Використання методів мнемо техніки в музичній діяльності дошкільників

Про матеріал
Ця стаття про використання мнемотехніки на музичних заняттях з дошкільниками,буде корисна не тільки музичним керівникам, а і вихователям, педагогам-логопедам. В своїй практиці я використовую мнемотаблиці, діти запам’ятовували скоріш текст пісень. Ви мене спитаєте,чому мнемотехніка корисна для дошкільників та як навчити розповідати казки на основі мнемотаблиць і саме цікаве питання , що ж таке мнемотехніка?!?
Перегляд файлу

Ця стаття про використання мнемотехніки на музичних заняттях з дошкільниками,буде корисна не тільки музичним керівникам, а і вихователям, педагогам-логопедам. В своїй практиці я використовую мнемотаблиці, діти запам’ятовували  скоріш текст пісень.

Ви мене спитаєте,чому мнемотехніка корисна для дошкільників та як навчити розповідати казки на основі мнемотаблиць  і саме цікаве питання , що ж таке мнемотехніка?!? Відповідь проста, характерною властивістю пам’яті сучасних дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, є те, що вони швидко сприймають, але не надовго запам’ятовують інформацію. Розвитку асоціативного мислення та пам’яті дошкільників сприяє використання мнемотехніки під час корекційної роботи. А опрацювання логопедичних казок- зв’язок на основі мнемотаблиць дає змогу автоматизувати вимову певних звуків у мовленні дітей . Сьогодні дуже багато віршів в мнемотаюлтцях, тільки використовуйте.

Серед видів музичної пам’яті, що задіяні в музичній діяльності дошкільника, виокремлюємо наступні: образна (слухова, зорова), словесно­логічна, емоційна, моторно­рухова та різні види музичної пам’яті за тривалістю (довготривала, короткочасна, оперативна, проміжна). На розвиток музичної пам’яті впливають також такі психічні процеси як сприймання, увага, уява та мислення, а також мають значний влив емоції, мотивація й активність особистості. Розвиток музичної пам’яті дітей дошкільня , майже ніколи не розглядався як самостійний процес, а пошук шляхів удосконалення музичної пам’яті відбувався в комплексі з розвитком інших музичних здібностей. У результаті – відсутній діагностичний апарат, бракує підходів до розвитку запам’ятовування музичного матеріалу у вихованців, до розширення обсягу їхньої музичної пам’яті й прискорення процесу запам’ятовування музичного матеріалу (зменшення часу, необхідного для запам’ятовування), до збільшення тривалості збереження отриманої музичної інформації та готовності до її відтворення. А отже, слід приділити більше уваги розробленню методів роботи над розвитком музичної пам’яті учнів, зокрема в початковій школі.

До визначення поняття «мнемоніка» науковці підходять наступним чином:

 Мнемоніка трактується ними як «метод або спосіб (рима або образ), заснований на використанні знайомих асоціацій для поліпшення збереження інформації в пам’яті та її пригадування» Розглядається як «сукупність прийомів і способів, що полегшують запам’ятовування і збільшують обсяг пам’яті шляхом створення штучних асоціацій»

Серед різноманіття мнемонічних методів та прийомів розглянемо окремі з них:

  1. Метод розміщення (Р. Солсо), «метод місць» (М. Зябліцева), або ж матричний метод запам’ятовування (Ю. Пугач). Він допомагає запам’ятати будь­яку інформацію шляхом «розташування» її у добре знайомих місцях – кімнатах, приміщеннях, будинках, вулицях, містах тощо. Метод включає наступні елементи: визначення «матриці», створення образів елементів, що підлягають запам’ятовуванню, та подальше асоціювання їх із визначеними місцями, відтворення інформації шляхом «відвідування» опорних місць. Для запам’ятовування музичної інформації метод розміщення ми застосовуємо наступним чином: матрицею служить графічне зображення п’ятиповерхового будинку (згідно з кількістю ліній нотного стану). Працюючи над вивченням мелодії, ноти складних її фрагментів слід розташувати у вигляді віконець відповідно до висотного положення звуків. Також використовуємо різні графічні 3­D моделі будинків із зображенням фрагментів мелодії.
  2. Метод асоціацій (іноді використовується як частина методу прийом асоціацій), заснований на створенні додаткових уявних зв’язків між частинами нової інформації, призначеної для запам’ятовування та тим матеріалом, що ми вже знаємо  або про що пам’ятаємо Даний прийом дозволяє працювати з окремими поняттями, образами, зі словами, із парами слів чи понять, а також із послідовностями. На шляху до підвищення здатності до запам’ятовування: зв’язуємо окремі поняття із зображеннями.
  3. Створення штучних синестезійних відчуттів. Ми можемо запам’ятовувати, свідомо комбінуючи різні сприйняття п’яти чуттів: зору, слуху, дотику, нюху і смаку . Додаємо до них ще й емоційні відчуття і рухові (моторні). Можна користуватися одними в комплексі з іншими, штучно створюючи асоціації, здійснюючи своєрідне чуттєве підкріплення. А це, як зазначає Ю.  Пугач, служитиме хорошою зачіпкою для пам’яті . Наприклад, розучуючи з вихованцями пісню «Новий рік» намагалася створювати для них образи. Важливо давати змогу дітям самим віднайти близькі їм асоціації: слухаємо пісню й бачимо як падають сніжинки за вікном, як ми прикрашаємо ялинку з батьками,як кружляють сніжинки, як горять вогники на ялинці, як танцюють хлопчики й дівчата.

C:\Users\User\Downloads\50217127_143620283303858_1064762447543402496_o.jpgC:\Users\User\Downloads\50583787_143620299970523_3443825028427153408_o.jpg

  1. Прийом входження в текст, штучне викликання своєрідних емпатійних переживань. Для запам’ятовування потрібно уявити себе не лише слухачем, а й героєм матеріалу, що запам’ятовується, який зазнає абсолютно реальних відчуттів та переживань, з яким відбуваються ті ж самі події, про які йдеться. Так вивчаючи пісню, у дітей настрій новорічний, вони чекають ,що буде щось казкове і вони цього чекають.

Я використовувала ці мнемотаблиці  на інтерактивної дошці, це дуже зручно.

 Виникає питання ,чому мнемотехніка корисна для дошкільників ?

Використання прийомів мнемотехніки ґрунтується на спостережливості й образному мисленні та спрямоване на усвідомлене створення асоціативних зв’язків між об’єктами. Мнемотехніка допомагає дітям: керувати процесом запам’ятовування удосконалювати своє мовлення сприяє розвитку асоціативного й образного мислення, уваги. Найчастіше запам’ятовування відбувається мимоволі, коли якийсь предмет або явище потрапляє в поле зору дитини і зумовлює жваву реакцію.  Інформація «обростає» асоціативними зв’язками й закріплюється в пам’яті. Якщо ж дитина намагається вивчити й запам’ятати щось абстрактне, не підкріплене картинкою, асоціацією, — на успіх розраховувати не варто. Звичайно, у дітей із ЗНМ та ЗПР ці особливості виражені яскравіше, ніж в інших дітей, і сильніше впливають на процеси пізнання та загального розвитку. Використання в корекційній логопедичній роботі прийомів мнемотехніки допомагає педагогам: розширювати словниковий запас дітей, розвивати навички словотворення, закріплювати правильну звуковимову сприяти розвитку в дітей — зв’язного, експресивного та імпресивного мовлення уміння працювати за зразком, правилами; слухати дорослого й виконувати його інструкції — це одне зі складних завдань для дітей з особливими освітніми потребами навичок «перекодовування» інформації, «переведення» візуальних символів у зв’язний усний текст уміння самостійно застосовувати мнемотехнічні прийоми.

C:\Users\User\Desktop\Снимок2.pngC:\Users\User\Desktop\Снимок.pngC:\Users\User\Desktop\lyubystok-18.jpgD:\Оксана !!\для роботи\статті матеріали\005.jpg

 Як застосовувати мнемотехнічні прийоми в корекційних групах ?

У корекційних групах я використовувала такі прийоми мнемотехніки: мнемоквадрати мнемодоріжки ,мнемотаблиці для складання — простих та складних речень описових розповідей, пісень,казок тощо. Використовуючи мнемотехнічні прийоми в навчанні дітей, треба враховувати особливості пам’яті дітей дошкільного віку. З огляду на переважання мимовільного запам’ятовування і короткотривалого збереження інформації в пам’яті дошкільника, для міцного запам’ятовування потрібні: враження повторення асоціації. Аби діти запам’ятали певну інформацію, потрібно викликати в них пов’язані з нею «живі» враження, задіюючи в процес якомога більше органів чуття. При цьому зазначимо, що зорові враження є найсильнішими. Умовою міцного запам’ятовування інформації є також її систематичне повторення. Аби забезпечити запам’ятовування, треба пов’язати для дітей потрібну інформацію з якоюсь іншою, уже їм відомою так, аби вона сприймалася цілісно. За допомогою мнемотаблиць можна запам’ятати й відтворити доволі довге оповідання, казку, вірш,пісню.

Моє побажання,використовуйте мнемо таблиці в своїй роботі.

 

 

docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
2368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку