Маховицька Людмила Сергіївна,
вчитель трудового навчання,
Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №25
Харківської міської ради Харківської області
Використання методу «Кроссенс» на уроках трудового навчання як одного з елементів дистанційного навчання
Дистанційне навчання, це серйозне випробуванням для всіх учасників освітнього процесу нашої країни – вчителів, учнів та їхніх батьків. Але весь світ вже давно успішно використовує інструменти дистанційного навчання, тому і ми змушені були швидко навчитись працювати з платформами дистанційного навчання та адаптуватись до сучасних реалій, які спонукають до пошуку нових форм надання освіти з метою поліпшення її якості та доступу до неї, зокрема.
І тому шукаючи нові форми роботи дізналась про такий прийом, як кроссенс.
Кроссенс – це головоломка нового покоління. Цей прийом є прекрасним засобом розвитку креативного, логічного і творчого мислення.
Це головоломка, яка являє собою асоціативний ланцюжок з 9-ти зображень. Кожний малюнок має зв’язок із попереднім і наступним. Центральна картинка об’єднує по смислу всі інші. Завданням учня є розгадати зашифровані вчителем асоціативні зв’язки з певної теми і скласти зв’язну розповідь за ланцюгом зображень. Причому, ці зв’язки сенсів можуть бути як поверхневими, так і глибинними.
Створювати кроссенси – одне задоволення.
Діти швидко запам’ятовують матеріал, розвивають логічне і творче мислення. Як будь-яке творче завдання, кроссенси підвищують ініціативність, креативність і розвивають уяву, комунікативні вміння, навички роботи з інформацією. Також головоломка має і величезний виховний потенціал. Вона може бути складена і за темою виховної години, святкового заходу, ювілейної дати.
Різні автори дають власне уточнення того, що є кроссенс:
– технологія,
– інтелектуальна гра,
– гра для ерудитів,
– головоломка для інтелектуалів,
– загадка,
– ребус,
– інтелектуальна розвага,
– інноваційна форма роботи,
– сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу,
– форма нетрадиційної перевірки знань з теми.
Приймемо всі ці визначення.
Кроссенс може бути використаний на будь-якому етапі уроку.
Навчальний процес уроків трудового навчання здійснюється на основі об’єктів проектної діяльності. У 7 класі мені подобається обирати об'єкт проектно-технологічної діяльності «Страви української кухні». При вивченні теоретичного матеріалу пропоную своїм учням за допомогою кроссенса скласти з яких продуктів готується страва національної української кухні - борщ.
У 5-6 класах обираю об'єкт проектно-технологічної діяльності «М’яка пласка іграшка». При вивчені початкових швів для закріплення знань, пропоную дітям за допомогою кросенса згадати назви швів.
Кроссенс може бути використаний на будь-якому етапі уроку: перевірка домашнього завдання (використовуючи кроссенс розповісти матеріал минулого уроку), творче домашнє завдання (скласти кроссенс у друкованому чи електронному варіанті на задану тему), постановка проблемного питання,вивчення нового матеріалу, закріплення, рефлексія, організація роботи в групах (скласти кроссенс на задану тему із запропонованих зображень, порівняти завдання груп).
Алгоритм створення кроссенса:
1. Визначити тему, загальну ідею.
2. Виокремити дев’ять елементів, що стосуються ідеї (теми).
3. Знайти зв’язки між елементами, визначити послідовність.
4. Концентрація змісту в одному елементі (центральному).
5. Виокремити відмінні риси, особливості кожного елементу.
6. Підібрати зображення, що ілюструють елементи.
7. Замінити прямі образи і асоціації символічними.
8. Побудувати асоціативні зв’язки між образами елементів.
Для полегшення процесу створення кроссенса спочатку потрібно заповнити словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки у цьому завданні велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої варіанти зв’язків, за умови, що учень обгрунтує свою версію.
Я в своїй практиці дуже часто використовую такі завдання і дітям дуже подобається. Завдання можна виконати через POWERPOINT.