Використання наочно-ігрових прийомів на етапі автоматизації звуків у дітей
з особливими освітніми потребами.
Підготувала вчитель-логопед Комунальної установи
«Ковельський інклюзивно-ресурсний центр»
Мацюк Оксана Петрівна
Етап автоматизації звуків позначений в методиці логопедичного впливу як етап формування первинних вимовних умінь і навичок. Його мета полягає в тому, щоб навчити дитину правильно вимовляти вже поставлений звук в усіх формах мовлення. З точки зору фізіології етап автоматизації звуку є етапом закріплення умовно-рефлекторних, мовнорухових зв'язків. Звук, який тільки що поставили, є крихким, умовно-рефлекторні зв'язки без особливих підкріплень можуть швидко руйнуватися.
Нерідко дефекти звуковимови у дітей з особливими освітніми потребами мають досить стійкий характер. Часом проходять місяці наполегливих кропітких занять, перш ніж дитина звикає до нових звуків з правильною артикуляцією, особливо це стосується дітей з мінімальними дизартричними розладами. При важких мовних порушеннях етап автоматизації затягується, дитині довго не вдається правильно вимовляти поставлений звук в складах і словах, не кажучи вже про фрази. Багаторазове повторення одного і того ж мовного матеріалу стомлює дитину. Крім того, у таких дітей часто спостерігаються розгальмування, гіперактивність або, навпаки, замкнутість, низька працездатність. Якщо ж вони «застрягають» на автоматизації ізольованого звука, то про різноманітність прийомів і говорити не доводиться. У малюків втрачається інтерес до занять, пропадає бажання відвідувати логопедичні заняття. Робота з такими дітьми змушує шукати нові цікаві ігрові методи і прийоми.
Як відомо, спочатку вимова закріплюється ізольовано, потім в складах, словах, фразах, зв'язному мовленні. Робота йде послідовно і поступово, від простого до складного.
Якщо до цього процесу підключити зоровий, слуховий, тактильний аналізатори і плюс ще вестибулярний апарат - то справа піде набагато швидше, так як дасть можливість розвивати слухову і зорову увагу, дрібну моторику рук і вміння правильно використовувати поставлений звук у мовленні. Ні для кого не секрет, що чим більше аналізаторів бере участь у процесі навчання, корекції, тим ефективнішим буде результат.
Закріплення звука дає більш високу ступінь автоматизації, пов'язану з відволіканням від вимови на наступні подразники:
«Зоровий»: для розвантаження аудіоканалу дитини використовуємо картинки, схеми, предмети, мнемотаблиці, іграшки, алгоритми, таблиці. ...
«Тактильно-м'язовий»: використовуємо відчуття через пальчики наших рук, через письмо, моделювання літери, пальчикові ігри в поєднанні з віршами, вірші в поєднанні з рухами загальної моторики і координації рухів.
«Біоенергопластика»: промовляння словесного матеріалу з виконанням рухів обох рук одночасно.
«Театральний»: інтонування складів, слів, фраз - вимовляємо з подивом, запитально, соромлячись, з сумом, з вигуком ...
Прийом «закриті очі»: вимовляємо словесний матеріал з закритими очима, концентруючи свою увагу на фонематичному слухові.
Для того, щоб зробити процес автоматизації звуків більш захоплюючим і успішним, можна використовувати допоміжні прийоми. Одним з них є використання в роботі дрібних об'ємних або пласких іграшок. Цей прийом також допомагає активізувати увагу дитини і максимально підтримувати її інтерес до досліджуваного матеріалу на протязі всього заняття, що особливо важливо при роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Чим більше аналізаторів задіяно в корекційній роботі над звуковимовою, тим ефективнішим буде її результат.
Я доволі часто стикаюся з необхідністю урізноманітнити прийоми корекційної роботи і утримувати увагу дітей в процесі заняття. Зробити завдання для дітей цікавими, емоційно-забарвленими, розвиваючими, пізнавальними допомагають різноманітні прийоми.
Використання різноманітних ігрових методик і прийомів на різних етапах логопедичного впливу дозволяє прискорити процес автоматизації поставлених звуків у дитячому мовленні і зробити цей процес більш цікавим як для дитини, так і для педагога.
Це дозволяє вирішити відразу кілька завдань:
Нижче наведені приклади найбільш часто використовуваних ігор і завдань.
Для того, щоб звук автоматизувати, його спочатку необхідно навчитися вимовляти ізольовано, тобто окремо від інших звуків.
Автоматизація ізольованої вимови звука проводиться у різноманітних звуконаслідувальних іграх з широкою опорою на немовленнєві асоціації.
Врава «Летить літак»
На ізольованій вимові звука довго затримуватися не варто, оскільки мінімальною вимовною одиницею є не звук, а склад. Разом з тим недопустимо переходити до автоматизації звука в складах завчасно, тобто до отримання правильного і стійкого ізольованого звучання.
Автоматизація в складах.
Автоматизація звуків у складах - важливий, але малоцікавий вид роботи, який полягає в багаторазовому повторенні складів.
На етапі роботи над складами процес урізноманітнення вправ є найбільш складним. Справа в тому, що окремий склад не викликає у дитини конкретного образу, не усвідомлюється ним як структурний компонент мовного висловлювання. І якщо звук, часом, може викликати слухову асоціацію (з-з-з - комарик дзвенить, р-р-р - собака гарчить), то склад для дитини з особливими освітніми потребами - поняття абстрактне.
З іншої сторони, склад - простіша мовна одиниця в порівнянні зі словом. Крім того, склади позбавлені сенсу, і у дитини в зв'язку з цим відсутні стереотипи вимови слів.
Під час автоматизації звука у складах, коли ще нема можливості використовувати предметні і сюжетні малюнки з заданим звуком, для зацікавлення дітей я практикую використання наступних ігрових завдань:
Сенсорні доріжки зроблені з фетру і різних за текстурою матеріалів: дерев’яних та пластмасових ґудзиків, тасьми, мотузки, липучок для одягу, намистин і т.д., що додає різноманітних тактильних відчуттів пальчикам малюка. По кутах доріжок - петельки, за допомогою яких доріжки можна з'єднувати в одну довгу або попарно для роботи обома руками.
«Крокувати» по доріжках можна просто пальчиками, а можна за допомогою пальчикових іграшок.
Крокуємо пальчиками по доріжках в різних напрямках: вперед-назад, різними пальцями, працює так само і кисть руки. Всі вправи треба проробляти і правою, і лівою рукою.
ЛА-ЛА-ЛА-ЛА-ЛА
РО-РО-РО-РО-РО….
А потім пропоную промовити усі 5 складів почергово: РА-РО-РЕ-РИ-РУ. Можна заспівати сумну або веселу пісеньку, гучну або тиху.
Кубик з зображенням цифр використовуємо, якщо хочемо домогтися від дитини багаторазового промовляння будь-якого мовного матеріалу. Спеціально використовую тільки цифри 3-4-5, щоб отримати більшу кількість повторень.
При автоматизації звука в складі доцільно розвивати навички фонематичного аналізу і синтезу. Для цього пропонуються завдання на визначення місця звука в складі, послідовності і кількості звуків у ньому, складання складу з даних звуків, перетворення складу зі зміною місця розташування звуків (ра - ар, тро – тор…)
Для автоматизації звука в словах спочатку пропонуються слова з уже відпрацьованими в складах звукосполученнями (ТРАва, РИба, комАР, коРОва). Звук, над яким дитина працює, повинен займати у словах різну фонетичну позицію - на початку слова, всередині або вкінці. Пропоновані в якості мовного матеріалу слова поступово ускладнюються з точки зору кількості складів і їх структури. В першу чергу відпрацьовуються слова, що складаються з двох прямих складів (трава, Рома). Далі число складів зростає (корона) і нарешті вводяться слова зі збігом приголосних. В подальшому дитина вимовляє слова, в яких звук, що автоматизується, зустрічається більше одного разу (трактор, барбарис).
На етапі автоматизації звука в слові у дітей розвиваються навички словозміни і словотворення. Цьому сприяють традиційні вправи, спрямовані на вдосконалення вмінь зміни числа іменників в називному (роса - роси, рука - руки), родовому (риба - багато риб) відмінках, утворення відносних прикметників (сік з моркви - морквяний, зі смородини - смородиновий).
При автоматизації звука в словах дітям дуже подобаються ігри:
У настільні ігри-бродилки одночасно може грати декілька гравців.
На початку гри учасники виставляють свої фішки на «старт». Гравець кидає кубик, і відповідно до числа, яке випало, пересуває свою фішку по картинках, називаючи їх та чітко промовляючи заданий звук. (Якщо випало число 3, то дитина називає послідовно 3 картинки: ракета, морозиво, комар і т.д.). Перемагає той, хто першим дійде до цілі.
Робота по автоматизації звука у фразі та реченні здійснюється або шляхом повторення дитиною запропонованого мовленнєвого матеріалу, або за допомогою вправ на складання своїх речень з опорою на предметні і сюжетні малюнки, запитання педагога, опорні слова або схеми речень. Це створює також умови для розвитку навичок мовного аналізу і синтезу, тобто визначення дитиною кількості і послідовності слів у реченні, місця зазначеного слова, складання фраз із слів.
На цьому етапі автоматизації на заняття часто «приходять» дитячі персонажі, які стають героями ігор-подорожей.
Герої весь час помиляються - в їхніх реченнях слова не дружать між собою або слова стоять не на своєму місці (Річка пірнула у рака. У ручки гарний Рома...). Діти допомагають героям виправити помилки, пояснюючи, що вони зробили: «подружили» слова в реченні, поставили слова по порядку. Гості загадують дітям загадки і просять виконати різні завдання.
І ось, нарешті, діти досить непогано вимовляють звук в словах та реченнях, і настає останній етап автоматизації - зв'язне і самостійне мовлення. На цьому етапі роботи використовуються різні перекази, складання оповідань за картиною і по серії картин. Ці види роботи стомлюючі для дітей і тому для того, щоб викликати інтерес, я використовую перекази і розповіді з використанням фігурок на фланелеграфі, різні види театрів, перекази-драматизації, вірші-драматизації…
З вищесказаного, можна зробити висновок, що поглиблена робота по автоматизації звуків з використанням ігрових методів і прийомів дозволяє прискорити процес, викликає інтерес до корекційних занять, підвищує рівень мовного розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
1