«Використання методу проєктів на уроках інформатики»

Про матеріал
З досвіду роботи «Використання методу проєктів на уроках інформатики» Діяльність - єдина дорога до знань Бернард Шоу Сучасне покоління молодих людей має можливість використовувати широкий спектр засобів комунікації, обробки і збереження інформації: персональні комп'ютери, що підключені до Інтернету, кабельне і супутникове телебачення, мобільний зв'язок, Web-технології, дистанційне та віртуальне навчання, доступ через мережу Інтернет до найбільших бібліотек світу, електронну пошту, безпосереднє спілкування з усім світом у реальному часі. Стрімкий розвиток комп'ютерної техніки і її різноманітного програмного забезпечення - це одна з характерних прикмет сучасного періоду розвитку суспільства. Сучасне інформаційне суспільство ставить перед школою завдання підготовки випускників, здатних: Ø гнучко адаптуватися у змінних життєвих ситуаціях, самостійно набуваючи необхідних знань; Ø самостійно критично мислити; Ø грамотно працювати з інформацією; Ø бути комунікабельними; Ø самостійно працювати над розвитком особистої моральності, інтелекту, культурного рівня.
Перегляд файлу

З досвіду роботи «Використання методу проєктів на уроках інформатики»

Діяльність - єдина дорога до знань

Бернард Шоу

Сучасне покоління молодих людей має можливість використовувати широкий спектр засобів комунікації, обробки і збереження інформації: персональні комп'ютери, що підключені до Інтернету, кабельне і супутникове телебачення, мобільний зв'язок, Web-технології, дистанційне та віртуальне навчання, доступ через мережу Інтернет до найбільших бібліотек світу, електронну пошту, безпосереднє спілкування з усім світом у реальному часі.                                                                                  Стрімкий розвиток комп'ютерної техніки і її різноманітного програмного забезпечення - це одна з характерних прикмет сучасного періоду розвитку суспільства. Сучасне інформаційне суспільство ставить перед школою завдання підготовки випускників, здатних:                                                                            Ø гнучко адаптуватися у змінних життєвих ситуаціях, самостійно набуваючи необхідних знань;

 Ø самостійно критично мислити;

Ø грамотно працювати з інформацією;

 Ø бути комунікабельними;

 Ø самостійно працювати над розвитком особистої моральності, інтелекту, культурного рівня.

Інформатика - це предмет, який не стоїть на місці, а постійно оновлюється. Зміст навчального курсу «Інформатика» направлений на оволодіння учнями методами і засобами інформаційних технологій розв’язування задач, формування навиків раціонального і мотивованого використання комп’ютерів у своїй навчальній, а пізніше і професійній діяльності .Технології, основною частиною яких є комп'ютер проникають практично в усі сфери людської діяльності. Те, що ще недавно було фантастикою, нині стало реальністю. Комп'ютер став неодмінним атрибутом робочого місця працівників банків, податкових інспекцій, бібліотек, лікарів.                                                                                         Але під час навчання виникає цілий ряд проблем , які пов’язані з низькою мотивацією навчальної діяльності, нерівномірністю загальної підготовки учнів . Як зацікавити? Що зробити? Досягнути цього можна лише чіткою організацією навчального процесу, створенням атмосфери доброзичливості на уроках, наданням кожному учневі можливості виявити своє «Я», відчути власну значущість, самостійно використовувати знання для розв'язання проблем. Ідеально відповідає цій потребі проєктна діяльність, бо вона сприяє активному залученню й реалізації життєвих планів учнів.                                                                                                                                                         Проблема, над якою працюю, це - " Розвиток алгоритмічного мислення та творчих можливостей учнів". Вона спонукає до знаходження різноманітних підходів щодо організації навчальної діяльності школярів на уроках та в позаурочний час. Зараз досить літератури, де можна знайти повну інформацію про метод проєктів. Починаючи з історії виникнення методу проєктів і закінчуючи технологіями використання, питаннями і проблемами, що виникають при його впровадженні і використанні.                                                                                                                                      Проєкт – це задум, план, прообраз передбачуваного або можливого об’єкта; сукупність документів і розрахунків, необхідних для його створення. Діяльність за проєктом допомагає учню включитися в активну соціальну дію, подолати суб’єкт – об’єктну педагогічну парадигму.

Проєкт – це результативна дія. Участь у проєктній діяльності сприяє розвитку життєвої комепетентності в цілому, однак найважливішими напрямами застосування методу проєктів є розвиток соціальної, інформаційної, політичної (політико-правової) та полі культурної компетенцій.                                                                                                                                                                                Метод проєктів повинен розглядатися як одна з провідних технологій у процесі інтерактивного навчання.Під проектними компетенціями розуміють сукупність здатностей та настанов, які забезпечують можливість творчого вирішення особистістю життєвих проблем. Проєктне навчання передбачає наявність у педагога таких профе-сійних якостей, як:                                                                                              • володіння мистецтвом комунікації, уміння організовувати та вести дискусії, не нав’язуючи свою точку зору, не давлячи на аудиторію своїм авторитетом;                                                                                                           • здатність генерувати нові ідеї, спрямовувати учнів на пошук шляхів вирішення поставлених проблем;                                                                                                                                                                                        • вміння встановлювати та підтримувати в групі проекту стійкий, позитивний емоційний настрій;                              • володіння інформаційною грамотністю (орієнтація в друкованих джерелах інформації, аудиовізуальна культура, володіння комп’юторними технологіями);                                                                           • володіння методикою інтеграції знань з різних галузей для вирішення проблематики обраних проектів;                                                                                                                                                                                         • рефлексивні здібності, які пов’язано з визначенням своєї позиції та побудовою перспектив професійно-особистісного зростання.                                                                                                                           Беручи участь в проектній діяльності, учні, в свою чергу, демонструють:                                                                                       • знання та володіння основними дослідницькими методами (аналіз літератури, пошук джерел інформації, збір та обробка даних, наукове пояснення отриманих результатів, бачення та побудова нових проблем, гіпотез, методів їх вирішення);

• володіння комп’ютерною грамотністю для введення та редагування інформації (текстової та графічної), вміння працювати з аудіовізуальною та мультимедіатехнікою (за необхідності);

• уміння інтегрувати раніш отримані знання з різних навчальних дисциплін для вирішення пізнавальних завдань.                                                                                                                                                      Метод проєктів — це система навчання, гнучка модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продукту під контролем учителя.                                                                                                                 Новизна підходу полягає в тому, що учням дається можливість самим конструювати зміст спілкування, починаючи з першого заняття роботи над проєктом.                                                                                Моє завдання , як учителя, полягає в тому ,щоб будувати свої уроки на основі потреб кожного учня , максимально забезпечити прояв активності, самостійності , розвивати ситуацію успіху , творчості , поважати інтереси кожного. Індивідуальні та групові проекти розвивають здібності учнів : пошукові , творчі ... .                                                                                                                                                                   Моя робота в процесі навчання інформатики направлена на конкретну ціль – сформувати в учнів знання та уміння з кожної теми шкільного курсу інформатики. Завдяки використанню методу проєктів цієї цілі можна добитися на більш високому рівні. В процесі роботи над проектом учні мають стійку мотивацію до навчальної діяльності , відбувається процес закріплення отриманих навиків роботи над конкретною темою. Я використовую метод проєктів як творчу, індивідуальну чи групову діяльність учнів на протязі одного уроку ,чи вивчення конкретної теми.                                                                                                                                                                                             Така робота формує навики самоосвіти учнів та складається із декількох етапів:                                                   Ø Підготовчий , який пов’язаний з формування проблеми, обґрунтування її соціальної і практичної значущості, а також висунення гіпотез щодо її вирішення;                                                                                                Ø Дослідницький етап - планування роботи, визначення методів дослідження, розподіл обов'язків між розробниками проекту;                                                                                                                                                                                                   Ø Реалізація проєкта;                                                                                                                                                                      Ø Захист проєкта – обговорення проекта та процесу його виконання.

При виборі теми , я не нав’язую учням певну тематику майбутньої роботи . Адже вибір теми це одна із складових першого етапу розробки проєкту. При цьому учні мають самі визначити назву і підібрати матеріал , який дозволить проілюструвати можливості тієї прикладної програми на основі якої буде створено проект. Різноманітність тематик проєктів , демонструють особисті інтереси та пріоритети учнів.                                                                                                                                        Проекти: «Спортивне життя учнів  Гуляницької ЗОШ» , « Гурткова робота в школі», «Презентація 10 класу» , «Комп’ютерні віруси» та інші. Під час роботи над проектом учні використовують:                                                                                                 Ø ресурси Інтернету , за допомогою яких учні також набувають навиків правильно формувати запити для пошуку даних , опрацьовувати отриману інформацію;                                                                                        Ø допоміжна література: статті із журналів та газет , науково-технічна література , лекційні та практичні матеріали уроків.                                                                                                                                             Обравши тему, визначаємо разом з учнями ідею та разом обговорюємо її. Попередньо продумуємо можливі варіанти проблем, які важливо дослідити. Самі ж проблеми висуваються учнями з моєї подачі. На даному етапі використовую «мозковий штурм» з подальшим колективним обгово­ренням. Після формування груп (якщо це групові проекти), розподілу обов'язків (врахувавши здібності), обговорюємо можливі методи дослідження, пошуку інформації, способи оформлення кінцевих результатів (презентація, захист, творчі роботи і т. ін.). Для полегшення роботи розробила і пропоную учням пам'ятки. Під час самостійної роботи розвиваю ініціативу дітей, з повагою ставлюся до будь-якої ідеї, намагаюся створити ситуацію успіху. Доцільно призначати консультації, переглядати чернетки, давати рекомендації. Увесь опрацьований, оформлений матеріал учні представляють під час захисту проектів. Найефективнішим для цього є підсумковий урок з теми. Необхідно відмітити , що на таких уроках учні починають розуміти, де і як вони зможуть застосувати отримані знання. Під час роботи над проектом учень сам аналізує наскільки вдало він попрацював і оцінка перестає бути домінуючим фактором порівняно з досягненням мети проекту. У своїй роботі планую також міні-проекти, розраховані на один урок чи його частину.                                                                                                           Метод проєктів завжди передбачає вирішення якоїсь проблеми, але вирішення багатьох завдань на уроках інформатики важко назвати проблемними. Учні, виконуючи завдання на уроках інформатики, вирішують не проблему, а виконують певні алгоритми дій, вправи. Виходить, що завдання одне (припустимо виконання малюнка), а варіанти його вирішення залежать від особливостей мислення, бачення світу, міри інформаційної компетентності учня, використання сукупності різних методів і засобів навчання, інтеграції знань і вмінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих областей.Саме тому на уроках інформатики корисно застосовувати елементи проєктної діяльності. Не звичне вирішення завдань, а виконання творчих проєктів, де оформлення, спосіб реалізації залежать від учня і його можливостей. Вибір методу проєктів як доповнення до традиційної форми навчання спрямований перш за все на повторення і закріплення вивченого матеріалу. Уже починаючи з середньої школи, учні виконують різні проєкти, такі, наприклад, як: Проєкт “Новорічна ялинка”. Даний проєкт проводився на останньому уроці семестру. Попереду - Новий рік, і ми з учнями вирішили прикрасити ялинку для мешканців Комп'ютерної долини.Але іграшки були незвичайні. Як прикраси ми використовували різні пристрої комп'ютера: клавіатуру, процесор, мишку, лазерні диски, дискети, оперативну пам'ять. Тим самим було досягнуто відразу декілька цілей: повторення теми “Пристрій комп'ютера”, контроль знань з цієї теми, підвищення пізнавального інтересу до предмета і розвиток творчих здібностей учнів.

Я бачу, що на уроках інформатики вивчається достатня кількість тем, де учень може проявити свою творчість. Наприклад, при вивченні теми «Растровий редактор Paint» учні отримують завдання (короткостроковий проєкт) - створити святкову листівку, запрошення. Тут акцент робиться на творчі здібності учнів. Торік, узагальнюючи тему «Текстовий редактор Ворд» нинішні 6-класники писали та ілюстрували свою власну казку (заздалегідь були приготовлені малюнки з героями казок). У старших класах метод проєктів, безумовно, є дослідницьким методом, здатним сформувати в учня досвід творчої діяльності. Робота над проєктом виробляє стійкі інтереси, постійну потребу в творчих пошуках. Старшокласникам пропоную виконувати проєкти після таких тем, як:«Комп'ютерні презентації з використанням мультимедіа-технології»; «Створення та редагування документів»;«Електронні таблиці»;«Створення бази даних».При вивченні теми «Обробка текстової інформації» великий інтерес в учнів викликає розробка «Електронного порфоліо», яке вони продовжують створювати і при вивченні теми мультимедійні презентації.                  При вивченні програми Access кожній групі учнів пропонується індивідуальне завдання - розробка власної бази даних.Наприклад, при вивченні теми «Електронні таблиці» пропоную учням оформити накладну. Учні самостійно підбирають інформацію про продукцію, що їх цікавить.                                З учнями 10 класу був розроблений проєкт «Інформаційне суспільство» і проведений захист на уроці-конференції «Нам жити в інформаційному суспільстві».

Основне проблемне питання наступного проєкту - є достатньо актуальним особливо для учнів 11 класів: "Чому не в усіх 12 з інформатики?". Тому я запропонувала проаналізувати дану ситуацію у Проєкті "12 з інформатики - міф або реальність?" . У результаті створили три групи учнів.

1 група продумує питання анкети, проводить анкетування всіх учнів та обробку результатів (виявляться найцікавіші, найскладніші, найкорисніші з вивчених тем). Результати будуть представлені у вигляді таблиць і діаграм, створених у додатку Microsoft Excel.

2 група підбирає відповідний матеріал (фотографії, інтерв'ю, статистичні дані) і створює буклет у додатку Microsoft Publisher.

3 група – кожен вибирає одну з вивчених тем курсу, готує 10 питань, можливо в творчому варіанті, оформлює їх у вигляді сторінки в Microsoft Word, результатом стає книга.

4 група – під керівництвом учителя розробляють презентацію в додатку Microsoft PowerPoint за аналогомг телепередачі "Своя гра", при цьому використовуються готові питання 3 групи.

На етапі захисту кожна група представляє свої проєкти. За проєктом 4 групи проводиться колективна гра.                                                                                                                                                            Інформатика та інформаційні технології інтегруються з будь-яким навчальним предметом. Таким чином, уміння та навички при використанні програмного забезпечення, отримані на уроках інформатики, учень може і повинен використовувати в своїй учбовій діяльності.  Добрі результати в творчій проектній діяльності учнів дає і спільна робота з учителями-предметниками.

Ось декілька прикладів такої роботи.                                                                                                                                        1. Венгер Наталя навчаючись у ІКТ «Інтершкола» взяла участь у проєкті «Моя перша книга» - зайняла І місце.

Приділяю велику увагу роботі з обдарованими та здібними учнями. Щорічно школярі приймають участь у районних олімпіадах  з інформатики, та отримують призові місця, зокрема:                                                                                        -2010-2011н. р.- Павлова Марія ( 11 клас) - ІІ місце в ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики.                                                                                                                                                                                               - 2011-2012н. р.- 17 учнів школи прийняли участь у Міжнародному конкурсі з інформатики та комп'ютерної вправності «Бобер-2010»,   2 учні отримали сертифікат з результатом «відміний» , 6 учнів отримали сертифікат з результатом «добрий».

- 2012-2013н. р.- 21 учень школи прийняли участь у Міжнародному конкурсі з інформатики та комп'ютерної вправності «Бобер-2011».                                                                                                                               На сьогоднішній день навіть вивчення графічного і текстового редакторів можна провести набагато цікавіше, не говорячи вже про улюблену тему дітей – «Презентації».

І все це завдяки новим методам навчання, зокрема Методу проєктів на уроках і в позаурочний час.

Перевагами методу проектів є :

1. Самостійне здобування знань.

2. Досвід пізнавальної й комунікативної діяльності.

3. Висловлювання власних думок, відчуттів.

4. Залучення до реальної діяльності.

5. Особиста відповідальність за виконання роботи.

Які результати ми бачимо в ході виконання проектів.

Для учня.                                                                                                                                                                                             1.Формуються і відпрацьовуються:                                                                                                                                         · Навички збору, систематизації, класифікації, аналізу інформації.

· Навички публічного виступу (ораторське мистецтво).

· Уміння представити інформацію в доступному, естетичному вигляді.

· Уміння виражати свої думки, доводити ідеї.

· Уміння працювати в групі, у команді.

· Уміння працювати самостійно, робити вибір, приймати рішення.

2. Розширюються і поглиблюються знання з різних наочних галузей.

3. Підвищується рівень інформаційної культури, що включає роботу з різною технікою (принтер, сканер, мікрофон тощо).

4. Учень досить ґрунтовно вивчає ту комп'ютерну програму, в якій створює проект і навіть більше, - програми, які допомагають краще представити свою роботу.

5. Учень має можливість втілити свої творчі задуми.

6. Стосунки з учителем переходять на рівень співпраці.

7. Підвищується самооцінка тих дітей, які з тієї або іншої причини вважали себе неуспішними.

Усе вищезазначене дає учню можливість, вийшовши зі стін школи стати успішною, самодостатньою особою.                                                                                                                                                                 Для вчителя.

1. Стосунки з учнями переходять на рівень співпраці.                                                                                                         2. Учитель має можливість створити банк учнівських робіт, які можуть застосовуватися в позакласній роботі, на уроках, під час заходів.                                                                                                                  3. Підвищується рівень учителя як ентузіаста, фахівця, консультанта, керівника, координатора, експерта.                                                                                                                                                                                      4. Учитель перестає бути «наочником», а стає педагогом широкого профілю.

Усе вищезазначене призводить до підвищення професіоналізму вчителя.

На мій погляд, інформатика саме той предмет, де найбільшою мірою можливе вживання методу проектів. Навчання для дітей перетворюється на захопливу діяльність. Уживання методу проєктів на уроках інформатики продиктоване особливістю предмета: виконання практичних завдань на комп'ютері в ході уроку, що є невід'ємною частиною заняття. Стимулюючи інтерес до предмета, метод проєктів формує правильні уявлення про місце інформатики в житті сучасної людини.

Для того, щоб учень сприймав знання, які дійсно потрібні, йому необхідно пройти 5 «П»: Постановка реальної, життєвої проблеми, яка має значущість для учня.

□ Пошук інформації з конкретної теми.

□ Планування роботи та застосування сформованих та набутих у процесі досягнення поставленої мети знань, умінь і навичок.

□ Продукт - реальний результат творчої, дослідницької або пошукової діяльності.

□ Презентація - підбиття підсумків виконаної роботи, представлення свого результату.

У результаті ми одержуємо:

Зовнішній результат - його можна побачити, осмислити, застосувати на практиці, (презентації, плакати, підручники, пам'ятки);

Внутрішній результат - досвід діяльності, який з'єднає в собі знання і вміння, компетенції і цінності.

Використання електронних засобів навчання дає вчителю необмежені можливості для творчої діяльності. Учитель може самостійно обирати план проведення уроку, добирати додаткові матеріали для навчання, складати контрольні роботи, тести, розробляти завдання для здійснення як індивідуального, так і диференційованого підходу до учнів у процесі використання програмних засобів. У навчально -виховному процесі школи використовую такі програмні засоби: - інформаційно - довідникові системи з навчальним матеріалом; - тренажери з розв'язування задач; - програми контролю знань і тестування; - навчальні моделюючі середовища та мультимедійні системи; програмне забезпечення з базових дисциплін Очевидно, що найважливішою складовою процесу навчання є не комп'ютери, а вчителі, озброєні методиками застосування комп'ютерних технологій . Тому в сучасних умовах одним із найважливіших, пріоритетних завдань є оволодіння педагогічними працівниками школи саме інформаційно - комунікаційними технологіями, формування інформаційної культури вчителя. У школі створено всі умови для ефективного науково- методичного супроводу творчої та результативної діяльності педагогів .

Проектний підхід в значній мірі задовольняє цим вимогам. Він може за-стосовуватись при вивченні будь-якої шкільної дисципліни та особливо ефективний на уроках, метою яких є встановлення меіжпредметних зв’язків. На мій погляд, дуже хороший результат дає робота над проектом у парі: вчитель інформатики – вчитель-предметник. Учні виконують проект з будь-якого предмету, використовуючи комп’ютерні технології. Тематика у різних си-туаціях може бути різною. В одному випадку тему проекту пропонує вчитель-предметник з розрахунком навчальної ситуації на своєму уроці. В другому – пропонується самими учнями, які орієнтуються на власні інтереси.Вважаю, що нові інформаційні технології в освіті сприяють:

· розкриттю , збереженню та розвитку індивідуальних здібностей учнів

· формування пізнавальних якостей, прагнення до самовдосконалення

· забезпеченню комплексності вивчення явищ дійсності, невідривності взаємозв'язку між технікою, гуманітарними науками , мистецтвом, прикладними науками

· повсякденному динамічному оновленню змісту, форм і методів навчання та виховання.

За результатами роботи я зробила наступний підсумок:

· Досягнення високих результатів у вивченні інформаційних технологій.

· Підвищення інтересу учнів до предмета «Інформатика та інформаційні технології».

Підбиваючи підсумок, хочу навести слова Віталія Біанки: «Щоб дитина творила – треба її навчити:

бути цікавою і допитливою, дивуватися всьому, ніби бачиш усе вперше, навчити бачити із закритими очима (як обличчя своєї матері), оскільки джерело художньої творчості - пам'ять, навчити мріяти,навчити володіти технікою створення “довершеного витвору”.

Отже, метод проєктів має великі педагогічно-психологічні можливості. Під час виконання проєктів вирішуються освітні, розвивальні й виховні завдання:

• створення образу цілісних знань; підвищення мотивації в отриманні додаткових знань;

• вивчення методів наукового пізнання, здатність до рефлексії та інтерпретації результатів;

• розвиток дослідницьких і творчих якостей особистості;

• формування комунікативних компетентностей, базового алгоритму соціальної взаємодії, поведінки.                                                                                                                                                                   ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

 

1. Проєктна діяльність у школі / Упоряд. М. Голубенко. – К.: Шк. світ, 2007. – 128с. – (Б-ка «Шк..світу»).

2. Ірина Буравська. Проєктні технології в школі. Застосування методу проєктів.//Директор школи. – грудень 2006, № 48 (432). – с. 3 – 4

3.Мережа Інтернет.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку