Ця стаття про використання мнемотехніки на музичних заняттях з дошкільниками,буде корисна не тільки музичним керівникам, а і вихователям, педагогам-логопедам. В своїй практиці я використовую мнемотаблиці, діти запам’ятовували скоріш текст пісень.
Ви мене спитаєте,чому мнемотехніка корисна для дошкільників та як навчити розповідати казки на основі мнемотаблиць і саме цікаве питання , що ж таке мнемотехніка?!? Відповідь проста, характерною властивістю пам’яті сучасних дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, є те, що вони швидко сприймають, але не надовго запам’ятовують інформацію. Розвитку асоціативного мислення та пам’яті дошкільників сприяє використання мнемотехніки під час корекційної роботи. А опрацювання логопедичних казок- зв’язок на основі мнемотаблиць дає змогу автоматизувати вимову певних звуків у мовленні дітей . Сьогодні дуже багато віршів в мнемотаюлтцях, тільки використовуйте.
Серед видів музичної пам’яті, що задіяні в музичній діяльності дошкільника, виокремлюємо наступні: образна (слухова, зорова), словеснологічна, емоційна, моторнорухова та різні види музичної пам’яті за тривалістю (довготривала, короткочасна, оперативна, проміжна). На розвиток музичної пам’яті впливають також такі психічні процеси як сприймання, увага, уява та мислення, а також мають значний влив емоції, мотивація й активність особистості. Розвиток музичної пам’яті дітей дошкільня , майже ніколи не розглядався як самостійний процес, а пошук шляхів удосконалення музичної пам’яті відбувався в комплексі з розвитком інших музичних здібностей. У результаті – відсутній діагностичний апарат, бракує підходів до розвитку запам’ятовування музичного матеріалу у вихованців, до розширення обсягу їхньої музичної пам’яті й прискорення процесу запам’ятовування музичного матеріалу (зменшення часу, необхідного для запам’ятовування), до збільшення тривалості збереження отриманої музичної інформації та готовності до її відтворення. А отже, слід приділити більше уваги розробленню методів роботи над розвитком музичної пам’яті учнів, зокрема в початковій школі.
До визначення поняття «мнемоніка» науковці підходять наступним чином:
Мнемоніка трактується ними як «метод або спосіб (рима або образ), заснований на використанні знайомих асоціацій для поліпшення збереження інформації в пам’яті та її пригадування» Розглядається як «сукупність прийомів і способів, що полегшують запам’ятовування і збільшують обсяг пам’яті шляхом створення штучних асоціацій»
Серед різноманіття мнемонічних методів та прийомів розглянемо окремі з них:
Я використовувала ці мнемотаблиці на інтерактивної дошці, це дуже зручно.
Виникає питання ,чому мнемотехніка корисна для дошкільників ?
Використання прийомів мнемотехніки ґрунтується на спостережливості й образному мисленні та спрямоване на усвідомлене створення асоціативних зв’язків між об’єктами. Мнемотехніка допомагає дітям: керувати процесом запам’ятовування удосконалювати своє мовлення сприяє розвитку асоціативного й образного мислення, уваги. Найчастіше запам’ятовування відбувається мимоволі, коли якийсь предмет або явище потрапляє в поле зору дитини і зумовлює жваву реакцію. Інформація «обростає» асоціативними зв’язками й закріплюється в пам’яті. Якщо ж дитина намагається вивчити й запам’ятати щось абстрактне, не підкріплене картинкою, асоціацією, — на успіх розраховувати не варто. Звичайно, у дітей із ЗНМ та ЗПР ці особливості виражені яскравіше, ніж в інших дітей, і сильніше впливають на процеси пізнання та загального розвитку. Використання в корекційній логопедичній роботі прийомів мнемотехніки допомагає педагогам: розширювати словниковий запас дітей, розвивати навички словотворення, закріплювати правильну звуковимову сприяти розвитку в дітей — зв’язного, експресивного та імпресивного мовлення уміння працювати за зразком, правилами; слухати дорослого й виконувати його інструкції — це одне зі складних завдань для дітей з особливими освітніми потребами навичок «перекодовування» інформації, «переведення» візуальних символів у зв’язний усний текст уміння самостійно застосовувати мнемотехнічні прийоми.
Як застосовувати мнемотехнічні прийоми в корекційних групах ?
У корекційних групах я використовувала такі прийоми мнемотехніки: мнемоквадрати мнемодоріжки ,мнемотаблиці для складання — простих та складних речень описових розповідей, пісень,казок тощо. Використовуючи мнемотехнічні прийоми в навчанні дітей, треба враховувати особливості пам’яті дітей дошкільного віку. З огляду на переважання мимовільного запам’ятовування і короткотривалого збереження інформації в пам’яті дошкільника, для міцного запам’ятовування потрібні: враження повторення асоціації. Аби діти запам’ятали певну інформацію, потрібно викликати в них пов’язані з нею «живі» враження, задіюючи в процес якомога більше органів чуття. При цьому зазначимо, що зорові враження є найсильнішими. Умовою міцного запам’ятовування інформації є також її систематичне повторення. Аби забезпечити запам’ятовування, треба пов’язати для дітей потрібну інформацію з якоюсь іншою, уже їм відомою так, аби вона сприймалася цілісно. За допомогою мнемотаблиць можна запам’ятати й відтворити доволі довге оповідання, казку, вірш,пісню.
Моє побажання,використовуйте мнемо таблиці в своїй роботі.