ТЕХНОЛОГІЯ ПРЕКТНОГО НАВЧАННЯ ТЕМА ПРОЕКТУ. ЗИМУЮЧІ ПТАХИ (урок природознавства) - Яких птахів називають зимуючими?- Які птахи зимують у нас?- Назвіть зимових гостей з півночі? Діти читають віршіДіти розв”язують віршовані задачі. Складають загадку із розсипаних слів. Крісло автора Івана Сенченка ”Жаль, та не дуже, плакала б, та не хочеться”Бесіда:-Яка пташка сидить у Юри в клітці?-Чого хотів автор нас навчити?Виготовлення з паперу синички.
Фрагмент уроку української мови «Правопис префіксів роз-, без-» 3 клас- Уявіть, що ви учні 3 класу і знаходитесь на уроці української мови на тему «Правопис префіксів роз-, без-«Вправа «Мікрофон»- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? ( Навчальним, цікавим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим…)- А ви на уроці яким повинні бути? ( дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими….)- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.- Чи цікавий буде урок?- Сьогодні до нас на урок завітала гостя незвичайна, чарівна. Хто вона?Білі сани налетіли. Скакуни в цих санях білі. Білокоса, білолиця. Рукавом своїм махає,Сріблом все навкруг вкриває. (Зима)Технологія « Асоціативний кущ»- А що ви уявляєте, коли чуєте це слово? Які асоціації у вас виникають?(Заповнюю «павутинку» тими словами, що їх називають діти) Технологія «Мозковий штурм»- Яка частина слова називається префіксом?- Що таке прийменник?- Як ви розрізняєте префікси і прийменники?- Як пишуться прийменники зі словами?- Як пишуться префікси зі словами?- Де у слові стоїть префікс?
Фрагмент уроку математики« Закріплення табличного множення і ділення на 5» 2 класІнтерактивна технологія «Незакінчене речення»- Я починаю, а ви продовжуєте .· Множення -…· Дія множення позначається …· Числа при множенні називаються …· Щоб число збільшити в кілька разів, потрібно …· Щоб зменшити число в кілька раз, потрібно …· Щоб знайти половину від числа , треба …· Щоб знайти третину від числа, треба …
ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ СИТУАТИВНОГО МОДЕЛЮВАННЯ (НАВЧАННЯ У ГРІ) “Рольова гра” , “Програвання сценки”, “Драматургія” Роль гри в навчальній діяльності:гра є засобом пізнання дитиною дійсності; робить навчання цікавим і ефективним; допомагає зацікавити новою темою,зробити зміст теми доступним, зрозумілим.підвищує інтерес до предмета;дозволяє краще опанувати навчальний матеріал; сприяє відпрацюванню вмінь і навичок;розвиває творчу уяву, пам'ять, мислення.
Урок літературного читання. Гра “ Прочитай прислів”я”. Прочитайте слова якнайшвидше. Вдруге у кожному слові швидко прочитуйте тільки першу букву - Ягода,крапля,елеватор,намисто,агроном,стежка,інструмент,наперсток,небосхил,яхта,танець,айстра, куниця,ескіз,йорж,кульбаба,обличчя,решето,індик,нарада,нарешті,ячмінь. Гра “Фотографи”- Сфотографуйте слова. Закрийте очі і повторіть їх. Морозиво, іриска, цукерка,насіння,іній,завірюха,нероба,атлетика,ножиці. Гра “Буква загубилася” Я вдягнув новий салат, А він виявивсь до п”ят. Бригадир послав по глину екскаватор і малину. Восени і взимку,навесні і влітку Дуже поважають черевики тітку.
Робота в парах- А зараз виконаєм завдання, що їх принесли сніжинки на ваші парти. У кожному конверті є окремі слова. Вам потрібно скласти з них речення і записати ці речення у зошити. (Доповідач читає, а вчитель оцінює) Вправа «Ключовий момент»1. Як називається частина слова, яка стоїть перед коренем? А закінченням Б префіксом В суфіксом 2. Прийменники зі словами пишуться? А разом Б окремо3. Познач слова, які правильно написані: А росписав Б розморозив В розфарбував Г росповів4. Познач, що потрібно написати у словах роздуми, безвусий, розпочати, безхмарний. А букву з Б апостроф В букву с5. Познач, чим є без- А прийменником Б префіксом6. Укажи слово, яке складається з таких частин: префікс від слова «підніжка», корінь – від слова «проїзд» А сніжний Б з’їзд В під’їзд
ГУМАННО-ОСОБИСТІСНА ТЕХНОЛОГІЯ Ш. О. АМОНАШВІЛІ(Урок-роздум, урок серцезнавства, урок мислення)УРОК ДУХОВНОСТІ Тема: Людина починається з добра. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУСлухання й обговорення казки- Як ви гадаєте , що краще: розум без добра, чи добро без розуму?В одному королівстві жив король. Він був непоганою людиною і дуже любив природу. Одного разу, мандруючи своїм королівством, він побачив, як сільські хлопчаки стріляли із рогаток у птахів. Це дуже розсердило короля. Він наказав, щоб люди приносили йому в палац живих птахів. Невдовзі його палац наповнився величезною кількістю різноманітного птаства. Якось до короля завітав мудрець. Він побачив цих птахів і запитав:- Для чого тобі стільки птахів?-У мене добре серце і я захищаю їх від злих дітей.-У тебе добре серце. Ти любиш птахів, але ніхто їм не приніс стільки зла, як ти!- сказав мудрець Король дуже здивувався. РОЗДУМИ: - Уявіть , кожен із вас мудрець. Поясніть королю, чому він зробив зло?ПРОДОВЖЕННЯ РОБОТИ НАД КАЗКОЮ - Чому я зробив зло? Я ж спас птахів!-запитав король.-А хто пташенят годує? - запитав мудрець.- Яких пташенят?- здивувався король-У пташок,які живуть у тебе в палаці, залишились десь у лісі малі пташенята. Хто їх годує?Про це я не подумав,- зізнався король.-В усіх гніздах тепер мертві пташенята. Ти захистив цих птахів,але згубив у п”ять разів більше!- Ох, як важко бути добрим!-скрикнув король. На те мудрец . Сказав: “І добро треба робити з розумом. Розум без добра-це дуже погано . Але й добро без розуму теж не є кращим.- Чого вчить ця мудрість?
Технологія розвивального навчання. Головним мотивом навчання тут стає інтерес до пізнання: формуються основи наукового мислення, інтелектуальні та особистісні здібності, яких у дитини раніше не було. Учень та вчитель мають між собою стосунки співробітництва – рівні і демократичні, шанобливо та із взаємоповагою ставляться один до одного. Учень нічого не отримує в готовому вигляді. До нового діти приходять шляхом логічних міркувань, усе спочатку пояснюється учнями. Немає традиційного пояснення вчителем нового матеріалу. Метод роботи на уроці у системі РН – "пошуковий", "дослідницький". Діти самостійно шукають шляхи розв'язку поставлених перед ними задач, висловлюють свої здогадки, гіпотези, пробують пояснити, довести свою думку. Самому це зробити важко, виникає потреба поміркувати разом (мотив співпраці). Тому головною формою роботи на уроці при відкритті нового є робота в групах.
Наприклад, урок української мови . Тема . Перевірка ненаголошених е- и в корені слова. Створення СУ. - Діти, перевірте,яка буква пропущена в словах : е чи и ?В_сна , пів_нь,к_ти, ст._жинка.( Учні перевіряють уже відомими способами: зміною слова за числом ( один - багато) у словах весна- весни, кити- кит; а також за правилом про чергування е з нулем звука ( випаданням) у слові півень- півня. Діти не можуть використати ці способи, щоб перевірити орфограму в слові «ст_жинка»). Це і є ситуація розриву ( або проблемна ситуація). Аналіз умов. Діти аналізують, де «живе» орфограма: в закінченні чи в основі . Потім помічають, що орфограма «живе» в корені слова. Постановка навчальної задачі. Тепер діти формулюють нову навчальну задачу – відкрити спосіб перевірки слабких позицій в корені слова. Аналіз умови рішення задачі. Діти пригадують « ключик» для перевірки ненаголошеного звуку: Що писати – е чи и? Швидко слово ти зміни, Став під наголос мене І пиши чи и, чи е.І починають змінювати слово: стежки, стежка, стежечка . Досліджують, доводять, що слова: стежка, стежечка – споріднені слова, позначають корінь. Контроль способу. Разом з дітьми складаю алгоритм дії:*Переконайся, що орфограма саме в корені;*Якщо в корені зміна не допомагає,то добирай споріднені слова;*Вибери серед споріднених слів те слово, яке є перевірним ( ненаголошений став наголошеним);*Впиши букву за сильною позицією. Робота по відпрацюванню способу за алгоритмом проводиться спочатку біля дошки, потім в групах по одному етапу, в парі, де один учень – контролер , і лише тоді індивідуально. Але при будь – якій формі роботи діти вголос коментують свої дії. Оцінка способу. Діти аналізують, чи навчились користуватись відкритим способом в цілому і індивідуально, та як їм легше працювати: в групі чи самостійно. Як бачите, дітям не дається правило в готовому вигляді. Учні самі його виводять, учитель лише активізує їхню діяльність, спрямовує, іноді дає « ключики – підказки». Дуже важливо проговорювати вголос, коментувати свої дії, не жалкуючи на це часу. Так як і не потрібно жаліти часу на те , щоб діти самі відкрили спосіб дії. Адже результатом таких дій буде осмислення , розуміння, а не «зазубрювання» правила.
Урок української мови . Тема . Речення. ГРА “НІСЕНІТНИЦЯ”Ведучою буду я. На смужці паперу ви записуватимете відповідь на одне з моїх запитань, потім загортаєте смужку так, щоб інші не бачили, що він написав. Потім передає смужку іншому члену команди , той пише відповідь на наступне запитання. Учні об”єднуються у команди. Ставлю запитання: КОЛИ? ЯКИЙ? ХТО? ЯК? ЩО РОБИТЬ? ДЕ?Кожна група записує результат гри. Чому вийшла нісенітниця?Чому не вийшли речення? ( Ми не знали ,що пише інший). Учні виправляють помилки.- Який висновок можна зробити?(Слова в реченні повинні бути зв”язані за змістом.)СТВОРЕННЯ СИТУАЦІЇ УСПІХУУчні читають складені вдома речення . З”ясовують , якими вони є за метою висловлювання. Учитель: Я теж удома склала речення зі словниковими словами. Послухайте одне з них: Учні ходили на екскурсія в художній музей.- Запишіть моє речення ,підкресліть словникове слово. Діти: Це не речення: тут немає граматичного зв”язку між словами ходити і екскурсія, треба ходити на екскурсію Отже. Що потрібно, щоб вийшло речення?( Щоб слова були пов”язані за змістом і граматично)СТВОРЕННЯ СИТУАЦІЇ РОЗРИВУПрочитайте сполучення слів на дошці:- говорити з сестрою про книгу- читати останнього розділу- дати почитати- обіцяти принести завтра- нагадати їй про це- Чи пов”язані за змістом слова, записані в першому рядку? У другому? Поясніть , чому?-А граматично пов”язані ?-А тепер спробуйте уявити, що ви розмовляєте із сусідом по парті. Чи можуть слова кожного рядка бути репліками? Чи розмовляють так між собою?( Ні, так не розмовляють)- Зробіть так, щоб зі слів кожного рядка вийшла репліка діалогу.
ЗАСТОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ МАЄ БАГАТО ПЕРЕВАГ у роботі задіяні всі учні; школярі вчаться працювати в парі (команді); формується доброзичливе ставлення до учнів; формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми;кожна дитина має можливість пропонувати свою думку; за короткий час опановується багато нового матеріалу.
РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ МОЄЇ РОБОТИ ПРОСЛІДКОВУЄТЬСЯ В ТОМУ, ЩО УЧНІ: уміють спостерігати, критично мислити, аналізувати, використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях; з великим бажанням виконують творчі роботи; вміють співпрацювати в парах, самостійно організовувати свою роботу, можуть вільно висловлювати свої думки. володіють елементарними прийомами запам'ятовування, творчою уявою і мисленням. мають великий словниковий запас.