Україна
Департамент освіти та гуманітарної політики
Управління департаменту освіти та гуманітарної політики
Міський методичний кабінет установ освіти
Черкаська загальноосвітня I-III ступенів №30
Черкаської міської ради
Черкаської області
Використання неологізмів
сучасної української мови
на уроках в початкових класах
Автор : Рябенко Руслана Іванівна
вчитель початкових класів
Черкаської загальноосвітньої I – III ст . школи № 30
Кваліфікаційна категорія – «спеціаліст вищої категорії, старший вчитедь »
Методичний посібник містить короткий словник загальновживаної лексики , а також слова та терміни , які органічно ввійшли в обіг української літературної мови та усне мовлення в останнє десятиріччя і відтворюють сучасний рівень розвитку науки , техніки , екології , інформатики , економіки , освіти та культури .
Також тут подані вправи , ігри , диктанти , фрагменти уроків , що сприяють введенню нових термінів в активний словник молодших школярів , тобто можуть використовуватися на різних уроках в початкових класах .
Посібник призначено вчителям для використання на уроках з метою збагачення лексики учнів .
Схвалено педагогічною радою
навчального закладу
Протокол № ______ від _______________ 20___ року
Найбільше і найдорожче добро кожного народу - це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає І своє давнє життя і свої сподіванки, розум, досвід, почування.
Панас Мирний
Мова - втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за приступність мови, за багатство мови...
Максим Рильський
У процесі розвитку суспільства виникають нові поняття, які потрібно називати. Крім того, навколишній світ, відкриває нові явища, котрі теж потребують називання. Нові слова мають назву –неологізми (гр. neos – новий і logos – поняття, слово).
Для нашого часу є характерним збагачення як усного, так і писемного мовлення новими словами й виразами, які ще в порівняно недавньому минулому або не існували, або ж мали вузьку сферу вжитку. В останні десятиріччя все більшого поширення набуває процес взаємодії та взаємозбагачення усного і писемного мовлення.
З одного боку, в повсякденне мовлення входить наукова і технічна лексика, раніше відома тільки вузькому колу фахівців. Це пов'язано з прониканням у всі сфери життя науково-технічних процесів, із зростанням загального рівня культури й освіченості народу. З другого боку, в літературну писемну мову потрапляють нові слова й вирази із усного мовлення.
Поява в сучасній українській мові значної кількості неологізмів — цілком закономірне явище. Багато неологізмів з'являється в мові в часи великих, докорінних перетворень у житті того чи іншого народу. Потреба в нових словах зумовлюється насамперед позамовними чинниками, зокрема соціальними і політичними змінами в суспільстві. Але неологізми виникають у мові весь час і не лише в галузі суспільно-політичної лексики. Це й нові терміни науки, літератури, мистецтва, це й виробничо-технічна лексика, пов'язана з розвитком народного господарства, лексика, пов'язана з новими досягненнями в розвитку військової справи та військово-стратегічної науки, слова, що називають нові поняття, які виникають у галузі культурно-побутового обслуговування. До найпродуктивніших належать словотвірні засоби творення неологізмів. Крім того, склад неологізмів поповнюється за рахунок слів іншомовного походження, які позначають науково-технічні терміни, найрізноманітніші предмети виробництва. Треба зазначити, що терміни – переважна більшість неологізмів (до 90%)
Слово не тільки називає предмет, дію, ознаку, поняття, а й оцінює відповідне явище дійсності, сигналізує про нейтрально, підкреслено позитивне або негативне ставлення до нього з боку мовця. Отже, крім номінативної, слово виконує також оцінно-експресивну функцію. Тому неологізми, використані у певному контексті за певних обставин, можуть не тільки надати предмету новизни, а й одразу ж показати авторське ставлення до нього – чи то позитивне, чи негативне.
Статус неологізмів зберігається до того часу, поки вони не стають узуальними, загальновживаними, тобто коли поняття втрачає свою новизну.
Неологізмів – як грибів!
Щодня співдружність міжнародна
Слівце підкине ультрамодне,
Щоб мова наша молоділа…
Багато слів… Катма лиш діла!
Поява нових слів потребує уваги вчителя до використання їх на уроках в початкових класах . Це необхідна умова розвитку зв'язного мовлення молодших школярів , збагачення їхнього активного словника .
Деякі слова діти вже активно вживають у своєму мовлення . Але кожного дня з'являється певна кількість нових , значення яких потрібно дітям пояснювати , уточнювати .
Дивлячись на сучасний розвиток підростаючого покоління , учитель повинен іти в ногу з часом . Це означає , що педагог має завжди займатися самоосвітою .
Неологізми можна використовувати , вводити на всіх уроках . Будь - яка тема повинна включати в себе введення 1 - 2 нових слів , значення яких потрібно дітям пояснити , уточнити . Доцільно ці нововведення не просто пояснювати , а включати їх у різні вправи , ігри і т.д.
Відомо , що учні початкових класів навчаються , граючись . Тому треба у грі пояснювати дітям значення нових слів .
Сучасні засоби навчання ( технології , комп’ютер , мультимедійні пристрої) полегшують цю роботу .
Дитинство є дуже важливим періодом у розвитку людини. У дитячому мозку відбуваються швидкозмінні процеси. Гра – це добровільна, своєрідна діяльність дитини. У грі вона росте, розвивається. Гра охоплює все: рух, мислення, нові інформації, новий досвід, комунікацію, працю, розвагу, послух правилам, є середовищем для розвитку фізичного, розумового, суспільного, розвитку характеру дитини. Треба визнати той факт, що усуспільнення дитини відбувається у великій мірі завдяки іграм за правилами. Дотримання правил у грі, їх належне розуміння, приходить
повільно, має особливе значення у процесі морального розвитку дитини,
її закономірного, заснованого на вимогах справедливості мислення, дружнього ставлення до інших. Гра є не лише своєрідною діяльністю але також значимим процесом внутрішнього перевтілення (Г. Гетцер).
Чимало ігор створили діти. Наші ігри мають риси нашої культури. Отож, ігри мають особливе значення не для однієї дитини чи організованої групи, але й для всього суспільства. Батьки й педагоги повинні постійно пам´ятати слова В. Сухомлинського: "Дитина має справжнє емоційне і інтулектуальне життя тільки тоді, коли вона живе в світі ігор, казки, музики, фантазії і творчості. Без цього вона не краща за зів´ялу квітку”.
Ігровими заняттями можна вивчити все: мову, історію, географію, культуру, техніку та ін. Але найважливіше те, що в ігровій ситуації формується характер.
Аукціон - продаж товарів , майна з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну.
Акція – це цінний папір , власник якого стає співвласником підприємства , яке випустило акцію , одержує прибуток , має право брати участь в управлінні підприємством .
Акціонерне підприємство – компанія , яка має право випускати акції .
Банкрут – людина , яка зазнала краху планів . повної невдачі у своїй діяльності , в особистому житті .
Бізнес – підприємницька діяльність , торгівля , біржові операції ; будь – яка комерційна справа , що дає прибуток .
Біржа – це ринкова установа , яка обслуговує ринки товарів , природних ресурсів , цінних паперів .
Брокери – особи , які купують і продають товар за дорученням клієнта і за його кошти ; платню отримують у вигляді комісійних.
Букмекер – особа , якій довірено збирати і записувати гроші під заставу того чи іншого учасника кінних змагань на іподромі .
Валюта – це грошова одиниця країни .
Валютний курс – це ціна грошової одиниці однієї країни , виражена в грошових одиницях інших країн .
Виробництво – це виготовлення товарів , різних речей на підприємствах країни .
Витрати – це грошові затрати : покупка товарів , плата за послуги , навчання тощо .
Ві – ай – пі – абревіатура , що використовується для позначення поважної особи , людина , яка має авторитет ; чиновника , що користується привілеями , повагою та визнанням .
Візажист – спеціаліст - косметолог . художник – гример .
Вілла – комфортабельний будинок із садом чи парком на околицях міста або в курортній місцевості .
Вірус – збудник інфекційних захворювань рослин , тварин і людини , який розвивається тільки в живих клітинах і має
надзвичайно дрібні розміри .
Генерація – покоління ; сукупність людей одного роду , рослин і тварин одного виду і роду та мінералів одного походження .
Голограма – об’ємне зображення , отримане за методами голографії , дозволяє отримати детальне зображення предметів .
Дивіденди – прибуток , який отримує власник акції .
Дизайн (англ., проектувати, креслити, задумати, а також
проект, план, рисунок) - вид діяльності, пов'язаний з проектуванням предметного світу. Фахівці з Д. (дизайнери) розробляють зразки раціональної побудови предметного середовища, вивчають естетичні властивості промислових виробів тощо. Замість терміна "дизайн" часто вживають: "художнє конструювання", "технічна естетика".
Дискета (англ. Floppy disk) — носій інформації, гнучкий магнітний диск (флопі-диск).
Дисплей – пристрій , який здійснює візуальне представлення інформації у вигляді таблиці .
Диспут – дискусія на наукову тему , обговорення якогось питання публічно , перед аудиторією .
Дилери – купують і продають товар за власні кошти .
Дефіцит – нестача матеріальних цінностей порівняно з потребою в них .
Доходи – це гроші , отримані за продаж певного товару , за нашу працю .
Економіка – вивчає життя суспільства , що охоплює виробництво, обмін , розподіл та споживання .
Імідж – певний образ відомої особи або речі , створюваний засобами масової інформації , літературою або самим собою .
Інвестиція – довгострокове вкладення капіталів ( коштів ) у різей галузі економіки , як усередині країни , так і зі її межами .
Інвестор – вкладник , який надав інвестицію .
Інфляція – це зростання ціни на товарні послуги .
Інтернет – міжнародна комп’ютерна мережа .
Комерсант – приватний торговець .
Компакт – диск - невеликий диск з постійним одностороннім записом , який містить , як правило , цифрову інформацію , що зчитується оптичним програвачем і перетворюється на звуки .
Комп'ютерний принтер (англ. printer — друкар) —
пристрій для друку інформації на папір .
Конвертація – це можливість обміну валюти однієї країни на валюту інших країн .
Консультант – фахівець , службовим обов’язком якого є поради , висновки , з питань його спеціальності .
Консультація - порада компетентного фахівця .
Копіювальний апарат (скор. Ксерокс) — пристрій, призначений для одержання копій документів, фотографій, малюнків і інших двомірних зображень на папері й інших
матеріалах.
Кліп - в основному короткий за тривалістю (біля 4-5 хвилин) відрізок відео у музичному супроводі. Також часто уживаний термін музичний кліп, коли мова йде про відео до певної музичної композиції.
Кліпмейкер – спеціаліст з виробництва кліпів,кінопродюсер , який спеціалізується на зйомках кліпів .
Криза – складний загострений стан , різкий перелом або занепад ( політична , урядова , енергетична , економічна)
Курсор – рухливий знак на екрані дисплея комп'ютера , що вказує місце роботи користувача .
Маржа – це гроші , які платить продавець за право продати товар.
Менеджери (англ., від керувати) - специфічний соціальний прошарок сучасного суспільства, включає найманих професійних керуючих (директори підприємств, керівники окремих підрозділів) у концернах, трестах, синдикатах тощо.
Модем – пристрій для зв’язку між засобами обробки інформації ( комп’ютерами , телефаксами тощо), зазвичай за допомогою телефонних ліній .
Монітор (1) (лат., остерігаючий) - частина керуючої програми операційної системи цифрової обчислювальної машини, яка здійснює керування однією з фаз обчислювального процесу.
Монітор (2) (англ., букв. - показ, демонстрування) - пристрій для виведення інформації, який забезпечує візуальне представлення даних у зручній для сприйняття людиною формі.
Моніторинг (англ. з лат. той, що контролює) - наукові, технічні, технологічні, організаційні заходи, що забезпечують
систематичний контроль за станом і тенденціями розвитку
природних і техногенних процесів .
Ноутбук (англ. notebook — блокнот, блокнотний ПК) — портативний персональний комп'ютер, в корпусі якого об'єднані типові компоненти ПК, включаючи дисплей, клавіатуру і вказівний пристрій (звичайно сенсорна панель або тачпад), а також акумуляторні батареї. Ноутбуки відрізняються невеликими розмірами і вагою, час автономної роботи ноутбуків змінюється в
межах від 1 до 15 годин.
Ноу – хау – технічні знання , досвід , документація , передача яких обговорюється при укладанні ліцензійних договорів та інших угод
Обмін – це рух товарів на ринку.
Облігація – це цінний папір , власник якого стає кредитором підприємства або держави , а вони перетворюються у його боржників .
Оптові ціни – це ціни для продажу товарів у великій кількості для подальшого їх розпродажу .
Офіс (англ., від лат., обов'язок, служба) - в англомовних країнах - контора, канцелярія, служба.
Підприємець – той , хто володіє підприємством і здійснює підприємницьку діяльність .
Пін – код – персональний ідентифікаційний номер , який зберігається в пам’яті пластикової картки , зчитується скандувальним приладом платіжного терміналу , після чого інформація про витрачену суму передається в банк або кредитну компанію ; повинен зберігатися власником в таємниці .
Попит – це бажання покупців купити товар .
Послуга – це люб'язний вчинок на користь іншого , який робиться не за гроші , а від щирого серця .
Потреба – це необхідність у певних речах . бажання їх мати , відчуття незадоволеності при їх відсутності .
Презентація – представлення публіці нового лідера , товару , твору мистецтва тощо .
Продюсер – довірена особа кінокомпанії , яка організовує та фінансує виробництво кінофільмів ; адміністративно – фінансовий організатор діяльності по здійсненню якого – небудь комерційного проекту ( різних шоу , концертів , телепрограм , запису альбомів , дисків , відеокліпів)
Ремі́кс (англ. Re-mix) — версія музичного твору, скомпонована шляхом «перемішування» декількох частин вихідної композиції, накладення на неї різних звуків, спецефектів, зміни темпу, тональності тощо Також будь-яке нове зведення записаних доріжок, у результаті чого виходить продукт, відмінний від виданого раніше оригіналу.
Ринок – це економічний простір , у межах якого відбувається купівля і продаж товарів , послуг , інформації , грошей , цінних паперів .
Рієлтор - це фахівець з операцій на ринку нерухомості. Він повинен знати стан ринку нерухомості; правила складання договорів і порядок оформлення документів для висновку операцій; основи земельного і житлового законодавства, стандарти оцінки нерухомості, вимоги до технічних і іншим характеристикам об'єктів нерухомості.
Роздрібні ціни – це ціни для продажу товарів безпосередньо покупцеві.
Сайт – сторінка для викладення інформації зі своєю адресою в Інтернеті .
Сканер (англ. scanner) — пристрій для введення зображення .
Супермаркет ( анг., від лат., над і англ., ринок, продаж) - одна з форм великого сучасного універсального торговельного підприємства.
Споживання – це використання прибутків .
Споживач – ті , хто купують товар .
Товар – це річ , що виготовлена для продажу .
Толерантність (лат., терплячий) - терпимість до чужих думок і вірувань.
Торговець – це той , хто продає товар .
Тюнер – радіоприймальний пристрій , який забезпечує високоточне настроювання на необхідну довжину хвилі .
Угода – це домовленість двох або більше осіб про купівлю – продаж товарів .
Факт – дійсна , невигадана подія , явище ; реальність , дійсність , те , що реально існує .
USB флеш-накопичувач (скор. UFD, сленг. флешка) — носій інформації, що використовує флеш-пам'ять для зберігання даних та підключається до комп’ютера чи іншого пристрою черезUSB -дріт.
Ха́кер (від англ. to hack — рубати) — особливий тип комп'ютерних спеціалістів. Нині так часто помилково називають комп'ютерних хуліганів, тобто тих, хто здійснює неправомірний доступ до комп'ютерів та інформації. Інколи цей термін використовують для позначення спеціалістів взагалі — у тому контексті, що вони мають дуже детальні знання в якихось питаннях, або мають достатньо нестандартне і конструктивне мислення. З моменту появи цього слова в формі комп'ютерного терміну (започаткованого в 1960-ті роки), в нього з'явилися достатньо різноманітні значення .
