Система освіти орієнтує сучасного вчителя на використання в роботі різноманітних технологій, які дають можливість оптимізувати, інтенсифікувати навально-виховний процес. На даний час їх існує ціла низка, тому кожен педагог має змогу підібрати саме ті, які б сприяли ефективності навчання школярів, розвивали в них пізнавальну активність, стимулювали продуктивне мислення. Використання найрізноманітніших методів і методичних прийомів як традиційних, так і нових, важливе на всіх уроках, адже вони сприяють формуванню цілісної особистості.
За Концепцією Нової української школи, наскрізними вміннями й навичками 21 століття є читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.
Умовою формування ключових компетентностей і наскрізних вмінь та навичок є впровадження в освітній процес таких методів і прийомів навчання, які забезпечують розвиток критичного мислення, інтелектуальних здібностей, підвищують дієвість навчання. Проблема полягає в тому, як донести навчальний матеріал, щоб привернути увагу учнів до нього, щоб він не викликав «відторгнення» як «щось набридливе».
Новою, але надзвичайно ефективною, формою візуалізації навчального матеріалу у педагогічному процесі сьогодні є технологія створення карт знань. Карти знань ( ментальні карти, карти роздумів) – це зручна і ефективна техніка візуалізації мислення і альтернативного запису. У сучасному розумінні - це спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем.
Ментальні карти - це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі.
На практиці ментальна карта може виглядати по-різному, але в центрі завжди знаходиться ядро – основна ідея. З ядра до більш приватним поняттям тягнуться гілочки асоціацій, які у кожному вузлі діляться кілька напрямів. Щоб наочніше уявити кожну гілку, її зазвичай виділяють кольором. Так можна чітко простежити смислові блоки.
Карта пам'яті реалізується у вигляді діаграми, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. У основі цієї техніки лежить принцип «радіантного мислення», що відноситься до асоціативних розумових процесів, відправною крапкою або точкою дотику яких є центральний об'єкт.
Наш мозок простіше сприймає інформацію як структурної схеми. Коли ми її складаємо, то одразу вирішуємо кілька питань: записуємо інформацію, аналізуємо її, розбиваємо на структурні блоки, відстежуємо логічні зв’язки. Якщо ви хочете сприйняти яку-небудь інформацію і для цього оформляєте її у вигляді таблиць, списків, звичайного тексту і так далі, то вашому мозку потрібно буде зробити додаткову роботу по перекладу цієї інформації зрозумілою для нього мовою. Якщо ж ця інформація оформлена у вигляді Ментальних карт, то вона легко і просто укладеться у вашій голові, тому що записана на «мові мозку».
Існують певні правила створення інтелект-карт, розроблені Тоні Бьюзеном, які детально описані в його книзі «How to MindMap».
Для створення карт знань крім паперу і олівця, можна використовувати спеціальне програмне забезпечення і мережеві сервіси ( Paint, PhotoShop,PowerPoint , Сoogle -www.coggle.it, Freemind).
Способи використання ментальних карт в освітньому процесі
Використання карт знань в освітньому процесі дає такі можливості:
- поліпшити пам’ять, нагадати факти, слова й образи;
- генерувати ідеї;
- надихнути на пошук рішення;
- продемонструвати концепції і діаграми;
- аналізувати результати або події;
- структурувати роботу (реферат, доповідь);
- підбивати підсумки зробленого;
- організовувати взаємодію при груповій роботі або у рольових іграх;
- ефективно структурувати і опрацьовувати дані.
Основні принципи створення карт знань:
- об'єкт уваги (вивчення) сфокусовано в центральному образі;
- основні теми і ідеї, пов'язані з об'єктом уваги, розходяться від центрального образу у вигляді ідей;
- гілки пояснено й позначено ключовими образами і словами;
- ідеї наступного порядку (рівня) також зображено у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок і так далі;
- гілки формують зв'язану вузлову структуру (систему).
Приклади доречного використання карт знань:
- наукова класифікація (живих організмів, мінералів, органічних сполук, історичних фактів, філологічних понять і структури мови, словниковий запас);
- виклад конкретно наукової теорії (наприклад, аксіоматичний виклад геометрії) та її застосувань (опис географічних регіонів);
- системний виклад перебігу дослідження (у тому числі наукового експерименту), планування роботи, обліку отриманих результатів і підбиття підсумків;
- карти знань відображають природний спосіб мислення.
Ментальні карти - спосіб організації процесу творчого мислення за допомогою схем , побудованих за певними правилами.
Правила створення:
1.Починаємо з центральної ідеї посередині чистого аркушу, використовуючи малюнок і хоча б 3 кольори.
2. Використовуємо картинки, символи, коди і заповнюємо ними весь вільний простір.
3. Вибираємо ключові слова і друкованим текстом наносимо на гілки, використовуючи верхній та нижній регістр.
4. Кожен елемент (слово/картинка) повинен мати власну гілку.
5.Лінії повинні бути з’єднані, починаючи від центральної ідеї. Центральні лінії товстіші, органічні і текучі. Всі наступні гілки стаючи тоншими в залежності від радіального розходження від центру.
6. Робимо лінії такої ж довжини, як і слово/картинка.
7. Використовуємо кольори на власний розсуд і на всій карті пам’яті.
8. Розробляємо свій особистий стиль майнд меппінгу.
9. Використовуємо акценти і показуємо асоціації на своїй карті пам’яті.
10. Зберігаємо ясність інтелектуальної карти, використовуючи радіальну ієрархію в цифровому порядку, або охоплюючи всі гілки.
Використання ментальних карт на уроках біології
Інтелект-карти можна застосовувати у різних видах діяльності:
- Навчання
- Вирішування творчих завдань
- Планування і розробка проектів різної складності
- Створення конспектів лекцій
- Підготовка до ДПА та ЗНО
- Проведення тренінгів
Така практика розвиває в учнів пам'ять, стійкість уваги, викликає зацікавленість. Ментальна карта заохочує вивчення матеріалу таким чином, що пов’язуються усі блоки матеріалу, який вивчається на уроці. Після складання ментальних карт учні мають коментувати свої дії, намагатись за допомогою карти розкрити сутність змісту теми.
Наприклад, застосування ментальної карти при вивченні теми «Будова клітини», 9 клас (опорний конспект).
«Білки» 9 клас (робота в групах)
«Листок як бічна частина пагона» 6 клас (для систематизації теоретичного матералу)
«Органи дихання» 8 клас (опорний конспект)
Отже, ментальні карти в освіті – сучасний і дієвий спосіб викладання навчального матеріалу, який зробить будь-який урок цікавим і пізнавальним, а також дозволить учням краще засвоїти матеріал. Застосування інтелект- карт у навчанні може дати величезні позитивні результати, оскільки учні вчаться вибирати, структурувати і запам’ятовувати ключову інформацію, а також відтворювати її в подальшому. Ментальні карти допомагають розвивати креативне і критичне мислення, пам’ять і увагу, а також зробити процес навчання цікавішим і результативнішим.
Така карта дозволяє зобразити певний процес або ідею повністю, а також утримувати одночасно у свідомості значну кількість даних, демонструвати зв’язки між окремими частинами, запам’ятовувати (записувати) матеріали та відтворювати їх навіть через тривалий термін у системі знань про певний об'єкти чи у певній галузі
За допомогою ментальних карт учитель може:
- пояснити нову тему;
- систематизувати, візуалізувати, структурувати інформацію;
- організовувати й проводити контроль знань;
- використовувати інтелект-карти як план свого виступу:
- узагальнювати знання:
- створювати опорні алгоритми дій тощо.
Ментальні карти відображають природний спосіб мислення людського мозку, і саме тому вини інтуїтивно зрозумілі та мають велику цінність для навчання. Ментальні карти пов’язують процес пам’яті й творчості, що особливо важливо для організації процесу навчання на уроках.