(з досвіду роботи)
Єдиний шлях, що веде до знання- це діяльність.
Д.Бернард Шоу
Чим більше розвивається світ, тим актуальнішим є вміння не потонути у потоці інформації, не бути “сліпим “ споживачем , виявляти маніпуляції на свідомість особи.Тож важливим є критичне мислення учнів, яке формується на уроках історії протягом всього її вивчення , від найлегшого до складнішого.
Розвиток критичного мислення передбачає ,що учні можуть виділяти проблему, знаходять шляхи її вирішення через уміння працювати з різними джерелами інформації, пошук яких можуть здійснювати самостійно, добирають аргументи для обгрунтування своєї позиції, вчаться толерантно взаємодіяти з товаришами.які мають іншу позицію.
В умовах , коли учні складають ЗНО/НМТ хочеться не тільки “накачати” учня фактами, датами, подіями, а сформувати світогляд громадянина нашої держави здатного критично мислити, визначати причинно-наслідкові зв’язки, прогнозувати майбутній розвиток подій. Сьогодні в моєму арсеналі вчителя є багато методичних прийомів, які використовую давно. Особливо мені до вподоби метод “рибної кістки”- “ Фішбоун”.
Працювати з цим методом розпочинаю ще в 6 класі, учні з допомогою вчителя опановують цю технологію. Наприклад, завершуючи вивчення теми “ Кризові явища в Римській імперії” створюємо цю наочно-графічну схему. Голова риби - це проблема. Верхні “кісточки”- її причини . Нижні - у чому вони проявилися ( факти, події, особи , та інше). А ось “хвостик”- саме цікаве, до чого ця проблема привела, як її розв’язати. І тут можуть бути різні варіанти, висновків, інколи несподівані.
Використання цього методу практикую як роботу у парі, але більше у групі. Зараз з розвитком навчальних технологій заготовляю шаблони на кожну групу. А коли тільки розпочинала використовувати “ рибку”, група самостійно малювала її на ватмані та в зошитах. Причому , як правило, цю роботу виконував учень з невисоким рівнем знань, але він старався, від його зусиль залежала фунціональність і естетичність схеми, а значить для нього створювалась ситуація успіху на уроці.
Активний пошук інформації, вміння записати її стисло - це свого роду написання конспекту. До речі, мої колишні учні, студенти вишів використовували цей метод у подальшому навчанні.
Чим старші учні, тим активніше використовувала цей метод, особливо у 8 класі на уроках узагальнення по темі : Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657рр.
Проблема : Чи можна вважати національно-визвольну війну козацькою революцією? Учні у верхньому рядку кістячка риби зазначали причини, у нижньому події. Окремо наголошувала на ролі лідера у цих подіях і просила розмістити його у порядку важливості. А коли групи презентували свої висновки, то доповнювали один одного.
Важливою темою у вивченні історії України є тема :
8 клас. Історія України.“ Руїна- кризове явище в історії України”.
Тема дуже важлива і можливо навіть складна для розуміння наслідків цих процесів для подальшої долі України, тому вивести причинно-наслідкові зв’язки важливо для подальшого розуміння ходу історії нашої державності.
Особливу увагу і обмін думками між групами викликає пошук відповіді на питання ( як варіант розвитку подій):
- Чи можливий був інший сценарій розвитку Української держави після смерті Б.Хмельницького?
- Чи повинна Україна враховувати сьогодні уроки періоду Руїни? Які саме?
- “ Історія- вчителька життя”-стверджуває латинське прислів’я. Чого навчила доба Руїни українців?
Використання цього методу полюбляю використовувати у випускному класі, де висновки викликають цікаві дискусії.
11 кл. Історія України. Тема : «Україна в період перебудови.»
На уроці узагальнення пропоную кожній групі визначити свою проблему і працювати над складанням схеми. Проблемні питання можуть бути різні, наприклад:
- “Перебудова “ - революція згори”.
- “Перебудова” - побудова “гуманного демократичного соціалізму”
- “Перебудова”- інформаційна революція.
В ході роботи , коли групи презентували свої “рибки”, ставлю запитання:
- Чи відбувся б розпад СРСР без “революції зверху”-перебудови?
Ось тут пропоную учням вправу «Займи позицію»
Обмін думками набирає нового оберту, розпочинається дискусія і це я люблю більше всього, бо недаремно пройшли мої уроки .Здобуті спільними зусиллями знання , використання аналітики, вміння толерантно відстояти свою позицію та вогник здобутих перемог в очах- ось нагорода вчителеві.