Хіт - дуже популярна пісня. Так само хітом називають і інші дуже популярні твори (наприклад, фільми,комп'ютерні ігри) і товари (хіт продажів). В англомовних країнах термін "hit" уживають не стільки до пісні, скільки до запису (платівки) пісні, а також до музичного альбому, що потрапив у хіт-парад. Колись в українській мові замість цього терміну використовувалося німецьке слово шлягер, що нині співвідноситься винятково з естрадною піснею традиційного жанру.
Ціна – це кількість грошей , за яку покупець згоден купити товар, а продавець його продати .
Шезлонг - різновид канапи з довгим вузьким сидінням, 1-ю чи 2-ма спинками.
Шифр - сукупність умовних знаків (цифр, літер, кодів), різних комбінацій, які замінюють письмові тексти, фрази, слова в процесі секретного листування чи передачі інформації іншими засобами.
Анаграми
Технологія
На дошці прикріплені малюнки , під ними – назви , у яких є деякі «зайві» букви . Їх треба знайти і вилучити .
искд родсюпре веротсін
джермеен ллаві бзісен
Там-там
Мета : вправляти дітей у визначенні кількості складів у словах . Розвивати увагу , розширювати кругозір .
Технологія
Є африканський барабан , який називається « там - там» . З допомогою нього в Африці жителі передають інформацію .
Вчитель називає слово , а учень б’є у барабан стільки разів , скільки у цьому слові складів .
Клас ( 1 раз )
Генерація ( 5 раз )
Верба ( 2 рази )
Мандарин ( 3 рази )
Інфляція ( 4 рази )
Конструктори
Технологія
Діти складають і читають склади , підбираючи їх один до одного .
МА ХО
Р І ТИ
ЗИ МА
ВУ ЖУ
ЦІ НА
Весела розсипанка
Технологія . Потрібно швидко із розсипаних літер скласти та назвати слово .
ф с к й
г а й к
т а т
а а
( факт , сайт , майка )
Збери речення
Мета : розширювати кут зору по вертикалі , формувати вміння правильно будувати речення .
Технологія . Зібрати слова і прочитати речення .
любити славну ми Україну нашу
( Ми любимо нашу славну Україну )
За знаходитися рогом мого татуся офіс
( За рогом знаходиться офіс мого татуся )
Не зіб’юся
Мета : розвивати периферичний зір , увагу .
Технологія . Швидко читати записані слова ( по горизонталі чи вертикалі ) , прагнути не спіткнутися на слові , яке відрізняється від інших .
Ліс – ліс – ліс – лис – ліс – ліс-ліс – ліс …
Нора – нора – нора - пора – нора – нора…
Хіт – хіт – хіт – кіт - хіт – хіт – хіт …
Рахуй і читай
Технологія . Потрібно швидко розставити цифри по порядку , називаючи букву , яка стоїть біля кожної цифри .
3. 1.
с в 4.
2. н 5.
е а
4. 3. 5.
2. а 6 . з й 1.
и н д
( весна , дизайн )
Загубилися голосні
Технологія . До літер , що позначають приголосні звуки , додати букви , які позначають голосні . Читати слова в різному темпі і зрізною силою голосу .
Стр спр зхв
Ткн кст штр
Снт вст ктр
Фотограф
Мета : цілісне сприймання слів , уривків , розвиток периферичного зору .
Технологія . У дітей на партах є певний текст . Діти швидко переглядають ( «фотографують» ) його . Ставиться яке – небудь запитання ( знайти дату , найдовше слово , слово в лапках , з апострофом , з великої букви і т. д.)
Ракетяться ранкові небеса. “На старт!” – лунають дальні космодроми. І пахне материнкою роса, а космонавт вертається додому. Звичними персонажами телестрічок стали безжальні кіборги та підступні андроїди. Вже скоро, скоро хмарнокрилі дні завісять світ марудними дощами. Хвилюється море, хвилиниться день.
Довідкове бюро
Мета : розширювати кругозір учнів , виховувати бажання більше, знати про рідну мову .
Технологія . Учні прагнуть самостійно визначити пояснення того чи іншого слова або виразу .
Учитель на дошці записує слова , які треба пояснити . Дітям дається 10 сек . на запам’ятовування і запропонувати повторити.
Продовж ряд
Мета : розвивати відчуття пісенності і багато звучності української мови , виховувати інтерес та допитливість .
Технологія . Утворити асоціативний ( семантичний ) ряд до певного слова .
Весна – сонечко , калюжі , зелень , птахи , поле , сівба і т.д.
Школа – учень , монітор , дошка , технологія …
Композитор
Мета : орієнтуватися у будові слова , закріплювати музичну грамоту , вчити відчувати мелодійність рідної мови .
Технологія . Знаходити слова , у яких звучать ноти .
Помідор , інфляція , дохід , фарба , гребля , економіка , імідж і т.д.
Конструктор
Технологія . Перетворення слів з одного в інше шляхом заміни по одній літері .
Бант – банк – бланк - …..
Море – горе – гора - пора – порт - ….
Третій зайвий
Мета : розвивати знання частин мови , логічне мислення , техніку читання .
Технологія. З ряду слів вибрати зайве.
Наприклад : ліс , дощ , квіточка , іде , мова , природа .
Офіс , комп’ютер , ксерокс , сокира , робота , договір .
Загадай бажання
Мета : розвивати творчу уяву , позитивні моральні якості .
Технологія . Діти сідають у коло і уявляють собі , що тут збуваються їхні мрії . Кожен по черзі задумує бажання :
Якби я став птахом , я б …
Якби я став твариною , я б …
Якби я став квіткою , я б …
Якби я був частиною меблів , я б …
Якби я був деревом , я б …
Якби я був музичним інструментом , я б …
Якби я був машиною , я б ..
Якби я був вулицею , я б …
Якби я був іноземною державою , я б …
Якби я був грою , я б …
Якби я був платівкою , я б …
Якби я був телеграмою , я б …
Якби я був фільмом , я б …
Якби я був їжею , я б …
Круглий стіл
Мета : розвивати творчу уяву , формувати особистість молодшого школяра .
Технологія . Діти сідають у коло , кожен відповідає на запитання
Моя улюблена річ
Мета : розвивати творчу уяву , зв’язне мовлення , вміння емоційно сприймати предмети .
Технологія . Пропоную вибрати з прочитаного твору речення про різні предмети і явища , де б пояснювалося , як вони виглядають ( пахнуть , звучать ) . Після цього діти отримують завдання написати подібне речення про одну з речей своєї кімнати .
Зоряний час
Мета : розвивати творчу уяву , зв’язне мовлення учнів , розширювати кругозір учнів , виховувати бажання більше, знати про рідну мову .
Технологія . Із букв даного слова скласти якомога більше нових , вживаючи літери тільки один раз .
Консультація Високоосвічений
Інвестиційний Толерантний
Ланцюжок
Мета : вчити запам’ятовувати зображення букв , розпізнавати її серед інших літер .
Технологія
Граємо в гру « Хто назве більше слів ?» , де буква (наприклад : «е» ) зустрічається один раз . Називаємо назви професій , побутової техніки , якостей людини .
Лікар , ріелтор , режисер , …
Вправа-вірш.
Послухайте вірш. Поясніть, чим викликана поява нових слів? Чи є зараз ці слова неологізмами?
Любі діти, хто з вас тему візьме,-
каже вчитель, - тема не важка:
розказати про неологізми
на занятті мовного гуртка...
Люда дома книжку розгорнула –
ой, якраз цікава є стаття:
різних слів сучасне і минуле,
як слова народжує життя.
Низку слів докинула їй мама,
що з» явилися не так давно:
холодильник, кінопанорама,
телевізор, стереокіно.
І коли гурток зібрався знову –
інша справа! – Люда на гуртку
повела свою нехитру мову,
що й малим і старшим до смаку:
-Я читала, - повідає Люда
стриженій цікавій дітворі, -
що слова так само, як і люди,
молоді бувають і старі.
Кожен з нас неологізми знає:
це нові слова. Вони кругом.
А в старих їх словниках немає, -
мотобол, фломастер, космодром.
(Д.Білоус.)
Інтелектуальний марафон
Технологія . За 1 хвилину дати найбільше відповідей .
Група 1.
1. Документ про закінчення школи (атестат).
2. Дитячий лікар (педіатр).
3. Вікно в літаку або на кораблі (ілюмінатор).
4. Зібрання фрагментів пісень (попурі).
5. Вищий навчальний заклад (інститут, університет).
6. Людина, яка любить свою Батьківщину (патріот).
7. Предмет, що виставляється на виставці (експонат).
8. Розмова двох осіб (діалог).
9. Відновлення творів мистецтва ( реставрація).
10. Музичний супровід (акомпанемент).
Група 2.
1. Наукове довідкове видання (енциклопедія).
2. Обговорення суперечливого питання (дискусія).
3. Наука красномовства (риторика).
4. Опис людиною свого життя (автобіографія).
5. Приміщення для виставки картин (галерея).
6. Наука про норми поведінки людини (етика).
7. Повідомлення про щось (інформація).
8. Знаки секретного письма (шифр).
9. Перебільшення чого-небудь (гіпербола).
10. Відступ на початку першого рядка (абзац).
Група 3.
1. Умовний знак, який про щось повідомляє (сигнал).
2. Успіх, перемога (тріумф).
3. Змагання з чого-небудь (олімпіада).
4. Суворе дотримання режиму харчування (дієта).
5. Оцінка успішності, результатів змагання (бал).
6. Долання перешкод (бар’єр).
7. Штучне водоймище для змагань з плавання (басейн).
8. Проходження певної відстані спортсменами, що змінюють один одного (естафета).
9. Група спеціалістів, що оцінюють змагання (журі).
10. Біг на довгу дистанцію (марафон).
Творча робота.
Технологія . Вставити на місці крапок пропущені букви.
Гор..зонт, приват..зац..ія, електр..ка, Франц..я, істор..я, пенс..онер, бенз..н, ш..фр, Франц..я, істор..я, пенс..онер, мед..камент, кал..граф..я, в..зит, ієрогл..ф, Фінлянд..я, д..кц..я.
Однокореневі слова
Технологія . Дібрати спільнокореневі дієслова до поданих .
Стук , сивина , консультант , читання , договір , економіка .
Групування
Зміст . Назвати групу предметів одним словом .
Шафа , стілець , канапе , ліжко , шезлонг - …
Телевізор , комп’ютер , праска , телефон , фотокамера - …
Лялька , ведмідь , машинка , м’яч , конструктор - …
Добавлянки
Технологія . Доповнити слова . маючи перший склад .
Ко – Мо -
Бі – Ла -
Фо - Ге –
Хто або що
Технологія . Швидко відповідати , хто або що виконує цю дію .
Навчає – продає -
Лікує - майструє -
Малює - консультує –
Варить - пише -
Гримує - друкує –
Казочка про Алфавіт та неологізми
Технологія . Прочитати казку . Дати відповіді на запитання .
Колись давно, коли на світі ще не було наших бабусь та дідусів, у величезному царстві мови жив володар Алфавіт. Він був дуже мудрий і мав багато синів і дочок - букв. Родина Алфавіта була дружною. Усі букви любили читати, співати, танцювати. Сусідами царя Алфавіта були князі Архаїзм та Неологізм. Жили вони мирно, але потім все ж таки посварилися. Сварка виникла через те, що кожен з князів хотів довести свою перевагу перед іншим. Вони довго сперечалися, хто з них потрібніший і кого більше поважають. Ніхто не хотів поступитися: настільки були впевнені у своїй правоті. Через деякий час князі оголосили один одному війну.
Почув про це цар Алфавіт і вирішив примирити сусідів. Ось що він їм сказав: - Які ж ви дивні, мої сусіди, мої друзі! Ви ж мудрі князі, а посварилися через дурницю. Ви всі мені однаково необхідні, всіх я вас поважаю і люблю. І ні на кого не маю зла чи образи. Хіба не потрібні нам архаїзми? Адже кожного дня ми їх використовуємо в своєму мовленні. З’являються нові поняття ,явища - а з тим і нові слова. Отож необхідні нам і неологізми. Значить, ви однаково потрібні. А ви, шановні Архаїзм і Неологізм, не знали, простої істини, що не може бути майбутнього без минулого. І без вас була б дуже бідною лексика української мови, тому не треба сваритися! Живіть в злагоді !
Пасажири
Мета : вчити бачити різницю в словах , осмислювати звучання
Технологія . На дошці виставлене слово .
Кіт – коти Данило – Данилко книга – книжка
Кліп - кляп Інтернет - інтернат факт – такт
Загубилася буква
Технологія . Вміння впізнавати слова . Поставити букви , яких не вистачає . Що спільного в цих словах ? Що таке обмін ?
З…мл… виро…ни…тво
Кап..т..л ро..по..іл
П..аця ..ро..і
Об..ін …анк
Е..о..о..мік… ф…р..а
Вилучи зайве
Технологія . Серед запропонованих груп слів три слова можна об’єднати за спільною ознакою , а четверте слово – зайве . Зайве слово треба викреслити , а до трьох інших підібрати назву ознаки, яка їх об’єднує .
1 ) чашка , каструля , кавун , виделка ;
2 ) газ , тепло , вода , гаманець ;
3) танець , монета , копійка , банкнота ;
4 ) стипендія , подарунок , зарплата , пенсія .
Розвідники
Технологія . Серед набору букв є слова . Ваше завдання якнайшвидше читаючи текст , підкреслити ці слова .
БСОНЦЕВТРГДЕНЬЩБЗКНИГААВКРД
СТІЛЧПКЮДНРЗХЗЯСКФНАРОДШВЮЛ
ТРХНКЛАСВЇЩМХОЦКБВЦІНАОКЛТИБІЗНЕС
ЧВКТОРГІВЛЯСКЛЮЦБАЗАР
Загальне поняття
Технологія . Пропонується набір слів , на кожне з яких слід відповісти загальним словом – поняттям , яке включає дане слово . Наприклад : береза – дерево , яблуко – фрукт .
Магазин – повітря та вода -
Іграшка , що продається базар -
Монета лісові ягоди і гриби
Автобус - хакер -
Шифрувальники
Технологія . Дані слова . Їх потрібно «розшифрувати» , тобто до кожного слова дібрати кілька нових , які б розкривали зміст поняття .
Гроші – Люди -
Природні ресурси - … Одяг -
Валюта – Взуття -
Економічні ресурси - Побутова техніка -
Продукти харчування - Ринок - …..
Рекламне агентство
Технологія . Клас ділиться на групи ( 2-5) . Кожна група є рекламним агентством ( РА) . Агентства придумують собі назви , визначають президента компанії . Вчитель на окремих аркушах вказує назву товарів , які їм треба розрекламувати . президенти обирають товар , витягуючи жеребки .
Кожна РА робить рекламу , вказуючи , де розташують її , на яких споживачів вона розрахована .
Президенти показують свої презентації , отримують за них оцінки . Котра РА набере більшу кількість балів , та й перемагає .
Ким хочу бути ?
Технологія . Вчитель називає початок речення .
Наприклад , « Я хочу бути …» , а учні його закінчують . Якщо учень каже лікарем , то отримує 1 очко , якщо « щоб лікувати людей» , то – 2 очки . Третій учень повинен здогадатися , що можна ще доповнити розпочате першими двома учнями речення словами « і рятувати їм життя» 0 отримує 3 очки . Виграє той . хто набере найбільшу кількість очок .
Будуємо ланцюжок
Технологія . Після того, як діти навчилися вловлювати характер зв’язку і добудовувати пари за поданою моделлю, можна перейти до цієї захоплюючої гри. Граємо в неї так.
Сідаємо у коло. Хто-небудь називає будь-який предмет. Сусід зліва повинен назвати інший, що якимось чином пов’язаний із попереднім. Наступний учасник називає новий предмет, який пов’язаний із попереднім.
Телевізор – антена – зображення – художник – пензлик - …
Чим зв’яжеш?
Технологія . Кожен із гравців задумує ланцюжок з чотирьох або трьох слів, пов’язаних між собою непередбаченими, але безперечними зв’язками. Учасникам називають лише перше і останнє слово, за якими треба відновити ланцюжок або придумати свій.
Наприклад: скріпка - … - дзвоник; приймач - …- жираф.
Можливі варіанти розв’язання таких зв’язків:
Скріпка – зошит – урок – дзвоник; приймач – радіопередача – жираф.
Де я був ?
Технологія . Діти повинні здогадатися , про яке місце йде мова , і дати відповідь на запитання .
Міркування
Діалоги
Прислів’я
Вислови про мову
Урок з математики на тему :
« Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові . Задачі на рух»
4 клас
Урок – аукціон
Тема . Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові . Вправи на порядок дій . Задачі на рух .
Мета : закріплювати вміння учнів виконувати ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові ; удосконалювати обчислювальні навички ; вправляти учнів у розв’язуванні задач на рух , знаходженні значень виразів на порядок виконання дій ;
розвивати пам’ять , логічне мислення , увагу , спостережливість ; виховувати старанність , наполегливість .
Хід уроку
I . Організація класу .
Працюймо наполегливо , швидко , старанно ,
Щоб жодна хвилина не втратилась марно .
II . Актуалізація знань учнів .
старанність кмітливість
наполегливість самостійність
охайність товариськість
швидкість
III . Повідомлення теми і мети уроку .
Аукціон – продаж товарів , майна з публічного торгу покупцеві , який запропонує найвищу ціну .
Лот – предмет або кілька предметів , що одночасно продаються на аукціоні .
Отже , розпочинаємо наш аукціон . ( Стук молоточком )
Ціною за придбання лоту будуть завдання , з якими вам потрібно справитися .
IV . Контроль , корекція знань та вмінь учнів .
1 лот - швидкість
10000 – 4035 : 5 = 9000 – 75663 : 9 =
25*4 – 45 : 5 + 99 * 3 – 30 : 2 + 50 =
IV . Розвиток математичних знань і вмінь учнів .
( 1 приклад – хлопчики , 2 – дівчатка )
( 2 учні працюють біля дошки ; перевірка )
3.Робота в групах
Ділимося на групи за кольорами .
Нагадуємо правила роботи в групах ( картка на дошці )
1 група - жовта
2 група – червона
Жовта група .
Червона група .
Зелена група .
Синя група .
4 корови за 5 днів з’їли 80 кг буряків . Скільки з’їсть 1 корова за 7 днів ?
Кожна група презентує свої розв’язання . Виправляємо помилки , якщо вони є .
Фізхвилинка
4.Дії з іменованими числами .
У кожного учня на парті картки із рівневими завданнями . Учень обирає той варіант , з яким , на його думку , він справиться .
12 балів 16 ц 08 кг : 4 + 105 кг =
3 км 45 м : 5 м + 1391 =
10 балів 6 кг 375 г : 5 =
2 км 35 м : 5 м =
8 балів 1ц : 2 =
3 кг : 6 =
1 т : 5 =
5.Гра « Обери правильну відповідь»
Зачитую приклади , а діти усно їх вираховують і роблять відповідні рухи .
120 : 2 1 ц = ? кг
48 : 3 59 + 21
300 : 3 360 : 6
170 – 90 1 доба = ? год
1м = ? см 2400 : 30
20 м * 4 скільки ніг у 4 собак ?
72 : 3 1 год = ? хв.
60 – підняти праву руку
16 - підняти ліву руку
100 – встати
80 – присісти
24 – поплескати
6. Задача 624
Сильніші учні працюють самостійно .
V . Підсумок уроку .
VI . Домашнє завдання .
Урок з розвитку зв'язного мовлення
Написання тексту – міркування
« Моя майбутня професія»
4 клас
Мета : знайомити дітей з різноманітним світом професій , їх значимістю для суспільства ;
вчити учнів складати міркування , користуючись планом , дотримуючись порядку викладу думки у текстах – міркуваннях ;
розвивати мислення , пам’ять , спостережливість , дослідницький інтерес , мовлення дітей , збагачувати їх словниковий запас ;
виховувати повагу до праці . людей праці . наполегливість , цілеспрямованість .
Хід уроку
I . Організація класу .
Сідайте , діти , у гурті зустрілися ми знову !
Про славні руки золоті ми поведем розмову .
Ті руки звичні до землі , будують . вміють шити …
Ми часто бачим мозолі на їх долонях , діти .
Всі вдячні золотим рукам , я теж їх поважаю .
Тож розповімо ми про них
Усе , що про них знаєм .
На дошці тема уроку .
єте сьогодні ? На що сподіваєтесь ?
II . Актуалізація знань учнів .
1 . Слово вчителя .
- Чи думали ви коли – небудь над тим , скільки людей працює , щоб ви були нагодовані , одягнені , взуті , щоб вдома вечорами горіло світло і було тепло в холодну погоду , щоб у вашому портфелі були зошити і книжки , щоб у вільну хвилину могли подивитися телевізор чи послухати музику .
Якби ви задумали порахувати всіх цих людей , то , мабуть, і до вечора не порахували б .
2 . Гра « Без труда нема плода» .
- Уявімо життя без роботи . Нічого ніхто не робить . Що б сталося ?
- Не працює електрика .
- Не вийшов на роботу пекар .
- Не вийшов на роботу кочегар .
- Не працює лікар .
- Забув про роботу вчитель .
- Життя – це праця і бережливість . Треба спланувати його так , щоб бути корисним і собі , і людям .
3 . Гра « Мікрофон»
- Ким ви хочете бути в майбутньому ? Яку користь бажаєте принести суспільству ?
III . Повідомлення теми й мети уроку .
- Сьогодні ми з вами поміркуємо про те , ким ви хочете стати в майбутньому , у дорослому житті . Чому саме про таку професію мрієте ?
IV. Робота над темою уроку .
1 . Опрацювання вірша О . Орача « Ким бути» .
Той хоче стати космонавтом ,
Той капітаном хоче бути …
Я теж подумав : ким я стану ?
Яку ж мені обрати путь ?
Звичайно , лікарем би добре …
Або аристом – слава й честь !
Чи прикордонником хоробрим .
Професій безліч є цікавих ,
Але свою вгадати як .
Щоб добре діло й добра справа ?
І я собі міркую так .
Потрібно лікувать хвороби
Й водити в космос кораблі ,
Та я ж із роду хліборобів ,
Весь родовід - мій од землі .
Мій дід водив найперший трактор .
Мій батько – знатний комбайнер .
Ми робим хліб .
А хліб – це правда
Завжди , віддавна і тепер .
Степ перейти – життя прожити ,
То не такі прості слова .
Життя утворено від « жити» ,
бо хліб – усьому голова .
2 . Бесіда з дітьми . « Мозкова атака» .
3 . Словничок .
Діти повідомляють інформацію про значення окремих професій .
Мерчендайзер – спеціаліст з просування товару в торгових точках роздрібної торгівлі .
Менеджер – представник керуючих осіб на підприємствах , організаціях , концернах .
Провізор – аптечний працівник . фармацевт вищої категорії .
Кліпмейкер – спеціаліст з виробництва кліпів , кіно продюсер , який спеціалізується на зйомках кліпів .
Провайдер – постачальник ; особа чи організація , яка надає послуги щодо використання Інтернету .
Іміджмейкер – спеціаліст – психолог , який розробляє стратегію і техніку ефективного формування іміджу артиста , державного діяча .
4 . Гра « Де я був ?»
5. Будова тексту – міркування .
- Ми сьогодні маємо з вами поміркувати про свою майбутню професію .
- Подумайте і скажіть ,з яких частин складається текст- міркування.
Що таке твердження ? доказ ? висновок ?
6. План тексту .
1. Різноманітний світ професій .
2 . Мій вибір .
3 . Праця – шлях до здійснення мети .
7 . Робота з уривком твору В. Сухомлинського « Головне в життя» .
ГОЛОВНЕ В ЖИТТІ
Що найголовніше в житті? Один говорить: найголовніше — вугілля. Якби не вугілля, зупинилися б машини, не було б вугілля, люди замерзли б... Інший твердить: найголовніше — метал. Без металу не було б ні машин, ні вугілля, ні хліба, ні одягу. А третій каже: найголовніше — хліб. Без хліба не працювали б ні шахтарі, ні металурги, ні прикордонники, ні льотчики.
Хто з них правий? Що найголовніше в житті?
Найголовніше — праця, бо без праці не було б ні вугілля, ні металу, ні хліба.
Василь Сухомлинський
1. Які міркування наведено в цьому тексті? Який зроблено висновок?
2. Що ти можеш сказати про слова говорить, твердить, каже? Яка їх роль у мовленні? Випиши речення, в яких ужито ці слова.
4. Познач будову слова прикордонники.
- Хто правий ? Що головне в житті ? Де тут твердження ? Які міркування наведені в тексті ? Що сказано у висновку ?
8 . Групова робота .
- Поділимося на групи ( за рядами ) .
Діти отримують шаблони мірувань . Вони повинні заповнити їх .
Представники кожної групи презентують свої міркування .
1 група – « Мудрі совенята»
2 група – « Спритні соколята»
3 група – « Чомучки - орлики»
Зразок .
Світ професій настільки різноманітний , що важко навіть всіх їх перерахувати . Кожна спеціальність по – своєму потрібна і важлива . Складно обрати ту . яка буде для тебе найкращою . Треба слухати своє серце .
В майбутньому я мрію стати …
Я вважаю . що мій вибір буде вірний . Моя праця стане корисною для суспільства . А що обираєте ви ?
9 . Обговорення проектів . Висновок .
10 . Особливості побудови тексту . Добір синонімів .Поширення речень . Пам'ятка для побудови тексту – міркування .
V. Написання творів ( 10 – 15 хв ) .
Діти працюють над міркуваннями . Сильніші самостійно , а слабші користуються шаблонами .
VI . Зачитування творів учнями .
VII. Підсумок уроку .
VIII . Домашнє завдання .
Намалювати ілюстрацію « Я –в майбутньому» .
Зміст
Вступ ................................................................................................................ 4 - 6
Тлумачний словник ……………………………………………… 7 - 21
Вправи з використанням неологізмів на уроках навчання грамоти,
української мови , читання …………………………….................... 22 - 38
Вправи з використанням неологізмів на уроках математики , логіки ,
економіки …………………………………………………………... 39 - 47
Прислів’я про мову , працю , навчання ……………………………. 48
Вислови про мову …………………………………………………….. 49
Урок математики . « Урок – аукціон . Ділення багатоцифрових чисел на
одноцифрові . Задачі на рух» ……………………………………….. 50 - 54
Урок української мови . Урок розвитку зв’язного мовлення . Написання
тексту – міркування на тему « Моя майбутня професія» за планом та
шаблонами . …………………………………………………………… 55 - 61
Зміст ………………………………………………………………….. 62
Література ………………………………………………..................... 63
Література
Харків : Торсінг Плюс , 2009
Київ « Освіта» , 2003 рік
2003 рік
1