ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ

Про матеріал
Застосування методів розвитку критичного мислення під час вивчення літератури створює додаткову мотивацію до навчання. Розвивають здатність чітко виділити проблему, яку необхідно розв'язати, самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно побудувати думки, щоб переконати інших; мислити мобільно і бути відкритим до сприйняття думок інших. Допомагають формуванню предметних компетентностей, як мовленнєвої, мовної, соціокультурної, діяльнісної, літературознавчої, загальнокультурної.
Перегляд файлу

ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ

 

 

Вчитель української мови і літератури

Балас Оксана Олександрівна

Білоцерківська гімназія-початкова школа № 4

 

 

 

 

 

 

2022

Зміст

1. Українська література

1.1. Метод “Опорні слова”

1.2. Метод “ Читання з маркуванням”

1.3. Метод “Тонкі” і “товсті” запитання

1.4. Метод “ Почережні” питання

1.5. Метод “Припущення на основі запропонованих слів”

1. Українська література

Застосування методів розвитку критичного мислення під час вивчення літератури створює додаткову мотивацію до навчання. Розвивають здатність чітко виділити проблему, яку необхідно розв'язати,   самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно побудувати думки, щоб переконати інших; мислити  мобільно і бути відкритим до сприйняття думок інших. Допомагають формуванню предметних компетентностей, як мовленнєвої, мовної, соціокультурної, діяльнісної, літературознавчої, загальнокультурної. [Додатки 1-10]

1.1. Метод “Опорні слова”

Цей метод критичного мислення дає зрозуміти, що використовуючи ключові слова, ми скорочуємо текст, полегшуємо  засвоєння прочитаного. Читаючи український міф “Сокіл - род”, можна використати метод опорних слів.

Сокіл-род

 Український міф

 Був Сокіл-род, і задумав він створити світ. І зніс він два яйця: біле й чорне. Впали вони в озеро Живої води -  й народилися з них Білий лебідь і Чорний лебідь. Попливли вони назустріч один одному і стали люто битися. Бо темрява і світло завжди протистоять одне одному.

Тоді з вершини Дерева Життя гукнув Сокіл: “Зупиніться!” І лебеді перестали битися. І сказав Сокіл: ” Я даю вам слово і розум. Вийдіть із води й станьте обабіч мого дерева”. Вийшли лебеді з води й одразу перетворилися на людиноподібних велетнів. У одного шкіра була біла, волосся — русяве, очі — блакитні, у другого все було чорне — і шкіра, і волосся, і очі.

І сказав Сокіл: “ Зірвіть з Дерева по яблуку та з'їжте”. З'їли велетні по молодильному яблуку й відчули в собі силу неймовірну. І сказав їм Сокіл: “ Тепер ви — невмирущі боги”. І вклонилися йому велетні. І сказав Сокіл білошкірому: “ Ти — Білобог. Володар світла.” А чорношкірому сказав: “ Ти — Чорнобог. Володар ночі й пітьми та всього, що створиш у ній”.

І сказав він обом: “ Ви — добро і зло. Краса і потворність. І ви будете вічно. Бо ви є Життя. І люди не зможуть пізнати, що є добро, не пізнавши злого. Не пізнають краси, не побачивши потворності. Але тільки їхні серця та душі обиратимуть, на чиєму боці їм жити і діяти — на боці світла чи на боці пітьми”.

  • Прочитайте текст, випишіть слова (словосполучення), які ви вважаєте ключовими для кожної ідеї тексту.
  • Під час роботи, послідовно поставте перед собою запитання: “Про що текст?”, “Які події відбуваються?”, “Що саме говориться в тексті про ці події?”.

Два яйця

Лебеді

Молодильне яблуко

Білобог і Чорнобог

Білий і Чорний лебеді

 Наказ сокола

 Перетворення

Добро і зло

 

  • Попрацюйте в парах, перекажіть одне одному зміст тексту, спираючись на виписані слова.
  • Виконайте взаємооцінку переказу партнера/партнерки.

1.2. Метод “ Читання з маркуванням”

Метод допомагає усвідомлювати текст, виділяти в ньому відоме, невідоме, цікаве, аналізувати матеріал. Вимагає від учня бути вдумливим та зосередженим під час читання, виокремлювати незрозумілу інформацію, яка потребує додаткових зусиль для розуміння.

Під час роботи над народним переказом “Чарівне дзеркало”(підручник с.50) використаємо цей метод.

  • Читаючи переказ, позначте інформацію олівцем: + - відома, – - нова, ! - неочікувана, ? - хочу дізнатися про це більше.
  • Складіть таблицю за зразком, внесіть у кожний стовпчик кілька прикладів інформації різної категорії.

+

–-

!

?

Запорожці - розумний народ

Серед козаків були чаклуни- характерники

Дитина семи літ заніс гармату на дзвіницю

Що ще могли робити козаки за допомогою чарівного дзеркала?

 

  • Попрацюйте в парах, обговоріть свої відповіді, посилаючись на текст, іноді цитуючи його.
  • Обґрунтуйте свої думки.

1.3. Метод “Тонкі” і “товсті” запитання

Метод дозволяє навчити учнів розрізняти “ тонкі” і “ товсті”  запитання, змушує думати і аналізувати, робити власні висновки.

Застосуємо цей метод, читаючи українську народну казку “Правда і кривда”( Підручник 5 кл. с.20)

  • Прочитайте казку.
  • Сформулюйте спочатку “тонкі”, а потім “товсті” запитання.
  • Запишемо їх у таблицю.
  • Про кого розповідається у казці?
  • Чому брати виросли такими різними?
  • Навіщо брати пішли шукати собі щастя?
  • Чому Кривда так жорстоко поводився зі своїм молодшим братом Правдою?
  • Чим вечеряли брати?
  • Чому Правда дозволив себе калічити?
  • Де залишив Кривда свого брата?
  • Чому саме шибениця стала тим місцем, яке змінило долю братів?
  • Чим зцілився Правда від свого каліцтва?
  • Що ця казка допомагає нам зрозуміти?

 

  • Попрацюйте у парах, ставлячи сформульоване питання одне  одному та шукайте відповіді на них.
  • Презентуйте найцікавіші запитання/відповіді на клас.

1.4. Метод “ Почережні” питання

Цей метод критичного мислення здійснюється у парах, розвиває навички кооперативного навчання та постановки власних питань. Створює умови до творчого опрацювання матеріалу. Використовуємо цей метод при вивченні української народної казки “Панна Ганна”(Підручник 5 кл.с.25).

  • Прочитайте українську народну казку.
  • Об’єднайтеся у пари.
  • Попрацюйте у парах: один учень/учениця читає перший абзац тексту вголос. Інший задає питання відносно змісту (1 частина)
  • Поміняйтеся місцями у парі для роботи над наступною частиною тексту. Тепер той, хто задавав питання - читає текст, а інший - задає питання.

Таку зміну ролей виконуємо аж до закінчення тексту.

Можливі варіанти питань в учнівських групах.

  • Які випробування випали на долю Ганни?
  • У чому проявилися безкорисливість і мудрість дівчини?
  • Які риси вдачі героїні тобі імпонують?
  • Втіленням яких людських вад є мачуха та її дочка?
  • З якою метою мачуха придумала  Ганні завдання, які неможливо було виконати?

1.5. Метод “Припущення на основі запропонованих слів”

Метод навчає учнів уважно слухати (читати), аналізувати зміст, формулювати і обґрунтувати власні припущення щодо розвитку подій у тексті, звертати увагу на важливі слова.

Використовуємо цей метод, читаючи народну байку “ Хто ти є?”

  1. Вчитель з тексту вибирає декілька слів.
  2. Записує їх на дошці (можна додати малюнки), наголошує, що ці слова будуть траплятися у тексті.

 

  1. Вчитель прогнозує орієнтовний зміст.

Вчитель:  Сьогодні ви почуєте народну байку.  Події розвиваються на природі.  В ній піде мова про сильного звіра, який давав поради безпорадному малюку. Можливо вчинені ними дії правильні,  а можливо й ні. Як би не було, у цих дій є обов'язково наслідки. У цій байці містяться поради для нас, як нам варто жити.

  • Об'єднайтеся у пари, подумайте над словами і складіть декілька речень, у яких будуть поєднані ці слова. Ці речення мають передавати ваше уявлення про зміст тексту.
  • Презентуйте свої придумані історії (3-4 пари).
  • Послухайте байку і порівняйте її з тим, що ви щойно придум
docx
Додано
29 вересня 2022
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку