Використання методу "фішбоун" на уроках історії.

Про матеріал
Сучасна школа стоїть перед багатьма викликами сьогодення, пошуком виходу займаються науковці,методисти, вчителі-практики, інколи навіть свої учні.Парадигма освіти змінилася,але не змінилися завдання школи- навчити учнів вчитися, активно здобувати зання, вміти застосовувати їх на практиці.Технології критичного мислення широко використовую у своїй роботі, приміняю різні методи.Особливо мені подобається метод "фішбоун".Хочу поділитися своїм досвідом.
Перегляд файлу

Використання методу   “фішбоун” на уроках історії

  досвіду роботи)

                                                  Єдиний шлях, що веде до знання- це діяльність.

                                                                                                                 Д.Бернард Шоу

 

Чим більше розвивається світ, тим актуальнішим є вміння не потонути у потоці інформації, не бути “сліпим “ споживачем , виявляти маніпуляції на свідомість особи.Тож важливим є критичне мислення учнів, яке формується на уроках історії протягом всього її вивчення , від найлегшого до складнішого.

Розвиток критичного мислення передбачає ,що учні можуть виділяти проблему, знаходять шляхи її вирішення через уміння працювати з різними джерелами інформації, пошук яких можуть здійснювати самостійно, добирають аргументи для обгрунтування своєї позиції, вчаться толерантно взаємодіяти з товаришами.які мають іншу позицію.

В умовах , коли учні складають ЗНО/НМТ хочеться не тільки “накачати” учня фактами, датами, подіями, а сформувати світогляд громадянина  нашої держави здатного критично мислити, визначати причинно-наслідкові зв’язки, прогнозувати майбутній розвиток подій. Сьогодні в  моєму арсеналі вчителя є багато методичних прийомів, які використовую давно. Особливо мені до вподоби метод “рибної кістки”-  “ Фішбоун”.

Працювати з цим методом розпочинаю ще в 6 класі, учні з допомогою вчителя опановують  цю технологію. Наприклад, завершуючи вивчення теми “ Кризові явища в Римській імперії” створюємо цю наочно-графічну схему. Голова риби - це проблема. Верхні “кісточки”-  її причини . Нижні -  у чому вони проявилися  ( факти, події, особи , та інше). А ось “хвостик”- саме цікаве, до чого ця проблема привела, як її розв’язати. І тут можуть бути різні варіанти, висновків,  інколи несподівані.

Використання цього методу практикую як роботу у парі, але більше у групі. Зараз з розвитком навчальних технологій заготовляю шаблони на кожну групу. А коли тільки розпочинала використовувати “ рибку”, група самостійно малювала її на ватмані та в зошитах. Причому , як правило, цю роботу виконував учень з невисоким рівнем знань, але він старався, від його зусиль залежала фунціональність і естетичність схеми, а значить для нього створювалась ситуація успіху на уроці.

Активний пошук інформації, вміння записати її стисло - це свого роду написання конспекту. До речі, мої колишні учні, студенти вишів використовували  цей метод у подальшому навчанні.                                                                                                                            

Чим старші учні, тим активніше використовувала цей метод, особливо у 8 класі на уроках узагальнення по темі : Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657рр.

Проблема : Чи можна вважати національно-визвольну війну козацькою революцією? Учні у верхньому рядку кістячка риби зазначали причини, у нижньому події. Окремо наголошувала на ролі лідера у цих подіях і просила розмістити його у порядку важливості. А коли групи презентували свої висновки, то доповнювали один одного.

Важливою темою у вивченні історії України є тема :

 8 клас. Історія України.“ Руїна- кризове явище в історії України”.

 Тема дуже важлива і можливо навіть складна для розуміння наслідків цих процесів для подальшої долі України, тому вивести причинно-наслідкові зв’язки важливо для подальшого розуміння ходу історії нашої державності.

 Особливу увагу і обмін думками між групами викликає пошук відповіді на питання ( як варіант розвитку подій):

-         Чи можливий був інший сценарій розвитку Української держави після смерті Б.Хмельницького?

       - Чи повинна Україна враховувати сьогодні уроки періоду Руїни? Які саме?

      - “ Історія- вчителька життя”-стверджуває латинське прислів’я. Чого навчила доба Руїни українців?

   Використання цього методу полюбляю використовувати у випускному класі, де висновки викликають цікаві дискусії.

    11 кл.    Історія України. Тема : «Україна в період перебудови.»

 На уроці узагальнення  пропоную кожній групі визначити свою проблему і працювати над складанням схеми. Проблемні питання можуть бути різні, наприклад:

-         “Перебудова “  - революція згори”.

-         “Перебудова” - побудова “гуманного демократичного соціалізму”

-         “Перебудова”-  інформаційна революція.

 В ході роботи , коли групи презентували свої “рибки”, ставлю запитання:

 - Чи відбувся б розпад СРСР без “революції зверху”-перебудови?

Ось тут пропоную учням вправу «Займи позицію»

Обмін думками набирає нового оберту, розпочинається дискусія і це я люблю більше всього, бо недаремно пройшли мої уроки .Здобуті спільними зусиллями знання ,  використання аналітики, вміння толерантно  відстояти свою позицію та вогник здобутих перемог в очах- ось нагорода вчителеві.

 

    

                      

 

 

 

 

               

 

 

docx
Додано
29 січня
Переглядів
153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку