Урок з математики у 1 класі.
Тема. Додавання і віднімання числа 4.
Вельможко Людмила Петрівна
Вчитель початкових класів , м, Дніпро,
КЗО “ СЗШ № 97 імені П. І. Шкідченка» ДМР
Тема уроку. Додаємо і віднімаємо число 4.
Мета:
формувати обчислювальні навички, здійснювати підготовчу роботу до вивчення задач.
Дидактична задача:
ознайомити учнів зі способом додавання і віднімання числа 4 частинами; закріпити знання
вивчених табличних випадків додавання і віднімання;
формувати вміння обчислювати значення виразів на дві дії; закріпити знання правила знаходження невідомого доданка, формувати вміння знаходити невідомий доданок, ставити запитання до тексту, добирати схему та вираз, виконувати схему до описаної ситуації.
Розвивальна задача:
розвивати логічне мислення учнів шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1.Ось дзвінок сигнал нам дав.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок скоріше
починаймо!
2. МІЙ НАСТРІЙ.
- Які якості потрібні людині для успішного навчання ?
Для успішного навчання потрібні:
Працелюбність . Спритність. Допитливість . Кмітливість.
Спостережливість . Старанність . Уважність . Наполегливість .
Уважність .
Ви вже добре вмієте додавати і віднімати число 3 двома способами, тому сподіваюсь, що нове на цьому уроці не буде для вас складним. Сьогодні ви ознайомитесь зі способами додавання і віднімання числа 4.
На уроці щось нове
треба нам пізнати,
Багато цікавого
запам ‘ятати.
Тож будьте уважні,
зберіться з думками,
Ось тема уроку.
Вона перед вами.
Сьогодні на уроці :
Додавання та віднімання числа 4.
ІІ. Актуалізація опорних з нань і способів дії.
(Виконується на аркуші в клітинку.) Відлічіть 3 клітинки вниз і поставте точку. Від точки проведіть лінію на 1 клітинку, потім похилу (косу) лінію на 1 клітинку вліво вгору, лінію на 1 клітинку вправо, похилу (косу) лінію на 1 клітинку вправо вниз, похилу (косу) лінію на 1 клітинку вправо вгору, лінію на 1 клітинку вправо, похилу (косу) лінію на 1 клітинку вліво вниз, лінію на 1 клітинкувправо, похилу (косу) лінію на 1 клітинку вправо вгору, лінію на 1 клітинку вправо, похилу (косу) лінію на 1 клітинку вправо вниз, лінію на 1 клітинку вправо, похилу (косу) лінію на 1 клітинку вліво вгору, лінію на 1 клітинку вправо, похилу (косу) лінію на 1 клітинку вправо вниз… Продовжте візерунок.
3. Усне опитування. Проводиться аналогічно до попередніх. Додаються такі запитання.
З яких чисел складається число 2? Як міркуємо при додаванні 2? відніманні 2?
З яких чисел складається число 3? Як треба міркувати, щоб додати число 3? Як по-іншому додати число 3? Скількома способами можна додати число 3?
Скількома способами можна відняти число 3? Чому число 3 можна відняти двома
способами? Як саме?
4. Актуалізація складу чисел.
Покажіть у таблицях склад поданих чисел.
1.Прийоми додавання і віднімання числа 3, 4.
Вираз 4 + 4. 4 — це 3 і 1. До 4 спочатку додамо 3, а потім додамо ще 1. До 4 додати 3, буде 7; до 7 додати 1, одержимо 8.
4 — це 2 і 2. До 4 спочатку додамо 2, а потім додамо ще раз 2. До 4 додамо 2, буде 6; до 6 додамо 2, одержимо 8.
4 — це 1 і 3. До 4 спочатку додамо 1, а потім додамо ще 3. До 4 додамо 1, буде 5, до 5 додамо 3, одержимо 8.
У результаті обчислення трьома способами ми одержали те саме число, що непрямо свідчить про правильність виконання завдання.
Вираз 10 - 4. 4 — це 3 і 1. Від 10 спочатку віднімемо 3, а потім віднімемо ще 1. Від 10 віднімемо 3, буде 7; від 7 віднімемо 1, одержимо 6.
4 — це 2 і 2. Від 10 спочатку віднімемо 2, а потім віднімемо ще раз 2. Від 10 віднімемо 2, буде 8; від 8 віднімемо 2, одержимо 6.
4 — це 1 і 3. Від 10 спочатку віднімемо 1, а потім віднімемо ще 3. 10 мінус 1 — буде 9; 9 мінус 3 — одержимо 6.
Гра «Сонце, камінь, вітер»
Формування вміння виконувати схему до тексту.
ІІІ. Формування нових з нань і способів дії
1. О знайомлення зі способами додавання і віднімання числа 4. Завдання № 1.
Розглянемо перший стовпчик. 6 + 2 + 2. До 6 спочатку додамо 2, буде 8; до 8 додамо
ще 2, одержимо 10. Скільки всього ми додали до 6? Ми додали спочатку 2, а потім ще раз 2, усього ми додали дві двійки — 4. Чи може цей вираз допомогти обчислити
значення виразу 6 + 4, записаного нижче? Так, тому що ми до 6 так само додали 4,
але не відразу, а спочатку 2, а потім ще раз 2...
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
2. Закріплення вмінь знаходити невідомий доданок. Завдання № 4. Самостійна робота учнів.
Настанова вчителя: для знаходження невідомого доданка треба виконати відповідну арифметичну дію усно і лише потім відшукати серед поданих чисел те, яке дорівнює
знайденому числу. Не слід підбирати невідомий доданок!
Учні переказують описані ситуації, міркують, що можна спитати в кожній ситуації;
переказують отриману задачу...
(1) Чи відомо, скільки Іванка використала блоків? фігурок чоловічків? Що невідомо?
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності у чнів
ГРА “Продовжте речення”
На уроці я навчився…
Мені сподобалося…
Хотів би ще навчитися…
Найскладніше було…
Найлегше було…
Що ви відкрили для себе на уроці? Якими способами можна додати і відняти число 4?
Чому число 4 додають і віднімають трьома способами?
Джерела:
1Яковлєв Н.М., Сохор А.М. Методика і техніка уроку в школі. - М., 1985. - 163 с.
2. «Математика. 1 клас. Навчальний зошит.
У 4 частинах. Частина 1.» С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко
3. С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко., Иатематика, 1 клас. - Харків,
Вид., “ Ранок ”, 20118 р.
3.П о м е т у н О. Інтерактивні методики та система навчання. – К.: Шкільний світ, 2007.
1 клас. Навчальний зошит : У 4 ч. Ч. 1. Ч. 2. Ч. 3. Ч. 4/ С. О. Скворцова,
О. В. Онопрієнко. — Харків : Видавництво «Ранок», 2018