1
Рекомендації щодо запобігання конфліктним ситуаціям
Для педагогів
Рекомендації підготувала Констатинова Л.М., практичний психолог НВК 56
Можна умовно виокремити три фази протікання конфліктної ситуації.
Перша фаза — конфліктний гострий початок із явним порушенням соціальних норм і цінностей одним з учасників ситуації.
Друга фаза — відповідна реакція «суперника», від форми та змісту якої залежать результат протиборства і, найголовніше, наслідки, тобто напрям перебудови сформованих раніше взаємин. Друга фаза є центральною ланкою ситуації, що зазвичай має стресогенний характер.
Третя фаза — відносно швидка й радикальна зміна прийнятих норм і цінностей у двох різних напрямах — поліпшення або погіршення раніше сформованих взаємин.
У будь-якому разі педагогічні наслідки завдяки третій фазі бувають доволі значними.
Коректне розв'язання конфліктних ситуацій — необхідний елемент професійної підготовки вчителя. Але головне в психологічному вмінні вчителя — не допускати конфліктних ситуацій. Часто джерелом конфліктних ситуацій є різка, нетактовна реакція вчителя на ненормоване поводження школяра. Ось схема такої взаємодії: учень поводиться негідно, учитель грубо і прямо реагує на це, виявляючи тим самим свою педагогічну слабкість, у результаті клас і учень налаштовуються проти вчителя.
Учителю доцільно дотримуватися таких правил педагогічного спілкування
Правило 1. Не намагайтеся за кожним негативним учинком школяра бачити лише негативні мотиви.
Правило 2. Ретельно готуйтеся до уроку, не допускайте навіть найменшої некомпетентності у викладанні свого предмета.
Правило 3. Школярі схильні більш охоче виконувати розпорядження вчителів у разі опосередкованого способу впливу.
Існує два способи впливу на людину — прямий і непрямий (опосередкований). Перший спосіб — традиційний, він ігнорує особливості особистості, ґрунтується на вольовому тиску на психіку учня
й тому є найменш ефективним, хоча зовні видається єдиним із можливих. Однак для учня такий прямий вплив, а на додачу з погрозливими відтінками голосу й роздратуванням із боку вчителя, спричиняє відповідну протидію негативного характеру. У результаті виникають напружені взаємини.
Зміст непрямого методу полягає в тому, що через збудження інтересів, потреб і мотивів поводження людини від неї можна домогтися більшого. Саме через спонукання, через стимули можна поставити учня в такі умови, коли він сам діятиме в інтересах колективу і спільної справи
й водночас — в інтересах власного самоствердження як особистості.
Правило 4. Впливати на учня можна за допомогою спеціальних прийомів оцінювання вчинків особистості.
Правила оцінюванювання вчинків особистості:
* глобальна позитивна оцінка викликає почуття непогрішності, знижує самокритичність, вимогливість;
* глобальна негативна оцінка підриває в школяра віру в себе, спричиняє відразу до школи.
Найбільш доцільними є:
* парціальна позитивна оцінка, завдяки чому особистість пишатиметься своїми досягненнями в одній конкретній справі й водночас усвідомлюватиме, що успіх не дає підстав для самозаспокоєння;
* парціальна негативна оцінка, за якої учень розуміє, що в цьому конкретному випадку він припустився помилки, яку можна виправити.
Правило 5. Спільна діяльність зближує людей та підвищує їхній авторитет.
Правило 6. Передбачливість і коректність поводження вчителя знижує напруження в спілкуванні.
Процес психологічного протиборства має гострий характер і в разі поразки вчителя призводить до втрати його авторитету в учнів. При цьому знижується привабливість тих норм і цінностей, які захищає і яких дотримується вчитель у конфлікті. Ці норми корисні дітям, але школярі, як це не парадоксально, іноді схильні до прийняття протилежних норм. На цьому парадоксі й будують свої дії школярі — порушники порядку. Вони знають, що клас підтримує їх. Тож учень, який бере участь у конфлікті, упроваджує своїм поводженням такі негативні норми, як розв'язність, лінь, неробство, що відбувається за мовчазної підтримки однокласників.
Дуже важливо для вчителя гідно вийти з конфліктної ситуації. Щоб виграти психологічне протистояння в зіткненні двох полярних систем норм і цінностей, учителю доцільно використати такі правила впливу на особистість школяра в конфліктній ситуації:
► Дві збуджені людини не в змозі дійти згоди. (Д. Карнегі)
Постарайтеся докласти вольових зусиль, щоб у гострій ситуації стримати себе, у жодному випадку не сваріться й не дратуйтеся. Підліткова та юнацька аудиторія високо цінує спокій, статечну неквапливість і почуття гумору педагогів у напружених ситуаціях.
► Затримка реакції
Не варто відразу ж вступати з опонентом в полеміку. Слід зробити вигляд, що ви наче не помічаєте порушника, хоча водночас потрібно дати зрозуміти, що добре бачите його дії. Суть прийому полягає в тому, що він підкреслює другорядність зухвалої поведінки порушника, тому педагогу начебто поки що не до нього.
Факт «непомічання» явного порушення дозволяє внести певну розгубленість у дії дезорганізатора і знизити його активність, вносить сумнів у свідомість інших учнів щодо їхньої позиції — кого підтримати: учителя чи учня? Оптимальний час затримки — 10-15 секунд.
► Переведення реакції
Цей прийом технічно реалізується через виконання вчителем звичайних дій на уроці (звертання до класу з привітанням, робота з журналом), незважаючи на надзвичайну обстановку.
У результаті «герой» конфлікту залишається наодинці із собою, чим знижується власне задум боротьби.
► Раціоналізація ситуації
Відомо, що все, що стало смішним і незугарним в очах оточення, втрачає силу впливу й перестає бути небезпечним. Осміяний порушник як носій негативних групових норм втрачає авторитет в очах класу, його негативний вплив на клас різко зменшується, зате авторитет і вплив учителя різко зростає. Здатність учителя використовувати гумор у конфліктній ситуації швидко розряджає обстановку, а дружний сміх присутніх із приводу незугарності їхнього товариша завершує справу. Конфлікт знімається, тріумфує вчитель, а в його особі — позитивні норми й цінності.