноманітних ресурсів мережі Інтернет, включаючи навчалбні дістанційні курси, дистанційні олімпіади і конкурси, бібліотеки, текстові сховища, інтерактивні енциклопедії та словники, перекладачі, вірткальні музеї, та виставки і т. ін. Мережа Інтернет є джерелом самої різноманітної інформації. Виходячи з навчальної мети це можуть бути, наприклад, освітні ресурси, яких нині є багато і в подальшому кількість їх збільшується. Майже всі навчальні заклади, дослідницькі установи мають свої сайти, які постійно поповнюються інформацією.
Поява нових викликів часу змушує відповідати на них модернізацією шкільної освіти. Ці вивклики породжують нові вимоги до освіти та її результатів і тому вимагають розробки нового покоління освітніх стандартів. Основна мета освіти – виховання, соціально-педагогічна підтримка становлення і розвиток високоморального, відповідального, творчого, ініціативного, компетентного громадянина України. Ефективність навчально-виховного процесу повинна забезпечуватися інформаційно-освітнім середовищем – системою інформаційно-освітніх ресурсів та інструментів, що забезпечують умови реалізації основної освітньої програми освітньої установи.
Сучасні інноваційні форми навчання характеризуються високою комунікативною можливістю й активним включенням учнів у навчальну діяльність, активізують потенціал знань, умінь і навичок говоріння та аудіювання, ефективно розвивають навички комунікативної компетентності школярів. Це сприяє адаптації до сучасних соціальних умов, так як суспільству потрібні люди, які швидко орієнтуються в сучасному світі, сомостійні та ініціативні, що досягають успіху у своїй діяльності. В основі будь якої інноваційної діяльності лежить творчий початок. Творча діяльність передбачає розвиток емоційної та інтелектуальної сфер особистості. Це одне з головних завдань сучасного освітнього процесу. Навчальна діяльність у школі вимагає застосування конкретних технологій, які забезпечують вирішення даної задачі. Такими є інноваційні форми навчання: рольова гра, метод проекту, драматизація, ІКТ, скайп-технології. Основне завдання полягає у виборі методів стимулювання активної пізнавальної діяльності учнів, реалізації творчого потенціалу кожного учасника інноваційної діяльності. Сучасні учні ростуть і розвиваються у цифровому середовищі, про цифрову інформацію і технології комунікації вони знають набагато більше за своїх батьків і вчителів. Марк Пренскі, американський письменник і освітянин, в своїй статті «На горизонті» в 2001 році вперше ввів поняття «цифрові громадяни» і «цифрові емігранти». «Цифрові громадяни» це наші діти, а «цифрові емігранти» – це вчителі [1]. Непомітно для себе, зі швидкістю світла, ми опинились в цифровому світі, де книга і вчитель вже не є єдиним джерелом знань. Вперше в історії людства діти вже не обмежені знаннями і здібностями вчителів. Б.Триллінг і Ч.Фейдл в своїй книзі «Навички ХХІ століття. Навчання для життя у наш час» зазначають, що інтернет-покоління «цифрових громадян» потребує ретельного й прискіпливого аналізу всього, що відбувається; оперативності інформування та комунікації, чітких відповідей на питання; чесності й відкритості у взаємодії з людьми, що представляють комерційні й урядові організації та освітні заклади; свободи висловлювання власних поглядів, можливості для кожного вільно обирати й визначати, що для нього є правильним; поєднання роботи, навчання й участі в суспільному житті з розвагами та іграми; співробітництва і взаємодії як важливої частини своєї діяльності; нововведень у сфері зайнятості, вироблення товарів і послуг, взагалі в житті. [2] Усі названі вище потреби висувають нові вимоги до освіти ХХІ століття, яка має не лише дати базові знання з різних галузей науки і мистецтва, а й сформувати навички, які допоможуть молодим людям максимально реалізувати власний потенціал і досягнути високих результатів. Таким чином, щоб бути успішним у житті, треба оволодіти так званими «Навичками ХХІ століття».
Відповідно до освітньої програми «Партнерство з підтримки навичок ХХІ століття» виділяють три блоки навичок: навички навчання й новаторства; навички в галузі інформації, засобів зв’язку й технологій; професійні і життєві навички. [3]
Найважливішими вважають навички навчання й новаторства, а саме здатність до критичного мислення, співробітництва і комунікації та вміння проявити креативність і новаторство. Навички комунікації і співробітництва можна розвивати по-різному, проте найкраще у процесі спілкування й співробітництва з людьми. Сучасні інформаційні технології змінили способи спілкування. Сьогодні спілкуватися можна не лише в реальному часі й просторі, а й віртуально: за допомогою соціальних мереж, чатів, електронної пошти, блогів, веб сайтів. Це дозволяє розширити коло співрозмовників, проводити спільно з людьми із різних міст і країн заходи, створювати навчальні проекти. Мультимедійний навчальний проект організований на одному із навчальних веб сайтів дозволить учням застосовувати англійську мову для реального спілкування з однолітками з усього світу.
Мета роботи полягає у виявленні можливостей інноваційних форм навчання, використанні мережі інтернет для підвищення результативності навчання та розвитку креативних здібностей школярів на уроках англійської мови.
Відповідно до мети роботи ставимо такі завдання: МИ СТАВИМО ЗАВДАННЯ ДО ВИПУСКНОЇ РОБОТИ.
РОЗДІЛ 1
ВИКОРИСТАННЯ ГЛОБАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ В ОСВІТІ
1.1Комп’ютерні комунікації в системі освіти
Модернізація вмісту освіти в Україні на сучасному етапі розвитку суспільства не в останню чергу пов'язана з інноваційними процесами в організації вивчення іноземних мов.
Пріоритетним напрямом розвитку сучасної школи стала гуманістична спрямованість навчання, при якому провідне місце займає особовий потенціал (принцип). Він передбачає облік потреб і інтересів учня, реалізацію диференційованого підходу до вчення.
Сьогодні в центрі уваги – учень, його особа, неповторний внутрішній світ. Тому основна мета сучасного вчителя – вибрати методи і форми організації учбової діяльності учнів, які оптимально відповідають поставленій меті розвитку особи.
Останніми роками все частіше піднімається питання про вживання нових інформаційних технологій в школі. Це не лише нові технічні засоби, але і нові форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання. Основною метою вивчення іноземної мови є формування і розвиток комунікативної культури школярів, навчання практичному опануванню іноземної мови.
Завдання вчителя полягає в тому, щоб створити умови практичного опанування мови для кожного учня, вибрати такі методи навчання, які б дозволили кожному учневі проявити свою активність, свою творчість. Завдання вчителя - активізувати пізнавальну діяльність учня в процесі вивчення іноземної мови.
Сучасні педагогічні технології такі, як навчання у співпраці, проектна методика, використання нових інформаційних технологій, Інтернет - ресурсів допомагають реалізувати особово-орієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію і диференціацію навчання з урахуванням здібностей дітей, їх рівня знань.
Форми роботи з комп'ютерними навчальними програмами на уроках іноземної мови включають: вивчення лексики; відпрацювання вимови; вивчення діалогічної і монологічної мови; вивчення писемності; відпрацювання граматичних явищ.
Можливості використання Інтернет - ресурсів величезні. Глобальна мережа Інтернет створює умови для здобуття будь-якою необхідною учням і вчителям інформації, що знаходиться в будь-якій точці земної кулі: народознавчий матеріал, новини з життя молоді, статті з газет і журналів та інше.
На уроках англійської мови за допомогою Інтернету можна вирішувати цілий ряд дидактичних завдань: формувати навики і уміння читання, використовуючи матеріали глобальної мережі; удосконалювати уміння письмової мови школярів; поповнювати словарний запас учнів; формувати у школярів мотивацію до вивчення англійської мови.
Крім того, робота направлена на вивчення можливостей Інтернет - технологій для розширення кругозору школярів, налагоджувати і підтримувати ділові зв'язки і контакти зі своїми однолітками в англомовних країнах.Учні можуть брати участь в тестуванні, у вікторинах, конкурсах, олімпіадах, що проводяться по мережі Інтернет, переписуватися з однолітками з інших країн, брати участь в чатах, відеоконференціях та інше.Учні можуть отримувати інформацію з проблеми, над якою працюють в даний момент в рамках проекту.
Змістовна основа масової комп'ютеризації пов'язана з тим, що сучасним комп'ютером є ефективний засіб оптимізації умов розумової праці, взагалі, в будь-якому його прояві. Є одна особливість комп'ютера, яка розкривається при використанні його як пристрої для вчення інших, і як помічника у придбанні знань, це його бездушність. Машина може «доброзичливо» спілкуватися з користувачем і в якісь моменти «підтримувати» його, проте вона ніколи не проявить ознак дратівливості і не дасть відчути, що їй стало нудно. У цьому сенсі вживання комп'ютерів є, можливо, найбільш корисним при індивідуалізації певних аспектів викладання.
Основна мета вивчення іноземної мови в школі - формування комунікативної компетенції, всі останні цілі (виховна, освітня, розвиваюча) реалізуються в процесі здійснення цієї головної мети. Комунікативний підхід має на увазі навчання спілкуванню і формуванню здібності до міжкультурної взаємодії, що є основою функціонування Інтернету.
Поза спілкуванням Інтернет не має сенсу - це міжнародне багатонаціональне, культурне суспільство, чиє життєдіяльність заснована на електронному спілкуванні мільйонів людей у всьому світі, що говорять одночасно - самий гігантський по розмірах і кількості учасників розмови, яка будь-коли відбувалася. Включаючись у нього на уроці іноземної мови, ми створюємо модель реального спілкування.
На даний час пріоритет віддається комунікативності, інтерактивності, автентичності спілкування, вивченню мови в культурному контексті, автономності і гуманізації навчання. Дані принципи роблять можливим розвиток міжкультурної компетенції як компонента комунікативної здатності. Кінцевою метою навчання іноземним мовам є навчання вільному орієнтуванню в іншомовному середовищі і умінню адекватно реагувати в різних ситуаціях, тобто спілкуванню. Сьогодні нові методики з використанням Інтернет - ресурсів протиставляються традиційному вивченню іноземних мов. Щоб навчити спілкуванню іноземною мовою, потрібно створити реальні, справжні життєві ситуації (тобто те, що називається принципом автентичності спілкування), які стимулюватимуть вивчення матеріалу і вироблятимуть адекватну поведінку. Цю помилку намагаються виправити нові технології, зокрема Інтернет.
Комунікативний підхід – стратегія, що моделює спілкування, направлена на створення психологічної і мовної готовності до спілкування, на свідоме осмислення матеріалу і способів дій з ним. Для користувача реалізації комунікативного підходу в Інтернеті не представляє особливої складності. Комунікативне завдання повинне пропонувати таким, що вчиться проблему або питання для обговорення, причому учні не просто діляться інформацією, але і оцінюють її. Основним же критерієм, що дозволяє відрізнити цей підхід від інших видів учбової діяльності, є те, що учні самостійно обирають мовні одиниці для оформлення своїх думок. Використання Інтернету у комунікативному підході як не можна краще мотивовано: його мета полягає у тому, щоб зацікавити учнів у вивченні іноземної мови за допомогою накопичення і розширення їх знань і досвіду.
Однією з основних вимог, що пред'являються до вчення іноземним мовам з використанням Інтернет - ресурсів, є створення взаємодії на уроці, що прийнято називати в методиці інтерактивністю. Інтерактивність - це «об'єднання, координація і взаємодоповнення зусиль комунікативної мети і результату мовними засобами». Навчаючи справжній мові, Інтернет допомагає у формуванні умінь і навиків розмовної мови, а також у вивченні лексиці і граматиці, забезпечуючи справжню зацікавленість і, отже, ефективність. Інтерактивність не просто створює реальні ситуації з життя, але і заставляє учнів адекватно реагувати на них за допомогою іноземної мови.
1.2. Дистанційне навчання
За прогнозами ЮНЕСКО, у XXІ столітті діти будуть проводити в школі лише 30-40% часу, 40% - буде відведено на дистанційне навчання, а решта - на самостійне. Саме тому важливо особливо ретельно підійти до розробки теоретичних основ дистанційного навчання.
Головним завданням дистанційного навчання є розвиток творчих та інтелектуальних здібностей людини за допомогою відкритого і вільного використання всіх освітніх ресурсів і програм, у тому числі, доступних в Інтернеті. А оскільки Інтернет – це світова інформаційна мережа, то вона може бути одним із засобів дистанційного навчання, тому що її дані допоможуть учням (і викладачам) створити повну інформаційну картину з питань, що їх цікавлять.
Мережа Інтернет постійно розширює свої можливості, сервіси, розміщену з її допомогою інформацію, яка є значущою з точки зору освіти. Так, сучасні засоби телекомунікації, залучені майже в усі галузі освітньої діяльності, використовуються у процесі підготовки школярів і студентів, дають можливість появи нових форм освіти, без яких стає неможливим розв’язання постійно поновлюваного спектру завдань, що висуває сучасна освіта. Наприклад, однією з можливих галузей ефективного застосування Інтернет-технологій у загальній середній освіті може стати профільна освіта старшокласників. Завдяки таким технологіям до освіти школярів у межах досить вузьких профільних напрямів підготовки можуть бути залучені спеціалісти-професіонали з ВНЗ, яких, із зрозумілих причин, кожна школа не має. І це лише один із можливих аргументів, що говорять про необхідність створення і залучення системи профільної освіти школярів з використанням Інтернет-технологій.
Інтернет багатофункціональний – поряд із функціями пошуковою (каталоги, колекції посилань) та інформаційною (електронні бібліотеки, віртуальні центри, бази даних, електронні книги і журнали, методична література) він виконує інтерактивну функцію, що дозволяє дітям (і викладачам) спілкуватися за допомогою електронної пошти, форумів і на персональних чатах, а також влаштовувати відеоконференції.
З розвитком Інтернету отримує подальший розвиток і технологічну реалізацію ідея відкритої освіти. Така форма освітнього процесу залучає учня у відкриті системи інформаційних баз даних, знімає просторово-часове обмеження в роботі з різними джерелами інформації, що досить актуальне в сучасному постіндустріальному, інформаційному суспільстві. Відкрита освіта передбачає використання нових засобів телекомунікацій, залучаючи школяра до широкого відкритого інформаційного світу, також дозволяє молодій людині нової соціальної формації повніше реалізувати свої потенційні можливості. Без такого підходу не можливий розвиток індивідуальності, а в цілому – не можлива й еволюція всього суспільства.
Використання мультимедійних навчальних програм як програмного забезпечення дистанційного середовища підвищує ефективність різнорівневого навчання. За допомогою дистанційного середовища можна брати участь в міжнародних Інтернет-проектах, проводити дослідницьку діяльність, бути активними учасниками Інтернет-олімпіад, творчих конкурсів. Таке середовище сприяє використанню Інтернет-ресурсів, створенню власних мультимедійних презентацій, використанню інформаційно-комунікаційних технологій. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в дистанційному середовищі в освітньому процесі з'явилося завдяки поширенню варіативних моделей навчання у ЗОШ і професійної підготовки у ВНЗ: проведення навчання з використанням навчальних мультимедійних курсів на CD-ROM та проведення навчання з застосуванням навчальних ресурсів мережі Інтернет.
Наприклад, для роботи з теми «Кіно» на заняттях з англійської мови впроваджуємо матеріали з http://www.filmsite.org/films.html, якщо треба одержати інформацію про акторів, довідатися про рецензії на фільм, про жанр фільму, режисера, преміях фільму, про історію створення фільму, про автора сценарію, про те, за якими мотивами було створено сценарій (якщо це літературний сценарій); у будь-який момент можна зупинитися на перехрестній ссилці, перейти до інших сторінок і т.д. Для роботи з теми «Медія, газети, журнали» необхідний постійний доступ до свіжої інформації. Наприклад, на сайті http://www.surry.ac.uk/ELI/ltr.html мається останній номер багатьох газет світу. Електронні журнали для викладачів і вчителів іноземних мов оновлюються кожен місяць або частіше: наприклад, журнал з тестування «Electronic Journal on Testing» оновлюється два-три рази на місяць.
Безумовно, досягнення максимально ефективного сполучення наявного інформаційного педагогічного ядра й освітніх Інтернет-ресурсів вимагає великої підготовчої роботи педагога. У першу чергу, це пошук і оцінка якості навчальної інформації в Інтернеті. Крім того, дуже важливий так називаний людський фактор, а попросту – бажання педагога удосконалити власну професійну діяльність [3, 4].
Інтернет-середовище може бути організаційно-педагогічною умовою навчально-виховного процесу у ЗОШ при вивченні гуманітарних предметів, таке середовище сприяє поширенню інформаційно-комунікаційних технологій, використанню їх засобів (навчальні CD-диски, мультимедійне програмно-методичне забезпечення, використання аудіо-, відеоматеріалів, телевізійних навчальних програм, Інтернету), сприяє розв’язанню проблеми навчання у ЗОШ. Інтернет-ресурси сприяють ефективності й результативності навчально-виховного процесу у ЗОШ, є основою для оновлення навчальних матеріалів з гуманітарних дисциплін, засобів, форм, прийомів навчання.
Для дистанційного навчання дуже важливий зв’ язок з учнем, тому що сучасне навчання (а особливо дистанційне) тяжіє до індивідуалізації. Під час очного навчання кожен має можливість поставити питання й одразу отримати відповідь. Учень, що знаходиться на відстані, не має такої можливості. З часом у нього може згаснути інтерес, розсіюватися увага. Дитині важко стимулювати себе до самостійного навчання, оскільки вона не знаходиться в колективі, де існує ще й такий стимул як конкуренція (наприклад, бути найкращим учнем у класі) або просто проведення емоційної дискусії з певного питання. Тому до викладача, що працює в системі дистанційного навчання, є певні вимоги: відповідати дуже швидко на листи; хвалити оперативність слухачів; встановити чіткий графік спілкування в режимі on-lіne і чітко його дотримуватися; створити атмосферу психологічного комфорту та ін. Важливо створити сприятливий настрій, емоційне піднесення. Учень має відчути, що його викладач не суворий контролер, а добрий учитель, який завжди допоможе. Необхідно створити умови для повноцінної самореалізації учня, прояву успішності, самоствердження, підвищення його самооцінки.
Істотною рисою дистанційної педагогічної діяльності є її орієнтування на освіту школярів, яка базується на організації пізнавальної діяльності в індивідуальних і колективних формах у вигляді діяльності самоосвітньої; системну діагностику особистих якостей учня і підтримка його індивідуального зростання; використання можливостей інформаційного освітнього середовища. Значущим фактором для досягнення якісних результатів є рівень організації педагогічного процесу мережевим викладачем.
Дистанційне навчання дозволяє реалізувати такі принципи:
Реалізація дистанційного навчання є корисним, оскільки воно дозволить розв’язати низку завдань, які можна сформулювати так:
Основними перевагами дистанційного навчання є: екстериторіальність, синхронний і асинхронний режими взаємодії учасників навчального процесу: викладач – учень, учень – учень, учень – навчальна група; можливість залучення до навчання спеціалістів із певних галузей; одночасне з вивченням інших предметів практичне засвоєння інструментів ІКТ – створення додаткових умов для впровадження ІКТ в освітні системи тощо.
Отже, стрімкий розвиток глобалізації впливає на всі сфери життя людей – особистісну, соціальну, культурну. Політичний та технічний прогрес у найближчому майбутньому призведе до спілкування “на рівні людства». Супутниковий зв’язок та Інтернет руйнують всі бар’єри в сучасному світі. Розвиток туризму, масової культури, масового продукту – усе веде до єднання в медіа просторі, а основним засобом спілкування стає мова.
Дистанційне навчання покликане допомогти в глобальному освітньому просторі, воно виступає як ефективне доповнення традиційних форм освіти, як засіб часткового вирішення її нагальних проблем, зокрема, надає можливість одночасно з гнучким за часом і високопрофесійним за змістом вивченням різних предметних розділів знань, формуванням умінь і навичок роботи з багатьох навчальних дисциплін забезпечити інтенсивне практичне застосування тими, хто навчаються, методами і засобами інформаційно-комунікаційних технологій, розвиває уміння і навички у сучасній науці і практиці. Впровадження елементів дистанційної форми навчання в школі є необхідною умовою для досягнення сучасного рівня якості освіти.
РОЗДІЛ 2
МОЖЛИВОСТІ ІНТЕРНЕТ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
2.1 Використання електронних освітніх ресурсів у процесі викладання англійської мови
Швидкий інформаційний та науково-технічний розвиток висуває нові вимоги до якості освіти, до інтелектуального та професійного рівня людини і суспільства.
Сучасні завдання школи суттєво ускладнюються. Випускник повинен мати високий рівень компетенцій, вміти самостійно вчитися все життя, працювати з інформацією, бути підготовленим до творчої, інноваційної діяльності.
Розв’язати ці питання можливо лише шляхом якісного управління процесами, які реалізуються в школі, створенням інноваційного середовища у навчальному закладі – системи стосунків, підкріплених комплексом заходів організаційного, методичного, психологічного характеру, які забезпечують активне введення інновацій у навчальний процес.
Стратегічна мета школи очевидна: підвищення якості і результативності освіти, забезпечення всебічного розвитку особистості дитини. Цього можна домогтися через інноваційний розвиток закладу, насамперед через системне використання ІКТ.
В останні роки стало очевидним: потрібне цілеспрямоване системне використання в навчально-виховному процесі електронних освітніх ресурсів (ЕОР). Давно завершився час ліквідації комп’ютерної неграмотності, безсистемного використання мережі Інтернет. Потрібно підняти рівень інформаційної культури, підвищити ІКТ-компетенції вчителів і учня, активно стимулювати творчу, інноваційну діяльність педагогів, самостійне навчання учнів.
Для того, щоб розвивався учень, має розвиватися школа: щоб були інновації у навчально-виховному процесі, вони насамперед мають бути в управлінні навчальним закладом. Необхідні позитивні зміни, підвищення якості освіти, удосконалення всіх видів діяльності, конструктивні зміни для педагогів, учнів, батьків. Потрібна системна модернізація школи. На думку автора найважливішим у цій проблемі є повномасштабна комп’ютеризація закладу, накопичення та приведення в систему електронних освітніх ресурсів (ЕОР), формування звички у педагогів та учнів навчатися з активним використанням цих сучасних засобів.
Цифрові навчальні ресурси нового покоління мають суттєві переваги: урок з їхнім використанням створюється як мультимедійно наповнений та інтерактивний. Крім того, учні отримують можливість глибше проникнути в структуру складних процесів і об’єктів, які вивчаються, досягти практично будь якого ступеня деталізації, включаючи внутрішню структуру процесу, що вивчається. Це дозволить підвищити рівень навчальних досягнень.
У програмі інформатизації школи ми передбачили значне збільшення комп’ютерних комплексів у навчальних кабінетах, підключення до мережі Інтернет, введення в заклад цифрового телебачення, об’єднання приміщень аудіо та відеозв’язком (для телеконференцій), максимальне спрощення доступу до інформації всіх учасників навчально-виховного процесу, масове використання електронних освітніх ресурсів (ЕОР) нового покоління.
Створення інформаційно-освітнього середовища в Інтернеті дозволяє реалізувати один із принципів демократизації освіти – доступність до якісної освіти: незалежно від місця проживання чи інших об’єктивних причин учень повинен не тільки отримати суму знань з предмету, а й сформувати достатній рівень компетенції, необхідний для подальшого його використання в професійній діяльності та продовженні освіти в галузі гуманітарних дисциплін.Особливо це стає актуальним сьогодні, коли відчувається різниця у результатах зовнішнього незалежного оцінювання знань з гуманітарних предметів – історії України, української мови, іноземної мови учнів сільських і міських шкіл. Обмежена можливість заочного вивчення предметів гуманітарного циклу за програмою профільного навчання та підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання для випускників минулих років, які бажають вступити на гуманітарні спеціальності.
Пріоритетним в сучасній вищій і середній освіті має бути уміння самостійно добувати знання в безбережному освітньому середовищі. Саме Інтернет-середовище дозволяє організувати взаємодію студентів і викладачів, учнів і вчителів, що мотивує і стимулює на творчу, експериментальну навчально-виховну діяльність.
Аналіз наукової літератури дав можливість виділити оптимальні способи використання мережі Інтернет у системі уроків.
Перший спосіб – побудова всього уроку на основі роботи в мережі Інтернет з певними навчальними та інформаційними програмами. Використання Інтернету протягом уроку, як правило, побудоване на роботі з навчальними та інформаційними сайтами, цей метод є ефективним під час презентації нового матеріалу чи вивчення окремих тем.
Другий спосіб – застосування Інтернет-мережі як структурного елементу уроку. Урок побудований на організації роботи з такими видами діяльності: використання електронної пошти та написання листа другу, опрацювання діалогічних ситуацій, перегляд відеосюжетів чи відеофільмів, виконання онлайн-тестів, квізів, завдань для закріплення лексичних, граматичних та фонетичних навичок. Під час уроку можна кілька разів створювати навчальні ситуації за допомогою використання електронного ресурсу.
Третій спосіб – застосування Інтернет-мережі для самостійної роботи учнів – є досить ефективним засобом використання Інтернету для навчальних цілей. Завдання можуть бути індивідуальними для кожного учня або ж колективними. Як правило, учням цікавіше виконувати проектні завдання разом з товаришами [5, с. 171 - 172].
Сайти, які є корисними для вчителя іноземної мови і які можуть бути використані на уроці, можна поділити на інформаційні та власне навчальні. Інформаційні сайти використовують для добору цікавої інформації, творчих завдань, пошуку додаткового матеріалу. Спеціальні навчальні сайти містять завдання та вправи на розвиток різних видів навчальних умінь та розроблені з урахуванням різного рівня знань учнів [5, с. 173].
Як правило, навчальні сайти призначені для навчання чотирьох видів мовленнєвої діяльності (читання, говоріння, письма та аудіювання), містять різнорівневі завдання для засвоєння фонетичного, граматичного та лексичного матеріалу. Щодо інформаційних сайтів, то вчитель сам повинен визначитися з добором потрібного матеріалу [9, с. 198].
Проаналізувавши літературу, ми виділили приклади електронних засобів навчання. Зокрема, LearningApps є однією з форм для підтримки навчання та процесу викладання за допомогою інтерактивних модулів. Існуючі модулі можуть бути включені в зміст навчання, а також їх можна змінювати чи створювати в оперативному режимі. LearningApps містить більше 30 шаблонів для створення інтерактивних вправ. Тематика шаблонів різнобарвна: від кросвордів до створення карт [1, с. 5].
Дослідження показали, що застосування LearningApps в освітньому процесі початкової школи дає нам підстави стверджувати, що означене навчальне середовище сприяє формуванню в учнів навичок ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій, уміння працювати в групах, стимулює розвиток інтересу до навчання, виховує відповідальність за індивідуальні навички та спільні результати діяльності. На уроках з використанням LearningApps учні із задоволенням виконують запропоновані вправи. Варто додати, що це навчальне середовище можна застосовувати на різних етапах уроку: при організації самостійної, індивідуальної діяльності та у спільній проектно-дослідницькій діяльності [3, с. 4].
Віртуальна інтерактивна стіна Padlet дозволяє зібрати та систематизувати інформацію за потрібною темою, причому одразу видно участь кожного учасника. На стіні можна розміщувати все: текстове повідомлення, фотографії, аудіо файли, приєднати до повідомлення інший текстовий документ. Можна міняти тло стіни, значки поряд з назвою, можливо мінімально редагувати повідомлення. Стіна складається з віконець, кожне з яких активне і містить завантажений матеріал [1, с. 5].
RealtimeBoard – це віртуальна дошка на якій є простір для творчості. На дошку прикріплюють картинки и PDF-файли, клеять стікери, малюють маркерами, залишають текстові помітки та коментарі до різних елементів, завантажують та редагують файли з GoogleDrive. Безумовно, Realtime Board не замінить дошку в аудиторії, але може стати її чудовим доповненням. В сервісі за допомогою простих та зрозумілих інструментів можна наглядно представити інформацію – в схемах, картинках, малюнках, а також скористатись перевагами спільної роботи. Це чудовий сервіс для проектних завдань. Він дозволить зробити командну роботу інтегровану на одній площині, коли замість тексту чи презентації «з клаптиків» вийде цілий проект. В форматі RealtimeBoard дуже зручно відстежувати як просувається проект в цілому, наскільки вся команда включена в нього, а також вклад кожного учасника [1, с. 6].
ToonDoo – сервіс що дозволяє побудувати навчання діалогічному мовленню, реалізуючи ситуації спілкування згідно до комунікативних завдань і різними типами міжособистісного спілкування. Можливості використання: модель для складання власного діалогу чи діалогу з пропущеними фрагментами для реконструкції. При цьому учитель може запропонувати учням різні типи завдань: драматизувати запропонований діалог по ролям; відтворити пропущені репліки; скласти діалог за зразком; скласти власний діалог за ситуацією, представленою серією картинок. Використання даного сервісу сприяє формуванню мовної компетенції, розвитку вміння планувати свою мовну поведінку і підвищити мотивацію щодо вивчення іноземної мови [1, с. 6].
Інтерактивний плакат ThingLink – це електронний засіб передання інформації, здатний активно та різноманітно реагувати на керуючі дії користувача. В інтерактивному плакаті використовуються різні інтерактивні елементи: текст, посилання, кнопки переходу, відео, презентації, звук, які забезпечують можливість взаємодії користувача та змісту плакату [1, с. 6].
Для ефективної організації навчання за допомогою навчальних сайтів учитель повинен поставити чітке завдання учням, спрямувати їх пошукову діяльність, допомогти зорієнтуватись у потоці інформації, надати допомогу під час виконання вправ та здійснення реалізацій інших завдань. Учитель повинен бути поруч з учнем, коли він потребує допомоги, однак не заважати йому працювати самостійно, стежити за часом, спрямовуючи роботу таким чином, щоб усі учні працювали протягом заняття. Учитель співпрацює з учнями, використовуючи технічний засіб, що є надзвичайно цікавим для учнів [5, с. 174].
Використання Інтернету на уроці не повинно бути хаотичним та безсистемним. Проектуючи навчальне заняття з використанням Інтернет-мережі, необхідно чітко визначити завдання навчання, розвитку та виховання. При цьому конкретизувати рівень, на якому будуть здійснюватися цільові установки: загальне ознайомлення з новою темою, засвоєння теоретичного аспекту матеріалу, що вивчається, формування практичних умінь і навичок, перевірка знань [7, с. 157].
2.2 Використання інформаційних та комунікаційних технологій навчання англійської мови
Якісна мовна підготовка учнів неможлива без використання сучасних інноваційних освітніх технологій. Сучасні інноваційні технології в освіті – це використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні, проектна робота в навчанні, робота з навчальними комп’ютерними й мультимедійними програмами, дистанційні технології в навчанні іноземних мов, створення презентацій у програмному середовищі Microsoft PowerPoint, використання ресурсів всесвітньої мережі Інтернет.
Ці технології допомагають реалізувати особовоорієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію та диференціацію навчання з урахуванням здібностей дітей, їхнього рівня знань.
Для досягнення комунікативної компетенції – комунікативних умінь, сформованих на основі мовних знань, навичок і вмінь – я використовую новітні методи навчання, що поєднують комунікативні та пізнавальні цілі. Інноваційні методи навчання іноземних мов, які базуються на інноваційному підході, спрямовані на розвиток і самовдосконалення особистості, на розкриття її резервних можливостей і творчого потенціалу.
Основними принцами сучасних методів є: рух від цілого до окремого, орієнтація занять на учня, цілеспрямованість та змістовність занять, їх спрямованість на досягнення соціальної взаємодії за наявності віри вчителя в успіх своїх учнів, інтеграція мови та засвоєння її за допомогою знань з інших галузей наук.
Сучасна комунікативна методика пропонує широке впровадження в навчальний процес активних нестандартних методів і форм роботи для кращого свідомого засвоєння матеріалу. На практиці досить ефективними виявилися такі форми роботи: індивідуальна, парна, групова й робота в команді.
До сучасних технологій належить технологія співпраці, яку я активно впроваджую в навчальний процес. Основна ідея полягає в створенні умов для активної спільної діяльності учнів в різних навчальних ситуаціях. Діти об’єднуються в групи по 3–4 особи, їм дають одне завдання, при цьому обговорюють роль кожного. Кожен учень відповідає не тільки за результат своєї роботи, але й за результат усієї групи. Тому слабкі учні прагнуть з’ясувати в сильних те, що їм незрозуміло, а сильні – щоб слабкі досконало розібралися в завданні. І від цього виграє весь клас, тому що спільно ліквідовують прогалини у знаннях.
Під час різних видів роботи учні стають перед проблемою поповнення знань, лексичного запасу чи комунікативних умінь, тому вони активізують свою діяльність та в процесі спілкування намагаються вирішити дані питання. Це позитивно впливає на розвиток мислення та уважності учнів, зацікавлює їх та стимулює до співпраці.
Тому всі вправи й завдання повинні бути комунікативно виправданими дефіцитом інформації, вибором та реакцією (Information gap, choice, feedback). Для їх виконання учні потребуватимуть додаткової інформації, докладатимуть певних зусиль для її досягнення та в такий спосіб зможуть краще та ефективніше організувати свою діяльність.
Найбільш ефективними є такі форми парної та групової роботи:
Ці форми роботи сприяють розширенню знань та вмінь учнів. У процесі спілкування учні навчаються розв’язувати складні задачі на основі аналізу обставин і відповідної інформації, висловлювати альтернативні думки, приймати виважені рішення, спілкуватися з різними людьми, брати участь у дискусіях.
Однією з технологій, що забезпечує особово-орієнтоване навчання, є метод проектів як спосіб розвитку творчості, пізнавальної діяльності, самостійності. Проекти можуть підрозділятися на монопроекти, колективні, усно-мовні, видові, письмові й Інтернет-проекти. Робота над проектом – це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говоріння і граматику. Метод проектів сприяє розвитку активного самостійного мислення учнів і орієнтує їх на спільну дослідницьку роботу. На мою думку, проектне навчання актуальне тим, що навчає дітей співпраці виховує такі етичні цінності, як взаємодопомогу й уміння співпереживати, формує творчі здібності й активізує учнів.
Важливим засобом інноваційного навчання є також використання мультимедійного комплексу (МК) у складі інтерактивної дошки, персонального комп’ютера й мультимедійного проектора. Такий комплекс поєднує всі переваги сучасних комп’ютерних технологій і виводить процес навчання на якісно новий рівень. Завдяки наочності й інтерактивності МК дозволяє мені залучити весь клас до активної роботи.
Використання інтерактивної дошки на уроці значно збільшує ефективність навчання учнів у школі.
Ключові напрямки застосування МК:
Отже, МК надає унікальні можливості для роботи і творчості за значної легкості в управлінні. Необхідно зважати на важливий психологічний момент: сучасні школярі, у яких удома є комп’ютери з численними іграми й телевізори, звикають сприймати це щось звичайне. Можливості МК дозволяють переключити школярів на розуміння того, що відео та ігрові програми успішно використовуються для навчання, сприяють розвитку творчої активності, захопленню предметом, створенню найкращих умов для опанування навичок аудіювання і говоріння, що забезпечує, врешті-решт, ефективність засвоєння матеріалу на уроках іноземної мови.
Уважаю, що використання МК на уроках англійської мови дозволяє активно залучати учнів у навчальний процес, збільшує мотивацію навчання, стимулює творчу активність й сприяє розвитку особистості дитини, розширює можливості подання навчальної інформації, воно є найбільш ефективним і економним за часом, допомагає учням підготуватися до здачі тестів, екзаменів, ЗНО. МК є потужним інструментом, який може бути пристосований для використання у вивченні іноземної мови з широким діапазоном тем.
Можна виділити такі переваги інноваційного навчання:
Отже, навчання іноземних мов буде ефективним саме завдяки комплексному застосуванню засобів новітніх інноваційних технологій та залежить від здатності вчителя застосовувати гуманістичний підхід до навчання, від розуміння необхідності відмовитися від авторитарного методу викладання.
Методи навчання іноземних мов, що ґрунтуються на гуманістичному підході, допомагають розкрити творчий потенціал учнів і сприяють їх розвитку та вдосконаленню під час навчально-комунікативного процесу.
Процес навчання іноземної мови – не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної участі в процесі. Цього можна досягти тільки активним навчанням за допомогою інноваційних освітніх технологій.
Проекти можуть підрозділятися на монопроекти, колективні, усно-мовні, видові, письмові і Інтернет-проекти. Хоча в реальній практиці частенько доводиться мати справу зі змішаними проектами, в яких є ознаки дослідницьких, творчих, практико - орієнтованих і інформаційних. Робота над проектом - це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говіріння та граматику. Метод проектів сприяє розвитку активного самостійного мислення, що вчить і орієнтує учнів на спільну дослідницьку роботу. Проектне навчання актуальне тим, що учить дітей співпраці, а вчення співпраці виховує такі етичні цінності, як взаємодопомогу і уміння співпереживати, формує творчі здібності і активізує учнів. Загалом, у процесі проектного навчання, просліджується нерозривність навчання і виховання.
Метод проектів формує в учнів комунікативні навики, культуру спілкування, уміння коротко і доступно формулювати думки, терпимо відноситися до думки партнерів по спілкуванню, розвивати уміння добувати інформацію з різних джерел, обробляти її за допомогою сучасних комп'ютерних технологій, створює мовне середовище, сприяюче виникненню природної потреби в спілкуванні на іноземній мові.
Проектна форма роботи є однією з актуальних технологій, що дозволяють учневі застосувати накопичення знань з предмету. Учні розширюють свій кругозір, кордони володіння мовою, отримуючи досвід від практичного його використання, вчаться слухати іншомовну мову і чути, розуміти один одного при захисті проектів. Діти працюють з довідковою літературою, словниками, комп'ютером, тим самим створюється можливість прямого контакту з автентичною мовою, чого не дає вивчення мови лише за допомогою підручника на уроці в класі.
Робота над проектом – процес творчий. Учень самостійно або під керівництвом вчителя займається пошуком вирішення якоїсь проблеми, для цього потрібне не лише знання мови, але і володіння великим обсягом наочних знань, володіння творчими, комунікативними і інтелектуальними уміннями. В курсі іноземних мов метод проектів може використовуватися в рамках програмного матеріалу практично по будь-якій темі. Робота над проектами розвиває уяву, фантазію, творче мислення, самостійність і інші особові якості.
До сучасних технологій відноситься і технологія співпраці. Основна ідея полягає в створенні умов для активної спільної діяльності учнів в різних учбових ситуаціях. Діти об'єднуються в групи по 3-4 людини, їм дається одне завдання, при цьому обмовляється роль кожного. Кожен учень відповідає не лише за результат своєї роботі, але і за результат всієї групи. Тому слабкі учні прагнуть з’ясувати в сильних те, що їм незрозуміло, а сильні учні прагнуть, щоб слабкі досконально розібралися у завданні. І від цього виграє весь клас, тому що спільно ліквідовуються пропуски.
Впровадження інформаційних технологій у навчання значно різноманітить процес сприйняття і відробітку інформації. Завдяки комп'ютеру, Інтернету і мультимедійним засобам учням надається унікальна можливість опанування великого об'єму інформації з її подальшим аналізом і сортуванням. Значно розширюється і мотиваційна основа учбової діяльності. В умовах використання мультимедіа учні отримують інформацію з газет, телебачення, самі беруть інтерв'ю і проводять телемости.
Що стосується мовного портфоліо, то в його основу закладено співвідношення українських вимог до рівня опанування іноземної мови із загальноєвропейськими системами, що, у свою чергу, є відправною крапкою для створення єдиного освітнього простору. Основним критерієм оцінки рівня володіння іноземною мовою в технології мовного портфеля є тестування. Пріоритетом даної технології стає переорієнтація учбового процесу з викладача на учня. Учень же, у свою чергу, несе свідому відповідальність за результати своєї пізнавальної діяльності. Вищезгадана технологія приводить до поступового формування в навиків самостійного опанування інформації учня. В цілому, мовне портфоліо багатофункціональне і сприяє розвитку багатомовності.
І, нарешті, модульне навчання отримало свою назву від терміну «модуль», що означає функціональний вузол. Суть модульного навчання зводиться до самостійного опанування певних умінь учнів і навиків в учбово-пізнавальній діяльності. Модульне навчання передбачає чітку структуризацію вмісту навчання. Воно забезпечує розвиток мотиваційної сфери школярів, інтелекту, самостійності, колективізму, умінь самоуправління своєю пізнавальною діяльністю. Модуль створює позитивні мотиви до навчання, як правило, завдяки своїй цікавості, емоційному вмісту, учбовому пошуку і опорі на життєвий досвід.
ВИСНОВКИ
Застосування сучасних освітніх технологій дозволяє школі з упевненістю дивитися в майбутнє. Адже все в школі підпорядковано єдиній меті – щоб якість підготовки учнів відповідало потребам суспільства не тільки сьогоднішнього, але й завтрашнього дня.
Сьогодні інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного світу. З впевненістю можна сказати, що нині якісне викладання іноземних мов та інших дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають ІКТ та Інтернет, адже вони дають змогу кращеподати матеріал, зробити його цікавішим та підвищити інтерес учнів до навчання.
Застосування електронних ресурсів у навчальному процесі дає змогу найбільш повно реалізувати принцип особистісно-орієнтованого навчання. Індивідуалізація процесу навчання здійснюється завдяки великому потенціалу комп’ютерних засобів щодо адаптації до потреб кожного учня. Стає можливим ураховувати не лише вікові особливості та рівень підготовки, але й індивідуальні психологічні характеристики кожного учня. Принцип індивідуалізації в комп’ютеризованому навчальному процесі з іноземної мови забезпечується можливістю вибору індивідуального темпу роботи; індивідуальним способом керування навчальною діяльністю, застосуванням різних за ступенем складності завдань з можливістю переходу до більш складних, чи простих варіантів роботи з програмою залежно від успішності результатів; наданням індивідуального набору засобів підтримки навчання (довідники, підказки, ключі); адаптацією форми навчального матеріалу до індивідуальних особливостей сприйняття інформації конкретним учнем.
Безсумнівно, нові комп'ютерні технології відіграють важливу роль у навчанні іноземних мов на сучасному етапі. Особливе місце відводиться Інтернет.
Головним чином, це залежить від широкого спектру можливостей мережі. По-перше, Інтернет дозволяє постійно отримувати нову інформацію на тему, що цікавить. При цьому інформація іноземною мовою буде абсолютно автентичною, і крім того, сучасною. По-друге, існуючи сайти дозволяють відстежити рівень своїх знань, виконуючи різні тренувальні вправи або тести. По-третє, за допомогою інтернету можна створити справжнє мовне середовище на основі інтенсивного спілкування з носіями мови, роботою з автентичною літературою, аудіювання оригінальних текстів, що, безсумнівно, сприяє підвищенню рівня мотивації школярів. І, нарешті, Інтернет є незамінним помічником при навчанні різним видам мовної діяльності. Ресурси Інтернет можуть бути присутніми на всіх етапах навчання іноземної мови. Особливо важливу роль глобальна мережа буде буде грати при самостійній роботі учнів, спонукаючи їх до пошукової та творчої діяльності.
Дидактичні можливості мережі дуже великі. Вона може стати засобом досягнення освітніх цілей як для учня, так і для вчителя. У цьому випадку вчитель стає помічником, виконуючи роботу, яка найбільш органічна в сучасному контексті освіти. Інтернет не замінює вчителя, а стає одним з найбільш важливих засобів навчання іноземної мови на сучасному етапі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
24.Фоміних Н. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології у викладанні філологічних дисциплін : навчальнометодичний посібник / Н. Ю. Фоміних. – Севастополь : Рібест, 2010. – 196 с.
ДОДАТКИ
План-конспект уроку з англійської мови у 7 класі
Дата:
Тема уроку: Інтернет у нашому житті
Мета:
Вчити учнів вживати ЛО, засвоєні на попередніх уроках, ставити запитання та відповідати на них, висловлювати свою думку;
Розвивати навички аудіювання, комунікативні здібності,навички діалогічного мовлення, удосконалювати техніку читання;
Виховувати культуру спілкування, інтерес до вивчення англійської мови.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація
T.: Good afternoon, children! Take your places! How are you today? So I want to ask you a question: Tell me please what did you do yesterday in the evening?
As we can see almost everyone spent own evening in front of computer searching an internet. So today we can't imagine our life without computers. Computers are everywhere: in offices, banks, in our homes. That’s why today we will discuss advantages and disadvantages of computer technologies.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
T.: So, friends, tell me please: What do we use computers for? Complete the sentence written on the blackboard. People use computers... (Вчитель записує на дошці відповіді)
2. Говоріння. Перевірка домашнього завдання
(Учні з низьким рівнем отримують картки зі словами, які вони мають перекласти)
T: Your task for today was to think about advantages and disadvantages of computer technologies, so do the internet have more advantages or disadvantages? Let’s have a competition!
(Teacher asks students to split into two groups: A - those who think that computer games have more advantages, B — disadvantages. In their groups students make lists of advantages (A) and disadvantages (B) of computer games.)
(Після закінчення діти читають по черзі переваги та недоліки, та виявляють переможця)
(Учні з низьким рівнем знання отримують картки з текстом та завданнями, а учні з середнім та високим рівнем прослуховують текст двічі)
I’m Alex and I’m crazy about computer games. I think they are great because you can do everything you wish not only watch. But my mother says that computer games are very bad as there is a lot of shooting and killing there. She also worries that I spend too much time on the computer and that it is bad for my health. It would be better for me to go out or go in for sports or communicate with my friends. I think so too, but what can I do? When I start playing or searching information through the Internet I don’t notice the time. The Internet is very important as news appears on the screen as soon as things happen in real life and you know about it just at the same time. Sometimes the Internet helps me to do my homework. And, of course, I communicate with my friends all over the world sending e-mails with the help of computer. But my mother’s sure that it can’t be good for me just to sit and look at the computer for hours and hours and not to talk to anybody. In future I want to be good at computers and to know everything about them.
Учні отримують картки з завданнями та виконують їх
Учні отримують картки з текстом та читають його по черзі, виписуючи всі незнайомі слова в словник
The Internet
The Internet was invented in the late 1960s for military purpose in USA. In 1969, there was a network of just four mainframe computers. A mainframe computer is a large, powerful computer, shared by many users. And then the people all over the world started to use the network to share ideas. They used it for work and for fun. By 1984 the Internet had begun to develop into the form we know today. Electronic mail is much faster than traditional mail. It's better to use e-mail to contact friends rather than phone them, because e-mail is cheaper for long distances than the phone. People can share their interests through the Internet and it makes it very easy to exchange ideas and information. Now the Internet is important for fun, e-mail, playing games and getting information.
6. Role-play
T.: Now I offer you to play game called “The interview with Dr. Jennifer May from Manchester University” She is a specialist on internet questions. And other pupils will be the journalists, who will ask her some questions.
Questions:
So, Jeniffer, welcome to our conference! Take your seat! Journalists are you ready to start?
(The Times, The Daily Express, The Sunday Times, The Citizen, Oxford Times, The Press)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
Т.: Listen to the song and complete it with the missing words
(Учні отримують картки з віршем)
Is thinking,, sits, plays, isn’t having |
BEN
When Ben comes home from school,
He does the same thing every day.
He … at his computer
And starts to play.
He … games, he surfs the Net.
He isn’t bored, you can bet.
But today there’s something wrong
And he doesn’t know what to do.
His computer isn’t working
And he … what to do.
He is trying to read, sing and run,
But he sure … much fun.
Every day’s the same for Ben,
But today there’s something new.
His computer isn’t working
And he doesn’t know what to do.
T.: So, children, did you like our lesson? What did you like the most? What new information did you find out? Thank you for your work. Your marks are...
3. Домашнє завдання
Написати невеличкий твір «Інтернет у нашому житті»
План-конспект уроку ''How to stay safe online" у 9 класу
Цілі уроку
Практична:
активізувати лексичний матеріал по темі Internet Safety;
удосконалити навички підготовленого та непідготовленого мовлення;
продовжити формувати навички аудіювання автентичних матеріалів;
розширювати об’єм активного та потенційного словника в результаті виконання вправ;
Освітня:
вчити учнів осмислювати одержану на уроці інформацію та висловлювати свої ставлення до неї;
розширювати рівень володіння ІКТ-компетенцією учнів під час роботи з веб-квестом та виготовленню постерів.
Виховна:
виховувати активність, старанність та увагу в учнів за допомогою заохочувальних висловів;
виховувати уміння працювати в групі.
Розвиваюча:
розвивати пізнавальну діяльність учнів, сприяти активізації та розвитку мовних здібностей учнів;
розвивати фонематичний слух, розвивати творчі здібності учнів, сприяти удосконаленню комунікативної компетенції.
Обладнання уроку
1. Мультимедійна презентація;
2. Роздатковий матеріал;
3. Дошка.
4. Персональний комп'ютер з доступом до Інтернету.
Хід уроку
I. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення.
1.Початок уроку. Привітання.
Вчитель: Good morning, pupils! I’m so glad to see you all in a good temper. Take your seats. What date is today? Who is absent today? Nice! Let’s start our work.
2. Повідомлення теми та мети уроку:
Мета: Формування мети та постановка цілей
Вчитель: Hands up those of you who use any social networking site. What is your favourite social network? In Ukraine the most popular social networks are Facebook and Vkontakte, but I may assure you that there are hundreds of them. At the slideshow you can see only some of them that is far from the whole list. (Slide 1)
And now I suggest you looking at the words in the word cloud and guess the topic of the lesson. (Slide 2) How do you think what are we going to talk about? Why do you think so? What words help you to guess the topic?
Учні відповідають на питання та визначають тему та цілі уроку за допомогою word-cloud (облака тегів). Облако складається з слів, які стосуються теми безпечності Інтернету. Слова "Social networking","Internet", "Safety", "careful" позначені більш великим шрифтом, що дозволяє учням виділити тему уроку "Безпечність при користування Інтернетом"
Вчитель: Yes, you’re right. The topic our lesson is “Internet Safety”. First we’re going to revise advantages and disadvantages of using social networks and then we’ll watch your posters and listen to your reports. So at the end of our lesson you should be able to identify the main dangers of online social networking and know how to stay safe online.
3. Уведення в іншомовну атмосферу.
Мета: введення учнів у мовне середовище. Організація групової роботи з учнями.
Вчитель: As you can see, our class is divided into 3 groups. This is the same way you were divided when having worked on our Internet safety web-quest. What topics did you work on?
Учні розподілені на 3 групи згідно тем, над якими вони працювали на попередніх уроках під час роботи з веб-квестом: переваги соціальних мереж, недоліки соціальних мереж та правила безпеки в Інтернеті.
Вчитель: Now you have to work in groups. Look at the word cloud once more (див. Додаток 1).
Group #1 has to circle all the words related to advantages of social networks.
Group #2 has to circle the words related to disadvantages of social media.
Group #3 has to circle all the words related to different means of Internet Safety.
After that we’re going to discuss your choice. You’ve got 1 minute.
Учні працюють в групах з облаком тегів (Додаток 1), підкреслюючи необхідні слова.
Перевірка завдання першої групи.
Вчитель:Time is over and I’m ready to listen to your answers.Group #1, what words have you chosen?
Учні читають обрані слова за темою "Advantages of social networks". Після цього за допомогою виделених опорних слів, учні згадують переваги Інтернет мережі
Вчитель: So, let’s look at the chosen key words and revise advantages of social networks. (Slide 3)
Учні: This sites allows children to be incredibly creative online, keep in touch with their friends and express themselves using a whole range of different media, such as video, photos, music and message board.
Вчитель: Good, really, there are a lot of benefits of using social media. But, as Marcus Aurelius said, life is a place for good and evil, so now it’s time to listen to Group #2 that has circled all the key words related to Internet dangers.
Перевірка завдання другої групи. Учні читають обрані слова за темою "Disadvantages of social networks"
II. Основна частина уроку.
4. Активізація лексичного матеріалу.
Мета: Повторення лексики по темі Internet Dangers.
Вчитель: So, I hope you recognize that while social networking sites can be fun, there are some potential risks that can cause a great harm. You may find a list of the most potential risks we mentioned on the next slide (Slide 4)and on your worksheets (див. Додаток 2, Task 1). In the right column you may find their definition. Your task is to match the word and its definition. You can do this task in pairs and we’ll check it in 1 minute.
На презентації подані наступні слова:
Identity theft, sexting, cyberbulling, viruses/ malicious software, personal information abuse, grooming, internet addiction, extreme content, financial cheating. Учні з’єднують слово та його значення.
Вчитель: Are you ready with the task? Let’s check your answers.
Учні читають правильні відповіді. Фронтальна перевірка вправи, яка здійснюється за допомогою презентації. (Slides 5-14)
5. Перегляд відео. Розвиток навичок аудіювання.
Мета: Удосконалити навички аудіювання та говоріння за поданою темою.
a) pre-listening discussion: Вчитель: We mentioned a lot of Internet dangers and I want you to realize that they’re much closer than they seem to be. I want to tell you a real-life story. The story is about Julie, who was a lonely teenager and who didn’t have a great home life. She went online to find friends and met Tom. He was older than Julie, but he understood her so well. They would talk for hours every day and he made Julie very happy. They shared secrets and came to rely on each other. They finally met in person and spent three great weeks together. (Slide 15) That’s the whole story. So, how do you think: Were those days happy for Julie?
Is the story cute and romantic?
Do you feel scared for Julia or think ill of Tom?
Учні слухають версію історії зі слів вчителя і відповідають на питання.
Вчитель: Thank you for your answers. You know, you’ve just heard a fake version of a true story, and now you’re going to hear the real story from the real Julie. In your worksheets you’ll find quotes from Julie’s story and after watching the video you’ll have to put them into chronological order.
b) Watching the video.
Учні дивляться відео, на якому дівчина підліток розповідає історію знайомства з чоловіком в мережі Інтернет, а також про наслідки цього спілкування. Після перегляду відео, учням потрібно розставити цитати з відео в хронологічному порідку.
c) Video comprehension
Мета: перевірка розуміння учнями змісту відео. Обговорення.
Вчитель: So, now open your copybooks, write down date and classwork. Your task is to put quotes into chronological order as in an example. You’ve got 3 minutes for doing this task on your own.
Учні розставляють цитати з відео в хронологічному порядку (див. Додаток 2, Task 2).
Вчитель: Now we’re going to check your answers. For this aim you should exchange your copybooks with your partner and check up each other.
Look at the slideshow where you can find right answers and assessment scale (Slide 16). If the answer is the same you should put one point, if not – put zero. Then count the points and put the mark. You’ve got 1 minute.
Взаємоперевірка роботи учнями(правильні відповіді та шкала оцінювання подані на презентації).(Slide 17)
Обговорення відео. Бесіда. (Slide 18)
Вчитель: You may close your copybooks. And now answer my questions:
How different were your reactions to the story and the video?
How did your first impression of Tom change after watching the video?
What Internet danger did Julie face with?
Was her behavior right?
What could you advice Julie to prevent this situation?
6. Перевірка домашнього завдання. Представлення учнями доповіді та виготовленого постеру.
а) Установка:
Вчитель: I hope you agree with the fact that it’s very important to know how to stay safe online. It’s time for us to come back to word list of group #3. This group had to circle all the words related to Internet Safety. Read it please. Перевірка завдання третьої групи. Учні читають обрані слова за темою "Internet Safety"
b) Доповідь на тему "Internet Safety Rules":
Вчитель: Now we’re going to check your homework.Creative group #3 has done a mini-research about Internet Safety Rules in your class. Let's listen to their information. Be attentive, ‘cause after listening your reports, you should fill in the gaps in our own safety rules.
Учні слухають доклад.
c) Виконання вправи на комп’ютері (Step 6) для перевірки розуміння доповіді.Для цього учні відкривають веб-квест, обирають вкладку "Процес" та виконують завдання.
Вчитель: To check your knowledge on Internet Safety Rules, you should open our web-quest: http://internetsafety-wq.blogspot.com , choose the Tab "Process" and look at Step 6.
d) Виготовлення інтерактивного постеру.
Вчитель: Your task is to create a poster for children or teenagers on one aspect of s-safety. For this aim you will be divided into 4 expert groups of 3 people. Each group will have a different task:
1 What are at least three rules about sharing personal information on the Internet?
2 What are at least three rules for how you should handle email messages that you get from people you don’t know?
3 What are at least three rules about how you should you handle a cyberbully?
4 What are at least three rules about meeting in person, someone that you have met online?
Here you can find the following instructions:
1. Open Glogster and log in using user name and password that teacher gave you.
2. Create a poster. You should write at least 3 rules.
3. Log into your social network account and post your poster on the wall.
На веб-квесті учні також зможуть знайти подальші інструкції по створенню інтерактивного постера за допомогою ресурсу Glogster. Після цього вони можуть збрегти свій постер і викласти його в соціальній мережі.
III. Заключна частина уроку.
1. Summarizing.
Рефлексія. На презентації .відео інтервальної зйомки Землі
Вчитель: And now please, look at this picture. Just imagine that it is the Planet Internet. Does it seem to be beautiful and attracting? It consists of 2 parts. Are these parts the same? What is different? Yes, they are of different colour. What does the red and blue parts symbolize? The red colour is the colour of danger and caution. The blue colour symbolizes safety and sense of harmony. Does this planet look like planet Earth? They are very similar, and they can be both dangerous and safe. I want you to remember that in spite of the fact that the Internet is not real (virtual), it offers real opportunities and it’s only up to you how to use this opportunities. Now you know how to stay safe online, and I’m sure that nobody could harm you on the Internet.
You’ve got 2 sheets of paper in front of you: the red one and the green one. You should continue the sentence on each paper. One sentence starts like … “I will never” and the other “I will always”. After that we’re going to stick red sheets of paper to the red part of planet and green sheets of paper to the blue part.
На дошці зображення планети "Інтернет", яка умовно складається з 2 частин: рожевої та блакитною. Це символізує безпечність та небезпечність використання Інтернету. Кожен учень має 2 зірки рожевого та зеленого колььорів, на яких написано "I will never.." та "I will always.." Учні доповнюють речення згідно правил безпечного Інтернету, виходять до дошки та прикріплюють їх.
2) Подача домашнього завдання.
а) Установка: Our lesson is almost over. Thank you for taking an active part in it. It was a great pleasure to listen to you.
б) Запис у щоденники: Open your record-books and write down your home task for the next lesson. Look at the blackboard. Is everything clear?
в) Пояснення домашнього завдання. Учні повинні вдома залишити коментарій з приводу уроку за допомогою інтерактивної веб-дошки Lino.
3) Підведення підсумків уроку.
а) Оцінювання Many pupils have got excellent marks today.
б) Виставлення оцінок
в) прощання: The lesson is over. You may be free. See you soon.