Використання інтерактивного прийому "Фішбоун".

Про матеріал
Матеріал містить опис інтерактивного прийому "Фішбоун" та приклад застосування цього прийому на підсумковому уроці української мови в 3 класі по темі "Будова слова". Буде корисним для молодих вчителів, які прагнуть впроваджувати у своїй роботі новітні технології навчання.
Перегляд файлу

   

 

 

     Використання

    інтерактивного 

 прийому «Фішбоун»

 

 

 

 

 

Вчитель початкових класів Першотравенського ліцею №5

                        Мартинова Н.М

 

 

 

       Дослівно це слово перекладається з англійської як «Рибна кістка» або «Скелет риби» і направлений цей прийом на розвиток критичного мислення учнів.

Зміст даного методичного засобу — це встановлення причинно-наслідкових  взаємозв’язків між об’єктом аналізу і факторами які на нього впливають, здійснення обґрунтованого вибору. Додатково метод дозволяє розвивати навички роботи з інформацією та вміння ставити і вирішувати проблеми.

        В основі Фішбоуна — схематична  діаграма в формі рибного скелету.

Це графічне зображення дозволяє наглядно продемонструвати визначені в процесі аналізу причини конкретних подій, явищ, проблем і відповідні висновки або результати досліджень.

Схеми Фішбоун дають можливість:

  •        організувати роботу учасників в парах або групах; 
  •        розвивати критичне мислення;
  •        візуалізувати (передбачати,  уявляти)  взаємозв’язки між причинами і наслідками;
  •        послідовно розміщувати  факти за ступенем їх важливості.

За допомогою таких схем можна знайти рішення будь-якої складної ситуації, при цьому кожен раз можуть виникати нові ідеї.  Ефективним буде її використання під час  Мозкового штурму.

Будова рибного скелету

Схема включає в себе основні чотири блока, представлені у вигляді  голови, хвоста, верхніх і нижніх кінцівок. Зв’язуючою ланкою виступає основна кістка або хребет риби.

  • Голова — проблема, питання або тема, які потребують аналізу.
  • Верхні кісточки — на них фіксуються основні поняття теми, причини, які призвели до проблеми.
  • Нижні кісточки — факти, що підтверджують наявність сформульованих причин, або зміст понять, які показані на схемі.
  • Хвіст — відповідь на задане питання, висновки, узагальнення.

Засіб Фішбоун передбачає ранжирування понять, тому найбільш важливі з них для вирішення основної проблеми розміщують  найближче до голови. Всі записи повинні бути короткими, точними і відображати тільки зміст понять. Це дає можливість вибрати головне та відкинути все зайве.

Ефективно цей прийом застосовувати під час уроку узагальнення та систематизації знань, коли матеріал з теми вже розглянутий і необхідно всі вивченні поняття упорядкувати в єдину систему,  що передбачає розкриття і засвоєння зв’язків і відносин між її елементами. 

Приклад застосування технології Фішбоун .

Фрагмент уроку з використанням стратегії «Фішбоун».

Урок української мови у 3 класі на тему: Підсумковий урок по темі «Будова слова».

  1. Складання алгоритму розбору слів за будовою.
  • За допомогою відомої уже вам методики «Фішбоун» складемо алгоритм розбору слова за будовою. (На заздалегідь підготовлений скелет на дошці прикріплюю назви частин слова, їх позначення та як їх визначаємо.)

Почнемо з голови:

  • Що перше визначаємо у слові?
  • Що таке закінчення?
  • Як визначити закінчення?
  • Що визначаємо потім?
  • Що таке основа слова?
  • Як визначити основу слова?
  • Яку частину слова будемо визначати наступною?
  • Що таке корінь?
  • Як знайти корінь у слові?
  • Яку частину знаходили потім?
  • Що таке префікс?
  • Як його знайти?
  • Остання частина слова яку ми вивчали …
  • Що таке суфікс?
  • Як його знайти в слові?

 

 

 

C:\Users\Наталья\Desktop\IMG_20211209_123202.jpg

 

  1. Групова робота.
  • Користуючись цією схемою виконаємо розбір слів за будовою.

Кожна група отримує рибку, де записане слово, частини якого буде визначати ваша група.

Вгорі – пишемо слово і визначаємо послідовно його частини.

Внизу – допоміжні слова, які добиратимете, щоб визначити закінчення та корінь.

Слова для розбору за будовою: Подружка, приказка, підсніжник, посадка, безхмарний.

G:\Фрагмент уроку (фото)\IMG-9234b0f4879a513807026432a673ebf1-V.jpg                         G:\Фрагмент уроку (фото)\IMG-ea7e3cce128f8acf7045133d8cb59e72-V.jpg

  1. Презентація результатів групової роботи.

 

                              G:\Фрагмент уроку (фото)\IMG-30a292e65fc24f2f8702702d2e601155-V.jpg

 

  1. Підсумок.

Загадаємо бажання, щоб золота рибка і надалі допомагала нам вирішувати будь-які навчальні та життєві проблеми.G:\Фрагмент уроку (фото)\IMG_20211209_095243.jpg     G:\Фрагмент уроку (фото)\IMG_20211209_095357.jpg

 

 

G:\Фрагмент уроку (фото)\IMG_20211209_095434.jpg    G:\Фрагмент уроку (фото)\IMG_20211209_095635.jpg

 

G:\Фрагмент уроку (фото)\IMG_20211209_095323.jpg   

 

 

  1. Підсумок.

Загадаємо бажання, щоб золота рибка і надалі допомагала нам вирішувати будь-які навчальні та життєві проблеми.

   

 

 

docx
Додано
31 жовтня 2022
Переглядів
2132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку