ВИКОРИСТАННЯ
LEGO-ТЕХНОЛОГІЇ В
ОСВІТНЬОМУ
ПРОСТОРІ НУШ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ
Відділ освіти, культури, спорту і туризму
Гуменецької ТГ
Кам’янець-Подільського р-ну Хмельницької області
Вербецька гімназія
В ОСВІТНЬОМУ
ПРОСТОРІ НУШ
Методичний посібник на допомогу вчителям НУШ
Н.І.Ядвигун Використання LEGO-технології в освітньому просторі НУШ (Навчальний посібник) / Н.І.Ядвигун – Вербецька гімназія , с. Вербка, Кам’янець-Подільського р-ну, 2023.
Навчальний посібник cхвалено для використання в освітньому процесі рішенням педагогічної ради Вербецької гімназії ( протокол № 5 від
02.02.2024)
Рецензенти:
О.В. Романова, старший викладач кафедри дошкільної та початкової освіти Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Анатолія Назаренка, кандидат психологічних наук.
В запропонованому посібнику розкриваються теоретичні та практичні аспекти використання LEGO-технологій в освітньому
процесі початкової школи. Посібник містить цікаві ігри, вправи, завдання з використанням конструкторів LEGO DUPLO та LEGO SYSTEM, а також викладено різні форми та методи використання компетентнісного навчання «Шість цеглин», що роблять навчання в НУШ цікавим, ігровим, захоплюючим. Також, подано зразок демонстраційного та роздаткового матеріалу з використання цеглинок LEGO DUPLO.
Рекомендовано для використання вчителями початкових класів з метою урізноманітнення та вдосконалення форм роботи на уроках.
ВСТУП ............................................................................................................... 5
ВИКОРИСТАННЯ КОНСТРУКТОРА LEGO НА УРОКАХ В 1 КЛАСІ ...... 8
ВИКОРИСТАННЯ КОНСТРУКТОРА LEGO НА УРОКАХ В 2 КЛАСІ .... 32
ВИКОРИСТАННЯ КОНСТРУКТОРА LEGO НА УРОКАХ В 3 КЛАСІ .... 49
ВИКОРИСТАННЯ КОНСТРУКТОРА LEGO НА УРОКАХ В 4 КЛАСІ .... 65
ДОДАТКИ ....................................................................................................... 78
ВИСНОВКИ .................................................................................................... 85
ЛІТЕРАТУРА .................................................................................................. 87
Гра – це величезне світле вікно, крізь яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, що засвічує вогник допитливості.
О. Сухомлинський
Діти живуть у світі гри, фантазії, творчості. Тому я вважаю своїм першочерговим обов'язком перед дітьми - не згасити в учнів уміння бачити щось цікаве, дивуватися, захоплюватися, хотіти негайно зрозуміти: що? як? чому?
Під час сприймання нової інформації діти, з допомогою LEGOконструктора, не лише можуть відразу засвоїти принцип дії, подивитися, доторкнутися до власноруч збудованої тривимірної проекції, побачити предмет з різних сторін, але й вчаться комунікувати, будувати модель спілкування, яка знадобиться в дорослому житті. Крім цього, нові знання закріплюються ефективніше, коли учні бачать, як усе діє в реальному світі. Саме такі уроки дають можливість мислити, аналізувати, порівнювати, спостерігати, експериментувати, тобто максимально використовувати свій розум. Робота дітей з LEGO не допускає одноманітності уроків, підтримує увагу учнів.
LEGO - це одна з відомих педагогічних технологій. У педагогіці LEGO технологія актуальна тим, що, будуючись на інтегрованих принципах, об'єднує у собі елементи гри і експериментування. Ігри LEGO тут виступають засобом дослідження і орієнтації дитини в реальному світі, просторі і часі.
Я використовую LEGO на уроках у початкових класах, як важливий елемент навчального процесу, який допомагає дитині розвивати розумові та фізичні здібності: увагу, пам'ять, мовлення, дрібну моторику. Діти проявляють свої творчі здібності, фантазії, навчаються взаємодії з однолітками, взаємодопомоги, обміну інформацією, вмінню приймати рішення, розвивають комунікативні навички. При цьому у дитини виникає бажання вчитися, краще засвоюється матеріал. А це найважливіше!
За допомогою конструктора LEGO вирішуються завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямками:
• Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загально мовленнєвий розвиток і розумові здібності.
• Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.
Ознайомлення з математичними поняттями, розв’язування математичних та логічних задач.
• Розширення уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.
• Розвиток уваги, пам’яті, творчого мислення.
• Формування навички діалогічного мовлення, розширення словникового запасу.
• Вміння працювати у групі, спілкуватися, бути толерантними один до одного.
• Створення атмосфери змагання.
Добре організована робота з конструктором LEGO має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність. Все це разом узяте і дозволяє активізувати мислення, формувати стійкий інтерес до організованості.
Діапазон використання LEGO з точки зору конструктивно-ігрового значення для дітей досить широкий.
У своїй збірці я пропоную різні вправи , які можна використовувати на уроках читання, української мови і математики.
Мета цієї роботи – розглянути методику використання LEGO технологій на уроках в початковій школі.
Основне завдання – зацікавити дітей у вивченні математики, мови, навколишнього світу, навчити шукати та пояснювати власні рішення, розвинути навички логічного мислення та аналізу. Для цього необхідно створити комплексний підхід у вивченні та засвоєнні нової інформації:
- через пояснення вчителя, презентацію, коротке відео на тему уроку (аудіо і візуальне сприйняття);
- виконання завдань, пошук розв’язків за допомогою деталей LEGO (сприйняття інформації через дотик). Це значно полегшує розуміння та збільшує об’єм засвоєного матеріалу;
- з’ясування переваги використання LEGO - технологій в
початковій школі;
- ознайомлення з видами роботи і вправами з використанням конструкторів LEGO;
ЗАВДАННЯ 1.
ГРА «ЗАГУБЛЕНИЙ СКЛАД ЧИСЛА».
ЩОДЕННІ 5
ВИКОРИСТАННЯ ЦЕГЛИНОК LEGO НА УРОКАХ МОВИ
ЗАВДАННЯ. Прочитай слова на цеглинках. Покажи кольоровою LEGO-
ЧИТАННЯ З LEGO ЗА СХЕМАМИ ЗАВДАННЯ. Прочитайте букви
ВІКТОРИНА «ЯК ПРАЦЮЄ НАШ ОРГАНІЗМ»
ЗВУКОВІ СХЕМИ З LEGO
ЗАВДАННЯ. Розгляньте звукову схему, прочитайте слова подані на LEGO. Оберіть ту цеглинку, яка відповідає даній схемі.
LEGOВІКОНЦЯ ТРИЦИФРОВІ ЧИСЛА
ЗАВДАННЯ . Назви число, розклад його на розрядні доданки. Обери
ВИКОРИСТАННЯ ЦЕГЛИНОК LEGO НА РОЗПІЗНАВАННЯ
УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ КАЗОК
1. Привітний і світлий наш сонячний дім, Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім — це моя Україна!»
2. До нас журавлик прилітав,
Він гарні віршики читав
Про синє небо і весну,
Про Чорне море і Десну, Про Україну – рідний край...
Ти ще раз, друже, прилітай!
3. Зацвітає калина, Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна,
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна.
4. Моя рідна Батьківщина
Має назву Україна.
В мене й нація своя
– Українець в мами я.
Є у мене й рідна мова,
Де вкраїнське кожне слово.
5. Я живу на Україні, Де річки, озера сині, – Чиста в них вода, прозора
В дно глибинне світять зорі.
Найгарніші наші села,
Люди мудрі і веселі.
ГРА «ПРАВДА -КРИВДА»
МОВНИЙ LEGOЛЕНД
ПОШИРЕННЯ РЕЧЕНЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗАПИТАНЬ
ХИБНІ РІВНОСТІ З ВИКОРИСТАННЯМ LEGO
ЗАВДАННЯ. Прочитайте приклади на цеглинках LEGO.
Обчисліть їх, підніміть цеглинку на якій рівність обчислена хибно.
Тема: «Хто не спить узимку» (з енциклопедії). Поділ тексту на частини. Складання плану твору. Фразеологізми
Мета: ознайомити з терміном «фразеологізми»; формувати навички виразного, свідомого читання; розвивати пам'ять, увагу, творче мислення; формувати вміння пояснювати значення фразеологізмів; вчити ділити текст на частини; збагачувати усне та писемне мовлення; виховувати любов до природи.
Обладнання: мультимедійний супровід, цеглини лего, фразеологічні словники.
Хід уроку:
1. Організація учнів
• Самоналаштування на урок. Вправа «Я» (слайд 2).
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я- особистість творча.
Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.
• Гра «Відгадай» (слайд 3-5).
2. Актуалізація опорних знань учнів
Відгадайте, яке слово заховалось? (слайд 6-7)
Бесіда про енциклопедії
Енциклопедії - однотомне або багатотомне видання, яке містить в узагальненому вигляді основні відомості з однієї або з усіх галузей знання і практичної діяльності викладені у вигляді коротких статей, розміщених в алфавітному або систематичному порядку.
Залежно від обсягу представленої інформації енциклопедії поділяються на великі (кілька десятків томів), малі (10-12 томів), короткі (4-6 томів) і 1-3 томні, як правило, названі енциклопедичними словниками або довідниками. Мові енциклопедії властиві стислість, чіткість, лаконічність формулювань, уникнення вузькофахових термінів, професійних жаргонізмів, розмовних і просторічних слів, вставних слів і зворотів, емоційно забарвлених оцінок, надмірної кількості скорочень.
3. Повідомлення теми та мети уроку
«Метод передбачення»
- На вашу думку, про що йтиме мова сьогодні, виходячи з отриманої інформації на початку уроку?
Каліграфічна хвилинка
(слайд 8)
Ее, ен, нц, ци, ик, кл, ло, оп, пе, ед, ді, ія.
Енциклопедія
Складіть нові слова з літер.
Зробіть звуковий аналіз слова енциклопедія.
4. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
• Слухання тексту «Хто не спить узимку» с. 104. Які факти вас здивували?
• Мовчазне читання. Що найбільше вразило?
• Словникова робота
(слайд 9).
Клуб бджіл — стан сім'ї в період зимового спокою. У цей час під впливом низьких температур
значно знижується життєдіяльність бджіл; вони скупчуються в гнізді в одному місці, щоб підтримувати необхідну для життя температуру.
• Аналіз змісту.
• Вправляння у читанні: мовчазне, ланцюжком.
• Бесіда за ілюстраціями.
• Робота над виразністю.
• Вибіркове читання. Відшукати в тексті інформацію, що стосується фото на слайді (слайд 10).
• Впр. 2,с.105, самостійне виконання.
Фізкультхвилинка-руханка
Інтернет ресурс:https://www.youtube.com/watch?v=6dDs907uDlg
5. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності
• Колективне складання плану твору:
- На скільки частин можна поділити текст?
- Про що йдеться в кожній частині?
- Придумайте назви до кожної частини.
- Як частини відділені одна від одної?
• Запис плану у зошит. План
1. Бджоли взимку не сплять.
2. Як поводиться кріт.
3. Де раки зимують?
• Впр 5,с.105. Обговорення розуміння вислову «ось побачиш де раки зимують».
• Знайомство з фразеологізмами. Опрацювання правила у підручнику (слайди 11-15).
• Впр. 6,с.105. Виконання вправи, використовуючи орфографічний словник.
• Гра «Так чи ні»(відшукайте фразеологізми, використовуючи цеглинки лего).
Виливати молоко, виливати душу; дати хліба, дати драпака; замітати хату, замітати сліди, дивитися крізь вікно, дивитися крізь пальці, дивитися крізь щілину.
• Письмо з другом. Робота на картках: поєднати фразеологізм і його значення.
6. Рефлексія
Оцініть свою роботу за допомогою цеглинок лего (слайд 16).
Отже, уроки математики з використанням LEGO сприяють розвитку логічного мислення, аналізу, розпізнаванню закономірностей та встановленню аналогій, вмінню приймати правильні тактичні рішення, моделюванню реальних ситуацій за допомогою математичного апарату, командній роботі, дрібній моториці рук тощо. LEGO допомагає дітям втілювати в життя свої задумки, будувати і фантазувати, захоплено працювати і бачити кінцевий результат своєї роботи.
На уроках української
LEGO – помічник та наочне пояснення при вивченні звуків та букв. Діти з LEGO складають звукові схеми, використовуючи кольорові цеглинки.
На уроках читання цеглинки LEGO можна використовувати для творчого переказу казок або зображення історії за допомогою моделей, іграшок та різноманітних конструкцій – будинків, лісів чи зоопарків. У дитини з’являється можливість створити власного колобка або вовка і наділити свій персонаж тими якостями, якими він хоче. Ігри-театралізації, з створеними LEGO-персонажами дуже подобаються дітям: вони створюють умови для
розвитку мови, творчості і сприятливо
впливають на емоційну сферу. За допомогою героїв казки, виконаних своїми руками, дитині легше розкрити свої індивідуальні особливості.
Конструювання сприяє розвитку мислення, спритності, а
також інтелекту, уяви та творчих задатків. Сприяє формуванню таких якостей, як уміння концентруватися, здатність співробітничати з партнером, і найголовніше – почуття впевненості в собі. Якщо з дитинства прагнути до пізнання – це перейде в уміння вчитися конструювання направлено і сприймати нове з великим інтересом.
чином, робота з освітніми
конструкторами LEGO, дозволяє дітям у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвиває необхідні в подальшому житті
навички суспільно активної, творчої особистості, яка
самостійно генерує нові ідеї, приймає
нестандартні рішення.
1. Закон України про освіту.
2. Новий Державний стандарт початкової освіти.
3. Концепція Нової української школи.
4. Порадник для вчителя.
5. Типова освітня програма початкової освіти під керівництвом Савченко О.Я.
6. Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник/
Упорядник О.Рома - – The LEGO Foundation. 2018. – 44с.Д
7. Типові освітні програми /для закладів загальної середньої освіти:12 клас. К.: ТД «ОСВІТА-ЦЕНТР +»,2018.-240с.
8. Шість цеглинок в освітньому просторі школи. Методичний посібник/ Упорядник О.Рома – The LEGO Foundation. 2018 с.32
9. https://uk.wikipedia.org/wiki/LEGO - Вікіпедія
10. Заняття з використанням конструктора LEGO. Посібник для
вчителя. Основа. – 2020. – Л.Турищева, О.Малихіна
https://kancelyaria.com.ua/nush-1-4-klas-zanyattya-z-vikoristannyamkonstruktora-posibnik-dlya-vchitelya-dorozhko-i.i.-malihina-o.e.-turischeva-l.v.-
11. LEGO-конструювання http://grani.in.ua/лего-конструювання-2/
12. Програма розвитку дитини «Безмежний світ гри з LEGO» http://nvinternat.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/ЛЕГО.pdf
13. Ерб О. В. Робота з Лего. Методична розробка. [Електронний ресурс] / Ольга Вячеславівна Ерб // calameo. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://ru.calameo.com/read/00553023401984935c1fa.
14. Рома О. Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник. [Електронний ресурс] / Оксана Рома // The LEGO Foundation. – 2018. 15. LEGO-конструювання - інноваційна технологія різнобічного
розвитку дітей шкільного віку. [Електронний ресурс] // Київський шкільний навчальний заклад №804. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://www.dnz804.edukit.kiev.ua/lego-konstruyuvannya/.
16. Лус Т. В. Формування навичок конструктивно – ігрової діяльності у дітей за допомогою Lego M. Владос , 2003
17. Методичний посібник «Шість цеглинок» в освітньому просторі школи. Упорядник О. Рома- Київ – 2018
Інтернет-ресурси:
1. http://osvita.ua/vnz/reports/psychology/29020/
2. http://teacher.at.ua/publ/vislovljuvannja_vidatnikh_ljudej_pro_gru/191-0-10560
3. https://www.youtube.com/watch?v=YmI7tS7jUa8&t=7s
4. https://kancelyaria.com.ua/nush-1-4-klas-zanyattya-z-vikoristannyamkonstruktora-posibnik-dlya-vchitelya-dorozhko-i.i.-malihina-o.e.-turischeva-l.v.114224
5. https://www.youtube.com/watch?v=sZcZ2Eo8hwk
6. https://www.youtube.com/watch?v=HS1NqWb-Pdk
7. https://www.youtube.com/watch?v=l1taXudktoM