Лиска Ольга Григорівна,
методист Охтирського міського центу
позашкільної освіти – Мала академія
наук учнівської молоді
ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ГУРТКАХ НАУКОВО – ТЕХНІЧНОГО НАПРЯМУ ЗАКЛАДУ
ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Анотація. У статті розглянуто використання інноваційних технологій під час занять у гуртках науково-технічного напряму в закладах позашкільної освіти на прикладі Охтирського міського центру позашкільної освіти-Мала академія наук учнівської молоді.
Ключові слова: інновації, компетентність, інноваційні технології, творчість, нестандартні заняття, проєктні методи.
Постанова проблеми. У сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти значною мірою залежить від результативності запровадження технологій навчання, а модернізація системи освіти пов'язується, насамперед, із уведенням в освітнє середовище інноваційних технологій.
Сьогодення вимагає виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, яка вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблеми, у якої мають бути сформовані всі ключові компетентності позашкільної освіти. Отже така особистість може успішно самореалізуватися в соціумі як свідомий і відповідальний громадянин, професіонал, особистість.
Мета статті полягає в розкритті використання інноваційних технологій під час занять у гуртках науково-технічного напряму в закладах позашкільної освіти, зокрема в Охтирському міському центрі позашкільної освіти – Мала академія наук учнівської молоді.
Виклад основного матеріалу. Одним із шляхів модернізації освітньої системи України постає упровадження в навчальний процес інноваційних педагогічних технологій і методів. Інноваційне навчання орієнтоване на формування готовності особистості до динамічних змін у соціумі за рахунок розвитку здібностей до творчості, різноманітних форм мислення, а також високих соціально-адаптаційних можливостей особистості. Специфічними особливостями інноваційного навчання є його відкритість майбутньому, здатність до передбачення на основі постійної переоцінки цінностей, налаштованість на конструктивні дії в оновлюваних ситуаціях.
Ідея втілення інноваційних технологій в позашкільне навчання передбачає досягнення мети високоякісної освіти, тобто –конкурентноздатної, спроможної забезпечити кожній дитині умови для самостійного досягнення тієї чи іншої цілі, творчого самоутвердження. Інновації в педагогіці пов’язані із загальними процесами у суспільстві, глобальними проблемами, інтеграцією (лат. integratio – відновлення, об’єднання в ціле окремих елементів) знань і форм соціального буття. У педагогіці поняття «інновація» вживають у таких значеннях:
Китайський філософ Конфуцій сказав: «Те що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію.», і саме це твердження обґрунтовує потребу людини в активному навчанні.
Складовою цілісного педагогічного процесу є навчальний процес, якому притаманні інноваційні ознаки. Інноваційність навчального процесу має свої особливості: спочатку формулюється філософія інновацій, що потім конкретизується в його основних елементах:
Інноваційність конкретизується як у кожному компоненті, так і в цілісній конструкції освітнього процесу. Під час занять у гуртках науково-технічного напряму в Охтирському міському центрі позашкільної освіти-Мала академія наук учнівської молоді керівники гуртків для розвитку у вихованців компетентностей науково-технічної творчості насамперед ставлять такі завдання:
формування стійкого інтересу до технічної творчості, потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні;
На відміну від звичайних занять, метою яких є оволодіння знаннями, вміннями та навичками, нестандартне заняття найбільш повно враховує вікові особливості, інтереси, нахили, здібності кожного вихованця. У ньому поєдналися елементи традиційних занять – сприймання нового матеріалу, засвоєння, осмислення, узагальнення, але у незвичайних формах. Саме такі заняття містять в собі елементи майбутніх технологій, які при групуванні їх у певну систему, що ґрунтується на глибокому знанні потреб, інтересів та, здібностей учнів, можуть стати дійсно інноваційними.
На заняттях керівники гуртків застосовують такі інноваційні методи роботи:
Ігрові методи які запроваджуються на заняттях у гуртках виступають як засіб спонукання, стимулювання до навчальної діяльності.
Метод проєктування розвиває у вихованців креатині якості, сприяє формуванню технічних дисциплін. Проєкти стають основним шляхом до втілення ідей. Саме метод проєктів заснований на взаємодію педагога і вихованців між собою та з навколишнім світом. Він сприяє соціальній адаптації дітей, дає змогу набути знань, умінь і навичок необхідних для повсякденного життя. На заняттях гуртків запроваджується створення спільних проєктів педагогів і вихованців: «Я будую F-1 –Н», «Як створити об’ємну модель», «Сонячна система» і т.д.
Вихованці разом з педагогами у соціально-освітньому проєкті «Здійснимо мрію разом!» проявили активну участь у показах майстер-класів: «Виготовлення найпростіших літачків», «Створення вітрильних суден», «Конструювання з паперу», «Найпростіші моделі ракет з паперу», «Паперові фантазії».
Невід’ємною частиною освітнього процесу гуртків науково-технічного напряму є дослідницька робота. Вихованці напряму беруть участь у науково-практичній конференції «Сходинки до знань», де презентують власні дослідження такі як «Створення ЗD моделей», «Історія розвитку ракетно-космічної галузі в Україні», «Переваги і недоліки індукційної плити» і.т.д. Декілька років поспіль гуртківці науково-технічного напряму беруть активну участь і стають переможцями Всеукраїнського відкритого конкурсу «МАН-Юніор Ерудит» в номінації «Техніка» на засадах STEM –освіти.
Застосування на заняттях гуртків інноваційних технологій STEM- навчання прикладом яких є вивчення і виготовлення авіамоделей, об’ємних іграшок, автомобілів сприяє формуванню у вихованців критичного мислення. Особлива увага приділяється міжпредметним зв’язкам під час проєктного навчання, групової та індивідуальної роботи у гуртках авіа моделювання, ракетомоделювання, початково-технічного моделювання шляхом поєднання конструювання і побудови діючих моделей.
Активізація базовиї знань з фізики, математики, трудового навчання, використання інноваційних технологій та комп’ютерних програм для виготовлення креслень технічних моделей сприяє якісному результату навчання.
Інноваційні технології для вихованців науково-технічних гуртків закладу позашкільної освіти використовуються і під час літнього оздоровлення у профільному таборі з денним перебуванням «Сокіл». Прикладами є створення планерів та їх випробування у польоті; цікаві пізнавальні квести; створення найпростіших ракет та їх запуск; майстер-класи і т.д.
Ефективність використання інноваційних технологій в освітньому процесі підтверджується результативністю участі педагогів та вихованців у заходах різних рівнів: педагогічних конкурсах, учнівських міських, обласних та Всеукраїнських змагань, конкурсів, виставок.
Тож інноваційний процес у науково-технічному напрямі ОМЦПО-МАН – це комплексна діяльність педагогів щодо створення, засвоєння використання та розповсюдження нововведень який допомагає перевести систему позашкільної освіти з режиму функціонування в режим розвитку. Використовувати існуючі технології або їхні елементи у власній педагогічній практиці ефективно, адже інноваційна технологія, ґрунтується на потребах та інтересах вихованців позашкільних закладів.
Для забезпечення виконання даних функцій і використовується система засобів – інноваційних технологій, які безумовно сприяють оптимізації і ефективності навчальних процесів, створенню комфортних умов отримання освіти та формуванню в індивідів самостійності й розвитку в них громадянських, професійних та лідерських якостей.
Висновки. Організація роботи у гуртках науково-технічного напряму передбачає використання інноваційних методів та прийомів. Ці методи спрямовані на стимуляцію творчості гуртківців і одночасно сприяють їхніх творчих здібностей. В умовах швидких змін у сучасному суспільстві молода людина, яка здатна генерувати ідеї, мислити самостійно та нестандартно, використовувати здобуті знання й уміння у різних сферах, має більші можливості адаптуватися до нових освітніх умов. Тому освітній процес в гуртках технічної творчості спрямований на формування науково-технічних знань розширення їх світогляду, задоволення потреб особистості удосконалення освіти з конструкторської, експериментальної діяльності та винахідницької діяльності, реалізації здібностей, умінь, навичок з початково-технічного моделювання. Таким чином, використання на практиці вище розглянутих інноваційних технологій допоможуть досягнути поставленої мети у навчанні.
Список використаної літератури
1. Сучасні педагогічні технології / А.С.Нісімчук, О.С. Падалка, Т.О. Шпак. – К., 2000 – 368с.
2. Освітні технології / За ред. О.М.Пєхоти – К., 2002. – 255с.
3. Пометук О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія і практика / О.Пометук, Л.Пироженко. – К., 2002. – 136с.
4. Крамаренко С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів/ С.Г. Крамаренко // Відкритий урок. – 2002. – №5/6.
5. Кацинська Л.Л. Виховний процес у сучасній школі / Л.Л.Кацинська – Рівне, 1999.