Використання інтерактивних та ігрових технологій навчання як основа формування професійної компетентності кваліфікованого робітника
Майстер виробничого навчання з професії «Кухар. Кондитер» Шевченківського професійного аграрного ліцею
Особливим завданням професійної (професійно-технічної) освіти є підготовка кваліфікованих, всебічно розвинених компетентних фахівців, здатних до гнучкого мислення, самостійно використовувати набуті знання, розширювати професійний світогляд і професійну майстерність. Суспільна потреба в ініціативних, всебічно освічених фахівцях зумовлює необхідність у педагогах нової генерації, здатних застосувати найновіші досягнення педагогічної теорії та практики для здійснення ефективного освітнього процесу.
Запровадження інтерактивного навчання уможливлює докорінні зміни у визначенні місця й ролі майстра виробничого навчання і учнів в освітньому процесі учень стає співавтором і активним учасником навчальних занять. Такий підхід до організації навчання базується на повазі до потреб і можливостей здобувачів освіти, на спонуканні їх до активної діяльності та набуття досвіду, на заохоченні до творчості та ініціативності. Інтерактивне навчання вмотивовує майстрів виробничого навчання до неперервної освіти, розвитку й саморозвитку в професійній діяльності.
Важливою ланкою професійно-практичної підготовки кваліфікованого робітника є організація та проведення ефективного уроку виробничого навчання, що включає раціональне сполучення методів і прийомів навчання, які спрямовані не тільки на формування системи професійних знань, умінь і навичок, але і на розвиток практичного та системного мислення, здібностей до самостійної творчої діяльності.
Упровадження інтерактивного навчання змінює спосіб здобуття нових знань і формування фахових компетентностей, створює сприятливі умови для розвитку самостійності тих, хто навчається, сприяє розвитку їхньої креативності. Навчальний процес у контексті діалогу - це активна взаємодія та спілкування його учасників, тобто інтеракція, що здійснюється за допомогою відповідних методів.
Інтерактивні технології використовують з метою створення на занятті ситуації, яка дає змогу учням працювати разом, засвоювати, повторювати, систематизувати навчальний матеріал, виконувати практичні роботи, створюють атмосферу співпраці, творчої взаємодії в навчанні: кращого сприйняття та засвоєння матеріалу, створення мікроклімату. Особливістю інтерактивних методик є те, що вони найбільш природні, створюють сприятливі умови для формування вмінь і навичок, дають можливість виявити свої інтелектуальні якості, впливати не тільки на свідомість людини, а й на її почуття, емоції, вольові якості.
Аналіз педагогічного досвіду дозволяє зробити висновок про те, що майстра виробничого навчання в даній технології приваблює:
У своїй роботі використовую такі інтерактивні методи навчання: «робота в парах», «робота в малих групах», «акваріум», «фішбоун», «аналіз проблеми», інтерактивні ігри.
«Акваріум»
Для повторення пройденного матеріалу використовую метод «Акваріум», який дозволяє усистематизувати та закріпити засвоєний матеріал, а також оцінити власний рівень розуміння та засвоєння нових знань. Об'єдную учнів у групи, кожна група отримує завдання.
Приклад завдання:
Одна група сідає в центр та обговорює своє завдання. Учні, які перебувають у зовнішньому колі, слухають, не втручаються в обговорення, аналізують відповіді.
Питання до групи після проведення дискусії:
«Зайвий елемент» або «Біла ворона»
Даний методичний прийом застосовую із метою закріплення знань учнів. Він дозволяє цікаво повторити основний матеріал теми, розвиває увагу, логічне мислення та спостережливість.
Приклад завдання: вибрати зайві елементи для приготування страви.
«Логічний ланцюжок»
Для перевірки вивченого матеріалу, домашнього завдання використовую метод «Логічний ланцюжок». Суть методу полягає в тому, що розглянувши зображення потрібно їх розставити в логічній послідовності. Цей метод сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватися і критично мислити.
Приклад завдання: встановити послідовність
«Фішбоун»
Методичний прийом застосовую із метою закріплення знань учнів. Він розвиває критичне мислення, творче ставлення до праці. Голова – питання теми, верхні кісточки – основні поняття теми, нижні кісточки суть понять, хвіст – відповідь на питання.
Приклад завдання:
Гра як інтерактивний метод навчання
Ігри можна використовувати як на певних етапах уроку, так і на окремому занятті. Тривалість гри може біти різною – це залежить від мети, якої хоче досягнути майстер виробничого навчання цією грою.
Активізація пізнавальної активності та розвиток інтелектуального мислення – це ті проблеми, які вирішуються в процесі гри. Перевірка знань на уроці, яка відбувається у формі гри, не нав’язується учням, не викликає у них неприємних відчуттів. Гра висуває до них моральні вимоги, виховує почуття справедливості, чесності, відповідальності перед командою, розвиває доброзичливе ставлення один до одного.
Ігровий метод дає учням змогу відчувати себе в будь-якій професійній ролі з даним завданням для роботи на уроці виробничого навчання, надає вільне висловлення своїх думок в групі та команді та надає змогу найшвидше засвоїти уміння та навички здобуті на уроці виробничого навчання.
На уроках виробничого навчання використовую різноманітні ігри, такі як «Хто швидше», «Ти - мені, я - тобі», «Перехресне опитування» та ін.
Інтерактивна гра «Хто швидше» - використовую на етапі закріплення вивченого матеріалу під час вивчення теми: «Прості форми нарізки овочів». Учні отримують завдання: виконати з врахуванням фактору часу для обробки та нарізання овочів певною формою (брусочки, соломка, кубики). Для його виконання об’єднуються в групи. Кожна група повинна обрати двох учнів,один з яких за відведений час виконує обробку та нарізку, другий-фіксує час початку і кінець виконання практичної вправи. Потім учні змінюються і виконують, з врахуванням фактору часу, знову це завдання. Підсумком змагання є перевірка форм нарізки з урахуванням затраченого часу.
При вивчені теми: «Приготування котлетної маси та виробів з неї» практикую гру «Ти - мені, я - тобі». Учні задають питання по черзі від одного учня до іншого, вислуховуючи відповідь. Під час гри учні можуть дізнатися відповіді на питання, які вони не знали та удосконалити вивчене.
Приклад завдання:
Гра «Перехресне опитування»
Після вивчення нової теми учням дається домашнє завдання: підготовити 1-2 питання по темі; 2-3 загадки; або по 10 корисних порад. На наступному уроці під час актуалізації попередньо засвоєних знань викликаю двох учнів і вони по черзі задають свої запитання один одному. Якщо той учень, якого питають, не знає відповіді, відповідає той, хто запитує. Якщо відповідь правильна, задає своє питання опонентові. Оцінюється і правильність відповіді і оригінальність запитання. Учень, який відповідає правильно на 2 запитання, має право вибрати наступного учасника.
Рольові ігри
Такі ігри дозволяють ефективно використовувати надлишкову активність учнів, спрямовуючі їх у корисне русло. Вони формують в учнів навички взаємодії з іншими людьми, вміння чітко формувати свою точку зору, вести конструктивну й обґрунтовану дискусію і знаходити компромісні варіанти рішень.
На рольових уроках здобувачі освіти можуть одержати додаткові знання, отримати відповіді на невисвітлені у навчальному курсі питання, показати вміння застосовувати отриманні знання під час розв’язування практичних завдань. Такі уроки проводжу під час вивчення тем: «Механічна обробка овочів та грибів», «Приготування супів».
Приклади застосування рольових ігор:
Ігри-змагання застосовую на всіх етапах уроку: під час актуалізації знань учнів, закріплення нового матеріалу, при підведенні підсумків вивченої теми. Використання таких ігрових форм підвищує в учнів інтерес до предмету і сприяє отриманню ними навичок застосування набутих знань у професійній діяльності.
Серед таких ігор цікаво проходить гра «Майстер шеф». Підчас вивчення теми: «Приготування чебуреків» учнів об’єдную в групи, даю завдання приготувати чебуреки, розбивши процес приготування на етапи, які може виконувати лише один учень.
Приклад завдання:
Під час гри учні контролюють своїх товаришів, спостерігають за тим, щоб ніхто не допустив помилки при приготуванні та вчаться працювати групою.
Гра «Вірю-не вірю». Учням пропонується дати відповіді на запитання, що розпочинаються зі слів «Чи вірите ви, що?». Гра може бути проведена з усією групою або парою учнів. Здобувачі освіти дають короткі відповіді або короткі обгрунтовані пояснення. Перемагає учень, який правильно відповість на більшу кількість запитань у найкоротший час. Застосовую гру під час повторення вивченого матеріалу.
Приклади завдань:
Використання інтерактивних технологій під час навчання позитивно впливає на розвиток творчих здібностей учнів, креативності, підвищує зацікавленість професією і виховує свідоме, творче ставлення до праці, дає змогу майбутнім фахівцям оволодіти технічними знаннями, а також на розвиток професійної майстерності педагога.