Математика
1 клас
Число і цифра 5. Утворення цифри 5. Написання цифри 5. П’ятикутник
Тема Число і цифра 5. Утворення цифри 5. Написання цифри 5.
П’ятикутник.
Мета: пояснити учням утворення числа 5 додаванням 1 до попереднього числа; ознайомити із цифрою 5; навчати писати цифру 5; закріплювати нумерацію чисел у межах 5; розвивати логічне мислення; виховувати старанність, наполегливість, бажання допомогти друзям.
Обладнання: демонстраційний матеріал: казкові герої ( Лисичка, Зайчик ); таблиця № 20, цифрова каса;
індивідуальний матеріал: набір геометричних фігур, каса цифр.
Тип уроку: нестандартний ( урок – казка ).
Зміст уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель.
Гамір!.. Дзвін!...
І тиша враз…
Це уроку настав час
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
Бо й урок в нас незвичайний:
Помандруєм в казку ми.
Ви їх любите? ( Та – а – к! )
Але ж казочок багато...
В яку ж вирушимо ми? ( Відповіді дітей. )
Любі хлопчики й дівчата,
В ту, з якої ці рядки.
( читає )
Сидить зайчик на пеньку,
Дуже гірко плаче.
Лиска в хаті на припічку
Від радості скаче ( „Лисичка та зайчик” )
Вчитель.
Очі ви лише закрийте.
Лічим: 1,2,3 – відкрийте!
( На магнітній дошці вчитель складає малюнок: лісова галявина, на ній – чепурний будиночок, біля будинку зайчик. )
Вчитель
Ось вам ліс густий – густий.
Дім у лісі чепурний.
В домі хто господарює,
День і ніч усе майструє?
Зайчик хатку збудував,
Так дбайливо прикрашав,
Жив спокійно – поживав,
Горя й суму він не знав.
Та лисичка зла – презла
Цього зайчика знайшла,
Хитрувала, лютувала,
З хати Зайчика прогнала.
От сидить він на пеньку,
Ллє сльозу гірку – гірку,
Злу Лисичку проклинає,
Сльози лапкою втирає.
Лиска хвостиком виляє,
Слова такі промовляє:
Лиска
Бідний, зайчику ти мій,
Будеш мати дім ти свій,
Ось завдання ці зроби,
Та спокійно вже живи.
( Біля лисички стоїть кошик із листочками-завданнями. )
Вчитель
Звикла Лиска хитрувати –
Малих звірів ображати.
Зна, що Зайчик сірий наш
Ще не ходить в 1-й клас.
Зна хитрюга рижа ця,
Що складні завдання ці.
Не зробити їх Зайчаті.
Отже, їй лишатись в хаті.
Зайчик
Любі діти, ви мої,
Ой, завдання ці складні!
Поможіть мені зробити –
Лиску злу пора провчити.
Вчитель
Що нам, діти, тут робити?
Чи нам Зайчика лишити?
Чи хвилинок не збавляти –
Ці завдання розв’язати?
Діти
Так, завдання розв’язати.
( Вчитель бере листочок, на якому написано: „Завдання 1.”)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Ось завдання перше вам,
Нашим славним школярам:
Називати числа вміло,
Швидко правильно сміливо.
Називання чисел від 1 до 5; від 5 до 10; від 2 до 8; від 1 до 10.
Лиска числа тут лишила
Й прочитати їх просила.
Щоб зайчатко врятувати,
Треба склад числа ( вчитель показує картку з цифрою 4 ) назвати.
( Діти називають склад числа 4, показуючи на дерев’яних цифрах. )
Вчитель
Це завдання ми зробили –
І зайчатко звеселили.
( Вчитель бере листок з написом: „Завдання 2.” )
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель
Ось і друге – без вагань
Ти малюнок цей розглянь.
Квіти ти всі полічи.
Скільки їх? Ану, скажи!
Утворення числа 5 учні з’ясовують за верхнім малюнком.
Вчитель
Число 5, скажіть же, діти,
На письмі як передати? ( Цифрою 5. )
А чи вмієм цифру 5
На папері позначать? ( Відповіді дітей ( Ні – і.)
Цифри 1,2,3,4 – на прогулянку ходили,
Потім вийшла погулять
На папері цифра 5.
Руки вправо простягнула,
Ніжку бубликом зігнула.
утворити число 5 із числа 4.
1) Ознайомлення з числом та цифрою 5.
2) Утворення числа 5 ( вправа 2).
Порівнювання чисел 4 і 5;
3) Лічба і порівнювання кількості предметів.
а) Вправи 3-5;
б) Вчитель
Числа ось в рядок стоять.
Треба вам їх порівнять.
1<2 4=4
2<3 4<5
4) Ознайомлення з п’ятикутником.
( Сторони не обов’язково повинні бути рівні. )
5) Називання чисел від 1 до 5, від 5 до 1.
Вчитель
На листках кленових лиска
Написала всі ці числа.
Вітер-змій розкидав листя,
Треба знати, де їх місце.
( Діти виставляють на набірному полотні цифровий ряд: 1,2,3,4,5. )
ІV. Фізкультхвилинка.
Вірш.
Гей, дівчата та хлоп’ята,
Нумо пальці рахувати!
Перший – це товстий, великий,
З нього ми почнемо лік.
Вказівний, то палець другий,
Він всім вказувати звик.
Ну а третій – довший всіх,
Він середній серед них.
А четвертий – безіменний,
Чимось він від всіх відмінний.
П’ятий пальчик довго спав,
Тож мізинчиком він став.
Всі ми пальчики назвали –
До п’яти порахували.
Світлана та Юрій Ходоси.
Вчитель
Отже, й це завдання розв’язали –
Номер 3 – у руки взяли ( вчитель бере листочок із написом
„Завдання 3”).
Лисичка
А тепер вже вам пора
Взятися і до пера.
Треба вчитися писати цифру 5 й будову знати.
VІ. Цікаві вправи.
Вчитель
Третій номер ми здолали.
І останній вже забрали. ( Вчитель бере листок з написом
«Завдання 4». )
Лисиця
З хати щоб мене прогнати,
Слід загадки відгадати.
Якщо справитесь – хвала!
А не справитесь – ганьба!
Доведеться ще зайчиську
На пеньку провести нічку.
а) По п’ятеро синів –
Дбайливих парубків
У двох сестер – матусь.
Всі люблять їх чомусь. ( Руки та пальці. )
б) Стоїть хлівець на четверо овець,
А на п’яту – окремо. ( Рукавиця. )
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Діти вийшли погулять.
Тут сорока поруч сіла
І водить тобі звеліла.
Лисиця.
Рано, діти, вам радіти –
Слід завдання ще зробити.
Добре треба міркувати,
Щоб його вже розв’язати.
Лиска хату прикрашала,
Квіти у гаю збирала.
Дві квіточки та ще три
Це яке число? Назви. ( 5 ).
Вчитель
Діти, ми виконали всі завдання Лисички. Тепер Зайчик повернеться у
свою хатку.
Зайчик
Молодці, мої малята.
Любі хлопчики й дівчата.
Працювали добре ви,
Врятували від біди,
Мене, Зайчика малого,
Від Лисиці – звіра злого.
Вчитель
Зайчик дуже вдячний вам,
Добрим, милим школярам.
Знову очі ви закрийте…
Лічим: 1,2,3 – відкрийте! ( Зайчик за цей час опиняється у своїй
хатині)
VІІ. Підсумок уроку.
1