"Використання методу проектів з екології"

Про матеріал

У матеріалах роботи висвітлено рекомендації щодо написання проектів екологічної тематики на основі проблем навколишнього середовища регіону, зокрема у смт Буки. Рекомендовано для викладачів природничо-математичного циклу під час проведення позаурочної роботи.

Робота складена у відповідності до діючої програми з екології 11 клас.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації

Державний навчальний заклад «Буцький політехнічний професійний ліцей»

 

 

 

 

 

Екологічний проект

«Екологічний стан селища Буки»

 

 

Виконавець:

Мегей Ігор Олександрович

Учень групи № 9, ІІІ курс

Професія «Оператор комп’ютерного набору;

агент з організації туризму;обліковець»

 

Керівник:

Викладач біології та хімії

Спеціаліст вищої категорії

Вікторук Вікторія Миколаївна

ДНЗ «Буцький ППЛ»

Буки

2017

Зміст

Вступ……………………………………………………………………………...3

Розділ І смт Буки………………………………………………...........................4

1.1.Історична довідка про селище Буки ……………………………………….4

1.2. Географічна характеристики………………………………………………5

1.3. Клімат смт Буки………………………………………………………….....5

1.4. Води смт Буки……………………………………………………………....6

1.5. Ґрунти смт Буки…………………………………………………………….8

1.6. Біота та ландшафт смт Буки……………………………………………… 9

ІІ. Стан ґрунтового покриву……………………………………………………11

ІІІ. Проблема сміттєзвалища…………………………………………………...12

IV. Радіотранслятор…………………………………………………………….13

Висновки………………………………………………………………………...15

1.Оптимізація стану навколишнього природнього середовища смт Буки….15

1.1. Поліпшення стану повітряного середовища……………………………  15

1.2. Вирішення проблеми річок і підземних вод……………………………..16

1.3. Поліпшення стану ґрунтів………………………………………………...17

1.4. Вирішення проблеми біоти……………………………………………….18

1.5. Утилізація твердих побутових відходів………………………………….18

Список використаних джерел…………………………………………………20

Додаток № 1. Дозвіл на спеціальне водокористування ПП «Перлина Тікича»

Додаток №2. Дозвіл № 7123155300-5 на викиди забруднюючих речовин…..

Додаток  №3. Перевірка Буцького водогону

Додаток №4. Протоколи дослідження питної  води: 2016,2017р.

Додаток №5. Акція «Чисте довкілля»

Додаток №6. План сміттєзвалища

Додаток №7. Про роботу охорони навколишнього середовища на

                       території  Маньківського району

Додаток № 8. Чиста річка, яка надається для купання і рекреації мешканців

                            і  тих, хто приїздить

Додаток № 9  Актуально «Маньківські новини» - 2016р.

Додаток № 10 Довкілля  «Маньківські новини» - 2017р.

 

 

 

 

 

 

Тут навіть небо ближче до землі,

І зорі залюбки у Тікичі хлюпочуть,

Тут крізь плачі сміються солов ї

Аж до світанку, цілі ночі…

                                                                                  …Йдемо сюди крізь болі і розлуки,

Спішим-летим крізь відстані й роки,

Щоб лоскіт хвиль відчули знову руки,

Щоб низько уклонитись вам, Буки.

Феофан Білецький

 

Вступ

Мета проектної роботи: дослідити сучасний екологічний стан смт Буки, Маньківського району Черкаської області, проаналізувати причини і наслідки розвитку негативних екологічних ситуацій; розглянути варіанти можливого більш раціонального використання природних ресурсів у селищі Буки.

Завдання: вказати екологічні проблеми, пов’язані з атмосферою, гідросферою, ґрунтами, рослинним і тваринним світом Буків, запропонувати можливі шляхи подолання негативних наслідків впливу діяльності людини.

Об’єкт: смт Буки , яке розташоване на північному сході Черкаської області. Головними об’єктами, які впливають на екологію селища є: цегельний завод, комбінат харчових продуктів, телерадіотранслятор, чисельні поклади граніту, які проходять через центр селища погіршення  санітарно-гігієнічної ситуації на території селища, яка характеризується зростанням незадовільних показників якості питної води, низького рівня очищення каналізаційних стоків та стихійними сміттєзвалищами  біля річки,  особливо, у літню пору року.

Практичне значення: дане дослідження дасть змогу розглянути екологічні проблеми з іншого боку, торкнеться болючих місць, на які люди стараються закривати очі, вказуючи  конкретні місця, де проблеми стоять особливо гостро, а іноді наближаються до критичних. Зараз ця робота є особливо актуальною, поки негативні процеси, що розвиваються в навколишньому середовищі з вини людини, не досягли незворотності. Різноманітні дослідження і спостереження багатьох людей, що працювали в цій галузі, накопичило багато досвіду з цієї проблеми і є інформаційною основою для того щоб вести певні дослідження з цих   питання, зокрема екологічного стану смт Буки.

У роботі було виявлено, що географічна характеристика смт Буки Маньківського району сприятлива для розвитку сільського господарства та промисловості. Та розвиток певних видів промисловості не дає повної гарантії та впевненості у екологічній чистоті смт Буки. У даному екологічному проекті було детально розглянуто характеристики геологічної будови, клімату, води, ґрунту та біоти смт Буки.

Екологічні проблеми які стосуються смт Буки  пов’язані з роботою цегельного заводу, харчового комбінату на території селища, роботою радіотранслятора особливо чисельними, стихійними сміттєзвалищами, особливо у період літнього відпочинку та іншими факторами, які негативно впливають на середовище. Негативний вплив на екологічну ситуацію здійснює і об’єктивний розвиток суспільного виробництва.

У цій проектній роботі висвітлено усі важливі екологічні проблеми, які стосуються селища Буки. Вказані шляхи їх усунення, оптимізації стану навколишнього середовища. Ці дослідження та спостереження дають змогу оцінити довкілля смт Буки, його негативні та позитивні сторони.

Покращення стану навколишнього середовища селища ґрунтується на таких основних засадах, як:  поліпшення стану навколишнього середовища, вирішення проблем річок, поліпшення стану ґрунтів, вирішення проблеми біоти, утилізація твердих побутових відходів.

У роботі наведено методи вирішення певних екологічних проблем, тому що забруднення атмосфери це явище глобального масштабу. Для охорони атмосфери від забруднення вимагається мобілізація усього людства на планеті. Безмежні кордони атмосфери потребують бережного ставлення усього людства на планеті, бо катастрофа неминуча!

 Розділ І смт Буки

1.1. Історична довідка про селище Буки

Буки мають давню історію, окремі сторінки якої тривалий час були маловідомі для широкого загалу. Саме  Буцький ґрунт, як називали в давнину прилеглі до цього давнього поселення землі. В давніх історичних документах Буки згадуються як містечко або ж місто-фортеця на Гірському Тікичі. Буки протягом тривалого періоду, передусім на час  Хмельниччини, були сотенним містечком Уманського козацького полку,- іншими словами, хай і невеличкою, та все ж військовою та адміністративно- територіальною одиницею Української козацької держави. Назва походить від забутого значення слова «бук»-водяна піна, бурління річкового порога.[ 1 ]       

 Селище Буки з 1965 року.   Географічні координати  49005!34пн.ш. та 300 24!11сх.д. Найближча залізнична станція Поташ. Селище розташоване на скелястих берегах річки Гірський Тікич.

1.2.Географічна характеристика, геологічна будова та рельєф смт Буки

В геоструктурному відношенні смт Буки розташоване в межах так званого  Українського щита, формування якого бере початок з архейської ери (3- 3,5 млрд. років тому), коли на поверхні землі відбувалися значні зміни земної кори. Вони супроводжувалися проявами вулканів, нагромадження потужних товщ піщано-глинистих та гранітних, карбонатних і вулканічних відкладів. В протерозойську еру в ході інтенсивних деформацій жорсткої земної кори утворювалися глибинні розломи і врешті осадочно-вулканічні відходи перетворювалися на гнейси, сланці, джесполіти і мігматити, а ще пізніше -  в граніти. Цей процес розвитку Українського щита завершився утворенням гірських споруд значної висоти. Це ті скелі, гранітні брили, різного роду кам’яні стрімчаки, які ми бачимо нині на берегах Тікича в районі Буків. Подібного роду виходи діоніту та гранодіориту  можна побачити частково на берегах нашої головної водної артерії і в районі Березівки, Юрполя та Чорної Кам’янки, а далі вже на Тальнівщині. [ 1 ], [ 12 ]

1.3.Клімат смт Буки

Клімат – це багаторічний режим погоди в даній місцевості, зумовлений географічними умовами. Клімат має величезне значення, оскільки під впливом основних факторів кліматоутворення – тепла, вологи, тривалості світлового дня – формується відповідна рослинність. З рослинами тісно пов’язані тварини. Смт. Буки розташоване в помірному кліматичному поясі. Тип клімату помірно-континентальний. Це волога, помірно тепла, агрокліматична зона.  [ 13 ]

Зима м’яка. Літо тепле. Найтеплішим літнім місяцем вважається липень. Протягом дня під дією сонячної радіації поверхня землі й навколишні предмети нагріваються настільки, що за ніч не встигають віддати тепло. Тому в липні бувають найтепліші ночі. В другій половині серпня ночі вже часто холодні. Інколи в літку випадає град. Влітку можна спостерігати багато цікавих світлових явищ в атмосфері. Найцікавішими з них є зорі і веселка. Середня температура січня -7оС, липня + 21оС, жовтня +5оС, квітня +4оС. Максимальна температура липня  у 2017 році становила + 34оС, а мінімальна температура січня -18оС. Амплітуда коливань річних температур 52оС. Територія розташована на гірській місцевості, захищена від вітрів, опадів випадає від 450мм до 550 мм у рік. Випаровуваність становить від 550 до 650 мм в рік. Для нашої території характерні негативні явища природи, по’вязані з кліматом. Весною, часто, обмерзає цвіт персиків, абрикос, слив та різноманітних плодових дерев та кущів. Зимою бувають хуртовини( від 8 до 21 дня холодні зими), ожеледь( від 10 до 25 днів), тумани в холодну пору року від 22 до 31 днів), бурі, зливи у кінці травня, грози у літку та суховії навесні. Клімат сприятливий для господарського використання території.

1.4.Води смт Буки

Вода-це природній мінерал, безцінне багатство людства на планеті Земля, основне завдання якого економно і дбайливо використовувати і охороняти.

У відомому енциклопедичному словникові Ф. Брокгауза та І. Єфрона повідомляється: «Тикич Горный (Горский или Угорский)- река в Киевской губернини, длина 163 версты. Берет начало в Липовецком уезде, между местечком Балабановкой и селом Соборовкой из родников на высоте 75 сажен, направляется сперва на восток до села Новой Гребли, затем на юго-восток,затем протекает в северно-восточной части Уманского уезда и впадает в реку Гнилой Тикеч близ села Песчана.Важнейшие притоки: Сребрна-балка,Бержинка и Макишболото, Конела, Попопка, Романовка, Мошуровка и Тальянка. При ширине 200 сажен река имеет весма быстрое течение и глубину местами 4 сажня, весьма многовдная благодаря питанию обильными ключами и протекает в скалистых гранитных берегах, большей частью больших и обрывистых; приводит в движение  много мельниц». За радянської доби його опис дещо змінився. « Річка у Вінницькій області і в Черкаській областях УРСР, один із витоків Тікичу (бас. ПД. Бугу) Довжина 167 км., площа басейну 3510 кв. км. Бере початок у центральній частині Придніпровської височини. Має гірський характер, використовується як джерело електроенергії, для зрошування і водопостачання»,- йдеться в Українській Радянській Енциклопедії (К.,1978, т.3, стор.51.) На Черкащині, вже від  Монастирищенкського району Гірський Тікич стає все повноводнішим. В Жашківському районі та на берегах сіл Маньківщини Кислині і Антонівці де був основний брід, котрий звався «Видумка». Лише в Буцькій окрузі та частково в Тальнівському районі Тікич має отой «гірський характер». Це, від сили, 10-20 кілометрів. Наявність водоспадів, вирів, мальовничих скель і прямовисних стін надає масиву особливої естетичної цінності. Буцький каньйон є комплексною пам’яткою природи на р. Гірський Тікич,площа якого 0,8 га. Саме тут була побудована перша українська ГЕС(1929 р.), яка давала енергію багато десятиліть. Гребля та деякі споруди збереглися до наших днів та можуть служити науковим полігоном для досліджень віддалених екологічних наслідків розвитку малої енергетики. Геологічна пам’ятка природи «Скеля» - 4,5 га; скеля «Радіон» - 0,2 га; водопад «Вир» - 0,3 га. Місцевість має великі можливості для розвитку екотуризму та проведення тренувань спортсменів –водників і альпіністів початківців. Сьогодні цей унікальний масив зазнає впливу неконтрольованих порубок, необґрунтованого землекористування, що веде до збільшення ерозії. Деякі ділянки річки міліють і заболочуються. Існує небезпека будівельно-побутового засмічення і викидів у річку неочищених стоків. Вода використовується всюди. Немає іншої такої речовини, яка так багато та широко застосовувалася би в житті людини. В промисловості без води не може працювати жодне велике підприємство: у великій кількості вона використовується при виробництві мінеральних добрив, виготовленні ліків та інше. [1], [7], [8]

До проблем забезпечення  населення питною водою нині привернута підвищена увага не лише тому, що вода є незамінною речовиною для життя людини, але й тому , що забруднення джерел водопостачання та питної води визначає ступінь екологічної безпеки цілих регіонів, а вживання питної води низької якості безпосередньо впливає на здоров’я населення.

     Вода має бути чистою. Споживання  неякісної води  спричиняє  різноманітні захворювання. Хвороби, передані через забруднену воду, викликають погіршення стану здоров'я. Через питну воду можуть передаватися такі кишкові інфекцiї, як холера, черевний тиф, сальмонельоз, дизентерія, паратифи, а також бруцельоз, лептоспіроз, псевдотуберкульоз, чума та туляремія.   

      У нашому селищі  споживання води відбувається  з колодязів та  артезіанських  свердловин: СФГ «Вершина» - 2; ППТОВ «Буцький завод продтоварів» -1; селищна рада – 2; безхазяйні свердловини – 1(за межами населеного пункту) – наявність дозволу на спецкористування відсутні за винятком ПП «Перлина Тікича»  у якого є дозвіл на спеціальне водокористування  № Укр. 547 А/ Чрк. на строк до 22.09.2020 року (Додаток № 1).  Також дозвіл № 7123155300-5 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами  строком на 10 років (Додаток № 2).    22.11.2017 року на засіданні місцевої комісії техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій( протокол № 10) розглядалося питання щодо стану виконання рішень регіональної комісії з питань ТЕБ та НС № 15 від 04.05.2017 «Про стан забезпечення якісною водою населення». (Додаток № 3). Всі колодязі нашого селища знаходяться в приватному володінні, тому недостатньо захищені від хімічного та біологічного забруднення, їх очистка , ремонт і дезинфекція проводяться рідко. Одним із пріоритетних завдань діяльності держсанепідслужби  області є організація держсанепіднагляду з питань забезпечення населення якісною питною водою. Фахівцями  Маньківської районної лабораторії  досліджено  проби питної води у 2016 та 2017 роках( Додаток 4).   За результатами проведених санітарною епідеміологічною службою області лабораторних досліджень впродовж останніх років  встановлено, що до 40% досліджених проб криниць Черкащини забруднені нітратами в кількостях, що перевищують гранично допустимі концентрації (50 мг/дм3) у 1,5 – 4 рази.Вміст нітратів у питній воді криниць перевищував середньообласний показник в Уманському, Маньківському та Канівському районах.Основними причинами низької якості питної води водопроводів, зокрема у сільській місцевості, є незадовільний санітарно – технічний стан водогінних і каналізаційних мереж. Приватні криниці не підлягають державному нагляду, тому за якістю води повинні стежити самі жителі ,які можуть перевірити якість води у своїх криницях у лабораторіях СЕС .[15]

1.5.    Ґрунти смт Буки

Окремої  уваги заслуговують кургани, які здіймаються не тільки на території, що відносяться Буків, а й на полях сусідніх населених пунктів. Зокрема біля Антонівки збереглося два кургани, на землях Русалівки їх уже сім, а далі за два кілометри на північний схід  від села знаходиться курганна група з дванадцяти могильників. Шість курганів є на землях Березівки, один- неподалік Кутів. Більшість курганів розорали і знищили, преважну частину було пограбовано і не задумувалися над тим що знищують історичну цінність.

Смт Буки розташоване в межах Північно Східного району Центрального Лісостепу. Природні умови території сприятливі для розвитку ґрунту. Майже по всій території материнською породою є порода четвертинного періодилесу.

Найбільшу площу займають чорноземи глибокі малогумусні, чорноземи реградовані(або темно-сірі), чорноземи опідзолені. З найбільш поширених осадових континентальних порід є леси і лесовидні породи. Вони як за будовою, мінералогічним, так і хімічним складом є найбільш сприятливими для створення ґрунту з високою родючістю. Ці породи більше за інших забезпечені зольними речовинами ,які може використати рослина. На лесах утворилися найбільш родючі ґрунти-чорноземи.

    Кожний викопний(реліктовий) ґрунт є показником перерви у відкладенні лесу та зміни клімату у бік потепління, збільшення вологості і появи відповідної флори і фауни. Однією з найважливіших умов родючості ґрунту є наявність у ньому поживних речовин, необхідних для росту і розвитку культурних  рослин і мікрофлори. Вміст цих поживних речовин  у доступній для рослин формі обумовлює так званий поживний режим ґрунту. [2],[12]

1.6. Біота та ландшафт смт Буки

Смт Буки розташоване у східноєвропейській широколистянолісовій геоботанічній провінції, що  встановлюється за складом плакорних формацій, тобто за видовим складом основних ценоутворювачів. Плакор- плоский або слабконахилений приводороздільний простір.Рослини зростають здебільшого не ізольовано, а в певних рослинних угрупуваннях – фітоценозах. Рослинне угрупування – це закономірне поєднання певних видів рослин. Найхарактерніша їх риса – ярусність. Хвойні: сосна та ялина. Широколистяні: береза, дуб, клен, липа, верба, горобина. Компактні посадки залишків букових лісів, що укріплюють береги, в їх числі унікальний «Графський ліс» що може бути модельною основою для вивчення сукцесійних процесів. Другий ярус: ліщина, калина, глід, барбарис, ожина, малина. У березні і квітні поширені рослини ефемероїди: підсніжник, пролісок, мати –й- мачуха, ряст, зірочки жовті, медунка ,фіалка. Поля і луки заселяє безліч тварин. Серед парнокопитних найбільш численні козулі, їх досить багато у лісосмугах та заростях. Також є дикі кабани та зустрічаються лосі. З хижих тварин найбільш численна лисиця звичайна, як освоїла лісосмуги, балки та угіддя. З родини куницевих водяться тхорі, ласки, видри та куниці. Особливо поширений заєць- русак. Найбільшу групу становлять гризуни: ховрахи, вовчки, миші, полівки; з комахоїдних широко розповсюджений –їжак, кріт, землерийка; а також рукокрилі серед яких різні види кажанів. Велика кількість пернатих птахів населяє нашу околицю. Це: лебеді, дикі качки, лелеки, сіра та біла чапля, а також різні дрібні пернаті птахи. У річках та ставках багато видів риб: окунь, щука, плітка, карась, короп, товстолоб. Територія навколо Буцького каньйону  значною мірою озеленена. Це позитивно впливає на мікроклімат, збагачує ландшафт території. Територія має значний рекреаційний потенціал –  гірська річка, зелені масиви навколо водопадів.[6] ,[7], [13] 

Територія має досить непогану екосистему, сприятливі умови для проживання. Природа унікальна і неповторна. Кожен куточок селища прекрасний по своєму, особливо у літній період. Коли велика кількість туристів  відвідують неповторні куточки Буків. Недаремно її називають Маленька Швейцарія. Потрапивши сюди надовго пам’ятаєш красу природи,  яку потрібно оберігати і цінити. Наш куточок квітучої землі щедрий і привітний, проте дуже важко доводиться утримувати цю красу у належному стані.

Забруднення атмосфери, що прийняло великомасштабний характер, нанесло втрати водоймищам, ґрунтам. Забруднюючі речовини й продукти їх перетворень рано або пізно потрапляють на поверхню землі. Забруднюються й підземні води, і найважливіший резервуар прісних вод і земель бумерангом знову повертається до людини в продуктах харчування й питній воді.[14] Діяльність людини негативно впливає на стан ґрунтів, вона супроводжується:

1.Відчуженням орних земель;

2.Надмірним насиченням рослин токсичними речовинами, що неминуче призводить до забруднення продуктів харчування рослинного та тваринного походження;

3.Порушення харчових ланцюгів унаслідок загибелі комах, птахів, звірів, деяких видів рослин;

4.Забруднення ґрунтових вод, особливо в місцях звалищ сміття і стоку стічних вод.

Поганий стан повітряного середовища смт Буки зумовили рух вантажних автомобілів та сміттєзвалище, які виділяють різні токсичні речовини. Стан навколишнього середовища у 2017 році залишається стабільним з тенденцією до покращення. Відбулося різке зниження обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря як від стаціонарних так і пересувних джерел. Це пов’язано з обсягом виробництва.. Харчовий комбінат використовує сучасне обладнання. Котельні  об’єктів працюють на біологічно чистому паливі та облаштовані на спалювання деревного палива твердих порід. У сезонний період  не проводиться спалювання відходів від дерев(листя) на територіях прилеглих до навчальних та жилих корпусів. Проблеми гідросфери. Стан води смт Буки. З  вини самих жителів, які проживають біля каньйону, поблизу  річки де влаштовано стихійні сміттєзвалища, особливо у літній період коли велика кількість відпочиваючих. Коли відбуваються опади велика кількість стічних вод потрапляє до річки. Воду з річки використовують як питну. Тому смітники  намагаються ліквідовувати і контролювати кількість сміття яке потрапляє до відповідних резервуарів, що виділяється місцевою владою. Воду використовує і харчовий комбінат. Брудна вода не потрапляє до стоку річки. Продовжує зменшуватися використання підземних вод, що обумовлено спадом виробництва. Втрати води при транспортуванні залишаються майже незмінними. Змін в якісному складі підземних вод в цілому не  спостерігається. Середньорічні показники якості води відповідають нормам ГДК для водоймищ господарського побутового призначення. За даними  санітарно епідеміологічної служби постійно забруднення річки не спостерігається. Проб на наявність ознак кишкових захворювань не виявлено. Контроль стану поверхневих вод  теж ведеться . Підземні води смт Буки чисті і багаті. Вода також береться з артезіанських свердловин на території харчокомбінату та подається по водопроводу селища  довжиною 3 км. Гідрохімічний склад підземних вод по катіонах кальцію,  магнію, заліза, амонію та по аніонах- хлору, сульфатів, нітратів відповідає нормам.

                                      ІІ.   Стан ґрунтового покриву

Найбільшу площу займають чорноземи слабореградовані. За механічним складом усі ґрунти є середніми суглинками. За ступенем кислотності – нейтральні ґрунти. За вмістом поживних речовин ґрунти мають по азоту середню забезпеченість, по вмісту фосфору підвищену, по вмісту калію середню забезпеченість. Всі ґрунти досить гумусовані на значну глибину і містять підвищений( чорноземи опідзолені і чорноземи реградовані) і високий (чорноземи глибокі) вміст гумусу. У процесі ґрунтоутворення у верхніх горизонтах ґрунту безперервно відбувається синтез і розклад органічної маси та нагромадження зольних речовин і азоту, а також змінюється склад мінеральної частини ґрунту. Всі ці явища пов’язані з розвитком рослин і мікроорганізмів у ґрунті, яким властива вибірна і вбирна здатність. Грунт являє собою середовище, в якому постійно відбуваються процеси переходу як мінеральних  речовин в органічні, так і органічних в мінеральні. Живі організми і рослини є основним фактором процесів утворення ґрунту. Вони сприяють нагромадженню органічних речовин. Рештки рослин і тварин збагачують ґрунт на органічні колоїди, поліпшують фізико-хімічні процеси, фізичні властивості, зокрема його структуру. Гравітаційна вологість ґрунту дуже низька тому її дуже мало доступно для рослин. Повітроємкість ґрунту висока. При температурі   28-30 0С ґрунт насичений бактеріями Clostridium  що зумовлюють анаеробні процеси. А також висів бобових трав за  даними       Д.М. Прянишникова  за один рік нагромаджує до 300 кг\га азоту. Грунт має потенціальну родючість. [4],[10],[12]

          Однією з причин занедбання екології смт Буки є стрімкий розвиток сільско-господарського суспільства. З’являються нові багатофункціональні та швидкодіючі засоби та методи роботи, та не з усіма ними може справитися природа. Деякі хоч і повільно, але згубно діють на природу. Продовжує зростати незаконне добування звірів, птахів та риб – браконьєрство. Спостерігається велике браконьєрство вилову сітками риби. Було вжито заходів – накладання штрафів на конкретних людей, поставлені пости поліції. Незаконне використання рибних ресурсів у природних водоймах набуло загрозливих величин. Браконьєрство спостерігалося і до вилову таких тварин як зайці та лебеді. Бездумне ставлення до навколишнього призводить до того, що ми втрачаємо близько 20% усіх  нині існуючих видів організмів. Зникнення загрожує 150 видам рослин України. Зникнення тільки одного виду рослин може спричинити зникнення від 10 до 30 видів комах. Лише тоді, природа може бути невичерпною, коли люди використовуючи її, ставляться до неї бережно. Постійно проводяться  акції «Посади дерево» в ході яких створено алеї різних насаджень, декоративних, фруктових та кущові форми рослин. 23 липня 2015 року  відпочиваючі табору "Бучани" долучилися до акції "Чисте довкілля". Буцький каньон приваблює увагу екскурсантів, проте вони  не завжди  дотримуються правил чистого довкілля. В звязку з цим на мальовничих берегах Гірського Тікича зібралися купи сміття, які повністю змінюють вигляд каньону та враження від відпочинку. Під час акції учні зустрілися з  учасниками проекту "Допомагай та подорожуй"(Додаток 5).Потреба в формуванні екологічної культури як вирішального чинника в гармонізації відносин суспільства і природи стає в цей час найбільш актуальною. «Екологічна культура,-відмічає М.П. Проскурін – повинна стати справою  державною. Доки ця культура не буде доведена до відома кожного з  нас, доти користі не буде.»[2] ,[4] ,[12]

ІІІ. Проблема сміттєзвалища

Екологічним лихом Буків можна вважати забруднення довкілля побутовими відходами. Хоча селищна рада зробила відповідну роботу по виділенню земельних ділянок під організовані сміттєзвалища та приведення їх у відповідність з вимогами діючих нормативних документів по ліквідації стихійних сміттєзвалищ , але також багато смітників у заборонених місцях, які влаштовують самі жителі селища та відпочиваючі. Якщо розглянути склад, властивості і об’єм твердих побутових відходів, то можна уявити якої шкоди вини завдають здоров’ю людини. В склад побутових відходів входять такі компоненти: папір, картон(20-30%), харчові відходи (28-45 %), деревина(1,5-4%), метал чорний(1,54,5%), кольоровий метал(0,20,3%),

текстиль(47%), кістки(0,52%),скло(38%),резина, взуття, шкіра(1-4%), камінь(1-3%), пластмаса(0,5-5%0,інші (8-20%).  Якщо звернути увагу на тверді побутові відходи із санітарно-бактеріальної сторони, то вони далеко не позитивно впливають на організм людини. Вони мають у своєму складі велику кількість вологих  органічних речовин, які виділяють гнилісний запах і фільтрат. При висиханні продукти неповного розкладання утворюють насичений забруднювачами пил. У результаті відбувається інтенсивне забруднення повітря, ґрунтів, поверхневих і підземних вод. Рознощиками патогенних організмів є мухи, щурі,  птахи, собаки та кішки. [14]

  Потрапляючи в питну воду, патогенні мікроби й віруси викликають різні епідемії, такі як спалахи сальмонельозу, гастроентериту, гепатиту. Можуть бути заражені харчові продукти вирощувані на полях. Збільшення вмісту нітритів і нітратів у поверхневих  й підземних водах веде до забруднення питної води й до розвитку деяких захворювань, а ріст цих речовин у водоймах викликає їх посилену евтрофікацію (збільшення запасів біогенних й органічних речовин, через що бурхливо розвиваються планктони й водорості, поглинаючи весь кисень у воді).У зв’язку з тим, що на території Буків велика кількість смітників у заборонених місцях, проводяться роботи по їх ліквідації, але великої результативсності це не дає, адже люди не розуміють важливість даної проблеми і утворюють смітники знову. При селищній Раді створено комунальну службу. У визначені дні тижня по вулицях селища рухається транспорт і вивозить сміття. У селищі одне велике сміттєзвалище (План, додаток № 6 ),яке розташоване у відведеному місці.

                                                  IV  Радіотранслятор

1969 році розпочала трансляцію телепередач Буцька ретрансляційна телевізійна станція висотою 150 метрів, пізніше добудували до 237 метрів.

Радіація, вона є майже скрізь, але у різних об’ємах. Головні параметри, що характеризують радіохвилі: частота, амплітуда, модуляція. Частота-це кількість коливань, яке електромагнітне поле здійснює за одну секунду(скорочене позначення – Гц). Розмах коливань, що здійснюється полем, висловлюють у вигляді амплітуди. Модуляція – це зміна частотних характеристик хвиль з метою передачі за допомогою радіохвиль певного виду інформації. Не всі звуки можуть бути почуті людським вухом, тому спеціальний демодулятор виділяє з усього потоку коливань, лише ті, які можуть бути перетворені в чутний звук. Частота хвиль, мобільного зв’язку: від 880 до 2170 МГц. Ступінь випромінювання контролюється спеціальним показником SAR. Гранично допустиме значення потужності становить 2 Вт на кілограм живої ваги. Найбільш схильні до дії випромінювання від мобільних телефонів очі. Шведські вчені довели, що радіовипромінювання пошкоджує нервові клітини головного мозку і порушує його струм. Для можливої потужності випромінювання мобільних телефонів існує поняття значення щільності потоку енергії(ППЕ),яке не повинно перевищувати 500 мкВт на кв.см. Ми не можемо розглянути абсолютно всі рукотворні об’єкти, що є випромінювачами радіохвиль, на практиці марні. Єдино правильним способом є знаходження на максимально можливій відстані від передавальної антени. Встановлено, що наближення до джерела випромінювання на близьку відстань збільшує дозу опромінення мало не в геометричній прогресії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

І. Оптимізація стану навколишнього природнього середовища смт Буки

Сьогодні в Україні ми все частіше ставимо собі питання: чому наше життя має бути існуванням  у некомфортних умовах через пасивність всіх і кожного зокрема? Відомо, що головною відмінністю благополуччя міст і сіл від населених пунктів, що занепадають, є те, що в них значно активніші мешканці, діють громадські організації, активніше розвивається бізнес. Мешканці таких селищ не просто населення , а громада. Мешканці громад  поступово сприймають новий спосіб мислення щодо власного майбутнього та дієвого впливу на нього. Вони зацікавлені у нових підходах до розвитку своїх громад і водночас прагнуть, зберігаючи довкілля, підвищити якість життя та створити сильну і життєздатну економіку.

1.1.Поліпшення стану повітряного середовища

Основними і найбільш дієвими засобами боротьби із забрудненням атмосфери є економічні. Створення суворих систем штрафів, розмір яких залежить від кількості викинутих у повітря забруднювачів понад ГДК, часу викиду. Розгалудження системи санітарних станцій і громадських організацій, пильне стеження за потенційно небезпечними виробництвами. Писати різні попередження до підприємств селища.

Існують також організаційні, технологічні й інші методи боротьби з забрудненням атмосфери:

1.Регулювання двигунів внутрішнього згорання в автомобілях, встановлення на них спеціальних каталізаторів для допалювання пального, заміна етилового бензину  на екологічно менш шкідливий, впровадження електронних систем для регулювання надходження пального.

2.Збільшення обсягів озеленення селища.

3.Правильне розташування житлових і промислових районів у селищі.

4.Впровадження правового, обов’язкового, регулярного контролю токсичності відпрацьованих газів автомобільних двигунів для автомобілів усіх видів власності.

Атмосферне повітря смт Буки покращилося завдяки роботі населення селища:

1.Скоротилась кількість випадків особливо у осінній період спалювання  різноманітного сміття навколо присадибних ділянок.

2. Після закриття цукрового заводу у смт Іваньки зменшилася кількість руху автомобільних вантажівок через селище, що призводить до зменшення викидів автомобільних газів.

3. Для зменшення забруднення навколишнього середовища застосовують нові передові технології, розробляють заходи по досягненню гранично допустимих викидів.

4.Для відшкодування збитків внаслідок забруднення навколишнього природного середовища, в тому числі і атмосферного повітря, для всіх підприємств та організацій, які до такого забруднення призводять, потрібно запроваджувати певні штрафні санкції. Кошти повинні надходити на рахунок позабюджетного екологічного фонду і використовуватися для впровадження заходів по поліпшенню навколишнього природнього середовища.

5.Одним із важливих заходів, який необхідно проводити для очищення повітря, є озеленення території. При цьому слід враховувати  склад шкідливих речовин, бо різні рослини очищають повітря по-різному. Де повітря забруднене димом, найкраще садити білу акацію, шовковицю, канадську тополю, а там де пилом – в’яз. Від парів бензину і гасу – береза карельська, клен гостролистий та верба плакуча. Добре очищає повітря від викидів автотранспорту кінський каштан.(Додаток № 7) Перелік заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин.

Відомо що людина пропускає через легені в середньому до 600 тис.м.куб.повітря. Тому навіть невелика концентрація шкідливих речовин в повітрі поступово погіршує стан здоров’я людей.

1.2.Вирішення проблеми річок і підземних вод

Збереження водоресурсних систем як унікальних складових природного середовища дуже важливо.

1.Необхідно запроваджувати водозберігаючі форми розвитку економіки району. Припинити скиди забруднюючих речовин у відкриті водойми та підземні водні горизонти.

2. Створити прибережні захисні смуги уздовж річок, навколо водойм, провести облаштування прибережних захисних смуг у смт Буки.

3.Упорядкувати відведення стічних вод від населених пунктів, господарських об’єктів, сільськогосподарських угідь.

4.Розробити місцевий план дій  по очищенню річки, яка надається для купання і рекреації мешканців і тих, хто приїздить. (Додаток № 8).

5.Розробити і запровадити систему регулярної очистки криниць та водопроводів зі створенням спеціалізованих виробничих структур та з залученням громадських організацій. Проблема забезпечення людства чистою водою нині надзвичайно загострилася, оскільки наявні ресурси прісної води у селищі є недостатніми для задоволення всіх споживачів не лише на перспективу, але й на сьогодні.

Комплекс заходів, що мають забезпечити нормальний стан водних об’єктів включає такі положення:

А) нормування якості води, розробка критеріїв щодо її придатності для різних видів водокористування;

Б)Скорочення обсягів скидів забруднень у водойми шляхом вдосконалення технологічних процесів; очистка стічних вод.

1.3.Поліпшення стану ґрунтів

Врожайність ґрунтів катастрофічно зменшується по всій території України. В тому числі і на території сільськогосподарських угідь смт Буки. Потрібні термінові заходи для відтворення структури й родючості ґрунтів – нейтралізація, розсолення, збагачення гумусом. На даний час охорона й раціональне використання земельних ресурсів: орних земель, пасовиськ, рекреаційних зон – одна з найактуальніших проблем.

Заходи по охороні земель:

1.Дотримання екологічних пріорітетів з метою зупинення процесів ерозії та падіння родючості ґрунтів. Забезпечення переходу до контурно-меліоративної системи землеробства.

2.Виявити  і встановити екологічно чисті зони для вирощування екологічно чистої сільськогосподарської продукції для певної категорії населення: діти, населення яке потребує дієтичного харчування.

3.Забезпечити виконання заходів для підвищення родючості ґрунтів в загальному комплексі агротехнічних заходів. Впроваджувати у сільськогосподарське виробництво екологічно прогресивні технології адаптовані для місцевих умов.

Особливо важливо постійно контролювати вміст у ґрунтах та ґрунтових водах пестицидів(метафос, карбофос, цирам, севін, гептахлор, карбатіон, поліхлорпропілен  та багато інших речовин).

Навколо свого селища постійно потрібно контролювати вміст у ґрунтах і водах важких металів, виявляти шляхи їх міграції. Для отримання в достатній кількості сільськогосподарської продукції потрібно скласти науковообгрунтовану структуру посівних площ  сільськогосподарських культур, розробити раціональну систему сівозміни, обробітку ґрунту та боротьби з бур’янами з урахуванням сучасних досягнень науки і передового досвіду. Для підвищення родючості ґрунтів необхідно систематично удобрювати їх органічними та мінеральними добривами, при потребі нейтралізувати кислотність, поліпшувати структурний стан за допомогою травосіяння та правильного обробітку. [4]

 

 

1.4.Вирішення проблеми біоти

Заходи щодо збереження рослинного світу:

1.Насаджувати зелені насадження.

2.Оберігати рослини, які занесені до Червової книги.

3.Раціонально використовувати лікарські рослини.

4. Створити на основі скелястого масиву ландшафтний парк, до складу якого увійшли б цікаві об’єкти, що зв’язані з Гірським Тікичем та його долиною.

Продовжується незаконного здобування звірів, птахів, риби – браконєрство. Простежується тенденція поступового зменшення поголів’я мисливських видів птахів.

Заходи по збереженню та відтворенню живих природніх ресурсів:

1.Збереження біологічного та ландшафтного різноманіття.

2.Повне збереження рослинного і тваринного світу смт. Буки. Вдосконалити мережу природно-заповідного фонду. Домогтися належної охорони і збереження цих територій землекористувачами.

3.Переглянути та поповнити список рідкісних та зникаючих видів рослин і тварин, вжити заходів для збереження цих видів відповідно до положення про «Червону книгу» Черкаської області.

Серед найважливіших заходів охорони тварин слід назвати такі:

1.Виховання природоохоронної свідомості у людей з дитинства  до похилого  віку всіма можливими сучасними засобами;

2.Найсуворіша боротьба з браконьєрством;

3.Допомога звірям ,підгодовування їх у скрутний період;

4.Контроль за кількістю хижаків.

5.Надзвичайно велике значення має також рекультивація зруйнованих людиною ландшафтів, відновлення ґрунтів, пасовиськ, луків, лісів та водойм згідно з науково обґрунтованими далекоглядними планами, активний розвиток заповідної справи.

1.5.Утилізація твердих побутових відходів

Активний розвиток виробництва та обсягів споживання, а також відсутність ефективних технологій переробки відходів виробництва та побутових відходів призвели до того, що у нашому селищі нагромадилася така кількість, яка стала загрожувати здоров’ю людей і довкіллю.

Велика кількість відходів раніше спалювалася, зараз заборонено вживати таких заходів через виділення в атмосферу великої кількості  небезпечних  для  здоров’я людей речовин. До 2025 року кількість відходів, за прогнозами спеціалістів, збільшиться в чотири – п’ять разів, а вартість їх переробки та зберігання – в два-три рази. Тому утилізація відходів є актуальною глобальною екологічною проблемою. Із звалищ у повітря та ґрунтові води потрапляє багато токсичних речовин – важких металів, лаків, фарб, гуми, пластмас. На звалищах розвиваються хвороботворні бактерії, утворюються токсичні гази, виникають небезпечні для довкілля пожежі. Ці  проблемні питання неодноразово висвітлювалися на сторінках районної преси (Додаток № 9,10), (Додаток № 4).

        Щоб вирішити ряд цих проблем має бути будівництво сучасних переробних заводів  сміття з ефективними технологіями утилізації, спалювання, виготовлення корисної речовини, а також рекультивація звалищ і використання тисяч гектарів звільнених від бруду площ землі. Здійснити це можна лише за умов взаємодопомоги націй, співробітництва, взаємоконтролю   та виконання відповідних міжнародних угод і конвенцій. Справжнім екологічним лихом є забруднення довкілля побутовими відходами, які нагромаджуються у великі сміттєзвалища. В окремих місцях побутові відходи знаходяться вище валу, оскільки не присипаються  ґрунтом, як це передбачено, а розносяться вітром по навколишніх лісосмугах. Органами місцевого самоврядування під контролем регіональних інспекцій продовжується робота по виділенню земельних ділянок під організовані сміттєзвалища і приведення їх у відповідність з вимогами діючих нормативних документів та по ліквідації стихійних сміттєзвалищ.

 Поводження з відходами:

1.Впровадити комплексні загальнодержавні системи поводження промисловими відходами. Впровадити прогресивні технології збирання, переробки та утилізації побутових відходів, їх безпечного складування у смт Буки.

2.Вирішити питання утилізації непридатних  отрутохімікатів.

3.Забезпечити ліквідацію неорганізованих звалищ побутових відходів на території та поза її межами.

4.Забезпечити проектування і будівництво полігонів твердих побутових відходів.

5.Визначити і виділити в передбаченому законодавством порядку місця організованого складування неорганічних побутових відходів та місця  вивозу захоронення трупів тварин.

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.Білецький Ф.Ф. Розкажи мені Тікичу…Буки від давніх давен до сьогодення. Науково популярне видання. м. Черкаси. «Інтерліга ТОН» - 2012.-280с.

2.Гордієнко В.П. Землеробство.Київ.1988.-295с.

3.Драгомирецька О.А. Методичний посібник з екології. Вінниця.2007.-74с.

4.Задорожній М.О. Хімія у сільському господарстві. Харків. 2009.-91с.

5.Мурашевський Г.Б. Участь громадськості у збереженні малих річок. Ветландс Інтернейшл. 2005.-380с.

6.Науково-практичний журнал «Жива Україна».//№ 1-3, 2004.-8-9с.

7.Науково-практичний журнал «Жива Україна».//№ 15-6, 1999.-16с.

8.Спектор Ф.Н. Географія рідного краю.Київ.1996. «Магістр - S».-79с.

9.Сухарев С.Н. Основи екології та охорони довкілля: Навчальний посібник/       Мін-во освіти і науки України, Ужгородський нац. ун-т. - К.: Центр навчальної літератури, 2006. - 391 с.

10.Український екологічний вісник Ойкумена – 2.Київ.Академія наук України. Інститут клінічної біології та генетичної інженерії.1993.-26с.

11. Царик Л.П. Екологія. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних  закладів [рівень стандарту, академічний рівень] /Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М. – Київ : Генеза, 2010. – 96 с.

12.Шкварук М.М. Грунтознавство. Київ. Видавництво «Урожай».1969.-410с.

13.Яришева Н.Ф. Природа України. Київ. «Вища школа». 1995. -334с.

14.Гейнріх Д. Гергт М. Екологія. Москва «Рыбари».2003.-287с.

15. Сайт Черкаської Державної санепідемстанції - http://www.oblses.ck.ua/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 8

Чиста річка, яка надається для купання і рекреації мешканців і тих, хто приїздить

Замінімізовані аграрні забруднення в стоках з полів

Сильні сторони

1.Чистіша вода. 2.Прозора вода. 3.Відсутні хімічні забруднення, які перестають встановлені норми.

4.Збільшення різноманіття флори і фауни у річці

Слабкі сторони

1.Зменшення врожайності. 2.Зростають затрати праці

Можливості

1.Відпочинок біля річки.2.Матеріальний зиск.3.Створення платних пляжів

Загрози

1.Ймовірність зростання нещасних випадків

Замінімізовані забруднення в комунальних стоках

Сильні сторони

1.Чистіша і прозора вода

2.Відсутність хімічних і органічних забруднень

3.Збільшене різноманіття флори і фауни річки

Слабкі сторони

1.Додаткові матеріальні витрати(очисні споруди)

2.Зменшення засівних площ

Можливості

1.Відпочинок. 2.Матеріальний зиск. 3.Створення платних пляжів. 4.Додаткові робочі місця

Загрози

1. ймовірність зростання нещасних випадків

2.Можливість аварійних випадків на очисних спорудах

Береги річки, укріплені зеленими насадженнями

Сильні сторони

1.Збільшення прибережної флори і фауни.2.Необміління річки.3.Естетичний вигляд.4.Відсутність зсуву берегів

Слабкі сторони

1.Зменшення пляжних територій

2.Додаткові витрати з місцевого бюджету

Можливості

1.Матеріальний зиск

Загрози

2.Падіння сухих дерев і створення заплав

Рекультативні знищені ділянки берегів

Сильні сторони

1.Відновлення природного стану річки

Слабкі сторони

1.Матеріальні затрати організацій, винних у знищенні

Можливості

1.Збільшення території відпочинку

Загрози

1.Протест організації

Визначені і впорядковані місця для рекреації, пляжів

Сильні сторони

1.Відпочинок. 2.Матеріальний зиск .3.Додаткові робочі місця

Слабкі сторони

1.Погіршення санітарного стану

2.Зменшення частики природніх біоценозів

Можливості

1.Робочі місця. 2. Розвиток підприємництва

Загрози

1.Нещасні випадки. 2.Засмічення території

Державний контроль за використанням річки і середовища

Сильні сторони

1.Додаткові робочі місця. 2.Чиста річка

Слабкі сторони

1.Обмежений доступ до території

Можливості

1.Робочі місця

Загрози

1.Протест населення

 

Додаток № 5

Акція "Чисте довкілля"

 

http://ptu31buki.ucoz.ua/rihka/DSC09348.jpg    http://ptu31buki.ucoz.ua/rihka/DSC09363.jpg

 

 

http://ptu31buki.ucoz.ua/rihka/DSC09369.jpg   http://ptu31buki.ucoz.ua/rihka/DSC09372.jpg

 

 

http://ptu31buki.ucoz.ua/rihka/DSC09375.jpg      http://ptu31buki.ucoz.ua/rihka/DSC09382.jpg

1

 

Перегляд файлу

 

Виховання дитини – це підготовка

                                                                              її до майбутнього суспільного життя                у наслідок засвоєння змісту життя:

культури, моралі, праці, наукових

                                                                              і правових знань, національних

                                                 традицій і звичаїв.

                                                                                П. Щербань

 

               Сьогодні як ніколи гостро стоїть завдання осмислення і пізнання буття, створення нової філософії освіти, відкритої до таємниць життя людини, її прагнень, життєвого досвіду. Завдання навчального закладу -  навчити жити, виховати людину, здатну створити своє власне життя. Входження молодих поколінь у глобалізований, динамічний світ, у відкрите суспільство актуалізує роль життєвої компетентності вихованців. Особливої значущості набувають формування у молоді нових життєвих стратегій, конкурентоспроможності, гнучкості та мобільності соціальної поведінки. Це потребує від молодої людини не просто знань, а прагнення до нових знань, усвідомлення необхідності постійного самовдосконалення, самоосвіти цілеспрямованості у їх отриманні та використанні, необхідності співпрацювати з іншими людьми, толерантність по відношенню до міркувань і думок інших осіб. Сьогоднішнє молоде покоління-господарі майбутнього, тому виховати в нього екологічну свідомість та культуру- завдання першочергове, вирішити яке покликана екологічна освіта.   Актуальність розвитку екологічної культури особистості саме в умовах навчального закладу, який розташований у сільській місцевості та у ставленні  сільських жителів до природи які менше помічають і цінують її у повсякденні, сприймаючи її  переважно з раціонально-споживацьких позицій. Тому проблема протиріччя між відтворенням учнями екологічних знань і рівнем застосування їх на практиці, між соціальною потребою  в захисті природи і чисто утилітарним ставленням до неї, між об’єктивною цілісністю екологічної культури  учнів і нескоординованістю, безсистемністю і непослідовністю зусиль учителів у її формуванні спонукала мене обрати методичну проблему: «Виховання екологічно свідомої особистості та  наукова дослідницька  проектна діяльність учнів на заняттях та позаурочний час».  

   Щоб закласти морально-екологічну якість в адекватному ставленні до природи та початкову інформаційно-коніктивну базу з науковознавства, сформувати навички проведення пошукових досліджень, написання презентації науково-дослідницької роботи,  поставила перед собою мету:

«Обґрунтувати та експериментально перевірити психолого-педагогічні умови, які забезпечують ефективність формування у учнів екологічної відповідальності і культури та розкрити роль науки у житті і розвитку суспільства, щоб  сприяти оволодінню учнями методами наукового дослідження та експериментування. Разом з учнями поставили перед собою завдання:

  • Формувати екологічно зрілу особистість, яка навчить цінувати навколишнє середовище і берегти його, житиме у злагоді з соціальним середовищем і з собою;
  • Розкрити роль науки у житті і розвитку суспільства;
  • Сприяти оволодінню учнями методами наукового дослідження, експериментування;
  • Актуалізувати та удосконалити навички учнів щодо роботи з різними видами наукової інформації.

наДослідницькі проекти орієнтовані на розв'язання наукової проблеми, що включає виявлення актуальності теми дослідження, визначення мети, завдань, визначення сукупності методів дослідження, шляхів розв'язання проблеми й оформлення отриманих результатів.

розв'язання проблеми й оформлення о

Реалізація проблеми включила в себе такі пункти як:

  1. Реалістичність проекту.

     2.Реалізація міжпредметних в’язків та вихід за межі програми.

     3.Самостійна творча діяльність учнів.

     4.Використання дослідницьких методів.

     5.Презентація і захист отриманого результату дослідження.

     6. Гнучкість у напрямках роботи, формах та методах.

 Використання на заняттях дидактичних заходів:

  • Подання нового матеріалу,
  • Повторення і засвоєння,
  • Узагальнення і систематизація,
  • Використання робочого зошита, шаблонів таблиць та схем;
  • Дослідницька робота на заняттях;
  • Тести вправи та завдання

дає можливість у застосуванні інтерактивних методів проведення занять.

 

 

 

 

       Робота учнів, яка виходить за межі заняття це робота у клубах за інтересами. Учні нашого закладу ведуть дослідницьку роботу у еколого-натуралістичному клубі «Еколог», робота якого дає можливість проводити пошукову та дослідницьку і конструкторську діяльність учнів у процесі створення науково-дослідницьких проектів, що реалізує основні принципи концепції профільного навчання. Пошукова, дослідницька і конструкторська діяльність дає можливість учневі визначати проблему, ознайомлюватися з літературними джерелами та їх опрацювання, аналізувати результати і остаточно їх узагальнювати, формувати висновки та створювати комп'ютерні моделі та презентації, а також надає можливість самореалізуватися у процесі вирішення проблем наукового характеру.

  Реалізація мети науково-дослідницьких  екологічних проектів, організація та здійснення  самостійної творчості науково-дослідницької роботи має в основі наукові принципи та основана на наукових  працях Григорія Пустовіта.

Як сказав Лоттар Дітрем: «Технологія проектування –це спосіб організації педагогічного процесу, основою якого є взаємодія педагога і вихованця між собою та навколишнім середовищем під час реалізації проекту-поетапної практичної діяльності  для поставлених завдань.»
   У своїх роботах учні висвітлюють  проблеми регіону та вплив на довкілля і здоров'я людини, а саме:

- Проблема питної води у смт Буки;

-Проблема утилізації сміття на території селища Буки;

-Телевізійний ретранслятор на території селища та його вплив на здоров'я -жителів регіону;

-Забруднення атмосферного повітря тютюновим димом;

-Антропогенний вплив на визначні місця, пам'ятні знаки та природнє -навколишнє середовище;

-Вплив транспорту на довкілля;

-Екологічний стан селища Буки;

-Лишайники- біоіндикатори чистоти повітря.

Також   на високому рівні представлена робота з обдарованою молоддю  це-участь у проектах, акціях, олімпіадах та конференціях,  виступах та захистах проектів.

 

               Природа була і завжди буде сильнішою за людину, яку породила. Людина лише мить у її житті. Природа ж вічна і безкінечна, вона для людини –все. А тому не нашкодь. Іде нова епоха. На порозі глобальна революція-мирна революція екології. ЇЇ мета-виживання і благополуччя  людини. Це революція гуманізму, шлях любові і щастя, здоров’я, миру і радощів для всієї планети. Людині- людське, природі природнє. І все для добробуту людей. Природа вимагає відновлення. Особливої турботи вимагає людина. Ми «покращуємо» природу, забуваєм, що самі потребуємо її покращення. Не природа потребує подальшого перетворення, а людство потребує нових умов життя. Завжди щось відбувається за рахунок  чогось. І треба думати і рахувати, що одержуємо і втрачаємо. Інакше нитка Аріадни повернеться і не приведе до благополуччя. Твори! Але твори обережно і розумно, зважаючи на людину, на світ людей і світ природи. Попереду вогні благополуччя. Вони вічні. Шлях до них нелегкий, боротьба важка. Світла мета виправдовує будь-які зусилля. Об’єднаймося ж під знаком мудрості екологічного гуманізму.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вікторук Вікторія. Миколаївна. Посада: Викладач біології,екології,хіміїОсвіта повна вища. Уманський державний педагогічний університет ім. П. Г. Тичини, 1991,Київський державний педагогічний університет ім. М. Драгоманова,2012. Спеціальність за дипломом: «Біологія і основи сільського господарства», вчитель біологіїКваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категоріїПедагогічне звання:старший викладач. Педагогічний стаж: 25 років

Номер слайду 2

Методична проблема Виховання екологічно свідомої особистості та науково-дослідницька проектна діяльність учнів на заняттях та позаурочний час

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Дослідницькі проекти орієнтовані на розв'язання наукової проблеми, що включає виявлення актуальності теми дослідження, визначення мети, завдань, визначення сукупності методів дослідження, шляхів розв'язання проблеми й оформлення отриманих результатів. Основні функції:індивідуалізувати, диференціювати та інтенсифікувати процес дослідженняпосилити мотивацію дослідження за рахунок використання різних видів діяльностізмінити характер пізнавальної діяльності учніввізуалізувати дослідницьку інформаціюурізноманітнити форми самостійної роботи учнівактивізувати пошукову діяльність учняздійснювати контроль навчальних досягненьзабезпечити роль самоосвітиppt_cppt_cppt_cppt_cppt_cppt_cppt_cppt_cppt_c

Номер слайду 5

Реалізація проблеми1234 Реалістичність проекту5 Реалізація міжпредметних зав'язків і вихід за межі навчальної програми. Використання дослідницьких методів6 Гнучкість у напрямах роботи, методах, формах, засобах Презентація отриманого продукту і захист виконаного проекту. Самостійна творча діяльність

Номер слайду 6

Використання на заняттях дидактичних засобіввикористання робочого зошита. Дослідницька робота на заняттітести та вправи для виконаннярізнорівневі тестові завданнядемонстрація презентацій

Номер слайду 7

Еколого натуралістичний клуб «Еколог»Здатність до творчості-це вищий дар, яким нагородила людину природа на нескінченно довгому шляху її еволюційного розвитку. Б. Енгельгард

Номер слайду 8

Еколого-натуралістичний клуб «Еколог»Пошукова дослідницька і конструкторська діяльність учнів у процесі створення науково-дослідницьких проектів реалізує основні принципи концепції профільного навчання. Пошукова, дослідницька і конструкторська діяльність дає можливість учневі визначати проблему, ознайомлюватися з літературними джерелами та їх опрацювання, аналізувати результати і остаточно їх узагальнювати, формувати висновки та створювати комп'ютерні моделі та презентації, а також надає можливість самореалізуватися у процесі вирішення проблем наукового характеру.

Номер слайду 9

Мета реалізації науково-дослідницьких екологічних проектів. Розкрити роль науки у житті і розвитку суспільства;Забезпечити організаційно-психологічну підготовку учнів до науково-пошукової діяльності;Сформувати в учнів уміння вибирати напрям і тему дослідження, обґрунтувати його актуальність, сформувати мету і завдання;Актуалізувати та удосконалити навички учнів ліцею щодо роботи з різними видами наукової інформації;Сприяти оволодінню учнями методами науково дослідження;Навчити учнів формувати вступ і висновки до наукової роботи, робити огляд наукової літератури, визначити теоретичні засади дослідження, аргументи, гіпотезу, описувати отримані практичні результати;Ознайомити з вимогами до стилю та оформлення наукової роботи, порядком її публічного захисту та нормами оцінювання;Підготувати до конкурсу-захисту учнівських науково-дослідницьких робіт.

Номер слайду 10

Організація та здійснення самостійної творчості науково-дослідницької роботи(за науковими працями Григорія Пустовіта)Уміння чітко визначати зміст, обсяг ,час, місце, засоби організації так обсяг педагогічної допомоги;Чітке визначення сутності завдання для учнів, рівень здобутих знань, сформованих інтелектуальних умінь і практичних навичок, які б були зрозумілі учням;Визначення і характеристика можливих найбільш ефективних напрямів вирішення учнями поставлених завдань та спонукання їх до самостійного визначення напрямів своєї власної роботи;Визначення ефективних прийомі контролю з боку педагога за роботою учнів, характеристика зрозумілих учням прийомів самоконтролю своєї власної роботи, її результатів та участі в колективних справах клубу «Еколог»;

Номер слайду 11

Технологія проектування –це спосіб організації педагогічного процесу, основою якого є взаємодія педагога і вихованця між собою та навколишнім середовищем під час реалізації проекту-поетапної практичної діяльності для поставлених завдань. Лоттар Дітрем. Фото групове

Номер слайду 12

Проблеми регіону та вплив на довкілля і здоров'я людини. Проблема питної води у смт Буки;Проблема утилізації сміття на території селища Буки;Телевізійний ретранслятор на території селища та його вплив на здоров'я жителів регіону;Забруднення атмосферного повітря тютюновим димом;Антропогенний вплив на визначні місця, пам'ятні знаки та природнє навколишнє середовище;Вплив транспорту на довкілля;Екологічний стан селища Буки;Лишайники- біоіндикатори чистоти повітря.

Номер слайду 13

Робота з обдарованою молоддю -це участь у конференціях, творчих проектах, олімпіадах та Всеукраїнських конкурсах

Номер слайду 14

Екологічна стежка патріота. На колінах стою перед вами, сподіваю жалобу сумну. Афганістан200- річчю ювілею Кобзаря. Дзвони Чорнобиля. Роки обпалені війною. Гордість України. Висвітлення роботи натуралістичного клубу “Еколог” та клубу “Феміда” Проведення дослідницької роботи по вивченню місць нашого регіону у вигляді фотоматеріалів та оформлення презентацій за відповідними розділами акції “Екологічна стежка патріота”

Номер слайду 15

Участь у конкурсах та акціях по створенню зелених зон відпочинку

Номер слайду 16

Педагогічне кредо:«Удосконалюйвати себе, розвивати свої можливості, щоб бути корисною людству»

Перегляд файлу

http://dnz-bppl.at.ua/Titulki/gerb_licej_2016_9.jpg 

 

 

 

http://dnz-bppl.at.ua/Titulki/titul_zelenij_turizm_1.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

zip
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
21 березня 2018
Переглядів
2639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку