"Використання ментальних карт на уроках біології та хімії"

Про матеріал
Все більшої популярності набувають інструменти візуалізації даних, з одним з яких – ментальна карта. В даній методичній розробці йдеться про ментальні карти, що вони собою являють, рекомендації щодо їх складанні та приклади використання на власних уроках біології та хімії.
Перегляд файлу

Використання ментальних карт на уроках біології та хімії.

Все більшої популярності набувають інструменти візуалізації даних, з одним з яких – ментальна карта.

В українських перекладах термін може звучати по-різному — «карти розуму», «карти пам'яті», «інтелект-карти», «майнд-мепі».

Ментальні карти - це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі.

Що таке ментальна карта?

Ментальна карта, відома також як карта думок або асоціативна карта – це діаграма зв’язків, яка відображає природний хід мислення від центральної ідеї до її наслідків. Іншими словами, це метод візуального представлення ідей, думок, концепцій та будь-якої іншої інформації.

На практиці ментальна карта може виглядати по-різному, але в центрі завжди знаходиться ядро ​​– основна ідея. З ядра до більш приватним поняттям тягнуться гілочки асоціацій, які у кожному вузлі діляться кілька напрямів. Щоб наочніше уявити кожну гілку, її зазвичай виділяють кольором. Так можна чітко простежити смислові блоки.

Карта пам'яті реалізується у вигляді діаграми, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. У основі цієї техніки лежить принцип «радіантного мислення», що відноситься до асоціативних розумових процесів, відправною крапкою або точкою дотику яких є центральний об'єкт. (Радіант - точка небесної сфери, з якої як би виходять видимі шляхи тіл з однаково направленими швидкостями, наприклад, метеоритів одного потоку). Це показує нескінченну різноманітність можливих асоціацій і отже, невичерпність можливостей мозку.  
Наш мозок простіше сприймає інформацію як структурної схеми. Коли ми її складаємо, то одразу вирішуємо кілька питань: записуємо інформацію, аналізуємо її, розбиваємо на структурні блоки, відстежуємо логічні зв’язки. Якщо ви хочете сприйняти яку-небудь інформацію і для цього оформляєте її у вигляді таблиць, списків, звичайного тексту і так далі, то вашому мозку потрібно буде зробити додаткову роботу по перекладу цієї інформації зрозумілою для нього мовою. Якщо ж ця інформація оформлена у вигляді Ментальних карт, то вона легко і просто укладеться у вашій голові, тому що записана на "мові мозку".

Можливості карт знань дозволяють:

  • поліпшити пам'ять, нагадати факти, слова і образи
  • генерувати ідеї
  • надихнули на пошук рішення
  • продемонструвати концепції і діаграми
  • аналізувати результати або події
  • структурувати курсові роботи
  • підсумовувати інформацію
  • організувати взаємодію між учнями в груповій роботі або рольових іграх.

Крім ознайомлення своїх учнів з теорією і практикою інтелект-карт, вчитель може використовувати інтелект-карти у вирішенні ряду власних практичних завдань, роблячи викладання і, відповідно, навчальний процес легшим і приємнішим заняттям.

Ментальні карти - спосіб організації процесу творчого мислення за допомогою схем , побудованих за певними правилами.

 Карти пам'яті - проста і ефективна техніка.

Використовуються карти для наступних цілей:

Навчання ;

• Конспектування лекцій ;

• Конспектування книг;

• Підготовка матеріалу з певної теми ;

• Рішення творчих завдань ;

• Мозковий штурм ;

• Презентації ;

 • Планування та розробка проектів різної складності ;

• Складання списків справ ;

• Спілкування ;

• Проведення тренінгів;

• Розвиток інтелектуальних здібностей;

• Вирішення особистих проблем.

Правила створення:

1.Починаємо з центральної ідеї посередині чистого аркушу, використовуючи малюнок і хоча б 3 кольори.

2. Використовуємо картинки, символи, коди і заповнюємо ними весь вільний простір.

3. Вибираємо ключові слова і друкованим текстом наносимо на гілки, використовуючи верхній та нижній регістр.

4. Кожен елемент (слово/картинка) повинен мати власну гілку.

5.Лінії повинні бути з’єднані, починаючи від центральної ідеї. Центральні лінії товстіші, органічні і текучі. Всі наступні гілки стаючи тоншими в залежності від радіального розходження від центру.

 6. Робимо лінії такої ж довжини, як і слово/картинка.

7. Використовуємо кольори на власний розсуд і на всій карті пам’яті.

8. Розробляємо свій особистий стиль майнд меппінгу.

9. Використовуємо акценти і показуємо асоціації на своїй карті пам’яті.

10. Зберігаємо ясність інтелектуальної карти, використовуючи радіальну ієрархію в цифровому порядку, або охоплюючи всі гілки.

Поради Тоні Бьюзена з технікиі створення ментальних карт

Поступово ви розвинете свій особистий стиль майндмеппінга, але на першому етапі, необхідно дотримуватися наступних правил.

1.Важливо розміщувати слова на гілках, а не в ромбах і паралелепіпедах тощо. Важливо і те, що гілки повинні бути живими, гнучкими, загалом, органічними. Малювання ментальної карти в стилі традиційної схеми повністю заперечує ідеї майндмеппінгу. Це сильно ускладнює рух погляду по гілках і вносить багато зайвих однакових, а отже монотонних, об'єктів.

2.Писати на кожній лінії тільки одне ключове слово. Кожне слово містить тисячі можливих асоціацій, тому склеювання слів зменшує свободу мислення. Роздільне написання слів може привести до нових ідей.

3.Довжина лінії повинна дорівнювати довжині слова. Це простіше і економніше.

4.Пишіть друкованими літерами, якомога ясно і чітко.

5.Варіювати розмір літер і товщину ліній залежно від ступеня важливості ключового слова.

6.Обов'язково використовуйте різні кольори для основних гілок. Це допомагає цілісному і структурованому сприйняттю.

7.Часто використовувати малюнки і символи (для центральної теми малюнок обов'язковий). Іноді ментальна карта взагалі може цілком складатися з малюнків.

8.Прагнути такої організації простору, щоб не залишалося порожнього місця а гілки не розміщувалися дуже щільно. Для невеликої ментальної карти використовуйте аркуш паперу формату А4, для великої теми – А3.

9.Гілки, що розрослися, можна укладати в контури, щоб вони не змішувалися з сусідніми гілками.

10.Розташовувати лист горизонтально.

Інструменти. Серед доступних в мережі Інтернет веб-сервісів для створення інтелект-карт найзручнішими у використанні є:

Сoogle — www.coggle.it — це онлайн додаток для створення ментальних карт у якому передбачено безкоштовний тарифний план.

Переваги сервісу:

  1. Нічого не потрібно скачувати, встановлювати, сервіс працює у браузері.
  2. У цій програмі доволі легко з першого разу можна розробляти зручні красиві ментальні карти.
  3. Програма підтримує використання зображень, індивідуальні колірні схеми й можливість перегляду історії документа.
  4. Зберігання історії змін дозволяє повернутися до попередніх версій створеної інтелект-карти.
  5. Ментальні карти створені в програмі Coggle, можуть експортуватися в форматі PNG або PDF.
  6. Coggle підтримує спільну роботу разом із командою над проектами. Інтерфейс програми доволі простий, підказки поруч, тому в управлінні розібратися не дуже складно. Але у той же час даний сервіс онлайн.

Використання ментальних карт на уроках біології та хімії.

З метою активізації навчально-пізнавальної діяльності доцільно пропонувати учням самостійно складати ментальної карти, які стосуються вивченого теоретичного матеріалу. Така практика розвиває в учнів пам'ять, стійкість уваги, викликає зацікавленість. Ментальна карта заохочує вивчення матеріалу таким чином, що пов’язуються усі блоки матеріалу, який вивчається на уроці. Після складання ментальних карт учні мають коментувати свої дії, намагатись за допомогою карти розкрити сутність змісту теми.

Ментальна карта з теми «Травна система», розроблена засобами онлайн сервісу Coggle.it

 

Ментальна карта з теми «Періодична система», розроблена засобами онлайн сервісу Coggle.it

Ментальна карта з теми «Кров», розроблена засобами онлайн сервісу Coggle.it

 

 Отже, ментальні карти в освіті – сучасний і дієвий спосіб викладання навчального матеріалу, який зробить будь-який урок цікавим і пізнавальним, а також дозволить учням краще засвоїти матеріал. Застосування інтелект- карт у навчанні може дати величезні позитивні результати, оскільки учні вчаться вибирати, структурувати і запам’ятовувати ключову інформацію, а також відтворювати її в подальшому. Ментальні карти допомагають розвивати креативне і критичне мислення, пам’ять і увагу, а також зробити процес навчання цікавішим і результативнішим.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Бьюзен Т. Научите себя думать / Т. Бьюзен. – Минск: Попурри, 2004. – 192 с. 3.
  2. Василенко Т. Mind maps – опыт использования [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.improvement.ru/.
  3. Калініна Л.М., Носкова М.В. Google-сервіси для вчителя. Перші кроки новачка / Л.М. Калініна, М.В. Носкова: Навчальний посібник. – Львів, ЗУКЦ, 2013. – 182 с.
  4. Кіндрат І. Використання інтелект-карт у плануванні та організації освітнього процесу / І. Кіндрат // Нова пед. думка. – 2012. – № 4. – С. 153-156.
  5. Найдьонова А. В. Інтелект-карти як інструмент ефективної роботи з інформацією [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.calameo.com/read/004373434dec4e2bf2b83 50
  6. Позднякова Т. Є. Візуалізація та структурування інформації за допомогою ментальних карт на уроках біології: [науково-методичний посібник] / Т. Є. Позднякова. – Рівне: РОІППО, 2018. – 50 с.
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
17 грудня 2022
Переглядів
1743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку