Формування мовленнєвої компетентності учнів у спілкуванні; розвиток умінь і навичок конструктивного спілкування.
• створити довірливу обстановку під час групової роботи;
• ознайомити з поняттям "спілкування", з уявленнями про способи самоаналізу і самокорекції;
• формувати навички тілесного контакту, невербальної комунікації та координації спільних дій;
Тема Використання методів арт – терапіїта декоративно прикладного мистецтва у підвищення рівня компетентності учнів у спілкуванні
Мета: Формування мовленнєвої компетентності учнів у спілкуванні; розвиток умінь і навичок конструктивного спілкування.
Завдання:
• створити довірливу обстановку під час групової роботи;
• ознайомити з поняттям "спілкування", з уявленнями про способи самоаналізу і самокорекції;
• формувати навички тілесного контакту, невербальної комунікації та координації спільних дій;
• сприяти оволодінню правил і прийомів ведення бесіди і дискусії.
Зміст заняття
Обладнання:
Привітання Визначення емоційного стану учасників тренінгу за допомогою смайликів на крупах
Вправа №1 Очікування
Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від тренінгу
Обладнання: Лоток з фарбами, малюнок дерева, пластикова пляшка, стикер у вигляді серединки для квітки.
Час: 10 хв.
Процедура проведення: Тренер нагадує учасникам, що вони працюють у форматі тренінгу і потрібно сформулювати власні очікування: які знання, навички ви хотіли б отримати.
Кожному учаснику пропонується назвати свої очікування від тренінгу, починаючи словами: «Я очікую …». Кожний учасник на стікеру (у формі серединки квітки) пише висловлювання та залишаючи відтиск пластиковою пляшкою на плакаті «Наші очікування» в середені квітки, що утворилась вклеює свої очікування
Вправа №2 Повідомлення та погодження правил
На листочках написані правила роботи в групі . (в гарному кошику). Погодження оплесками та приклеюються до дерева очікувань
Вправа№3 Створення лялькового пальчикового театру
Мета: Створити діючих персонажів для розігрування різних тематичних ситуацій. Вивчення емоційного стану дітей.
Обладнання: заготовки з різними героями.
Час:15 хв.
Процедура проведення: кожний учасник обирає свій персонаж, вирізає та розмальовує його за власним бажанням. Надає їм емоції за бажанням.
Мозковий штурм правила єфективного спілкування Поради ефективного спілкування
Ефективне спілкування - це не просто передача інформації. Для того щоб спілкування було ефективним, важливо не тільки вміти говорити, але ще вміти слухати, чути і розуміти, про що говорять співрозмовники.
Як же можна поліпшити ваше спілкування з іншими? Пропонуємо кілька простих і невибагливих порад.
Насамперед – контакт
Пам'ятайте, що для того щоб спілкування було ефективним, між вами і вашим співрозмовником потрібно встановити контакт. У ході спілкування кожен з нас бажає, щоб його почули і зрозуміли. Для ефективного спілкування рекомендується також говорити в тому ж темпі і в тому ж обсязі, а також використовуючи аналогічну позу (стоячи або сидячи) що і ваш співрозмовник. Пам'ятайте - люди люблять, коли їх наслідують.
Говоріть по суті
Не варто використовувати важкі, всипані епітетами та зворотами, фрази у розмові, використовуючи лише загальні слова. В протилежному випадку - ви просто залишитеся не зрозумілим. Важливо говорити конкретно, по суті справи, щоб співрозмовник зміг без зусиль вас зрозуміти і, що особливо важливо -зрозуміти саме так, як вам потрібно.
Невербальне спілкування
Невербальне спілкування - це важлива складова спілкування. Лише 7% спілкування складають безпосередньо слова. Це означає, що 93% спілкування складається з міміки і жестів. Невербальне спілкування ми використовуємо і для того, щоб показати нашу реакцію у відповідь на те, що нам повідомляють. Проте, не варто, переконуючи співбесідника, розмахувати руками і активно тупотіти, всього має бути в міру.
Переконайтеся в тому, що вас зрозуміли правильно
Після того як ви закінчили розмову, повідомили певну інформацію, обов'язково переконайтеся в тому, що вас зрозуміли правильно. Для цього задайте кілька запитань типу «Чи зрозуміла вам моя позиція? До якого ж висновку ми власне дійшли?» чи щось на кшталт.
Реагуйте на інформацію співрозмовника
Не варто пасивно сприймати інформацію співрозмовника. У ході бесіди було б непогано давати зрозуміти жестами, мімікою чи словами те, що ви слухаєте і чуєте співрозмовника і розумієте про що він повідомляє. Якщо вам щось не зовсім зрозуміло, обов'язково перепитуйте «Я правильно тебе зрозумів?», «Ти це хотів сказати?».
Це, напевне, найпростіші і водночас необхідні поради, які допоможуть зробити спілкування з абсолютно різними людьми і в різних сферах життя ефективнішим, а значить -гармонійним і продуктивним. Адже спілкування - це невід'ємна частина нашого життя. Ми спілкуємося постійно, навіть, коли мовчимо (через наші жести, рухи, міміку). Тож нехай ваше спілкування буде лише ефективним і приносить вам успіх!
Вправа №4 «Пальчиковій театр»
Мета: розвивати у дітей уміння публічного виступу; засвоєння правил ефективного спілкування; розвивати уміння діяти в команді; розвивати уміння діяти по ситуації.
Обладнання: власно виготовлені фігурки «пальчикового театру»
Час: 20 хв.
Процедура проведення: Розігрування сценки з власно виробленим фігурками пальчикового. Ситуації для розігрування надаються, але потрібно продовжити ситуацію використовуючи правила ефективного спілкування.
Вправа № 5 Методика дерево но з доповненням кольорової гами и дописаними прізвищами всіх учасників тренінгу
Мета: діагностувати ставлення групи одне до одного.
Обладнання: бланк методики
Час: 10хв.
Процедура проведення: учням пропонується розглянути малюнок с чоловічками та підписати під ними прізвища дітей, які знаходяться в цій групі тренінгу з ким вони асоціюються, а потім розфарбувати їх.
Методика «Дерево»
Ученикам предлагаются листы с готовым изображением сюжета: дерево и располагающиеся на нем и под ним человечки. каждый учащийся получает лист с таким изображением (но без нумерации фигурок). Исходя из опыта мы не предлагаем ученику вначале подписывать на листе свою фамилию, так как это может повлиять на их выбор.
Задание дается в следующей форме: «Рассмотрите это дерево. Вы видите на нем и рядом с ним множество человечков. У каждого из них — разное настроение и они занимают различное положение. Возьмите красный фломастер и обведите того человечка, который напоминает вам себя, похож на вас, ваше настроение в новой школе и ваше положение. Мы проверим насколько вы внимательны. Обратите внимание, что каждая ветка дерева может быть равна вашим достижениям и успехам. Теперь возьмите зеленый фломастер и обведите того человечка, которым вы хотели бы быть и на чьем месте вы хотели бы находиться ».
Интерпретация результатов выполнения проективной методики «Дерево» проводится нами исходя из того, какие позиции выбирает данный ученик, с положением какого человечка отождествляет свое реальное и идеальное положение, есть ли между ними различия. Интерпретация разработана нами с учетом устных рекомендаций Д. Лампенов, опыта практического применения методики и сравнения ее результатов с наблюдениями за поведением учеников, данных, полученных от учителей и родителей, из беседы с ребенком. Для удобства объяснения мы подписали номера на каждой из фигурок человечков.
Выбор позиции № 1, 3, 6, 7 - характеризует установку на преодоление препятствий
№ 2, 19, 18, 11, 12 — общительность, дружескую поддержку
№ 4 – устойчивость положения (желание добиваться успехов, не преодолевая трудности)
№ 5 - утомляемость, общая слабость, небольшой запас сил, застенчивость
№ 9 - мотивация на развлечения
№ 13, 21 – отстраненность, замкнутость, тревожность
№ 8 - характеризует отстраненность от учебного процесса, уход в себя
№ 10, 15 - комфортное состояние, нормальная адаптация
№ 14 - кризисное состояние, «падение в пропасть»
Позицию № 20 часто выбирают как перспективу учащиеся с завышенной самооценкой и установкой на лидерство
Следует заметить, что позицию № 16 учащиеся не всегда понимают как позицию «человечка, который несет на себе человечка № 17», а склонны видеть в ней человека, поддерживаемого и обнимаемого другим (человечком под № 17).
Вправа №6 Створення спільного колажу за допомогою різних технік та використовуючи техніку інтуїтивного малювання «компетентність у спілкуванні»
Мета: формування і розвиток умінь і навичок конструктивного спілкування.
Завдання:
• створити довірливу обстановку під час групової роботи;
• ознайомити з поняттям "спілкування", з уявленнями про способи самоаналізу і самокорекції;
• формувати навички тілесного контакту, невербальної комунікації та координації спільних дій;
• сприяти оволодінню правил і прийомів ведення бесіди і дискусії.
Обладнання:
Час:15 хв.
Процедура проведення: Створення спільного колажу за допомогою різних технік та використовуючи техніку інтуїтивного малювання «компетентність у спілкуванні»
Вправа № 6 «Корзинка побажань напам’ять»
Мета: навчити дітей висловлювати свої побажання іншим
Обладнання: заготовки корзинки, квіточки по кількості учасників
Час:10 хв.
Процедура проведення: учасникам пропонується написати на квіточках побажання напам’ять свої побажання всім учасникам тренінгу і кинути корзинку власнику.
Обговорення чи здійснилися наші очікування.
Визначення емоційного стану учасників в кінці тренінгу за допомогою смайликів на крупах
Малюнки та приклади готових робіт взято з різних інтернет джерел.