Урок 68. Досліджуємо роль прикметників у мовленні.
Мета: формування і розвиток предметних та ключових компетентностей ; розвиток зв’язного мовлення; творчої уяви, граматичної пильності, вміння узагальнювати мовні явища та робити висновки, виховання любові до української мови та предмета.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: смайлики емоцій, цеглинки, кубик з надписами на гранях, роздаткові картки «Прикметник», дитячі авторські зошити, портрет Лесі Українки.
Меседж уроку: «Я хотіла б квіток на дорозі моїй…».
Кольорові слова уроку: тернина, убрання, забавка.
Карта уроку
І. Вступна частина.
1. Усний коментар домашнього завдання . «Крісло автора»
2. Вправа «Очікування».
- Яким ви хочете, щоб був сьогодні урок?
3. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне повторення. Метод «Кубування». ( запитання на гранях куба. Частина мови, Питання. За чим змінюється? Що має прикметник? Що називає? Яким членом речення є?)
4. Взаємодіємо з музикою.( звучить вальс квітів П.І Чайковського)
5.Поетична хвилинка.
У нашому класі красиво і світло,
Як сонечко ніжнії квіти розквітли,
Ромашки, волошки і маки червні
Притисли до серця дві теплі долоні.
Вона завітала у гості до нас!
Це ж Леся маленька заходить у клас.
Замріяна, ніжна, не як усі діти,
Що понад усе любила ці квіти.
(до класу заходить дівчина в українському вбранні і читає вірш)
Я хотіла б квіток на дорозі моїй
Нащо сипати їх попід ноги?
Хай живуть вони в ніжній красі чарівній!
Я сама їх знайду край дороги.
До маленьких, низеньких сама нахилюсь
До високих очима долину,
Обережно та ніжно лицем притулюсь
Стрівши в білім убранні тернину…
(учні запрошують гостю залишитися, вчитель відкриває дошку на якій висить плакат з віршем Л.Українки.) Вчитель повідомляє, що діти сьогодні будуть працювати в авторсьих зошитах, які діти підготували заздалегідь на уроці дизайну і техології.)
6. Каліграфічна хвилинка.
Кк кв кві ти тка квітка квіти квітковий Леся Українка
Завдання для груп (диференційовані) :
із жовтою цеглинкою - виділити корінь у словах КВІТИ, КВІТКОВИЙ;
із зеленою цеглинкою – скласти звукову модель слів КВІТИ, КВІТКОВИЙ;
із червоною цеглинкою – придумати і записати речення із словом КВІТИ, та підкреслити головні члени речення.
7. Руханка для пальчиків та рук.
ІІ. Основна частина.
1. Пояснення.
-Як предмет зробити невідомим? Дуже просто, заховати його у загадку!
(загадки і ребуси від гості, обігрується ситуація)
* На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять
Мов шматочки неба голубого
Виграють, виблискують, горять (волошки)
*Стебельце- шорстка драбинка
Усередині- чорна вуглинка
Пелюстки блискучі, як лак
Це квітує червоний… (мак)
*На зеленому обніжку,,
На тонкій, високій ніжці
На догоду літечку
Цвіте ніжна квіточка.
Жовтоока, біловія
Аж до осені зоріє. (ромашка)
2.«Загадковий самодиктант» із завданням. (загадки та ребуси).
Волошки, мак, ромашки, весна, березень, квітень, травень.
Утворити (усно) від слів відгадок слова- прикметники
(Волошки- волошкове; мак- маковий; ромаши- ромашкова; весна- весняна, березень- березовий, квітень- квітневий, травень- травневі.)
Вправа «Мікрофон». ( Що ми знаємо про прикметник?)
3. Робота з перфокартками для тестів.
Тестові завдання.
а) назвами предметів; б) ознаками предметів; в) діями предметів.
2. Прикметники змінюються за:
а) цифрами; б) за числами; в) за літерами.
3. Прикметники мають:
а) один рід; б) п’ять родів; в) три роди.
4. Прикметники чоловічого роду мають закінчення:
а) -е, -є; б)-а; -я; в) – ий, - ій.
5. Прикметники жіночого роду мають закінчення:
а) – а, - я; б) – е, - є; в) – ий, - ій.
6. Прикметники середнього роду мають закінчення:
а) – а, - я; б) – ий, - ій; в) –е, - є.
(Варіанти відповідей: 1.б, 2.б, 3.в, 4.в, 5.а, 6.в)
4. Фізкультхвилинка.
5. Самостійне письмо. Хмаринки слів.
Записати прикметники за родами:
( прикметники записані на дошці)
Жовті цеглинки : прикметники чоловічого роду;
Зелені цеглинки: прикметники жіночого роду;
Червоні цеглинки: прикметники середнього роду.
6. Гра. Прийом «Мозковий штурм».
(«Скажи навпаки». Назвати прикметники- антоніми.)
Довгий- короткий, велика- мала, легке- важке, більший- менший, старий- молодий, гостре- тупе, чиста- грязна.
7. «Хвилинка-цікавинка.»
- А чи знаєте ви, що Леся, будучи маленькою, дуже любила плести віночки. Цьому навчила її тітка. Ось послухайте, як це було (зі спогадів Л.Українки)
(слухання аудіозапису.)
…Вона не бавила мене і не учила
Я кидала забавки і книжки,
Щоб тільки з нею буть, вона уміла
Єдину забавку- плести вінки.
(діти досліджують значення слова ЗАБАВКА, можна використати тематичний словник)
8. Керована бесіда. ( запитання від гості уроку)
ІІІ. Заключна частина.
Практичне завдання: сплести віночок із квітів, які були прикріплені до ваших авторських зошитів і покласти до портрета Л. Українки на знак пам’яті про неї
*Я знаю і можу пояснити … .
*Я розумію і можу використовувати ... .
*Я вмію ставити запитання до … .
*Я знаю і можу інших навчити … .
3. Шкала емоцій. Смайлики настрою.
4. Домашнє завдання. Творче завдання (диференційовано). Намалювати та описати улюблену квітку. / Списати загадку про квітку і намалювати її.