Використання інтерактивних та ігрових технологій навчання як основа формування професійної компетентності кваліфікованого робітника

Про матеріал
Використання інтерактивних та ігрових технологій навчання як основа формування професійної компетентності кваліфікованого робітника
Перегляд файлу

Використання інтерактивних та ігрових технологій навчання                                           як основа формування професійної компетентності кваліфікованого робітника

Майстер виробничого навчання              з професії «Кухар. Кондитер» Шевченківського професійного аграрного ліцею

Особливим завданням професійної (професійно-технічної) освіти є підготовка кваліфікованих, всебічно розвинених компетентних фахівців, здатних до гнучкого мислення, самостійно використовувати набуті знання, розширювати професійний світогляд і професійну майстерність. Суспільна потреба в ініціативних, всебічно освічених фахівцях зумовлює необхідність у педагогах нової генерації, здатних застосувати найновіші досягнення педагогічної теорії та практики для здійснення ефективного освітнього процесу.

Запровадження інтерактивного навчання уможливлює докорінні зміни у визначенні місця й ролі майстра виробничого навчання і учнів в освітньому процесі учень стає співавтором  і активним учасником навчальних занять. Такий підхід до організації навчання базується на повазі до потреб і можливостей здобувачів освіти, на спонуканні їх до активної діяльності та набуття досвіду, на заохоченні до творчості та ініціативності. Інтерактивне навчання вмотивовує майстрів виробничого навчання до неперервної освіти, розвитку й саморозвитку в професійній діяльності.

Важливою ланкою професійно-практичної підготовки кваліфікованого робітника є організація та проведення ефективного уроку виробничого навчання, що включає раціональне сполучення методів і прийомів навчання, які спрямовані не тільки на формування системи професійних знань, умінь і навичок, але і на розвиток практичного та системного мислення, здібностей до самостійної творчої діяльності.

Упровадження інтерактивного навчання змінює спосіб здобуття нових знань і формування фахових компетентностей, створює сприятливі умови для розвитку самостійності тих, хто навчається, сприяє розвитку їхньої креативності. Навчальний процес у контексті діалогу - це активна взаємодія та спілкування його учасників, тобто інтеракція, що здійснюється за допомогою відповідних методів.

Інтерактивні технології використовують з метою створення на занятті ситуації, яка дає змогу учням працювати разом, засвоювати, повторювати, систематизувати навчальний матеріал, виконувати практичні роботи, створюють атмосферу співпраці, творчої взаємодії в навчанні: кращого сприйняття та засвоєння матеріалу, створення мікроклімату. Особливістю інтерактивних методик є те, що вони найбільш природні, створюють сприятливі умови для формування вмінь і навичок, дають можливість виявити свої інтелектуальні якості, впливати не тільки на свідомість людини, а й на її почуття, емоції, вольові якості.

Аналіз педагогічного досвіду дозволяє зробити висновок про те, що майстра виробничого навчання в даній технології  приваблює:

  1.          можливість зацікавити учнів;
  2.          формування в процесі роботи основ системного мислення і системної діяльності;
  3.          розвиток у учнів творчих здібностей, креативності;
  4.          формування цілеспрямованості, наполегливості, здатності орієнтуватися в нестандартних ситуаціях;
  5.          формування комунікативності, здатності до співпраці;
  6.          формування здібностей до аналізу, конструювання і прогнозування.

У своїй роботі використовую такі інтерактивні методи навчання: «робота в парах», «робота в малих групах», «акваріум», «фішбоун», «аналіз проблеми», інтерактивні ігри.

«Акваріум»

Для повторення пройденного матеріалу  використовую метод «Акваріум», який дозволяє  усистематизувати та закріпити засвоєний матеріал, а також оцінити власний рівень розуміння та засвоєння нових знань. Об'єдную учнів у групи, кожна група отримує завдання.

Приклад завдання:

      

Одна група сідає в центр та обговорює своє завдання. Учні, які перебувають  у зовнішньому колі, слухають, не втручаються в обговорення, аналізують відповіді.

Питання до групи після проведення дискусії:

  •              Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
  •              Чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною?
  •              Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?

«Зайвий елемент» або «Біла ворона»

  Даний методичний прийом застосовую із метою закріплення знань учнів. Він дозволяє цікаво повторити основний матеріал теми, розвиває увагу, логічне мислення та спостережливість.

Приклад завдання: вибрати зайві елементи для приготування страви.

         

«Логічний ланцюжок»

Для  перевірки вивченого матеріалу, домашнього завдання використовую метод «Логічний ланцюжок». Суть методу полягає в тому, що  розглянувши зображення потрібно їх розставити в логічній послідовності. Цей метод сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватися і критично мислити.

Приклад завдання: встановити послідовність     

«Фішбоун»

Методичний прийом застосовую із метою закріплення знань учнів. Він розвиває критичне мислення, творче ставлення до праці.  Голова – питання теми, верхні кісточки – основні поняття теми, нижні кісточки суть понять, хвіст – відповідь на питання.

Приклад  завдання:

                              

 

Гра як інтерактивний метод навчання

Ігри можна використовувати як на певних етапах уроку, так і на окремому занятті. Тривалість гри може біти різною – це залежить від мети, якої хоче досягнути майстер виробничого навчання цією грою.

Активізація пізнавальної активності та розвиток інтелектуального мислення – це ті проблеми, які вирішуються в процесі гри. Перевірка знань на уроці, яка відбувається у формі гри, не нав’язується учням, не викликає у них неприємних відчуттів. Гра висуває до них моральні вимоги, виховує почуття справедливості, чесності, відповідальності перед командою, розвиває доброзичливе ставлення один до одного.

         Ігровий метод дає учням змогу відчувати себе в будь-якій професійній ролі з даним завданням для роботи на уроці виробничого навчання, надає вільне висловлення своїх думок в групі та команді та надає змогу найшвидше засвоїти уміння та навички здобуті на уроці виробничого навчання.

На уроках виробничого навчання використовую різноманітні ігри, такі як «Хто швидше», «Ти - мені, я - тобі»,  «Перехресне опитування» та ін.

Інтерактивна гра «Хто швидше» - використовую на етапі закріплення вивченого матеріалу  під час вивчення теми: «Прості форми нарізки овочів». Учні отримують  завдання:  виконати з врахуванням фактору часу для обробки та нарізання овочів певною формою (брусочки, соломка, кубики). Для його виконання  об’єднуються в групи. Кожна група повинна  обрати   двох учнів,один з яких за відведений час виконує обробку та нарізку, другий-фіксує час початку і кінець  виконання практичної вправи. Потім учні змінюються і виконують, з врахуванням фактору часу, знову це завдання. Підсумком змагання є перевірка форм нарізки з урахуванням затраченого часу.

При вивчені теми: «Приготування котлетної маси та виробів з неї» практикую гру «Ти - мені, я - тобі». Учні задають питання по черзі від одного учня до іншого, вислуховуючи відповідь. Під час гри учні можуть дізнатися відповіді на питання,  які вони не знали та удосконалити вивчене.

Приклад завдання:

                                     

Гра «Перехресне опитування»

       Після вивчення нової теми учням дається домашнє завдання: підготовити 1-2 питання по темі; 2-3 загадки; або по 10 корисних порад. На наступному уроці під час актуалізації попередньо засвоєних  знань викликаю двох учнів і вони по черзі задають свої запитання один одному. Якщо той учень, якого питають, не знає відповіді, відповідає той, хто запитує. Якщо відповідь правильна, задає своє питання опонентові. Оцінюється і правильність відповіді і оригінальність запитання. Учень, який відповідає правильно на 2 запитання, має право вибрати наступного учасника.

Рольові ігри

      Такі ігри дозволяють ефективно використовувати надлишкову активність учнів, спрямовуючі їх у корисне русло. Вони формують  в учнів навички взаємодії з іншими людьми, вміння чітко формувати свою точку зору, вести конструктивну й обґрунтовану дискусію і знаходити компромісні варіанти рішень.

      На рольових уроках здобувачі освіти можуть одержати додаткові знання, отримати відповіді на невисвітлені у навчальному курсі питання, показати вміння застосовувати отриманні знання під час розв’язування практичних завдань. Такі уроки проводжу під час вивчення тем: «Механічна обробка овочів та грибів», «Приготування супів».

Приклади  застосування рольових ігор:

 

        

 

 

        

 

 

Ігри-змагання застосовую на всіх етапах уроку: під час актуалізації знань учнів, закріплення нового матеріалу, при підведенні підсумків вивченої теми. Використання таких ігрових форм підвищує в учнів інтерес до предмету і сприяє отриманню  ними навичок застосування набутих знань у професійній діяльності.

 Серед таких ігор цікаво проходить  гра «Майстер шеф». Підчас вивчення теми: «Приготування чебуреків» учнів об’єдную в групи, даю завдання приготувати чебуреки, розбивши процес приготування на етапи, які може виконувати лише один учень.

Приклад завдання:

                                     

Під час гри учні контролюють своїх товаришів, спостерігають за тим, щоб ніхто не допустив помилки при приготуванні та вчаться працювати групою.

Гра «Вірю-не вірю». Учням пропонується дати відповіді на запитання, що розпочинаються зі слів «Чи вірите ви, що?».  Гра може бути проведена з усією групою або парою учнів. Здобувачі освіти дають короткі відповіді або короткі обгрунтовані пояснення. Перемагає учень, який правильно відповість на більшу кількість запитань у найкоротший час. Застосовую гру під час повторення вивченого матеріалу.

Приклади завдань:                                          

   

      Використання інтерактивних технологій під час навчання позитивно впливає на розвиток творчих здібностей учнів, креативності, підвищує зацікавленість професією і виховує свідоме, творче ставлення до праці, дає змогу майбутнім фахівцям оволодіти технічними знаннями, а також на розвиток професійної майстерності педагога.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фесенко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
11 грудня 2020
Переглядів
1312
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку