Ментальна карта – це незамінна маршрутна карта-пам’ятка, яка дозволяє від початку організовувати інформацію так, щоб мозку було легко працювати з нею. За допомогою такої карти кожен зможе швидше та легше запам’ятовувати та згадувати потрібні факти (порівняно з традиційними записами). Таким чином учень графічними способом фіксує свої думки та робить узагальнення.
АВТОР МЕТОДУ – ТОНІ БЬЮЗЕН ВІДОМИЙ АНГЛІЙСЬКИЙ ПИСЬМЕННИК, ЛЕКТОР І КОНСУЛЬТАНТ З ПИТАНЬ ІНТЕЛЕКТУ і ПСИХОЛОГІЇ. Він стверджує, що метод інтелект – карт може знайти застосування в будь – якій сфері життя, де б було потрібно вдосконалювати інтелектуальний потенціал людини та запам’ятовувати велику кількість інформації.
«ІНТЕЛЕКТ-КАРТИ» («MIND MAPS»)Запозичено воно з французької carte чи італійської carta «папір; карта; документ» і походять від лат. carta (charta) «папір;лист; документ; книга», що відбиває гр. χάρτης «папірусна карта»,яке вважається запозиченням з єгипетської мови. Переклад може бути різним:ментальні карти, карти-розуму, карти думок, інтелект-карти, картипам’яті, тощо, але ключовим буде залишатися слово «карта».
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Б’юзен Т. Це схема, яка візуалізує певну інформацію при її обробці людиною, спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою структурно-логічних схем радіальної організації Вільна енциклопедія Вікіпедія. Мапа думок або мапа пам’яті, розуму, асоціативна карта – діаграма, на якій відображають слова, ідеї, завдання, або інші елементи, розташовані радіально навколо основного слова або ідеїПозднякова Т. Наочний допоміжний засіб навчання, методичний прийом, який передбачає послідовне нарощування лексичного фону певного поняття та створює наочно-смисловий схемо-технічний образ. ТРАКТУВАННЯ ВИСЛОВУ “МЕНТАЛЬНА КАРТА”
Етапи створення ментальної картиІ-етап-ідея. Педагог з учнями обирають тему ментальної карти і створюють центральний образ на папері.ІІ- етап-мозкова атака. Це етап виверження асоціацій, які виникають під час релаксу.ІІІ- етап - редакція. На цьому етапі учасники створення ментальної карти базові під ідеї і так ментальна карта розширюється. ІV- етап – інкубація. Він спрямований на те, щоб звести до підсумкового рішення.
ТИПИ МЕНТАЛЬНИХ КАРТстандартні карти (standard maps). Це безліч класичних ментальних карт, що служать для засвоєння, запису ідей і розкриття власної індивідуальності;швидкісні карти, або карти-блискавки (speed maps). Ці ментальні карти стимулюють розумові процеси (що я знаю з цієї теми). Картою може стати, приміром, короткий одноколірний конспект, зроблений перед уроком, для кращого засвоєння доцільно з учнями створити карти-блискавки, в ході створення яких учні краще засвоюють виучуваний матеріал.
майстер-карти (master maps). Це дуже об’ємні карти до цілої галузі знань, наприклад за матеріалами одного семестру. Вони часто складаються безперервно і призначені для загального огляду з усієї теми. мега-карти (mega maps). Пов’язані одна з одною карти називаються мега-картами. Центральна карта (з відносно малою кількістю рівнів) пов’язана з наступними картами, у яких представлені деталі або додаткові аспекти.
За допомогою ментальної карти підвищується пізнавальний інтерес учнів, а отже – й ефективність навчання. На уроках в початкових класах інтелектуальні карти доцільними будуть нарізних етапах уроку. Ментальна карта допомагає реалізувати один із принципів педагогіки – принцип наочності, тому що дає змогу охопити одним поглядом тему з предмета. Саме блок-схема показує все найвагоміше в асоціативних порівняннях та зв’язках. Використання ментальних карт
застосування ментальних карт допомагає вчителю донести до учнів чітке узагальнене уявлення того матеріалу, який вивчається; знижується ризик неправильної інтерпретації важливих понять. Наприклад, на уроках навчання грамоти, зінтегрувавши матеріал кількох предметів, можна побудувати ментальну карту на тему: «Читання слів, речень і текстів з буквою я. Аплікація Ялинки – лісової красуні»,на уроці «Літературного читання» під час опрацювання теми«Українська народна казка «Рукавичка»Під час опрацювання нового матеріалу
Принцип побудови інтелект-карт корисно використовувати з будь-якого предмету. Узагальнення даних по темі відображається на одному зображенні, вся інформація з навчальної теми трансформується в асоціативні зв’язки навчальнихпонять. Так, наприклад, логічно провести урок з застосуваннямментальної карти при вивченні теми «Наче вулик наша школа» та закріплення вивченого «Казка вчить як на світі жить»«Наче вулик наша школа»«Казка вчить як на світі жить»на уроках узагальнення
– використання ментальних карт допомагає закріпити формування нових понять, явищ, подій. Це дає можливість візуалізувати ключові поняття та узагальнити їх взаємозв’язок. Під час повторення теми – за допомогою ментальнихкарт можна виявити, який матеріал був не засвоєний учнями. Використання ментальних карт також може допомогти вчителеві в оцінюванні знань молодших школярів. На етапі закріплення матеріалу
МЕНТАЛЬНІ КАРТИ ON-LINEСучасний рівень розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, дозволяє створювати ментальні карти on-line, робити їх інтерактивними, використовуючи on-line ресурси. Існує значна кількість онлайн-сервісів для створення карт знань. Найпоширенішими з них є: Free. Mind, XMind, Bubbl.us, Mindmeister, Zoho, Mindomo, Gliffy, Mind42 та багато ін. Створені ментальні карти on-line учитель може використовувати як план-конспект лекції, коли, відкриваючикоментарі до блоків ментальної карти, переглядаючи картинки,відео файли, відкриваючи інші on-line ресурси з гіперпосилань,учитель покроково розкриває перед учнями певну тему,використовуючи при цьому елементи наочності. За допомогою такої карти матеріал стане набагато цікавішим і кращесприйматиметься учнями.
ВИСНОВКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПОДАЛЬШИХ ДОСЛІДЖЕНЬВикористання ментальних карт в освітньому процесі дає такі можливості:− поліпшити пам’ять, нагадати факти, слова й образи;− генерувати ідеї;− надихнути на пошук рішення;− продемонструвати концепції і діаграми;− аналізувати результати або події;− структурувати роботу;− підбивати підсумки зробленого;− організовувати взаємодію при груповій роботі або урольових іграх;− ефективно структурувати і опрацьовувати дані.
Ментальна карта про Шевченка, створена учнями 4 класу. ЖИТТЄВИЙ ШЛЯХТВОРЧИЙ ШЛЯХТАРАС І СУЧАСНІСТЬКОРИСНЕЦІКАВИНКИВИСЛОВИ ПРО ШЕВЧЕНКА9 березня 1814 року18168 років. За два роки 9 років 11 років Усього 47 років життя24 роки -кріпак13 років волі10 років - солдат. ПОЕТХУДОЖНИКПРОЗАВІРШІБРЮЛЛОВСОШЕНКОЕНГЕЛЬГАРДХудожнє кіно. Документальне відео. Пісні на віршіНаціональна премія. Сайти. Реферати. Місцями Кобзаря. Планета “Кобзар”Мінерал Тарасовіт. Пік Шевченка. Шевченкові зорі сяють,мов зоріШевченко Тарас - наче сонце для нас
МУЗЕЇШЕВЧЕНКАЗа кордоном. В Ук. РаїніЛітературно-меморіальний будинок-музей Тараса Шевченка. Національний музей Тараса Шевченка. Хата на ПріорціЛітературно-меморіальний музей Тараса Шевченка. Канівський музей Тараса Шевченка. Тарасова світлиця. Музей «Кобзаря» Т. Г. Шевченка. Музей Заповіту Тараса Григоровича Шевченка. Меморіальний музей-гауптвахта Тараса Шевченка. Орський музей Тараса Григоровича Шевченка. Музей Шевченка в Торонто