Мовні ігри з теми "Будова слова"

Про матеріал
Ігри з мови допоможуть учителю зацікавити учнів під час вивчення досить складної теми " Будова слова", а учням здійснювати морфемний аналіз слова, усвідомлювати зв'язок між лексичним значенням слова і його морфемним складом, збагачувати словниковий запас школярів.
Перегляд файлу

Ігри з української мови до теми  «Будова слова»

  Вивчення теми «Будова слова»  викликає в учнів певні труднощі.Вони пов'язані з тим, що діти, аналізуючи слова, враховують лише зовнішнє їх оформлення і не замислюються над значенням слів; «склеюють» корінь із префіксом або корінь з суфіксом, суфікс і закінчення, відривають одну букву від префікса чи кореня при переносі. Отже, вивчаючи морфемну будову слова, учитель мусить приділяти належну увагу попередженню цих типових помилок.

     Крім того, оволодіння умінням здійснювати морфемний аналіз слова закладає основи для формування повноцінних навичок правильного письма, адже вивчення цієї теми тісно пов'язане із засвоєнням найважливіших чергувань української мови, правопису слів з ненаголошеними голосними й сумнівними приголосними, а також префіксів, уживання апострофа після префіксів тощо.

    Вивчення морфемної будови слова сприяє усвідомленню учнями зв'язку, який існує у мові між лексичним значенням слова і морфемним складом, розвитку логічного мовлення, збагаченню словникового запасу учнів.

     Теоретичний матеріал з мови об'ємний і складний навіть для учнів з високим рівнем розвитку, не говорячи про слабких дітей. А отримати певну суму знань має кожен.

     Цікаві вправи та ігри можна використовувати на всіх етапах уроку. За їх допомогою можна перевірити, як учні виконали домашнє завдання, полегшити розуміння нового матеріалу, його закріплення. Місце для гри визначає учитель, пам'ятаючи, що нею ні в якому разі не можна підміняти засвоєння програмового матеріалу в процесі спостереження над мовними явищами та виконання завдань за підручником. Так, наприклад,гра «Будівельники» використовується на етапі підготовки до ознайомлення зі смисловими частинами слова, яка полягає у спостереженні за спорідненими словами, доборі спільнокореневих слів і побудові речень. Дитина із слабкими знаннями може своїми руками «побудувати» слово і запам'ятати його надовго.

    Гра «Морфологічні шаради» використовується після ознайомлення зі специфікою і роллюморфем (корінь, префікс, суфікс) у слові та з однокореневими словами. Має на меті доводити до автоматизму розділення слова на морфеми, вживання префіксів, суфіксів з іншими коренями.

    Гра «Що чуємо? Що пишемо?» має декілька різновидностей. В залежності від набору слів на картках, які пропонуються, можна перевірити написання ненаголошених голосних в корені, які перевіряються і не перевіряються наголосом, сумнівних приголосних, префіксів, апострофа тощо. Ця гра одночасно надає учителю зворотній зв’язок. З наючи хто з учнів сидить на якому місці і який ряд заповнював дану картку, вчитель визначає хто з учнів допустив помилку і враховує це при підборі вправ для наступного уроку.

    Гра «Хто швидше передасть потрібне слово» проводиться з метою закріплення написання префіксів роз-, без-, з-, с-. Не дивлячись на те, що ці правила мають чітку доволі просту алгоритмічну структуру, учні допускають помилки при написанні цих слів, особливо, коли пройшов певний час після вивчення теми. Тому інколи повертаюсь до цієї гри, а також і до інших, наприклад, за допомогою цеглинок LEGO показати, яку букву напишемо е-и, з-с, г-х, д-т, з- чи с- тощо.

    Гра «Загадковий калейдоскоп» використовується на заключному етапі, щоб показати взаємозв’зок між лексичним значенням слова  і його морфемним складом, а також дати дитині відчути, що вона отримала добрі знання і обов’язково справиться з діагностувальною роботою.

    Розумовий розвиток молодших школярів у процесі гри поєднується з оволодінням ключовими компетентностями НУШ. Подолання труднощів тренує волю, привчає до витримки, дисциплінованності, доброзичливого відношення до однолітків.

                                                       Додаток

                                              Зміст циклу ігор  Будова слова

               Мета циклу ігор з української мови:

а) розвиток в учнів уяви, спостережливості, кмітливості, збагачення словникового запасу;

б) створення умов для поступового переходу від дій у співробітництві з учителем і учнями до самостійних;

в) нагромадження індивідуального досвіду пошукової діяльності;

г) досягнення високого навчального результату поєднанням наукового викладу теоретичного і практичного матеріалу в поєднанні з розвитком ключових компетентностей.

                        1.   Гра «Будівельники»

Мета: формувати уміння практично складати слова з морфем, розрізняти відтінки значень слів у залежності від підібраних суфіксів; сприяти вихованню почуття поваги до професії будівельника.

Вік учасників: 8-9 років

Кількість учасників: необмежена.

Обладнання: цеглинки LEGO, магнітна дошка.

                            Хід гри

1.Вибрати зі слів споріднені:

    Будинок, будувати, будити, будівельник, будова, житло.

-Чому слова будити і житло виявилися зайвими?

2.Коротенька бесіда про працю будівельника і значення професії для суспільства.

3. З поданих морфем на цеглинках LEGO «збудувати» слова, використовуючи один корінь і допоміжні морфеми. Виграє той учень, який за певний проміжок часу складе більше слів.

 Наприклад, корінь мов, морфеми про, роз, оньк, а, ник.

                      2.Гра « Морфологічні шаради»

Мета: закріплювати уміння виділяти частину слова; синтезувати нові слова; розвивати міння аналізувати, співставляти, міркувати.

Вік учасників: 8-10 років

Кількість учасників: необмежена

Обладнання: набір завдань у вчителя

                         Хід гри

 Учитель називає слова, з частин яких треба створити нове слово. Наприклад, щоб створити слово «поводир», треба взяти зі слова «посадка» префікс, зі слова «водити» - корінь, а зі слова «командир» - суфікс.

   Корінь від слова «квітка», суфікс від слова «дудочка», закінчення від слова «зима».(квіточка)

   Префікс від слова «підбіг», корінь від слова «казати», суфікс і закінчення від слова «нічка» (підказка)

                   3.Гра «Що чуємо? Що пишемо?»

Мета: закріплювати вміння добирати перевірні слова до даних, сприяти,щоб теоретичні знання стали основою для розуміння суті орфографічних правил, сприяти вихованню відповідальності за командний результат.

 Вік учасників: 8-10 років

 Кількість учасників: кількість учнів класу

 Обладнання: три картки зі словами

                                Хід гри

   Кожен ряд отримує картку, в якій записана кількість слів з пропущеною орфограмою, що відповідає кількості дітей ряду. По сигналу вчителя учні кожного ряду вставляють пропущену букву і передають картку сусідові. Учень, який останнім написав букву, біжеть до вчителя.Виграє той ряд, який найшвидше і вірно впише всі букви у слова.

  А вчитель розуміє, хто з учнів допустив помилку і над яким правилом потрібно ще попрацювати.

              4.Гра – естафета «Хто швидше передасть потрібне слово»

 Мета:сприяти міцному засвоєнню практичних умінь застосування теоретичного матеріалу на практиці; розвивати навички аналізу, порівняння мовних явищ, уваги до друкованого слова; сприяти вихованню згуртованості в групі, взаємопідтримки, розвивати швидкісні реакції.

Вік учасників: 8-10 років

 Кількість учасників:кількість учнів класу

 Обладнання: 3 конверти набору слів з префіксами роз-, з-, с- по 10 слів на кожне правило.

                          Хід гри 

   Кожен учень отримує по 3 картки зі словами на різні правила.Учитель просить передати слова на певну орфограму, наприклад, слова з префіксом з-.Останній учень з ряду кладе потрібне слово у порожній конверт і передає його наперед.Кожен учень вкладає в нього картку зі словом співвідносно з завданням.

  Виграє той ряд, який першим передасть конверт учителю.

   Завдання можна ускладнити, запропонувавши 1 ряду вибрати слова з префіксом з-, другому –с-, а третьому –роз-, розклавши відповідні конверти.

                  5.Гра «Загадковий калейдоскоп»   

Мета:розвивати уявлення про взаємозв'зок між лексичним значенням слова і його морфемним складом; збагачувати мовлення учнів новими похідними словами; нагромаджувати індивідуальний досвід пошукової діяльності; сприяти розвитку позитивних емоцій впевненості в своїх знаннях, очікування гарних результатів.

Вік учасників:  8-10 років

Кількість учасників:  необмежена

Обладнання:ілюстрації зимової природи, загадки.

                             Хід гри

    1.Слово вчителя про чарівність зимової природи.

     2.Завдання. До слів – відгадок дібрати спільнокореневі слова. Виділити корінь.(і інші морфеми для сильніших учнів).

   Наприклад,

1.У святковій залі

   стоїть як картинка,

   весела, зелена

   красуня …. ( ялинка)

Ялинка – ялина, ялинонька, ялиновий, ялинковий.

2.Сам не біжить, а іншим стояти не дозволяє.

Мороз – морозець, морозний, Морозко, морозиво.

3.Ніжна зірка срібно –біла

   на рукав з гори злетіла.

   Я приніс її сюди,

   стала краплею води.

Сніжинка – сніг, сніжинонька, засніжений.

Учні по черзі виходять до дошки, записують своє слово,виділяють орфограми.А перемагає дружба, тому що всі молодці, всі старались, працювали, все запам’ятали і впевнені, що з діагностувальною роботою справляться.

     Загадки учитель підбирає самостійно, об’єднує їх однією темою.

docx
Додано
4 листопада 2022
Переглядів
1976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку