ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ
Вчитель української мови і літератури
Балас Оксана Олександрівна
Білоцерківська гімназія-початкова школа № 4
2022
Зміст
Застосування методів розвитку критичного мислення під час вивчення літератури створює додаткову мотивацію до навчання. Розвивають здатність чітко виділити проблему, яку необхідно розв'язати, самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно побудувати думки, щоб переконати інших; мислити мобільно і бути відкритим до сприйняття думок інших. Допомагають формуванню предметних компетентностей, як мовленнєвої, мовної, соціокультурної, діяльнісної, літературознавчої, загальнокультурної. [Додатки 1-10]
Цей метод критичного мислення дає зрозуміти, що використовуючи ключові слова, ми скорочуємо текст, полегшуємо засвоєння прочитаного. Читаючи український міф “Сокіл - род”, можна використати метод опорних слів.
Сокіл-род
Український міф
Був Сокіл-род, і задумав він створити світ. І зніс він два яйця: біле й чорне. Впали вони в озеро Живої води - й народилися з них Білий лебідь і Чорний лебідь. Попливли вони назустріч один одному і стали люто битися. Бо темрява і світло завжди протистоять одне одному.
Тоді з вершини Дерева Життя гукнув Сокіл: “Зупиніться!” І лебеді перестали битися. І сказав Сокіл: ” Я даю вам слово і розум. Вийдіть із води й станьте обабіч мого дерева”. Вийшли лебеді з води й одразу перетворилися на людиноподібних велетнів. У одного шкіра була біла, волосся — русяве, очі — блакитні, у другого все було чорне — і шкіра, і волосся, і очі.
І сказав Сокіл: “ Зірвіть з Дерева по яблуку та з'їжте”. З'їли велетні по молодильному яблуку й відчули в собі силу неймовірну. І сказав їм Сокіл: “ Тепер ви — невмирущі боги”. І вклонилися йому велетні. І сказав Сокіл білошкірому: “ Ти — Білобог. Володар світла.” А чорношкірому сказав: “ Ти — Чорнобог. Володар ночі й пітьми та всього, що створиш у ній”.
І сказав він обом: “ Ви — добро і зло. Краса і потворність. І ви будете вічно. Бо ви є Життя. І люди не зможуть пізнати, що є добро, не пізнавши злого. Не пізнають краси, не побачивши потворності. Але тільки їхні серця та душі обиратимуть, на чиєму боці їм жити і діяти — на боці світла чи на боці пітьми”.
Два яйця Лебеді Молодильне яблуко Білобог і Чорнобог |
Білий і Чорний лебеді Наказ сокола Перетворення Добро і зло |
Метод допомагає усвідомлювати текст, виділяти в ньому відоме, невідоме, цікаве, аналізувати матеріал. Вимагає від учня бути вдумливим та зосередженим під час читання, виокремлювати незрозумілу інформацію, яка потребує додаткових зусиль для розуміння.
Під час роботи над народним переказом “Чарівне дзеркало”(підручник с.50) використаємо цей метод.
+ |
–- |
! |
? |
Запорожці - розумний народ |
Серед козаків були чаклуни- характерники |
Дитина семи літ заніс гармату на дзвіницю |
Що ще могли робити козаки за допомогою чарівного дзеркала? |
Метод дозволяє навчити учнів розрізняти “ тонкі” і “ товсті” запитання, змушує думати і аналізувати, робити власні висновки.
Застосуємо цей метод, читаючи українську народну казку “Правда і кривда”( Підручник 5 кл. с.20)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Цей метод критичного мислення здійснюється у парах, розвиває навички кооперативного навчання та постановки власних питань. Створює умови до творчого опрацювання матеріалу. Використовуємо цей метод при вивченні української народної казки “Панна Ганна”(Підручник 5 кл.с.25).
Таку зміну ролей виконуємо аж до закінчення тексту.
Можливі варіанти питань в учнівських групах.
Метод навчає учнів уважно слухати (читати), аналізувати зміст, формулювати і обґрунтувати власні припущення щодо розвитку подій у тексті, звертати увагу на важливі слова.
Використовуємо цей метод, читаючи народну байку “ Хто ти є?”
Вчитель: Сьогодні ви почуєте народну байку. Події розвиваються на природі. В ній піде мова про сильного звіра, який давав поради безпорадному малюку. Можливо вчинені ними дії правильні, а можливо й ні. Як би не було, у цих дій є обов'язково наслідки. У цій байці містяться поради для нас, як нам варто жити.