24 вересня о 18:00Вебінар: Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання

Використання на уроці української літератури (8 клас) музикотерапії (дума "Маруся Богуславка")

Про матеріал
Головна мета використання арт – терапії у роботі – гармонізація розвитку особистості через розвиток уміння самовираження та самопізнання. Результати використання методів арт – терапії: - Формування відносин взаємного прийняття та емпатії; - Можливість вільного самовираження та самопізнання; - Підвищення адаптаційних здібностей, зниження втоми та напруженості; - Створення позитивного емоційного настрою.
Перегляд файлу

Використання на уроці української літератури (8 клас)

музикотерапії

 

 

Тема: «Маруся Богуславка». Жанрова своєрідність, історична основа

Мета: ознайомити учнів з жанровими особливостями народних дум, специфічними особливостями поетичної форми; прочитати та проаналізувати думу «Маруся Богуславка»; визначити її тематику, з'ясувати причини душевної роздвоєності героїні, визначити особливості композиції та проблематику; вдосконалювати навички виразного читання; виховувати у школярів патріотичні почуття, повагу до історичного минулого нашого народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь за допомогою методу арт-терапії

Обладнання: аудіозапис опери «Маруся Богуславка»

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда з учнями

· Назвати відомих кобзарів ХІХ століття.

· У якому столітті виникли думи?

· Назвати тематику українських дум.

· Який жанр усної народної творчості дуже близький до дум?

· Які думи належать до історико-героїчних?

ІІІ. ОГОЛОШЕГННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя

Трагічною сторінкою в нашій історії були набіги у XVI-XVII століттях на українські землі турецьких і татарських орд. Наші предки героїчно боролися з поневолювачами.

Особливо уславилися своєю мужністю козаки. Вони часто перепливали на «байдаках» і «чайках» Чорне море, палили столицю Туреччини Царгород, розбивали в’язниці і визволяли полонених побратимів. А скільки бранців продавалось на невільничих ринках! Старих убивали, дітей, малих хлопчиків віддавали у спеціальні військові школи, звідти вони виходили яничарами. Вродливих дівчат продавали в гареми.

Пригадайте, які ви знаєте історичні пісні доби козаччини, у яких розповідається про нашу трагічну історію. («Пісня про Байду», «Зажурилась Україна», «Та ой як крикнув же козак Сірко»)

Ця тема знайшла своє відображення і в народних думах. Перлиною українського народного епосу вважається дума «Маруся Богуславка», яку ми розглянемо на цьому уроці.

2. Опрацювання думи «Маруся Богуславка»

2.1. Словникова робота.

Бранка — полонянка

Мечеть — мусульманський храм

Побусурменитись, потурчитись — прийняти іншу, чужу віру.

2.2. Виразне читання тексту вчителем та учнями.

2.3.Обговорення думи:

· Користуючись текстом думи, розкажіть, як жилося козакам у турецькій неволі.

· Як козаки сприйняли звернення Марусі до них?

· Як сприйняли ув’язнені козаки звістку про християнське свято, яке почули від Марусі?

· Який був патріотичний вчинок Марусі Богуславки? Чи не було це ризиком для життя?

· Про що вперше перед великим святом просили козаки?

· Чому Маруся не хоче тікати з неволі?

3. Слово вчителя:

3.1.Уважно прослухайте аудіозапис думи. Зверніть увагу на особливості мелодики і ритміки. (Особливості поетичної мови (застосування народного пісенного паралелізму, епітетів, тавтологічних зворотів, інверсій)

3.2.Який образ невільників постає у вашій уяві, після того, як Маруся звертається до них?(Аудіозапис думи зупиняє вчитель,  вмикає фонову спокійну музику)

3.3.Спробуйте створити портрет Марусі за допомогою різних вирізок з журналу очей, чола, волосся  і т.п.).

(Діти продовжують слухати аудіозапис думи)

3.4.Яку, на вашу думку, можна намалювати картину прощання Марусі і невільників?

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Літературні вправи і завдання до твору

1.1. Рубрика «Інтерв’ю-експромт» (робота в парах).

Скласти питання для спілкування з героями думи (до Марусі, козаків-невільників):

  • Чи не боїться Маруся покарання за те, що випустила козаків з вязниці?
  • Чому козаки не переконали Марусю повернутися з ними на Батьківщину?
  • Чи розуміють козаки, що Маруся буде нести за них покарання?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до позакласного читання: прочитати думу «Хмельницький та Барабаш».

 

 

 

 

docx
Додано
27 квітня
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку