З досвіду роботи методиста науково-методичного центру
відділу освіти Васильківської міської ради
Дерев’янко Людмили Петрівни
ВИКОРИСТАННЯ МАК (метафоричних асоціативних карт)
У РОБОТІ шкільного ПСИХОЛОГА
Техніка «Я і моя конфліктна ситуація»
(курсова авторська Дерев’янко Людмили)
Мета: аналіз конфліктної ситуації, визначення місця і ролі «Я» у конфлікті, шляхи виходу з ситуації, що склалася.
Завдання: якісна характеристика конфліктної ситуації; визначення ролі «Я» в конфлікті; оцінка «Я» і ситуації; придбання внутрішніх ресурсів «Я» для подолання конфліктної ситуації.
Вікова категорія: клієнти від 12 років.
Час заняття: 60 хв.
Обладнання: МАК «Хабітат», «Tan Doo», «Sagа» або ж «Персона» чи «Люди і звірі» і «108» як ресурсна.
Алгоритм роботи
1-й крок. З колоди МАК «Хабітат» («Персона» чи «Люди і звірі») взяти увідкриту 1 карту – портрет «Я» у стані конфлікту. Розмістити цю карту на столі в центрі.
Питання: Хто зображений на карті? Яке її відношення до конфліктної ситуації? Як вона себе почуває?
2-й крок. З цієї ж колоди наосліп взяти 2 карти (можна до 5). Розмістити їх під картою 1.
Питання: Що я відчуваю у стані конфлікту? Яке відношення до вашого конфлікту мають герої карт? Що з сюжетів карт перегукується з вашим конфліктом? Які почуття героїв карт у стані вашого конфлікту?
3-й крок: Як взаємодіють «Я» і наші 2 (5) карти.
З колоди «Tan Doo» взяти 1 карту – розмістити у центрі під двома (п’ятьма) попередніми.
Питання: Чи бачу я себе серед героїв карт? Як я себе почуваю в сюжеті карт? Яку думку-посилання дають мені герої карт? Як герої сюжетів допоможуть «Я» вийти з конфліктної ситуації?
4-й крок: Мої ресурси. Мої кроки для подолання конфлікту.
З колоди «Sagа» (можна «108») беремо 2 карти.
Описуємо шляхи виходу з конфліктної ситуації, що склалася, за сюжетом цих двох карт. Отримуємо ресурси для подолання ситуації.
Техніка «Я і моє оточення»
(курсова авторська Дерев’янко Людмили)
Мета: аналіз оточення підлітка, визначення найближчого оточення, фіксація на найближчому оточенні.
Завдання: якісна характеристика найближчого оточення; оцінка рівня залежності підлітка від думки найближчого оточення; розкриття внутрішніх ресурсів підлітка; самооцінка.
Вікова категорія: підлітки від 12-13 років.
Час заняття: 60 хв.
Обладнання: МАК «ТАНДУ» (чи «Персона», «Персоніта»).
Алгоритм роботи
1-й крок: Із колоди «ТАНДУ» попередньо відібрати карти з позитивним сюжетом, де образи можна асоціювати з членами родини і друзями. Увідкриту вибрати карту, яка відображає стан клієнта. Розмістити цю карту на столі в центрі.
Питання: Опишіть цю карту. Що ви бачите на ній? Який настрій у героя сюжету цієї карти? Що він відчуває зараз? Що ви відчуваєте, дивлячись на цю карту?
2-й крок: Виберіть наосліп ще 6 чи більше карт, які будуть характеризувати ваше найближче оточення. Розмістіть їх по колу як мандалу.
Питання: Розкажіть, що це за образи, кого з вашого оточення вони нагадують? З ким із реального життя вони схожі? Які їх позитивні якості, виходячи з сюжету карти? Чи мають вони негативні якості? Які?
3-й крок: Перегрупуйте карти.
Розмістіть свою карту в центрі, а по обидва боки від себе розташуйте решту карт, враховуючи значущість образів-персонажів для вас.
Питання:
Кого ви розмістили ближче до себе?
Яку роль цей персонаж грає у вашому житті зараз?
Хто знаходить найдалі від вас?
Чи комфортно вам у такому оточенні?
Які емоції викликає у вас такий ряд персонажів?
Чи хотіли би ви додати когось до вашого оточення? (Якщо так – то клієнт УВ вибирає із тих карт, що залишилися, потрібну на його погляд, і розташовує у своєму оточенні ще когось для нього важливого чи потрібного, чи того, кого забув на початку роботи).
Питання:
Хто це для вас?
Наскільки він чи вона важливий для вас?
Хто є головним у цьому вами створеному просторі?
Яке місце займаєте ви?
Чия думка для вас є найбільш важливою?
У складній життєві ситуації до кого з цих персонажів ви звернетесь? Чому?
Коли ви відчуваєте радість, успіх, до кого звернетеся, з ким захочете поділитися?
Чи задовольняє вас це оточення?
Чи дають вам ці люди можливість відчувати свою особливість, унікальність?
Кому з них ви особливо вдячні? За що?
Як ви вважаєте, чи під силу вам самим самостійно сформувати своє оточення?
Завдання: Напишіть три простих дії, які вже зараз допоможуть вам покращити взаємини з вашим найближчим оточенням.