Використання мультимедійних технологій на уроках предметів гуманітарного циклу

Про матеріал
Система уроків із зарубіжної літератури Мультимедіа навчальні – засіб, який дозволяє гнучко керувати потоками різноманітної інформації – текстами, графічними зображеннями, музикою, відео зображенням ( наприклад, забезпечує можливість одночасно працювати з текстом. Слухати музику, збирати та відтворювати літературно-мистецьку інформацію через звук, аудіо- і відео- інформацію) вирішення літературно-мистецьких задач учнем-читачем під час художньо-образного моделювання). Практика викладання в школі виявила специфіку застосування мультимедійних технологій у пропедевтичному та систематичному курсі світової літератури. Так, у дітей середньої шкільної ланки ( 5-7 класи) відповідно до їхніх психолого-вікових особливостей ефективність засвоєння навчального матеріалу певною мірою залежить від візуалізації отриманої інформації. П’яти-, семикласникам більше подобається розглядати ілюстрації, ніж читати сам текст. До того ж, концентрування уваги на окремому предметі чи явищі – нестійке і швидкоплинне. А це означає, що навчальні мультимедійні програми для учнів цієї вікової категорії варто будувати на основі візуальної інформації ( добір ілюстра-цій, використання кіно та відео фрагментів, застосування анімації ) у поєднанні з текстом художніх творів.
Перегляд файлу

Міньковецька ЗОШ І – ІІ ступенів

 

 

 

                        Методичний посібник

 

 

 

 

                      Використання

        мультимедійних технологій

                на уроках предметів

               гуманітарного циклу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Позняк Тетена Вікторівна

                                                   Вчитель української мови

                                                    та літератури, зарубіжної літератури

                                                                   спеціаліст вищої категорії

 

 

 

 

 

 

                                                      

 

 

 

 

                                                          ЗМІСТ

 

 

  1. Застосування мультимедійних технологій навчання на уроках….
  2.  Система уроків із зарубіжної літератури………………………….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Мультимедіа навчальні – засіб, який дозволяє гнучко керувати потоками різноманітної інформації – текстами, графічними зображеннями, музикою, відео зображенням ( наприклад, забезпечує можливість одночасно працювати з текстом. Слухати музику, збирати та відтворювати літературно-мистецьку інформацію через звук, аудіо- і відео- інформацію) вирішення літературно-мистецьких задач учнем-читачем під час художньо-образного моделювання).

  Практика викладання в школі виявила специфіку застосування мультимедійних технологій у пропедевтичному та систематичному курсі світової літератури. Так, у дітей середньої шкільної ланки ( 5-7 класи) відповідно до їхніх психолого-вікових особливостей ефективність засвоєння навчального матеріалу певною мірою залежить від візуалізації отриманої інформації. П’яти-, семикласникам більше подобається розглядати ілюстрації, ніж читати сам текст. До того ж, концентрування уваги на окремому предметі чи явищі – нестійке і швидкоплинне. А це означає, що навчальні мультимедійні програми для учнів цієї вікової категорії варто будувати на основі візуальної інформації ( добір ілюстрацій, використання кіно- та відео фрагментів, застосування анімації ) у поєднанні з текстом художніх творів.

 Мультимедіа  уроків зарубіжної літератури 5, 8 класи (повністю забезпечені) (придбані вчителем). Для уроків 7 класу також  є ППЗ. Самостійно розроблені: у 5 класі – 3 уроки, у 6 класі – 2 уроки.

   Наприклад, для п’ятикласників мультимедійні засоби „ оживили” тест німецької народної казки „Пані Метелиця”. Окрім виразного читання твору вчителем і учнями („ланцюжком”, „у ролях”) з екрана та підручника, завдяки ілюстраціям із різних творів здійснювалася спроба формування абстрактного образу доброї падчерки, що зустрічається у казках різних народів світу. Робота з дібраними до уроку ілюстраціями передбачала створення учнями власного, самобутнього образу, що і підтвердилося в намальованих дітьми ілюстраціях до казки.

 На уроці-дослідженні за твором „ Мауглі” Д. Р. Кіплінга були ефективно використані ілюстрації (художник В.Крюков), мультиплікаційні фільми ( режисери У. Дісней та Р. Давидов), документальний фільм „ Діти Мауглі”, текстові слайди, музичне оформлення ( пісня „Мауглі” у виконанні Р. Газманова).  За відведений час учні не тільки змогли дослідити проблемні питання, а училися зіставляти твір із його екранною інтерпретацією. „Літературна вікторина” передбачила перевірку якості засвоєння учнями художнього твору, сприяла розвитку логічного мислення і зв’язного мовлення. Добір запитань вікторини спрямований на розвиток уміння учнів давати різні за ступенем складності відповіді – від простої до розгорнутої. Мета „ Телевікторини”, в якій використовувались епізоди мультиплікаційних фільмів, - формування вміння зіставляти літературний фільм із його екранізаціями. Переглянувши епізод, учні коротко передавали його суть і порівнювали із першоджерелом – літературним твором. Вміння працювати з текстом. Орієнтуватися у прочитаному виявила вікторина „Знайди у тексті”: подивившись на ілюстрацію до твору ( проектування зображення документ-камери на екран), діти знаходили та виразно зачитували відповідну цитату з тексту. І як результат проведеної роботи – висока якість у засвоєнні теми.

 На вступному уроці за творчістю В. Скотта семикласники перетнули кордони простору і часу, і побачили англійського письменника на численних портретах, працювали з репродукціями та ілюстраціями до роману „Айвенго,” читали та прослуховували твір ( з екрана та роздаткового матеріалу) мовою оригіналу. До того ж, вони мали можливість зіставити прочитане з екранізацією художнього фільму „Балада про доблесного лицаря Айвенго”. Що отримали школярі - можливість урізноманітнення видів і форм їхньої діяльності на уроці сприяли виробленню критичного, творчого мислення, розвитку зв’язного мовлення та виразного читання, а також духовно збагатили дітей. Практика засвідчила, що рівень засвоєння програмового матеріалу за даною темою дуже високий.

 Власний досвід переконує, що уроки, проведені з використанням мультимедіа, найефективніші у навчальному процесі. Застосування мультимедійних технологій у пропедевтичному курсі світової літератури сприяє глибокому засвоєнню навчального матеріалу, розвиту образного мислення, творчої уяви, зв’язного мовлення, формуванню логічного та аналітичного мислення, виробленню й розвитку навичок виразного читання, роботи з текстом літературного твору, прищепленню інтересу до літератури.                     

        Педагоги зацікавлені в тому, щоб зробити процес навчання цікавим і продуктивним, щоб залучити на уроці до роботи кожного учня, тим самим розвивати його особисті таланти та здібності, навчити самостійно мислити, розмірковувати, аналізувати, висловлювати і обстоювати власні думки.  Створення  й використання у навчанні власних мультимедійних програм не тільки сприяють глибокому засвоєнню учнями програмового матеріалу, а підвищують фаховий рівень педагога.

 Для того, щоб створити урок у мультимедійному класі, учитель має визначити підпорядкованість навчальній, виховній та розвивальній меті уроку, продумати доцільність та раціональність використання тих чи інших ТЗН при вивчені певної теми ( проблеми ), визначити ті навчальні ситуації, де ТЗН сприятимуть глибокому засвоєнню матеріалу, дозувати та спрямовувати інформацію на отримання учнями необхідних знань для подальшого вироблення вмінь і навичок. У конструюванні мультимедійного уроку добір матеріалів – це складний, тривалий і копіткий процес, адже інформація має бути чіткою, лаконічною, цікавою для учнів. Мало того, школярі не тільки мають насичуватися інформацією, а й вчитися працювати, мислити, аналізувати, висловлювати власні думки.

 Слід також враховувати і технічну сторону створення мультимедійного уроку: це не тільки наявність необхідних ТЗН, а й вміння працювати на комп’ютері, знання його можливостей.

 Варто сказати, що уроки-презентації можна використовувати не одноразово, а для кількох класів ( паралелі) та корегувати їх залежно від рівня підготовленості учнів, мети, завдань предмета та інших чинників.

 Але слід пам’ятати, що не всі уроки за державними Програмами можна провести у мультимедійних класах. Розумне поєднання традиційних методів, форм, прийомів навчання з новітніми технологіями дасть позитивний результат в процесі навчання.

 Завдяки мультимедійним технологіям відбуваються суттєві зміни в навчальному процесі, в центрі якого тепер перебуває особистість учня, а головною метою стає розвиток його інтелектуальних і творчих здібностей, що згодом дозволить стати до самореалізації, самостійного мислення прийняття важливих рішень, вміння працювати над розв’язуванням важливих життєвих проблем. Змінюється у цьому процесі роль вчителя, він тепер координатор, партнер, співавтор, консультант.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Система уроків з вивчення казки Г. К. Андерсена

                          «Снігова  королева»

 

                     Урок  1.

                   Казка про казкаря 

                                    

Тема: Ганс Крістіан Андерсен – великий казкар. 

            Казка «Снігова Королева».

Мета: познайомити учнів з життям і творчістю Ганса Крістіана Андерсена, підготувати їх до подальшого сприйняття творів письменника; на прикладі казкових героїв, сприяти формуванню уявлень про добро, про справжні життєві цінності; удосконалювати навички виразного читання, акторської майстерності учнів; виховувати інтерес до Данії – батьківщини славетного казкаря, шанобливе ставлення до культури її народу.

Обладнання:  портрет Г. К. Андерсена, виставка творів письменника, ілюстрації до його казок, карта Північної Європи, музичний супровід.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу; урок – казка

 

Поміж Балтійським і Північним морями знаходиться старовинне гніздо, і зветься воно Данія, в ньому народжувалися і народжуються лебеді, імена яких ніколи не вмруть.

                                        Г. К. Андерсен

 

 В квітучій Данії, де народився я,

Бере мій світ своє начало.

Там данською пісні мені співала,

 Казки шептала матінка моя.

                                          Г. К. Андерсен

 

                                                    Зміст  уроку

 

І. Вступне слово вчителя

    - Любі діти, сьогодні ми з вами перегорнемо ще одну сторінку у великій і чудовій книзі літературних казок і прочитаємо чаруючу казку життя славетного данського казкаря Ганса Крістіана Андерсена.

    Андерсен прожив сімдесят років. Народився він 2 квітня 1805 року. Ще змалку він марив про одне – стати знаменитим. І він став не лише знаменитим, а й безсмертним. Він прославив свою країну – Данію, свій острів Фюн, містечко свого

дитинства – Однесе, де вперше в його серці озвалася казка.

       Звернення до епіграфів  уроку:

     « В квітучій Данії, де народився я, бере мій світ своє начало. Там данською пісні мені співала, казки шептала матінка моя», - так скаже дорослий Андерсен про незабутні роки свого казкового дитинства. А про свою любу батьківщину він говорив так: «Поміж Балтійським і Північним морями знаходиться старе лебедине гніздо, і зветься воно Данія, в ньому народжувалися і народжуються лебеді, імена яких ніколи не вмруть». Одним із тих лебедів став  він сам.

      Данці називають Андерсена національним скарбом. А ким він є для світу ? Для нас з вами ? Може, він сам став казкою ? І не просто казкою – спогадом з дитячих літ, а казкою-незабудкою на все життя.

      Отож, ми починаємо. Коли дійдемо до кінця, будемо знати більше.

 

  1.                    2. Театралізована розповідь про життя і творчість Г. К. Андерсена

 

Звучить музика.

Тихенько, навшпиньках, приклавши палець до вуст, входить Оле-Лукойє. Він тримає дві парасольки – чорну і різнокольорову.  Підходить до столика, забирається у крісло, розкладає парасольки, бурмочучи: «Чорна – це сни для поганих дітей, а кольорова – для хороших.»

     Оле-Лукойє (говорить таємничим голосом )  А ось і я. Ви, мабуть мене упізнали.

Адже я живу на світі другу сотню років. Я – казкар Оле-Лукойє. Ніхто на світі не знає стільки казок, скільки знаю їх я. Я ніколи і ні до кого не прихожу за наказом або за гроші. Я розповідаю свої казки тільки хорошим, добрим людям. А для вас я маю у запасі дуже цікаву історію – історію життя людини, яка стала королем,  не маючи корони, і підкорила увесь світ, навіть не вміючи тримати в руках меч.

Це буде незвичайна історія, бо нема казки дивнішої, ніж та, яку склало саме життя. Слухайте.

       Звучить музика. Оле-Лукойє бере в руки різнокольорову парасольку, відкриває, крутить  її у руках, потім знову складає і повертає на місце, промовляючи «Сніп, снап, снуре !».

        Музика поступово стихає.

       Вчитель.   Жив колись в одній країні на березі блакитного моря бідний швець.

Він був дуже бідний – весела вдача та умілі руки – ось і все його багатство.

Дружина прала білизну для багачів і вела домашнє господарство.  І був у них єдиний син. Звали його Ганс. Дивний це був хлопчик. Блідий, худенький, у бідній полатаній одежі. Найбільше в світі він любив мріяти, слухати старовинні пісні, мудрі народні казки. Часто йому здавалося, ніби кожна найменша квітка говорить: «Глянь на мене, і тобі відкриється дивна історія з мого життя…»

       Звучить музика. З’являється  Дюймовочка.

       Дюймовочка.   Ах, як довго я спала ! І які прекрасні сни я бачила !.. Я – Дюймовочка, дівчинка, що народилася із квітки… Я була така маленька, усього з дюйм ростом, тому і назвали мене Дюймовочкою. Шкарлупка грецького горіха була мені колисочкою, голубі фіалки – матрациком, а пелюстки троянди – ковдрою.

Все було таке гарне, таке миле ! Але одного разу вночі, коли я лежала у своїй колисочці, через розкрите вікно пролізла велика жаба, мокра і гидка ! Вона вискочила просто на стіл, де я спала, взяла ліжечко разом зі мною і поскакала в сад !

     Довелось мені побувати і в товаристві жаб, і хрущів, і польових мишей, і сліпого крота, і ластівки.  Одні були малосимпатичними, інші – добрими і привітними.

    Особливо – вдячна ластівка, котрій я допомогла у страшну холодну зиму…

І тепер кожної весни, коли розпускаються квіти, з’являюсь і я…

Знову звучить музика.

Оле-Лукойє.    Коли хлопчик Ганс виріс, він вирішив стати знаменитим акто-

ром, або поетом ( хто в юності не мріє стати знаменитим ! ).  Він поїхав у найбільше місто країни – Копенгаген. Він думав, що знайде там щастя. Батько його помер, повернувшись з важких воєнних походів, мати залишилася вдома сама і тепер, проводжаючи Ганса до міської брами, гірко плакала: перед її хлопчиком лежав далекий невідомий шлях… Але ж все життя вона мріяла, щоб син навчився

якогось ремесла !..

      Вчитель.   …Йшли роки. Багато лиха перетерпів здібний і працелюбний юнак. Ганс Крістіан став знаменитим. Його запрошували у найбільш знатні будинки у столиці, він читав казки цілій королівській родині, а коли хворів, то його неодмінно провідував сам король. А таки не кожного письменника провідують королі !

     Всі захоплювались його казками, та не було на світі серця, яке билось би тільки для нього. Він не мав ні родини, ні власного будинку, жив у найманих кімнатах, готелях та в маєтках приятелів. Обмандрував чи не усю Європу – Францію, Німеччину, Іспанію, Італію, Англію, Грецію, дістався і до Африки. З усіх – усюд посилав друзям листи, закінчуючи їх словами: « Я сам-самісінький на світі!» Його називали «Королем казок», та  казки самотньої людини читали тільки чужі діти.  Доля була несправедливою і ніби жартувала з ним. Щоразу, коли казкар думав, що знайшов своє щастя, воно зникало.

        Звучить музика. З’являється Принцеса на горошині.                        

        Принцеса на горошині.  Але казкареві, як і мені, Принцесі на горошині, мало посміхнутися щастя. Велике кохання прийшло до Ганса Крістіана Андерсена, коли йому було вже немало років, і він став уже всесвітньо відомим.

   У коханої жінки було ніжне ім’я – Єнні.  Вона була співачкою.  Добра й чарівна, Єнні підкорила  світ своїм незвичайним голосом. За прекрасний голос кохану Андерсена прозвали Солов’єм. І саме їй він присвятив добру казку про маленьку пташку, що своїм чудовим співом врятувала людину від смерті. Так, Андерсен був хорошою людиною і видатним казкарем. Він любив простих і чесних людей. І умів посміятися у своїх казках над хвалькуватими, жадібними та злими.               

            Принцеса на горошині виходить.

     Оле-Лукойє.  А ось тепер наша казка закінчується… А може це була і не

казка… Великий Казкар помер більш як сто років тому. У столиці Данії – Копенгагені. В Королівському саду йому споруджено пам’ятник. Вхід до Копенгагенського  порту охороняє статуя Русалочки – героїні однієї з найпрекрасніших казок Андерсена… А можливо, безсмертний казкар просто відправився у далеку подорож… Облітає землю. Сміється з голих королів, вчить у гидкому каченяті бачити прекрасного лебедя і розтоплювати лід в серцях.

     Тепер ви знаєте, хто став королем, не маючи корони, і хто підкорив світ,

навіть не вміючи тримати у руках зброю.

          Звучить музика. Оле-Лукойє вклоняється, збирає парасольки й виходить.

        3.Слово вчителя «Шлях казок Андерсена до українського читача»

   Казки славетного Андерсена українською мовою починають з’являтися з

1872 року – саме тоді Михайло Старицький опублікував свої перші переклади «Дівчинки з сірниками» і «Циганської голки», а наступного року «Ялинки».

    У 1874 році з’явилося перше дитяче видання 23 казок з чудовими ілюстраціями Миколи Мурашка. За нашого часу казки Андерсена перекладали Максим Рильський, Оксана Іваненко.

        А ми з вами тим часом поринемо у чарівний світ казки «Снігова Королева».

 

4. Коментоване читання першого оповідання казки «Снігова Королева»

5. Словникова робота   

     Троль – у скандинавській міфології чарівна ворожа людям істота. Зла, підступна потвора, схожа чи то на людину, чи то на тварину.

      Шпинат – трав’яниста рослина родини лободових, яку використовують для приготування салатів, та інших овочевих страв

 6. Бесіда за прочитаним

                - Яким ви уявляєте троля? Опишіть його.

                - Які властивості мало дзеркало, вигадане лихою потворою ?

    Прийом  «Чарівне дзеркало троля»

           - Пригадайте, які чарівні перетворення відбувалися завдяки дії дзеркала Троля і запишіть їх, з’єднавши лініями.

 Добро                       Варений шпинат

Люди                         Гидке

Прекрасне                Потвори

Краєвиди                  Зло

 

            -  Чому троль «пишався своєю нечуваною вигадкою»?

            -  У троля були учні. Розкажіть, чого навчали у школі троля. Як використовували учні троля винахід свого вчителя ? 

            -  Як ви гадаєте, чому саме на небі дзеркало сильно затремтіло, вирвалося з рук учнів троля, впало на землю і розбилося ?     

                    - Які нещастя приносили скалки дзеркала і що при цьому було найжахли віше ?

      Проблемне питання:  На вашу думку, праві учні троля, які вважали,

                 що «лише тепер можна побачити, якими є насправді весь світ і люди» ? Чи справді світ потворний і жорстокий ?

 

  1. Підсумкова бесіда

Вчитель  Відомий дитячий письменник Самуїл  Маршак говорив: «Андерсен

добріший від свого маленького Лукойє. Він ніколи не залишає вас у  темряві.»

А яким побачили Андерсена ви, діти ? Що нового дізналися про цю людину ?

Дати відповідь на ці запитання вам допоможе стратегія «гронування».

( Учням пропонується пригадати все, що вони знають чи думають про Андерсена.

  Спочатку діти працюють в своїх зошитах, потім обмінюються зошитами, знайомлячись з інформацією сусіда.  Наступним етапом роботи є доповнення у своєму зошиті інформації, запозиченої у сусіда по парті.  Ще один етап роботи: збір інформації всім

класом, яку вчитель записує на дошці. Може мати таку форму:

 

                     Казкар                                Чудова людина                   «Гидке каченя»    

 

                     Данія                                     АНДЕРСЕН                      Самотній

 

                    Прекрасний лебідь                                                            Король казок   

 

 

  • Що, на ваш погляд, було джерелом творчості цього письменника ?
  • Назвіть відомі вам казки Андерсена та їх головних героїв.

Усе своє життя Андерсен присвятив створенню казкового чарівного світу,

де панують добро, радість, щастя. Сам же він говорив таке: «Моє життя – це

чудова казка, багата подіями, благословенна. Якби мене в дитинстві, коли я бідним  хлопчиком сам пустився у білий світ, зустріла всемогутня фея і сказала мені: «Вибери собі дорогу і мету, і я, відповідно до твоїх обдарувань і розумових можливостей, оберігатиму й спрямовуватиму тебе !», - і тоді моя доля не склалася б щасливіше, мудріше й краще». А нам із вами, дорогі діти, судилася чудова нагода доторкнутися душею і розумом до дивовижного, чарівного світу казки, створеного цим великим казкарем. Отож, читаймо і насолоджуймося прекрасними миттєвостями, дарованими нам Андерсеном !

  1. Домашнє завдання:  1. Уміти розповідати про Г. К. Андерсена.

1.Прочитати 2 – 5 оповідання казки «Снігова Королева».

2. Намалювати ілюстрації до епізоду казки, який найбільше сподобався.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Урок  2.

 «Який довгий шлях пройшла вона заради нього…»

 

Тема: Перешкоди на шляху Герди до Кая. Помічники Герди.

 

                                                  Ніхто не має більшої любові,

                                                  Як той, що душу поклада за друзів.

                                                                                                   Леся Українка

 

                                                                       Живе той, хто не живе для себе,

                                                                       Хто для других виборює життя.

                                                                                                 Василь Симоненко

 

Мета уроку: вдосконалювати навички виразного читання, навчити цілісно cприймати великий за обсягом художній текст, з’ ясувати

особливості будови казки Г. К. Андерсена «Снігова королева», розкрити основні проблеми, покладені автором в основу твору, розвивати вміння учнів вмотивовувати вчинки літературних персонажів, виховувати відповідальність за свої вчинки.

Обладнання:тексти казки Г. К. Андерсена «Снігова королева», кросворд, схема «Помічники Герди»

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу

 

                                                Зміст  уроку

 

  1. Розв’язання кросворда.

Завдання.  Розв’яжіть кросворд. Правильно виконати завдання вам допоможе  слово – підказка.   

IMG

 

 

 

 

  1. Професія, про яку мріяв Г. К. Андерсен.
  2. Країна – батьківщина Г. К. Андерсена.
  3. Місто, у якому народився письменник.
  4. Професія, яку обрала мати для юного Ганса.
  5. Чарівна, зла і підступна потвора, яка шкодить людям (істота скандинавсь-

кої міфології ).

  1. Героїня казки Андерсена, на честь якої встановлено пам’ятник у столиці

Данії.

  1. Звичайна річ із незвичайними властивостями ( із казки «Снігова королева» ).
  2. Прізвище сучасного українського автора перекладу казки Андерсена «Снігова королева».

Відповіді:  1. Актор. 2. Данія. 3. Однесе. 4. Кравець. 5. Троль. 6. Русалочка.

                   7. Дзеркало. 8. Іваненко.

  1. Коментоване читання теми та епіграфа уроку.
  2. Бесіда з елементами переказу ( за 2-м і 3-м оповіданнями ).
    • Розкажіть про взаємини, що склалися між Каєм та Гердою. Що прикраша-

     ло їхнє життя ?

  • Якою Кай побачив Снігову королеву вперше ?
  • А як ви думаєте, чому Снігова королева прийшла саме до Кая, а не до Герди?
  • Яке нещастя спіткало Кая ?  Як автор ставиться до цієї події?  Підтвер-

діть свою думку уривками з тексту.

  • Розкажіть, як змінювався Кай.
  • Опишіть другу появу Снігової королеви. Якою тепер її бачить Кай?
  • Що сталося з Гердою після зникнення її названого брата ?
  • Як автор ставиться до Герди? Підтвердіть свої думки словами з тексту.
  • Розкажіть, як зустріла дівчинку господиня вишневого садка.
  • Чому «жінка, яка вміла чаклувати», опустила троянди, що росли у неї в

садку, глибоко під землю ?

  • Як Герді вдалося втекти із зачарованого садка? З яким настроєм дівчинка

його покидає ?

  • Як настрій героїні перегукується з осіннім пейзажем, описом якого закінчу-

ється третє оповідання ? Поясніть, чому Герді «сірим, сумним здавався

всенький світ».

  1. Літературна вікторина «Чи уважні ви читачі ?» ( за 4-м і 5-м оповіданнями ).
    • Хто погано розмовляє мовою людей, але поцікавився у Герди, куди вона прямує?
    • Чому Герда, на думку ворона, не могла потрапити до палацу ?
    • Що подарували принц і принцеса Герді на прощання ?
    • Що викрикували розбійники, коли напали на карету ?
    • Хто розказав Герді, що сталося з Каєм ?
    • Куди поїхала Снігова королева ?
    • Хто погодився відвезти Герду до володінь Снігової королеви ?
    • Що віддала Маленька Розбійниця Герді замість муфти ?
  2. Читання учнями 6-го оповідання казки ланцюжком.
  3. Бесіда за змістом прочитаного.
    • Як лапландка допомогла Герді у пошуках Кая ?
    • Чому мудра фінка відмовилася варити напій, що надав би Герді «силу два-

 надтяти богатирів» ?

  • Розкажіть, як війська Снігової королеви намагалися зупинити дівчинку.
  1. Опрацювання схеми «Помічники Герди».

 

                            Помічники  Герди

 

 

                                  ХТО ?             ЯК ?         ЧОМУ ?

 

                                          

                                                ДОПОМАГАЄ

Чому Герда зробила висновок: «Які хороші бувають люди і звірі !»? Чи згодні

ви з нею ?Доведіть свою думку.

  1. Підсумкова бесіда.
    • БезымянныйЯкий шлях подолала Герда заради свого названого брата ?Давайте спробуємо зобразити цей шлях схематично. ( Побудова схеми «Шлях Герди»

 

 

 

 

 

 

 

  • Які перешкоди їй траплялися ?
  • Хто і чому допомагав дівчинці ?
  • Як ви розумієте слова, взяті за епіграф ? Про кого з героїв казки можна так

сказати ? Поясніть свою думку.

 

2. Домашнє завдання.

    Дочитати казку до кінця. Підготуватися до характеристики  головних персо нажів твору.

 

IM04 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_0004 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

                                          Урок  3.

                            Хлопчик і дівчинка

 

Тема:Характеристика образів Кая і Герди. Авторська оцінка

              героїв твору.

 

                                                             Хороша любов є та, яка є істинною,

                                                                  міцною, вічною.

                                                                                               Григорій Сковорода

 

                                Людська душа і друг, безсумнівно, цінніші за все інше.

                                                                                               Григорій Сковорода

 

Мета уроку: навчити давати розгорнуті відповіді на запитання, викорис товуючи текст художнього твору, працювати над розвитком навичок складання характеристики літературних персонажів, висвітлити авторське ставлення до героїв твору, виховувати моральні чесноти.

Обладнання:  тексти казки Г. К. Андерсена «Снігова королева»,

                            паперові пелюстки квітки, два паперових червоних серця, крижинки, вирізані з паперу.

Тип уроку:  урок -дослідження

 

                                                  Зміст  уроку  

 

І.  Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя.   Любі діти, ми продовжуємо мандрувати сторінками казки Г. К. Андерсена «Снігова королева», слідкувати за долями її героїв, співпереживати їм. Співчуття, турбота, допомога іншим, а якщо необхідно, - їх порятунок – усе це є призначенням і потребою багатьох  людей. Саме до таких людей належить і маленька дівчинка Герда. Вона взялась за, здавалось би, непосильне завдання – визволення свого названого братика, навіть не знаючи, де він і що з ним, і не уявляючи, з ким вона наважилась боротися. 

      Що допомогло дівчинці у цій боротьбі і чи вартий був Кай того, щоб «…за ним  бігли аж на край світу» ми і спробуємо вияснити.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

  1. Оголошення теми заняття.

     Отже, темою сьогоднішнього заняття є дослідження образів Герди та Кая

з метою визначення найхарактерніших рис цих персонажів та  авторського

ставлення до них.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда за змістом казки «Снігова королева».

  • Які злі сили перемогла Герда ?
  • Кого вона врятувала ?
  • Чи легко їй це вдалося ?
  • Хто допомагав дівчині на її шляху ?
  • Чому в неї виявилось так багато помічників ?
  • У чому бачить фінка силу Герди ?
  • Заради чого Герда рятувала Кая ?
  • Як ви думаєте, чи варто було це робити ?

 

ІІІ.  Робота над темою заняття

1.Робота в малих групах. Прийом «Асоціативна квітка».  Характеристика образу Герди.

  • Які риси притаманні Герді ?( Доброта, привітність, ввічливість, вихованість, сміливість, наполегливість, цілеспрямованість, щирість, вірність, жертовність, вразливість, ніжність, здатність на глибокі почуття, витривалість, терплячість, велика сила волі, уміння боротися за своє щастя…)

( Кожна група складає квітку, на пелюстках  якої записують риси, що ха-

рактеризують Герду. «Ромашки» прикріплюються на дошку.)

 

  1. Робота з цитатним матеріалом.
  • Зачитайте уривки твору, що підтверджують визначені риси характеру Герди.

( - «Кай дражнив навіть маленьку Герду, яка любила його всією душею» - відданість, милосердя, всепрощення, терплячість, незлобливість.

« Вона тихенько, щоб не збудити, поцілувала  бабусю…» - доброта, чутливість, турботливість.

  • « Тоді вона скинула червоні черевички – найдорожчу свою річ – і кинула їх у ріку…» - жертовність, відданість.
  • «Герда присіла і вклонилася їй, як колись навчила її бабуся», «…вона подякувала їм…», «Якщо ваша ласка…» - ввічливість, вихованість.

«Я мушу їхати на пошуки маленького Кая» - вірність, почуття обов’язку, цілеспрямованість, наполегливість.  )

 

  1. Характеристика образу Кая.   Бесіда за змістом казки.

Прийоми  « Гаряче  серце  Кая » і «Крижане  серце».

- У яких розділах розповідається про Кая ? Розкажіть, яким ви побачили

хлопчика на початку казки.

- Ще нічого не знаючи про Снігову королеву, хлопчик говорить, що посадить

її у теплу піч. Як ці слова характеризують Кая ?

 

     - Діти, давайте запишемо усі риси характеру, притаманні  Каю на початку казки, на великому червоному серці і назвемо його «Гаряче серце Кая».

- Як ви вважаєте, чому саме Кай, а не Герда став полоненим Снігової коро-

леви ?

 

 

 

 

  • Розкажіть про зміни, які відбулися з хлопчиком під впливом злих чар.
  • А тепер кожну нову рису характеру Кая запишемо ось на цих крижинках і прикріпимо їх до другого серця.  Яким воно стало ?
  1. Читання «за ролями» уривка казки.
  • Зачитайте, як Герда спасла Кая.
  1. Творче дослідження.

Учитель. Так, Герда врятувала свого друга від морозних чар Снігової коро-

леви. Дівчинка – смілива, наполеглива, щира, безмежно вірна, щінить друж-

бу понад усе. А що ж ми скажемо про Кая ? Що відчував він у холодному па-

лаці Снігової королеви ? Про це нам може розповісти лише його серце.

Учень – серце Кая.   ( Знімає  прикріплені на дошці серця і тримає їх у руках, наклавши одне на одне)   Я – серце Кая.  Як я караю себе за свою самопевненість, за те, що захотів проїхатись у санках Снігової королеви. Як я могло допустити, аби моя подруга, моя вірна подруга Герда, пройшла через безліч жорстоких іспитів. Як багато горя я їй принесло. Спочатку мені було дуже холодно. Коли Королева загорнула мене у свою шубку, я ніби опустилося у  сніговий намет. Її поцілунок перетворив мене на крижинку. Мені здалося, що я вмираю… Потім прийшло полегшення. Насправді в реальному житті так гинуть люди, коли замерзають під час негоди. Отож, коли я повністю перетворюся на суцільну кригу, то перестану відчувати те, що відчувають люди з живим, гарячим серцем. І раптом, я побачило моє спасіння – гарячі сльози Герди. Саме вони стали моїм порятунком. Тільки вони змогли розтопити кригу, яка скувала мене. Вони допомогли звільнитися від чар скалки чортового дзеркала.  ( « Крижане серце»  падає  з  рук  учня,  а  залишається «Гаряче  серце  Кая»  ).  І я знову стало таким, як і раніше, – сповненим тепла, відданості і любові.     

 

 6. Проблемне  питання

  • Як ви думаєте, що могло статися з Каєм, якби Герді не вдалося його вря-

тувати ?

 

7.Підсумкова  бесіда.

  • Яким, на вашу думку, є ставлення автора до своїх героїв ?
  • Як ви розумієте слова Г. Сковороди, що винесені як епіграф уроку ?

Що означає «істинна любов»? Чи можна назвати любов Герди «істинною»?

Доведіть, що Герда самовіддана і вірна у своїх почуттях.

  • Хто з персонажів казки Андерсена вам найбільше сподобався ?  Чому ?

IV. Домашнє завдання.

З’ясувати значення слова «символ», подумати, що може бути символом

казки  Андерсена «Снігова королева».  Намалювати символи казки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  Урок  4

             Велич краси людського серця

               

Тема:Торжество щирих людських взаємин, їх перемога над

               багатствами Снігової королеви.

 

                                                             Я не можу дати їй більше сили,

                                                                     ніж у неї є тепер. Хіба ти не бачиш,

                                                                     яка велика її сила ?

                                                                     Г. К. Андерсен «Снігова королева»

 

Мета: працювати над розвитком навичок стислого переказу тексту ху-

               дожнього твору, дати визначення поняття «контраст»,«антите- 

               за», «конфлікт», «символ», навчити знаходити протиставлення у

               творі Андерсена та пояснювати їхню  роль, розвивати уважне

               ставлення до художньої  деталі літературного твору, асоціатив-

               ність, образне мислення,  виховувати сильну  особистість, здатну

               на справжній вчинок.

Обладнання: портрет Андерсена, тексти казки «Снігова королева»,

                             ілюстративний матеріал,дзеркало, допоміжний роздатко-

                             вий  матеріал ( троянда, сніжинка ), опорна схема.

Запис на дошці ( для словникової роботи): конфлікт, контраст, антитеза,

                                                                           символ.  

Тип  уроку:узагальнення і систематизації, урок - діалог

 

                                                Зміст  уроку

 

І.  Мотивація навчальної діяльності

    1. Слово вчителя.  Література – невичерпне і безцінне джерело досвіду, духовних багатств, неповторних і незабутніх вражень. І навіть з плином часу не міліє літературна криниця, не перестає дивувати і навчати.   Багато літера-

турних творів мають вдячного читача серед людей різного віку і продовжують бути цікавими для читачів усіх епох.

      Саме до таких творів належать і казки Ганса Крістіана Андерсена.

Хоча вони складалися для дітей, але виявились не менш цікавими і для дорослих.

А секрет – у непідкупній щирості почуттів, у прагненні їх автора змінити світ на краще, щоб у ньому існували тільки добро, справедливість, чистота, любов і взаєморозуміння… Казки Андерсена містять глибокий філософський зміст: вони вчать жити за людяними законами, боротись із життєвими труднощами, ніколи не втрачати надії на краще…

1.Повідомлення теми уроку.

Сьогодні ми  говоритимемо про щирі людські стосунки, про доброту і

любов, про велич краси людського серця, про справжні життєві цінності. 

ІІ. Робота над темою уроку

     1. Слово вчителя. Бесіда.

     Учитель.  Речі мають важливе значення в житті людини, вони оточують

її в побуті, роблячи його кращим. Виготовлені теплими людськими руками, красиві речі приносять користь і радість. Іноді навіть незвична річ може змінити життя не лише окремої людини, а й усього світу, як у казці «Снігова королева».

     -   Перед нами дзеркало.

         Чим корисна ця річ ?

     -    Казка «Снігова королева» починається з розповіді про дзеркало.

          Хто його власник ?

  • Що це за « школа диявола» ? Розкажіть, що робили її учні ?
  • Яким саме було чарівне дзеркало троля ?

 

  Отже, гарна, корисна для людини річ – дзеркало – в руках злющого, троля

стає небезпекою. Його скалки, розлетівшись по всьому світу, потрапляючи до очей та сердець людей, робили їхній погляд хибним і злим, а серце крижаним.

       У народі кажуть, що розбити дзеркало – до нещастя. А в казці мільйони

і більйони скалок дзеркала троля ще літали по світу і множили зло.

      Переходячи до наступної частини уроку, ми маємо з’ясувати значення кількох нових слів.

1.Словникова  робота.

     Учень ( який отримав випереджальне завдання ). Значення терміна «контраст»

можна проілюструвати за допомогою кольорового паперу. Візьмемо білий папір, помістимо на нього кружок білого кольору. Біле на білому – непомітне.

А ось – чорний кружок. Його виразно видно. Замінимо цей папір на чорний, знову нічого не побачимо, чорний на чорному. Покладемо білий кружок на папір чітко окреслиться біле на чорному. Такі цілком протилежні кольори, чи то явища, події, учинки, персонажі тощо називаються контрастними.

       За принципом  контрасту побудована  антитеза – різке протиставлення

 протилежних, контрастних, предметів, понять, явищ  та їх властивостей.

Антитеза здебільшого виражається словами з протилежними значеннями –

антонімами.  Антитеза широко використовується у фольклорних творах.

     Учитель.  -  Які персонажі народних казок завжди втілюють зло ( добро )?

  • Деякі казкові персонажі є носіями однієї риси ( символічної ).

Так, Вовк – сильний, але не дуже розумний;  Лисиця – хитра;  Ведмідь – не-

зграбний, але добрий і т. ін.

      Таким чином, символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття

або явища.   Наприклад, хліб-сіль – символ гостинності українців, білий

колір - символ смутку у індіанців.   У художньому творі символічне значення   можуть мати персонажі, описи, деталі тощо.

     Якщо у творі є контрастні персонажі і між ними відбувається боротьба

(зіткнення ), це називається конфліктом.

  • Між ким ( чим ) відбувається боротьба в казках ?

( Між добром і злом ).

ІІІ.  Конфлікт казки.  Постановка і вирішення проблем.

 

     У народних казках традиційно добро асоціюється з красою, а зло – з потворністю. Конфлікт між красивим і некрасивим зрозумілий.  Але в житті буває, що за зовнішньою красою криється внутрішня потворність.

     Саме такий конфлікт між зовні однаково гарними, духовно різними персонажами спостерігаємо в казці Андерсена «Снігова королева».

             На дошці прикріплено з одного боку – троянду, з іншого – сніжинку.

  1. Бесіда.
  • Як ви гадаєте, що красивіше – троянда чи сніжинка ?
  • Назвіть епізоди казки, в яких автор згадує про троянди. З яким персона-

жем асоціюється у вас ця квітка ? Доведіть свою думку.

  • Що автор протиставляє троянді у казці ? З яким персонажем пов’язані

сніжинки ?

  • Що спільного і відмінного між трояндою і сніжинкою ?
  • Що символізують у казці троянди, сніжинки ?
  1. Робота з опорною схемою.

                      Герда                                             Снігова  королева

                                                  Краса

                   троянда                                                 сніжинка

                     жива                                                       нежива

                                                            короткочасна

                     тепло                                                            холод

                      Герда                                                            Кай

         «Сильнішою, ніж вона є,  я її не зроблю»

               без допомоги чарів                              чаклунство

                     Серце                                                  Розум

                    сльози                                             байдужість

                                                                               точність

                  пам'ять                                         безпам’ятство

                                                                                 пустка

                   Життя                                             Смерть

                     сміх                                              тиша ( мертва )

                  радість                                          Снігова королева

                                                                            «очі, як зірки»

                                                                         ( холодні, далекі )

                                                                          сніг, крига, мороз…

                       Весна                                              Зима  

                                                          «Вічність»

 

  • Звернімось до образів Герди і Снігової королеви.  Снігова королева дуже гарна. Знайдіть опис її зовнішності.
  • Вона вродлива, але холодна, нежива. Коли Каю потрапила дзеркальна

скалка в око й серце, йому починає подобатись саме ця мертва краса.

 

 

IMG_0003 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG3 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що тепер до вподоби Каю ?

( Сніжинки. Він каже: «Дивись, як добре зроблено !.. Яка точність !

Жодної кривої лінії. Якби вони не танули !»

  • Чи можна так висловитись про троянду ?  ( Ні, не можна )

Зверніть увагу на те, що будь-яка краса – короткочасна: і троянда невдовзі зав’яне, і сніжинка зберігатиме свою геометричну гармонійність лише

до перших сонячних променів.

  • Чи випадково Андерсен порівнює обличчя Герди з трояндою ?

Згадаймо, коли Герда потрапила до чаклунки, там було дуже красиво, але

все-таки в її саду чогось не вистачало. Чого саме ?

      Так, троянд.  Дівчина плаче, сльози капають на землю і звідтіля з’явля-  ються  трояндові кущі. Троянда завжди була символом кохання, краси, тен-дітності, а от у даному разі вона символізує ще й пам'ять.

  • Подумайте, що таке краса людських вчинків ? Які вчинки ви називаєте

красивими ?

  • Які труднощі подолала Герда, шукаючи Кая ?
  • Як ви думаєте, чому Герду запам’ятовували всі, хто її зустрічав ?
  • Ось Герда у мудрої фінки, яка відмовляється дати їй силу дванадцяти

Богатирів, бо ніщо не може зробити дівчинку сильнішою, ніж вона є.

     У чому ж сила дівчини ?

-    Тепер ми підійшли до фінальної сцени – Герда в палаці Снігової королеви.

      Чи приваблює вас цей красивий палац ? Чому в ньому немає життя ?

                                     ( Діти зачитують опис палацу )   

  • І знову – дзеркало. Посеред зали – замерзле озеро, де сиділа на троні Снігова королева. Вона називала його «дзеркалом розуму».

Що спільного між дзеркалом троля та «дзеркалом розуму» Снігової короле-

ви ? ( Обидва вони зроблені не людськими руками, без любові, а тому не при-

носять нікому ні радості, ні користі, а скоріше, навпаки ).

 

  1. Інсценізація зустрічі Герди і Кая в палаці Снігової королеви

 

Кай сидів у порожній залі та дивився на крижинки. Він «блідий, нерухомий,

наче неживий» ( опорне слово ).

  • Як поводилася Герда ? Що виявилось сильнішим від крижаного серця Кая ?

Звертаємо увагу учнів на те, що Герда вже оживила кущі троянд у саду чаклунки, атепер оживляє серце Кая. Виникає асоціація: серце людини – кущ троянд.

  • Людські почуття сильніші від холоду та криги. Герда також поцілувала

IMG_0013Кая в щоки, очі, руки, ноги – і він ожив. Але згадаймо, що цілувати вміє і

Снігова королева, але «поцілунок її був холодніший від криги, він пронизав

хлопчика наскрізь… Йому здалося, що він ось помре…»  «Я більше не буду

тебе цілувати, - сказала Снігова королева, - а то зацілую до смерті».

     Два поцілунки. Один робить хлопчика холодним, неживим, наче крига, а

інший воскрешає.

  • Яке слово намагався скласти з криги Кай ?
  • Чому саме «вічність», адже краса тимчасова, а вічна лише Снігова коро-

лева ? ( Вона хоче мати учня, який би продовжив її справу. )

  • Чи вдалося скласти Каю це слово ?
  • Як ви гадаєте, завдяки чому крижинки самі склались у потрібне слово ?
  • Боротьба закінчилася. «Вічність» підкорилася невинній дитячій радості, краса живого серця перемогла холодну красу криги… Настає весна.
  1. Вправа «Асоціації».
  • Створіть асоціативні ланцюжки «Сила і слабкість Герди та Снігової

королеви».

Герда: слабкість – розгубленість – прийняте рішення – надія – пережиті труднощі –віра – наполегливість – витривалість – любов – перемога – сила.

Снігова Королева:  сила –  владність – самовпевненість    жорстокість  -  байдужість, - поразка – слабкість.

  1. Підсумкова бесіда.
  • Чому Герда перемогла Снігову королеву ?
  • Казка Г. К.   Андерсена називається  «Снігова королева»,  але ця героїня з’являється на сторінках твору дуже рідко. Як ви думаєте, чому Андерсен

     так назвав свою казку ?

  • Минув рік. Діти подорослішали. «Входячи до рідної кімнати, вони помітили, що виросли». Не тільки повищали – їхні серця загартувалися, вони стали мудрішими, чуйнішими; навчилися цінувати красу живого людського серця, «вічну», єдину, нездоланну красу, завдяки якій і тримається людство.

Під час останньої зустрічі маленька розбійниця, дивлячись на Кая, запитає:

«Ах ти, бродяга. Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігали

на край світу ?» Герда промовчить. А що б сказали ви, діти ?

  • Вірно, діти. Людина завжди варта того, щоб за неї боротись, навіть як-

що вона здається зовсім пропащою.

     Людяність – краса людського серця – це та сила, яку не в змозі перемогти

навіть чаклунство. Як тут не згадати слова мудрої фінки про Герду:

«Сильнішою, ніж вона є, я її не зроблю».

 

IV. Узагальнення

Прийом «Сувій». Уроки Андерсена. Осмислення глибинного змісту твору.

  • Письменник К. Паустовський казав: « Андерсен навчив мене світлої віри у перемогу сонця над темрявою і доброго людського серця над злом».

На аркуші паперу запишіть, чого, на вашу думку, хотів навчити своїх читачів  Андерсен, коли писав казку «Снігова королева». ( Після кожного запису

частина аркуша загортається, в кінці – аркуш розгортається і записи зачитуються.)

 

Заключне слово вчителя.

  • Я сподіваюсь, діти, що сьогоднішнє заняття не пройшло даремно, а зали-  шило слід у ваших серцях. Читайте, перечитуйте Андерсена, осмислюйте     його казки, захоплюйтесь ними, вчіться у них – і ваше життя стане яскравішим,цікавішим, багатшим, наповниться неповторними почуттями.

 

Домашнє завдання. Підготуватись до переказу епізодів казки «Снігова

королева»  від імені одного з персонажів твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Позняк Таня
Додано
22 березня 2021
Переглядів
2524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку