Сценарій свята « Бджілка – трудівниця»
Мета: розширити знання та уявлення дітей про особливості життя бджіл; виховувати дбайливе ставлення до комах і всього живого в природі; розвивати творчі здібності дітей, мислення, фантазію.
Вчитель: Нині – свято в нас настало!
До нас бджілка завітала,
Медом буде пригощати,
Веселити і повчати!
На фоні ліричної мелодії звучать слова з казки В.Сухомлинського
«Бджолина музика», на сцені з’являється Бджола – мама, яка танцює, збираючи нектар з квітів. Бджола – мама запрошує в танці на сцену маленьких бджілок.
«З ранку до вечора на пасіці дзвенить бджолина музика. Заплющиш очі — чуєш немов струна бринить. Де ця струна? Може у вуликах?. Може сидять там бджілки і грають на якомусь дивному інструменті? Бо бринить музика скрізь: і біля вуликів, і в саду, і в квітучій гречці. Весь світ співає. І синє небо, і сонце - все співає. А може, тоненькі струни у квітах? Може, натягло їх сонце між пелюстками? Прилетить бджола до квітки, сяде між пелюстками й грає на тих маленьких струнах маленькими лапками…»
Танок бджілок (Аліна Гросу « Бджілка»)
Бджілка 1 : Ми не просто бджілки,
Всі ми – трудівниці,
Де лиш тільки не літали,
Аж втомились крильця,
Бджілка 2: В нас завзята праця влітку –
Оглядаєм кожну квітку,
Політавши над лужком,
Ми частуєм всіх медком.
Бджілка 3: Всім корисний дуже мед,
Важко й передати
З ним хворобу будь-яку
Легко подолати.
Бджілка 4: А вже смак, що й говорить,
Аромат всіх квітів…
Недаремно ж люблять мед
І дорослі й діти.
Бджілка 5: Тож медок щодня куштуйте,
Сили набирайтесь,
І з недугами своїми
Швиденько прощайтесь!
Бджілка6 : Хай же , друзі, мед-доріжку
Вам доля встеляє,
З святом веселим, чарівним
Усіх вас вітаєм!
Пісня « Бджілка» ( Станіслава Май)
Носить мед у вулик свій.
Працювать бджілки охочі -
Зранку трудяться й до ночі.
Не близький від дому лет.
Їй, напевно, дуже важко
Добувати власний мед.
Від світання до смерку,
Вся від сонця в позолоті,
Тільки ніжки у пилку.
В цім, мабуть, не новина.
От якби всі люди в світі
Так трудились, як вона.
Інсценізація вірша «Бджілка й зозуля».
БДЖІЛКА Й ЗОЗУЛЯ
— Бджілко! Сядь, спочинь зі мною.
Любо й мило спочивати
В холодку весною.
Будем звідси ми дивитись,
Як земля радіє,
Як горить і сяє сонце,
Як садок біліє.
Будем слухати з тобою,
Як степи співають,
Як шумлять широкі ріки,
Як вітри гуляють.
— Ой, зозуленько ледача! —
Чи не гріх тобі казати,
Щоб і я гуляла?!
Подивися: все працює на широкім світі —
І у лісі, і у полі, і в ясній блакиті.
Ось несе горобчик гусінь діток годувати.
Ось комашка травку тягне хатку будувати.
Там кує ковалик-дятлик,
Нірку жук копає,
В небі вітер хмарку гонить,
Де дощу немає.
Чи ж не соромно, зозуле,
Цілий день гуляти,
Чи не краще й веселіше
Жити й працювати?!
Прощавай: немає часу:
Треба мед збирати,
Треба кожну квітку в полі
Бджілці облітати.
Як зима страшна настане,
Полетиш у вирій.
А я лишусь зимувати
На Вкраїні милій!
Звучить фонограма з записом бджолиного гудіння.
До зали заходить Пасічник. Його голова покрита лицевою сіткою, в одній руці він тримає пасічний димар . На другу руку вдягнута лялька-іграшка «бджілка» і пасічник розмовляє з нею.
Пасічник: – Моя ж ти, помічнице!
– Я знаю, що ти втомилася, ось посидь трішки і відпочинь.– Не можеш? Бо сьогодні гарна погода і її треба використати для роботи? А ще ти не можеш залишити своїх подруг? Так, нам людям потрібно повчитися у вас, бджілок, ви – гарна дружна команда.
– Що? Тобі необхідно виконати денну норму?
(До залу) – Уявіть, друзі, що за гарної погоди бджола встигає зробити до десяти вильотів. А щоб нам отримати один кілограм меду, 65 000 бджіл повинні зробити по одному вильоту. Ви знаєте, за літо змінюється кілька поколінь робочих бджілок, оскільки життя бджоли триває лише від 26 до 40 днів. Нічого в світі легко не дається… і нікому, правда, друзі? До речі, доброго дня, а то за цими розмовами і привітатися забув.
Пасічник підходить до столу, на якому стоїть бочка з медом і зазирає до неї.
Пасічник: – Ого! Скільки меду наносили! Справжні трудівниці! А який запашний! (Нюхає).
До зали «залітають бджілки», в руках тримають кошики, «підлітають» до бочечки і «виливають в неї мед».
Пасічник: – Привіт, бджілки!
Бджілки разом: – Привіт, пасічнику!
Пасічник: – Як вам вдається так злагоджено та плідно працювати?
1-а Бджілка: – Для збирання й перенесення пилку Бог обладнав наші задні лапки так званими щіточками й кошиками (показує).
2-а Бджілка: – Після того, як ми сідаємо на квітку, пензликом змітаємо пилок у наші кошики, ось так (показує).
1-а Бджілка: – Нас ще називають бджілки-розвідниці, бо ми виявляємо джерело їжі і сповіщаємо іншим бджілкам напрямок і відстань до нього.
Пасічник: – Яким чином? Ви мабуть по-особливому якось гудете?
3-я Бджілка: – Зовсім ні. Це все відбувається за допомогою складного танцю.
Пасічник: – Ви ще і танцювати вмієте?
3-я Бджілка: – Так. Доводиться. Наш танок нагадує вісімку (показує).
Пасічник: – Справді, схоже на вісімку. А як же ж тоді…
4-а Бджілка: Кожна бджілка має 5 очей, але ти можеш бачити тільки двоє великих. Інші три – це, наче компас, який дозволяє нам орієнтуватися за сонцем.
3-я Бджілка: – Якщо я, наприклад, танцюю по щільниках угору, то сповіщаю своїм подругам, що медоносні рослини знаходяться в напрямку сонця. А якщо хочу показати інший напрямок, тоді просто змінюю кут руху.
1 – а Бджілка: А ще ми можемо розрізняти білий, жовтий і синій кольори і бачити на відстані 1 метр! Ось і все.
Пасічник: – Дійсно, як все просто… і як все складно.
1-а Бджілка: – Ми дуже раді бачити тебе знову, пасічнику, але, вибач, нам пора до роботи, адже час так швидко летить.
2-а Бджілка: – Зима незабаром, а ми хочемо, щоб на кожному вашому столі обов’язково був запашний і дуже цінний мед.
3-я Бджілка: – Ми обов’язково ще зустрінемося!
Пасічник: – Що ж, до зустрічі, бджілки!
(Бджілки «відлітають» із зали).
4-а Бджілка: – А мені тут так добре з вами, що хочеться ще на хвилинку затриматися.
Музичний номер ( гра на скрипці ).
( На сцену виходять діти)
1 учень. …….,чи знаєш ти де живуть бджоли?
2 учень. Так. У дідуся на пасіці я бачив вулики, в яких живуть бджоли.
3 учень. А я дізнався з енциклопедії, що сім’я медоносної бджоли дуже велика і називається вона рій.
4 учень. А я дивився цікавий фільм про бджолину матку, яка є головною бджолиного рою. У неї одна турбота – відкладати яйця. Кожна бджілка повинна захищати її.
1 учень. А хто ще живе у бджолиній сім’ї, крім матки і робочих бджіл?
2 учень. Іноді із личинки народжується бджілка-хлопчик. Це трутень. Він живе влітку і є ледарем. Тому наприкінці літа бджоли виганяють трутнів із вулика, і вони гинуть.
3 учень . Бджоли дуже люблять свій рідний дім, турбуються про нього.
Разом: Але іноді трапляється й таке…
Казка про «Пихату Бджілку»
(Звучить повільна мелодія. По сцені бігають Бджілки, щось постійно роблять. А одна повільно ходить і роздивляється на себе в дзеркало)
Бджілка1 . Яка гарна я! Не можу надивитися! І розумна я, і кмітлива.
(Інші починають її збивати, штовхати, бо працюють)
Бджілка1. Як тут гамірно! Місця собі не знайду! Всі мені заважають. Мабуть, вже час мені переїхати. Буду жити сама. Я ж така розумничка і красуня!
Бджілка 2. Ти що? Ми ж сім’я! Разом – ми сила! Як же ти без нас?
Бджілка. Ой, та не говоріть! Вам і без мене тут є що робити!
Бджілка 3. Ми то, без тебе можливо і зможемо обійтися. Та все ж нас навчали триматися разом! А ти? Тобі не страшно?
Бджілка1. Ні, не страшно! Полечу!
(Звучить мелодія. Всі розбігаються. Бджілка виходить на сцену. Шум вітру, страху)
Бджілка1. Мої лапки геть холодні.
Хто ж зігріє тут мене?
А якщо у цій безодні
Зле чудовисько живе?
Перелякана й безсила
Ніч я цю переживу,
Крильця мирно опускаю
Додому вранці поповзу.
(Мелодія стає голосніше. Шум вітру, вий. Бджілка повільно виходить за кулісу. Зміна мелодії на прудку. Вибігають Бджілки, бігають, працюють, розмовляють. Виходить Бджілка, труситься і плаче.)
Бджілка1. Дуже важко буть одному,
Ночувати у траві,
Повертаюсь я додому,
До великої сім’ї .
Була горда й неслухняна,
Та жалію я про це,
Думаю, що тато й мама
Вибачать мені усе.
Бджілка 2. Ми радо тебе в дім приймаємо,
В тепле затишне дупло,
Тобі дружно заспіваємо,
Щоб весело усім було!
Бджілка 3. Тепер подружка-бджілка добре знає,
Що не слід робити їй.
І сім’я в житті – надія
Бережіть будинок свій!
Танок метеликів з бджілкою
Виходять чотири Квітки.
1-а квітка. Мало хто байдуже промине гарну квіточку. Одна людина зупиниться, замилується, може пригадати щось і обережно відійде. А інша — висмикне нас із землі, трохи побавиться... і викине зів’ялу геть. А нам потрібно жити і радувати красою навколишній світ. Ми даруємо вам красу, і хочемо бачити ваші очі — добрі, чесні, великодушні.
2-а квітка. Бджоли — це наші запилювачі. А мед — це наша подяка бджілкам за запилення.
3-а квітка. А в медовому шлуночку бджоли нектар зазнає довгої обробки. Крапельку нектару бджола то проковтує, то випускає з рота, і так робить 240 разів.
4 -а квітка. А щоб випаровувалася зайва волога, бджола своїм «вітерцем» (26 400 змахів на хвилину) продуває увесь вулик. Нектар насичується ферментами, вітамінами, знищуються мікроби.
1-а квітка. Так ось чому мед багато років зберігає свою свіжість і не псується! Бактерії йому не страшні.
2 квітка. Мені жаль маленьких бджілок, адже вони не мають дитинства. Вже на третій день після свого народження, вони починають працювати: чистять і прибирають вулики.
3 квітка. Із четвертого дня годують личинок медом і квітковим пилком.
4 квітка. Комахи віком 2 тижні на рамках будують стільники.
1 квітка. На 19 день бджола виконує роль вартового – щоб ніхто чужий не потрапив до вулика.
2 квітка. На 25 – 26 день свого життя бджоли збирають вже нектар.
3 квітка. Ось такі вони – бджілки – трудівниці!
2-а квітка. А ми ростемо всюди і завжди раді новій зустрічі із бджілками.
Пісня « Бджілка Майя» ( О. Винник)
У квітах весь дім, і скриня маленька,
І стіни у квітах милі й гарненькі.
Малюєш, співаєш квітам щоденно,
Для тебе в житті це повсякденно
Приспів
Ти бджілко літай, і квіти збирай,
І пісню співай, чекаю тебе – прилітай!
Ти бджілко літай, ім’я називай,
Ти Майя бджола, цю пісню співай – мед збирай!
Завжди розмовляєш, до квітів тихенько,
І знаємо всі, що мед твій смачненький.
Ти квіти завжди оберігаєш,
Найкращими в світі їх називаєш!
Учень. Мед корисний – всі це знають,
Залюбки його вживають,
Зараз ми почуєм радо
Лікаря – про мед поради.
( На сцену виходить Лікар)
Лікар. Тисячу років тому лікарі майже всіх стародавніх країн вважали, що мед дуже цілющий. Він входив до складу багатьох ліків. Зараз він також часто використовується для лікування багатьох хвороб. І щоб бути здоровим, корисно кожен день вживати хоча б ложку меду. Адже в ньому є величезна кількість вітамінів, ферментів, поживних речовин і , найголовніше, - мед вбиває мікроби, які викликають різні хвороби. Окрім меду , бджоли виробляють віск , прополіс . Прополіс допомагає загоєнню ран. Навіть бджолину отруту застосовують у медицині як ліки від багатьох хвороб. Бджоли, напевно, самі корисні для нас комахи із всіх комах земної кулі. Тож, смакуйте мед і будьте здорові!
( на екрані – відео про екскурсію до філіалу інституту бджільництва.)
Бджілки.
Облітаєм весь садок — там у квіточках медок.
Встали з Сонечком разом і працюємо гуртом.
І для себе, й для людей — для господарів, гостей.
а як меду нанесем, танцювати з квітами підем.
Вальс бджілок з квітами
Ведучий. Маленькі бджілки!
Хочеться вам нагадати,
Як люблять у світі вас поважати.
Ваше життя — невесела розвага,
Ви право дістали на нашу повагу.
Ведучий. Ось і настала пора розлучатись.
Просимо тільки не забувати:
Кожна тварина варта любові,
В будь-який час, не лише у розмові.
Ведучий. Любі друзі! Хай доля усіх вас добром зігріває
І пасіку щастя щодня посилає!
Ведучий. А щастя – це добре здоров’я у тілі,
Хай всім вам несуть його бджілки умілі!
Ведучий. Дякуємо всім за увагу!
Разом: До нових зустрічей!